NOVÉ SÚPRAVY PRE TATRANSKÉ ŽELEZNICE

"Historické" trojdielne elektricky radu 420.9 (pôvodne EMU 89. 0), ktoré už 30 rokov patria ku koloritu tatranských železníc Poprad - Starý Smokovec - Štrbské Pleso a Starý Smokovec - Tatranská Lomnica, už dávno majú svoje najlepšie roky za sebou. Vzhľadom na ich fyzické a morálne opotrebenie a v neposlednom rude aj poruchovosť, bolo len otázkou času, kedy dôjde k ich odstaveniu a náhrade novými.

Zrekonštruovať EMU 89.0 alebo ich vymeniť ? Elektrické jednotky EMU 89.0 špeciálne pre TEŽ vyvinula a v ro­koch 1968 - 1970 vyrobila v poč­te 18 kusov TATRA Smíchov. Troj­dielna elektrická jednotka bola odvodená z klasických mests­kých električiek typov T2 a T3. Aj keď to boli na svoju dobu moder­né vozidlá, v podstate zostali iba električkami premávajúcimi na dlhšej trati. Niet preto divu, že po 30-ročnej službe už nedokážu spĺňať zvyšujúce sa nároky na kvalitu železničnej dopravy.
Náhrada dožívajúcich elek­trických jednotiek bola možná dvoma spôsobmi. Buď ich re­konštrukciou, alebo výrobou úpl­ne nových. Pri bližšom skúmaní sa ukázalo, že pri rešpektovaní požiadaviek na hospodárnosť, bezpečnosť prevádzky, rýchlosť a tiež požiadaviek na zníženie prevádzkových nákladov, by bolo možné použiť iba málo z ich za­riadení a náklady na prestavbu by boli vysoké. Konečné rozhod­nutie teda znelo: “nákup nových vozidiel".
Úvahy o náhrade jednotiek 420.9 novými začali silnieť už koncom osemdesiatych rokov. Konkrétnu podobu nabrala pro­blematika v roku 1998, keď Že­leznice Slovenskej republiky (ŽSR) zadali výrobu nových súprav pre tatranské železnice Zemplínskym strojárňam Michalovce, avšak vzápätí od zmluvy odstúpili pre jej nevýhodnosť.

Súťaž na výrobu a dodávku nových súprav vyhralo švajčiarsko-slovenské konzorcium
Predstavitelia ŽSR teda vyhlásili novú súťaž na výrobu a dodávku 14 súprav nových elektrických jednotiek. Z verejnej súťaže vyšlo víťazne konzorcium s členmi ADtranz Zürich, STADLER a ŽOS Vrútky, a. s., ktoré bolo vytvorené práve na tento účel.
Víťazné konzorcium ponúklo v súťaži projekt na výrobu typu elektrickej jednotky, aký už švaj­čiarski výrobcovia STADLER a ADtranz vyrobili pre trať Biel­Tauffelen - Ins vo švajčiarskych Alpách, takže projekt nie je žiad­nym experimentom. Táto trať má približne rovnaký profil ako trate TEŽ, a teda tam používané vlako­vé súpravy sú už prispôsobené prevádzke vo vysokohorských podmienkach. Najvýznamnejším faktom je, že jednotky sa budú kompletovať u nás, v ŽOS Vrútky, zo základných komponentov dodaných zo Švajčiarska. Výho­dou projektu je aj financovanie, v rámci ktorého poskytnú švaj­čiarske banky našim železniciam dlhodobý úver so splatnosťou o 13 rokov.
Po oznámení víťaza sa usku­točnili rokovania medzi členmi konzorcia, kde sa prerokovali ďal­šie postupy realizácie projektu. Podľa prijatého harmonogramu sa hneď začali práce na úprave pôvodného projektu na podmien­ky TEŽ a rozpracoval sa výrobný harmonogram.
Zmluva so ŽSR bola podpísa­ná 3. septembra 1998 a platnosť nadobudla 27, novembra 1998. Po podpísaní zmluvy sa začali projekčné práce a ešte v tomto roku sa vyrobí prototyp s plánova­ným odovzdaním v júli roku 2000. Súčasne sa začne výroba ostat­ných súprav, pričom sa ráta, že posledná elektrická jednotka bude odovzdaná v mesiaci feb­ruár roku 2002.
Odzneli teda definitívne rozhod­nutia, ktoré by mali byť zárukou toho, že už v priebehu najbližších rokov sa v Tatrách objavia mo­derné súpravy

