Elektrické
motorové jednotky radu |
Konzorcium ŽOS Vrútky , STADLER, Fahrzeuge AG a ABB Daimler-Benz
Transportation ( ADtranz ) vyhralo verejnú
súťaž na dodávku 14 vlakových súprav pre úzkokoľajné
Tatranské elektrické železnice, ktorú vyhlásili Železnice
Slovenskej Republiky.
Po podpísaní zmluvy by malo konzorcium do troch rokov dodať 14
nových elektirckých motorových jednotiek v približnom
finančnom objeme 1,43 miliardy Sk.
Elektrická motorová jednotka pre Tatranské elektrické
železnice sa osvedčila v tvrdých podmienkach švajčiarskych
horských terénov. Vďaka použitiu modernej technológie
výroby má jednotka vysokú životnosť, jednoduchú a
hospodárnu údržbu, čo je predpokladom jej úspešného
využitia aj v našich veľhorách.
Zdroj: ŽOS Vrútky
Toto konzorcium si však vzhľadom na finančnú "kómu" ŽSR muselo samo zabezpečiť úverové krytie. Suma za súpravy bude splatená postupne z prevádzky.
Údržba prostriedky
vráti
Nová električka na Štrbské Pleso od prvého decembra
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 23/2001 časopisu Ž-Semafor z 5. XII. 2001)
EMU 425.951-1 počas jazdy z RD Poprad do žst.
Poprad-Tatry (TEŽ) 15. III. 2001 © Addams |
|
EMU 425.951-1 počas jazdy z RD Poprad do žst.
Poprad-Tatry (TEŽ) 15. III. 2001 © Addams |
|
425.952-9 + 425.951-1 prichádza do Tatranskej
Lomnice (3. VIII. 2001-10:40) © Addams |
|
interiér 425.951-1 (3. VIII. 2001) © Addams |
|
425.951-1 + 425.952-9 v Starom Smokovci (3. VIII.
2001-16:29) © Addams |
|
425.951-1 + 425.952-9 v Hornom Smokovci (3. VIII.
2001 - 16:37) © Addams |
|
425.952-9 + 425.951-1 odchádza do RD Poprad (3.
VIII. 2001 - 18:16) © Addams |
Rad 425.9 - nové elektrické jednotky pre TEŽ
Preprava cestujúcich na tatranských
železniciach súčasnými elektrickými jednotkami nezodpovedá
požiadavkam moderného technického vybavenia ani kultúre
cestovania. Preto bolo rozhodnuté o nákupe nových
elektrických jednotiek na báze overeného vozidla typu GTW 2/6.
Súčasné elektrické radu 420.9 boli vyrobené v rokoch 1968-70
v TATRE Praha-Smíchov a ich technické vybavenie zodpovedá
dávno minulej dobe. Dnes sú tatranské
"električky"technicky a morálne zastaralé, s
vysokými nárokmi na údržbu, starou nehospodárnou reguláciou
a riadením jazdy. Rozširovanie možnosti poskytovania služieb
cestujúcim je veľmi obmedzené. Tieto a ďaľšie dôvody
viedli predstaviteľov ŽSR k vyhláseniu verejnej
súťaže na výrobu a dodanie 14 ks nových elektrických
jednotiek.
Pre účely tejto verejnej súťaže vzniklo konzorcium s členmi
STADLER a Adtranz (za švajčiarsku stranu) a ŽOS Vrútky a. s. Konzorcium
spracovalo prihlášku do verejnej súťaže v požiadavkách
stanovených zadávateľom a zo súťaže vyšlo víťazne.
Dôvodom bolo aj to, že bol predložený prevádzkou reálne
odskúšaný projekt: kĺbové jednotky pre trať Montreux -
Zweisimmen vo švajčiarskych Alpách s približne rovnakým
traťovým profilom, aký je na trati vo Vysokých Tatrách.
Po oznámení o víťazstve predloženého návrhu prebehli
rokovania medzi členmi konzorcia, kde sa prejednali postupy
realizácie projektu, lebo tá bude prebiehať v úzkej
spolupráci členov konzorcia. Pretože technológia výroby
napr. skrine vozňov s použitím hliníkových sendvičových
profilov je v našich podmienkach, ale aj na ŽSR neštandardná,
bola vybraná skupina odborníkov pre zaučenie a zvládnutie
nových technológií, materiálov a pod.
