Cena za rušeň sa neúmerne zvýšila
Martinská mechatronická pripúšťa politické pozadie, ŽSR hovoria o neekonomickosti
DANUŠA DRAGULOVÁ-FAKTOROVÁ

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemajú záujem o rýchliko­vý rušeň z Martinskej me­chatronickej, a. s. Jej vedenie ne­vylučuje politické pozadie posto­ja vedenia ŽSR, pričom hovorí aj o snahách dvoch zahraničných fi­riem dodávať rušne Železniciam SR. Tie zasa hovoria o netranspa­rentnom použití prostriedkov, ktoré investovali do vývoja loko­motívy.
Po vzniku SR bola frekventova­ná myšlienka na modernizáciu parku koľajových vozidiel ŽSR. Realizáciou tejto myšlienky bol prvý rušeň radu 755, ktorý bol za­daný v závere roku 1995 Martin­skej mechatronickej, a. s., Martin. Vývoj tohto rušňa, ktorý bol urče­ný na osobnú a rýchlikovú do­pravu, financovali ŽSR. Tie uza­tvorili s Martinskou mechatronic­kou, a. s. päť zmlúv, predmetom ktorých bolo stavba prototypu rušňa R 755, prototypové skúšky R 755, stavba prototypu rušňa R 771.1 vrátane prototypových skúšok, stavba prototypu ľahkej motorovej súpravy M 853, stavba dvoch kusov prototypov rušňov R 755 v overovacej sérii. Pri plnení týchto zmlúv ŽSR formou zálo­hových faktúr uhradili od roku 1996 spolu 239,256 mil. Sk.
“Po nástupe nového vedenia ŽSR v decembri 1998 bola nasto­lená otázka prehodnotenia všet­kých aktuálnych zmlúv. Ukázalo sa, že medzi zmluvy nevýhodné pre ŽSR patria aj tie, ktoré boli uzatvorené s Martinskou mechat­ronickou a.s. Navyše, spôsob akým boli riešené otázky vývoja rušňa, osobitne jeho financova­nie, považuje súčasný manaž­ment ŽSR za neštandardný. Vývoj financuje spravidla ten, kto po­núka výrobu. Platí to vo všeobec­nosti, ale aj v SR. Dospel čas túto chybu napraviť bez ohľadu na to, koho sa dotýka. Teda ŽSR, ale aj Martinskej mechatronickej, a. s," uviedol pre PRÁCU hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Ako sa ďalej vy­jadril, na základe vykonaných kontrol bolo zistené, že výber zho­toviteľa nebol v súlade so záko­nom o verejnom obstarávaní, ne­boli presne špecifikované tech­nické podmienky prestavby rušia i konkrétne povinnosti zhotovi­teľa, čím sa mu nechala veľká vo­ľnosť pri tvorbe cien. Nové vede­nie ŽSR takisto posúdilo neplne­nie zmluvných termínov a po­stupné odďaľovanie prototypo­vých skúšok rušňa R 755. Formou zmluvných dodatkov sa neúmer­ne zvyšovala cena prestavby spo­mínaného rušňa. Prvá základná zmluva stanovila cenu prototypu na 30 mil. Sk, posledný dodatok stanovil cenu na 99,5 mil. Sk a ná­sledná zmluva o dielo na vykona­nie prototypových skúšok zvýšila cenu o ďalších 54 mil. Sk.
Podľa informácií ŽSR nový rušeň európskeho štandardu stojí do 70 mil. Sk. Obdobná moder­nizácia rušňa 736, vrátane v vývoja, v ŽOS Zvolen , a. s., stojí 45 mil. Sk a rušňa typu 774 v ZTS Dubni­ca nad Váhom plus, a. s., stojí 40 mil. Sk.
Zmluvný termín ukončenia prác na prototype rušňa 755 je jún 1999. ŽSR doteraz investovali do tohto projektu takmer 160 mil. Sk, čím si v plnej miere splnili zmluvnú povinnosť. Podľa ich ná­zoru teraz je na rade Martinská mechatronická, a.s., aby si splnila svoje zmluvné záväzky, to zname­ná, aby dodala funkčný prototyp rušňa pripraveného na sériovú vý­robu.
ŽSR významnou mierou pod­porili výrobné a exportné aktivi­ty slovenského priemyslu a prá­vom očakávajú, že vložené pro­striedky prinesú príslušné ex­portné úspechy Martinskej me­chatronickej, a. s., a tým aj pri­navrátenie investovaných fina­nčných prostriedkov ŽSR ." vy­jadril sa M. Čikovský.

(Práca 22.6.1999)


Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 4. VI. 2001
Posledná aktualizácia / Last update : 4. VI. 2001
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/755b.htm )