Technické parametre 425.95
Po technickej stránke ide o troj­dielnu elektrickú jednotku. Pro­stredný diel je hnací a je vybavený zberačom. Krajné diely sú hnané a určené pre cestujúcich.
Okrem základných údajov treba pripomenúť, že nové jednotky budú vybavené elektrodynamic­kou brzdou, kotúčovou brzdou s integrovaným pružinovým posil­ňovačom a koľajnicovou elek­tromagnetickou brzdou. Dôležitá je aj možnosť rekuperácie elek­trickej energie pri brzdení späť do trolejového vedenia. Výrazným krokom vpred je tiež použitie pre­vádzkovej diagnostiky a palub­ného počítača.
Jednotlivé základné kompo­nenty, ktoré sa budú u nás mon­tovať, dodajú švajčiarske firmy STADLER a ADtranz. Aj keď v podstate ide o zhodný typ s alp­ským, určité odlišnosti a špecifiká tatranských železníc sa prejavili v úpravách pôvodného typu. V prvom rade je to zmena napája­cieho systému na “tatranských" 1500 V Pre splnenie požiadavky ŽSR na prepravu väčšieho počtu cestujúcich sa zvýši počet seda­diel na 108 a s tým zároveň súvisí aj úprava dĺžky koncových dielov jednotky z pôvodných 30100 mm na 32 984 mm. Stredný - hnací diel zostáva bez zmeny Zo zväč­šenej dĺžky dielov vyplýva aj zme­na v hmotnosti a počte okien. Pre jednotnosť s ostatnými súpravami budú vybavené vlakovým rozhla­sovým zariadením firmy Regonik, elektrickým rýchlomerom Metra, protipožiarnym zariadením a tiež informačným zariadením pre cestujúcich. Nové jednotky by mali na ŽSR niesť označenie 425.951-964. O farebnom riešení zatiaľ nie je rozhodnuté. Pôvodné, ktoré sa používa vo švajčiarskych Alpách, sa zamietlo. Nakoľko ŽSR požadujú iné farebné rie­šenie, konštrukčná a projektová spoločnosť ŽOS Vývoj, s. r. o., vypracuje niekoľko nových alternatív, ktoré predloží na schválenie odbornej komisii ŽSR a táto vydá konečné rozhodnutie.

Bude 14 jednotiek Tatrám stačiť?
Súčasných osemnásť elektric­kých jednotiek bude nahradených štrnástimi: Podľa uzavretej zmluvy je tento počet konečný. Otázne je však, či týchto štrnásť jednotiek bude schopných pokryť preprav­né požiadavky, najmä v prípade úspešnej kandidatúry Slovenska na ZOH 2006. Objednávka výro­by prípadných ďalších súprav po­chopiteľné záleží na zákazníkovi, ktorým sú v tomto prípade ŽSR.
Bez ohľadu na to, či ZOH 2006 v Tatrách budú, alebo nie, elektrické jednotky radu 425.9 svojimi technickými parametrami, hospodárnosťou, moderným di­zajnom a kultúrou cestovania vnesú európsku úroveň cesto­vania na tatranské železnice. Ich výhody vyniknú najmä v porov­naní s doterajším, 30-ročným radom 420.9, ktorý už má svoje roky zrátané.

(TRANSPORT 1/1999)


Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 5. VI. 2000
Posledná aktualizácia / Last update : 5. VI. 2000
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/425.9-4.htm )