Nová elektrická jednotka radu 425.9
- musí spĺňať tieto základné požiadavky:
Jednotka na báze vozidla GTW 2/6 je zložená
z troch častí. Z nich sú dve časti nehnané a stredná časť
- motorická - je hnacia. Sústredenie agregátov do motorickej
strednej časti prináša dobrú izoláciu tohto zdroja hluku.
Skrine sú navzájom spojené gumovo-oceľovými kĺbmi, ktoré
vyžadujú minimálnu údržbu a prenášajú ťažnú, resp.
brzdiacu silu. Spojenie skrine a podvozku je pneumatickými
pružinami, čím je obmedzené šírenie vibrácií z pevných
častí do priestoru cestujúcich.
Na jednotke sú použité dva druhy podvozkov: bežné na
krajných častiach vozidla a jeden hnací pod strednou časťou.
Bežný podvozok s rozvorom 1600 mm má rám v tvare
"H", torzno deformovateľný s otáčaním okolo osi
stredného nosníka. Hnací podvozok má rozvor 1 800 mm a
funkciu rámu v podstate preberá samotná motorická časť
vozidla (viď ŽM 4/97, str. 37-39).
Trakčný obvod
- sa začína zberačom prúdu, ktorý je umiestnen na streche strednej časti jednotky. Prúd je vedený cez hlavný vypínač a privádza sa na vstup jednosmerného medziobvodu. Odtiaľ je jednosmerným vyhladeným napätím napájaný trakčný striedač. Na jeho výstupe je generované striedavé trojfázové napätie s premenlivou frekvenciou, ktorým sú napájanétrojfázové asynchrónne motory, paralelne zapojené na výstup trakčného striedača. Druhá časť trakčného striedača napája palubnú sieť, vlastnú spotrebu, pomocné pohony a dobíjanie akumulátorových batérií.
Jednotka má štyri brzdové systémy:
Medzi rekuperačnou, kotúčovou a elektromagnetickou koľajnicovou brzdou je zabezpečená súčinnosť, ktorá zabraňuje prebrzdeniu jednotky.
Moderne riešený veľkopriestorový interiér
- umožňuje umiestniť 88 sedadiel a 92 miest
na státie. Jednotka je vybavená plávajúcou podlahou,
uloženou na pryžových antivibračných prvkoch. Povrch podlahy
je z protišmykového materiálu. Bočné steny sú obložené
veľkoplošnými doskami s farebným riešením podľa
požiadaviek zákazníka. Stropné prvky v strednej časti sú
perforované pre prívod čerstvého vzduchu. Na bočných
stenách nad oknami a pri stredných oddeleniach sú pripevnené
pozdĺžne nosiče batožiny. Okná pozostávajú z
veľkoplošných dvojitých skiel s možnosťou vyklopenia
vrchnej časti pre núdzové vetranie. Vonkajšie sklo je mierne
tónované, vnútorné je vybavené špeciálnou vrstvou proti
slnečnému žiareniu.
Interiér je vykurovaný vykurovacími telesami umiestnenými v
bočných kanáloch. Regulácia vykurovacieho, resp. vetracieho
zariadenia sa vykonáva mikroprocesorovými regulátormi. V
priestore pre cestujúcich bude použitý osvedčený
informačný systém so svetelným a zvukovým oznamovaním
jednotlivých staníc a najbližších prípojov. Veľké
predsuvné dvere umožňujú rýchlu výmenu cestujúcich.
Nástupná časť je svojou výškou prispôsobená pre nástup
cestujúcich na invalidných vozíkoch. V priestore pre
cestujúcich je možnosť prepravy bicyklov, lyží a nadmernej
turistickej batožiny. Cez strednú motorickú časť je možný
prechod osôb.
V čele jednotky sú umiestnené kabíny rušňovodiča.
Viacčlenné riadenie umožňuje zostaviť súpravu z dvoch
(maximálne troch) jednotiek, ovládaných z jedného
stanovišťa. Vo vozidle je zavedený diagnostický systém,
ktorý diagnostikuje najdôležitejšie časti ako statický
prúdový menič, trakčné motory, hlavný vypínač atď.
