Cena za rušeň sa neúmerne
zvýšila
Martinská mechatronická pripúšťa
politické pozadie, ŽSR hovoria o neekonomickosti
DANUŠA DRAGULOVÁ-FAKTOROVÁ
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemajú záujem o rýchlikový
rušeň z Martinskej mechatronickej, a. s. Jej vedenie nevylučuje
politické pozadie postoja vedenia ŽSR,
pričom hovorí aj o snahách dvoch zahraničných firiem dodávať
rušne Železniciam SR. Tie zasa hovoria o netransparentnom použití
prostriedkov, ktoré investovali do vývoja lokomotívy.
Po vzniku SR bola frekventovaná myšlienka na modernizáciu
parku koľajových vozidiel ŽSR.
Realizáciou tejto myšlienky bol prvý rušeň radu 755, ktorý
bol zadaný v závere roku 1995 Martinskej mechatronickej, a.
s., Martin. Vývoj tohto rušňa, ktorý bol určený na osobnú
a rýchlikovú dopravu, financovali ŽSR. Tie uzatvorili s Martinskou
mechatronickou, a. s. päť zmlúv, predmetom ktorých bolo
stavba prototypu rušňa R 755, prototypové skúšky R 755,
stavba prototypu rušňa R 771.1 vrátane prototypových skúšok,
stavba prototypu ľahkej motorovej súpravy M 853, stavba dvoch
kusov prototypov rušňov R 755 v overovacej sérii. Pri plnení
týchto zmlúv ŽSR formou zálohových
faktúr uhradili od roku 1996 spolu 239,256 mil. Sk.
“Po nástupe nového vedenia ŽSR
v decembri 1998 bola nastolená otázka prehodnotenia všetkých
aktuálnych zmlúv. Ukázalo sa, že medzi zmluvy nevýhodné pre
ŽSR patria aj tie, ktoré boli
uzatvorené s Martinskou mechatronickou a.s. Navyše, spôsob
akým boli riešené otázky vývoja rušňa, osobitne jeho
financovanie, považuje súčasný manažment ŽSR za neštandardný. Vývoj
financuje spravidla ten, kto ponúka výrobu. Platí to vo všeobecnosti,
ale aj v SR. Dospel čas túto chybu napraviť bez ohľadu na to,
koho sa dotýka. Teda ŽSR, ale
aj Martinskej mechatronickej, a. s," uviedol pre PRÁCU
hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Ako sa ďalej vyjadril, na základe vykonaných kontrol bolo
zistené, že výber zhotoviteľa nebol v súlade so zákonom
o verejnom obstarávaní, neboli presne špecifikované technické
podmienky prestavby rušia i konkrétne povinnosti zhotoviteľa,
čím sa mu nechala veľká voľnosť pri tvorbe cien. Nové
vedenie ŽSR takisto posúdilo
neplnenie zmluvných termínov a postupné odďaľovanie
prototypových skúšok rušňa R 755. Formou zmluvných
dodatkov sa neúmerne zvyšovala cena prestavby spomínaného
rušňa. Prvá základná zmluva stanovila cenu prototypu na 30
mil. Sk, posledný dodatok stanovil cenu na 99,5 mil. Sk a následná
zmluva o dielo na vykonanie prototypových skúšok zvýšila
cenu o ďalších 54 mil. Sk.
Podľa informácií ŽSR nový
rušeň európskeho štandardu stojí do 70 mil. Sk. Obdobná
modernizácia rušňa 736, vrátane v vývoja, v ŽOS Zvolen , a. s.,
stojí 45 mil. Sk a rušňa typu 774 v ZTS Dubnica nad Váhom
plus, a. s., stojí 40 mil. Sk.
Zmluvný termín ukončenia prác na prototype rušňa 755 je jún
1999. ŽSR doteraz investovali
do tohto projektu takmer 160 mil. Sk, čím si v plnej miere
splnili zmluvnú povinnosť. Podľa ich názoru teraz je na
rade Martinská mechatronická, a.s., aby si splnila svoje zmluvné
záväzky, to znamená, aby dodala funkčný prototyp rušňa
pripraveného na sériovú výrobu.
“ŽSR významnou mierou podporili
výrobné a exportné aktivity slovenského priemyslu a právom
očakávajú, že vložené prostriedky prinesú príslušné
exportné úspechy Martinskej mechatronickej, a. s., a tým
aj prinavrátenie investovaných finančných prostriedkov ŽSR ." vyjadril sa M. Čikovský.
(Práca 22.6.1999)
Strana
vytvorená / Site created : 4. VI. 2001 Posledná aktualizácia / Last update : 4. VI. 2001 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/755b.htm ) |