NOVÉ SÚPRAVY PRE TATRANSKÉ ŽELEZNICE
"Historické" trojdielne elektricky radu 420.9 (pôvodne EMU 89. 0), ktoré už 30 rokov patria ku koloritu tatranských železníc Poprad - Starý Smokovec - Štrbské Pleso a Starý Smokovec - Tatranská Lomnica, už dávno majú svoje najlepšie roky za sebou. Vzhľadom na ich fyzické a morálne opotrebenie a v neposlednom rude aj poruchovosť, bolo len otázkou času, kedy dôjde k ich odstaveniu a náhrade novými.
Zrekonštruovať EMU 89.0 alebo ich vymeniť ? Elektrické
jednotky EMU 89.0 špeciálne pre TEŽ vyvinula a v rokoch 1968
- 1970 vyrobila v počte 18 kusov TATRA Smíchov. Trojdielna
elektrická jednotka bola odvodená z klasických mestských
električiek typov T2 a T3. Aj keď to boli na svoju dobu moderné
vozidlá, v podstate zostali iba električkami premávajúcimi na
dlhšej trati. Niet preto divu, že po 30-ročnej službe už
nedokážu spĺňať zvyšujúce sa nároky na kvalitu železničnej
dopravy.
Náhrada dožívajúcich elektrických jednotiek bola možná
dvoma spôsobmi. Buď ich rekonštrukciou, alebo výrobou úplne
nových. Pri bližšom skúmaní sa ukázalo, že pri rešpektovaní
požiadaviek na hospodárnosť, bezpečnosť prevádzky, rýchlosť
a tiež požiadaviek na zníženie prevádzkových nákladov, by
bolo možné použiť iba málo z ich zariadení a náklady na
prestavbu by boli vysoké. Konečné rozhodnutie teda znelo:
“nákup nových vozidiel".
Úvahy o náhrade jednotiek 420.9 novými začali silnieť už
koncom osemdesiatych rokov. Konkrétnu podobu nabrala problematika
v roku 1998, keď Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zadali
výrobu nových súprav pre tatranské železnice Zemplínskym
strojárňam Michalovce, avšak vzápätí od zmluvy odstúpili
pre jej nevýhodnosť.
Súťaž na výrobu a dodávku nových súprav vyhralo
švajčiarsko-slovenské konzorcium
Predstavitelia ŽSR teda vyhlásili novú súťaž na výrobu a
dodávku 14 súprav nových elektrických jednotiek. Z verejnej súťaže
vyšlo víťazne konzorcium s členmi ADtranz Zürich, STADLER a
ŽOS Vrútky, a. s., ktoré bolo vytvorené práve na tento účel.
Víťazné konzorcium ponúklo v súťaži projekt na výrobu
typu elektrickej jednotky, aký už švajčiarski výrobcovia
STADLER a ADtranz vyrobili pre trať BielTauffelen - Ins vo švajčiarskych
Alpách, takže projekt nie je žiadnym experimentom. Táto trať
má približne rovnaký profil ako trate TEŽ, a teda tam používané
vlakové súpravy sú už prispôsobené prevádzke vo
vysokohorských podmienkach. Najvýznamnejším faktom je, že
jednotky sa budú kompletovať u nás, v ŽOS Vrútky, zo základných
komponentov dodaných zo Švajčiarska. Výhodou projektu je aj
financovanie, v rámci ktorého poskytnú švajčiarske banky
našim železniciam dlhodobý úver so splatnosťou o 13 rokov.
Po oznámení víťaza sa uskutočnili rokovania medzi členmi
konzorcia, kde sa prerokovali ďalšie postupy realizácie
projektu. Podľa prijatého harmonogramu sa hneď začali práce
na úprave pôvodného projektu na podmienky TEŽ a rozpracoval
sa výrobný harmonogram.
Zmluva so ŽSR bola podpísaná 3. septembra 1998 a platnosť
nadobudla 27, novembra 1998. Po podpísaní zmluvy sa začali
projekčné práce a ešte v tomto roku sa vyrobí prototyp s plánovaným
odovzdaním v júli roku 2000. Súčasne sa začne výroba ostatných
súprav, pričom sa ráta, že posledná elektrická jednotka
bude odovzdaná v mesiaci február roku 2002.
Odzneli teda definitívne rozhodnutia, ktoré by mali byť zárukou
toho, že už v priebehu najbližších rokov sa v Tatrách
objavia moderné súpravy
Technické parametre 425.95
Po technickej stránke ide o trojdielnu elektrickú
jednotku. Prostredný diel je hnací a je vybavený zberačom.
Krajné diely sú hnané a určené pre cestujúcich.
Okrem základných údajov treba pripomenúť, že nové jednotky
budú vybavené elektrodynamickou brzdou, kotúčovou brzdou s
integrovaným pružinovým posilňovačom a koľajnicovou elektromagnetickou
brzdou. Dôležitá je aj možnosť rekuperácie elektrickej
energie pri brzdení späť do trolejového vedenia. Výrazným
krokom vpred je tiež použitie prevádzkovej diagnostiky a
palubného počítača.
Jednotlivé základné komponenty, ktoré sa budú u nás montovať,
dodajú švajčiarske firmy STADLER a ADtranz. Aj keď v podstate
ide o zhodný typ s alpským, určité odlišnosti a špecifiká
tatranských železníc sa prejavili v úpravách pôvodného
typu. V prvom rade je to zmena napájacieho systému na “tatranských"
1500 V Pre splnenie požiadavky ŽSR na prepravu väčšieho počtu
cestujúcich sa zvýši počet sedadiel na 108 a s tým zároveň
súvisí aj úprava dĺžky koncových dielov jednotky z pôvodných
30100 mm na 32 984 mm. Stredný - hnací diel zostáva bez zmeny
Zo zväčšenej dĺžky dielov vyplýva aj zmena v hmotnosti
a počte okien. Pre jednotnosť s ostatnými súpravami budú
vybavené vlakovým rozhlasovým zariadením firmy Regonik,
elektrickým rýchlomerom Metra, protipožiarnym zariadením a
tiež informačným zariadením pre cestujúcich. Nové jednotky
by mali na ŽSR niesť označenie 425.951-964. O farebnom riešení
zatiaľ nie je rozhodnuté. Pôvodné, ktoré sa používa vo švajčiarskych
Alpách, sa zamietlo. Nakoľko ŽSR požadujú iné farebné riešenie,
konštrukčná a projektová spoločnosť ŽOS Vývoj, s. r. o.,
vypracuje niekoľko nových alternatív, ktoré predloží na
schválenie odbornej komisii ŽSR a táto vydá konečné
rozhodnutie.
Bude 14 jednotiek Tatrám stačiť?
Súčasných osemnásť elektrických jednotiek bude
nahradených štrnástimi: Podľa uzavretej zmluvy je tento počet
konečný. Otázne je však, či týchto štrnásť jednotiek
bude schopných pokryť prepravné požiadavky, najmä v prípade
úspešnej kandidatúry Slovenska na ZOH 2006. Objednávka výroby
prípadných ďalších súprav pochopiteľné záleží na zákazníkovi,
ktorým sú v tomto prípade ŽSR.
Bez ohľadu na to, či ZOH 2006 v Tatrách budú, alebo nie,
elektrické jednotky radu 425.9 svojimi technickými parametrami,
hospodárnosťou, moderným dizajnom a kultúrou cestovania
vnesú európsku úroveň cestovania na tatranské železnice.
Ich výhody vyniknú najmä v porovnaní s doterajším, 30-ročným
radom 420.9, ktorý už má svoje roky zrátané.
(TRANSPORT 1/1999)
Strana
vytvorená / Site created : 5. VI. 2000 Posledná aktualizácia / Last update : 5. VI. 2000 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/425.9-4.htm ) |