Pomocou diagnostického systému sa časti zariadení nielen
kontrolujú, ale sa aj identifikujú mimoriadne stavy a poruchy.
Zároveň je poskytnutá podpora pri hľadaní závad a ich
uvoľnení. Systém taktiež dodáva základné informácie pre
údržbu vozidla.
Prvá jednotka radu 425.9
- má byť vyrobená v polovici roku 2000. Vsúčasnosti prebieha technická príprava výroby. V ŽOS Vrútky , ktoré majú dlhoročné skúsenosti s výrobou, opravami a modernizáciami železničných koľajových vozidiel, sú v terajšej dobe zhotovované potrebné výrobné prípravky.
Ing. Vladimír Kučerík
ŽOS Vrútky , a. s.
(Železniční magazín 5/99)
Tento text bol upravený.
Električky pre Tatry
V polovici marca sa na
TEŽ začne skúšobná prevádzka novej EMU 425.95
Miroslav PAVLÍK
Ako vyplýva z priaznivého
priebehu technických skúšok, skúšobná prevádzka novej
elektrickej motorovej jednotky, ktorá je určená pre
prevádzku na Tatranských elektrických železniciach, sa začne
už v polovici marca. Prvá elektrická motorová jednotka EMU
425.95 bola dodaná do Rušňového depa Poprad v polovici
októbra 2000. Tieto motorové jednotky vyrába konzorcium
GTW Vysoké Tatry.
Nové vozidlo absolvovalo prvú jazdu v závese starej
motorovej jednotky 420.95. V súčasnosti sa pod dozorom
nezávislých skúšobní konajú jeho skúšky, ktoré sú
nevyhnutné pre schválenie takéhoto typu vozidla v SR.
Doterajšie čiastkové skúšky, celkom ich je 2C~, potvrdili,
že nové elektrické motorové jednotky sú na vysokej
konštrukčnej úrovni, majú výborné prevádzkové
vlastnosti a prispejú k zvýšeniu kultúry, rýchlosti a
bezpečnosti cestovania a výrazne pozitívne ovplyvnia
ekonomiku prevádzky na TEŽ.
Na TEŽ by sa malo postupne objaviť až 14 kusou týchto
nových jednotiek. Prvé tri už budú jazdiť v novotu GVD
2000/2001. Cestujúcich určíte upúta podlaha nástupných
priestorov jednotky, ktorá je iba vo výške 370 mm. Jednotky
budú vybavené zvukovým a optickým informačným
systémom, ktorý umožní zaviesť systém zastavovania na
znamenie, a tiež novým zariadením na znehodnocovanie
cestovných lístkov. Trakčné a pomocné pohony jednotky
sú riadené a diagnostikované počítačovými systémami,
ktoré umožňujú vysokú spoľahlivosť riadenia.
S prevádzkou nových elektrických jednotiek sú spojené aj
ďalšie výhody asi dvakrát vyšší kilometrický prebeh
do jednotlivých stupňov údržby ako u pôvodných jednotiek,
či úspora trakčnej energie, keďže až 30 percent
spotrebovanej energie bude možné po úprave napájacích
zariadení TEŽ vrátiť späť do siete.
(Ž-Semafor 4/2001)
Použitie - vlaky osobnej dopravy: | Úzkorozchodné elektrické jednotky, používané na tratiach TEŽ (Tatranské elektrické železnice) Poprad-Tatry - Starý Smokovec (183) a Starý Smokovec - Tatranská Lomnica (184). Začiatok premávky na trati Starý Smokovec - Štrbské Pleso (183) je predpokladaný v roku 2002. |
číslo jednotky | rušňové depo |
425 951-1 | Poprad |
425 952-9 | Poprad |
425 953-7 | Poprad |
425 954-5 | Poprad |
425 955-2 | Poprad |
425 956-0 | Poprad |
425 957-_ | Poprad |
425 958-6 | Poprad |
425 959-4 | Poprad |
425 960-_ | Poprad |
425 961-_ | Poprad |
425 962-_ | Poprad |
425 963-_ | Poprad |
425 964-_ | Poprad |
( Addams )
Prezývky: | Tetrapak |
( Zdroj )
Ďaľšie odkazy: