Rozchod | 1435 mm |
Hmotnosť | 76 ton |
Nápravový tlak | 19 ton |
Usporiadanie dvojkolesí | Bo' Bo' |
Trvalá ťažná sila | 128 kN |
Motor | 12 PA 4-185 LOKO |
Výkon | 1500 kW |
Prevádzková rýchlosť (s pôvodnými podvozkami) | 100 km/h |
Dĺžka | 16,9 m |
Šírka | 2,95 m |
Výška | 4,15 m |
Menovitý priemer kolesa | 1000 mm |
Rušne majú super vysoké adhézne vlastnosti, zabezpečené
sú proti prekĺzaniu kolies (v každom režime pracuje na
užitočnej medzi adhézie) čo zlepšuje jazdné vlastnosti
rušňa v ľubovoľných prevádzkových podmienkach,
prevádzková ťažná sila na háku je zvýšená o 30 %,
výrazne je zvýšená ťažná sila pri rozbehu (až o 50 %).
Výkonný palubný počítačový systém riadenia umožňuje
tiež sériové radenie lokomotív do jednej vlakovej súpravy s
optimalizáciou ich vlastností.
Dieselelektrické rušne neobsahujú poruchové mechanické ani
hydraulické regulátory, minimalizovaný je počet relé
kontaktov, množstvo funkcií sa realizuje softwarovo, systém
má zabudovanú diagnostiku a monitoring - na veľkom displeji je
možné zobraziť rôzne stavy - teploty a tlaky oleja a vody,
napätia a prúdy elektrických strojov, otáčky, a to
individuálne pre každú nápravu. Dáta sa pre účely
diagnostiky zaznamenávajú a dajú sa využiť pri kontrole a
opravách, dajú sa využiť pri kontrole a opravách, dajú sa
tlačiť priamo a tiež prenášať na periférny počítač
(laptop, hand-held a pod.)
Motorový rušeň R 755 má inštalovaný výkon spaľovacieho motora 1500 kW pri 1500 1/min s elektrickým (striedavo - jednosmerným) prenosom výkonu. Podvozok a hlavný rám rušňa R 755 vychádza z typu rušňa R 753. Ostatné časti rušňa R 755 boli novo vyvinuté a konštruované za účelom zdokonalenia a zhospodárnenia prevádzky. Rušeň R 755 je vybavený:
Motorový rušeň R 755 je určený pre osobnú, rýchlikovú
i nákladnú dopravu na tratiach s normálnym rozchodom 1435 mm a
maximálnou rýchlosťou 100 km/h. Rušeň je riešený s
kabínami na oboch koncoch, v strede so strojovňou rušňa.
Zdrojom výkonu na rušni R 755 je naftový motor 12 PA4 - 185
LOKO, ktorý je pomocou pružnej spojky spojený s trakčným
generátorom a generátorom kúrenia. Hlavné agregáty sú
uložené na pomocnom ráme a ten je pružne uložený na hlavnom
ráme rušňa. Pomocné zariadenia sú poháňané elektromotormi
napr. ventilátory pre chladenie trakčných motorov,
ventilátory chladičov i vzduchový skrutkovicový kompresor.
Zásoby paliva sú uložené v nádrži s obsahom 3500 l. V
palivovej nádrži je skriňa pre batérie. V motorovom rušni R
755 je použitý CLC-systém /Complete Locomotive Control/
založený na mikroprocesorovom regulátore, ktorý reguluje
otáčky a teplotu spaľovacieho motora, budenie generátora a
sklz dvojkolesí. Pri prvom zapnutí CLC počítač vykoná
autotest v dĺžke asi 10 sekúnd. Ked' je autotest ukončený
rušeň sa naštartuje podľa normálneho postupu. Ak počítač
zistí poruchu, zasvieti sa signalizácia požadovanej údržby
na obrazovke. Počítač ukladá rôzne deje, ktoré sa vyskytnú
počas prevádzky, má schopnosť odoslať informácie. CLC
systém je schopný vykonať i dôležité testy rušňa R 755.
Motorový rušeň R 755 je vybavený elektrickým prenosom
trakčného výkonu elektrickým prenosom výkonu na pomocné
pohony, elektrickým generátorom vlakového kúrenia,
elektrodynamickou brzdou, gumokovovými stĺpikmi odpruženia
skrine, deformačnými prvkami za nárazníkmi, úplne novým
dizajnom kabín a strojovne s použitím sendvičovej
technológie umožňujúcej pružné uloženie krytovania
(obloženia)strojovne a kabín.
Stanovište je vybavené chladničkou kombinovanou s mikrovlným
ohrevom, umývadlom s teplou vodou, klimatizáciou, anatomickou
sedačkou rušňovodiča a šatníkom. Vozidlo je vybavené
elektronickým rýchlomerom METRA LT a vlakovým zabezpečovačom
LS-90
( ŽOS Zvolen )
Martinska mechatronicka predstavila novu lokomotivu
Trend 980415
Martinska mechatronicka, a.s., Martin predstavila
zaciatkom aprila prototyp modernizovanej lokomotivy R 755.
Spolocnost realizuje pre Zeleznice SR (ZSR) modernizaciu lokomotiv radu 750, 753, 754 na rad 755. Ide o
univerzalnu plne vybavenu lokomotivu vyvinutu v SR. Koncepcia sa
podla poziadaviek zakaznika realizuje na podvozkoch a zakladnych
ramoch povodnych lokomotiv. Pre ZSR by mala spolocnost v priebehu styroch az piatich rokov
modernizovat na tento rad sto lokomotiv. Pre tlacovu agenturu
SITA to uviedol riaditel pre vedu a vyskum Martinskej
mechatronickej Pavel Pavlasek. Ako uviedol, vyvoj takejto
lokomotivy v zahranici stoji priblizne 1 mld. DEM, na Slovensku
naklady na vyvoj predstavuju ani nie jedno promile tejto sumy.
"Pri seriovej vyrobe bude cena modernizovanej lokomotivy
predstavovat 50 az 60 % ceny dovazanych lokomotiv," povedal
P. Pavlasek. Vsetka praca na tychto lokomotivach sa uskutocnuje
na Slovensku, takisto aj know-how je slovenske. Tazna sila
lokomotivy sa zvysila o 30 %. Modernizovana lokomotiva bude mat o
desat percent nizsiu spotrebu paliva. V sucasnosti prebiehaju
rokovania, ktore by umoznili export tychto lokomotiv smerom na
trhy strednej, juznej, vychodnej Europy a trhy krajin tretieho
sveta. Medzi najvyznamnejsich dodavatelov, ktori sa tiez
podielali na realizacii prototypu, patri ZTS TEES, a.s., Martin,
Danubius Elektrik, a.s., Bratislava a ZOS,
a.s., Zvolen , ktore uskutocnili
konecnu montaz. Kompletne integrovane pocitacove riadenie
lokomotivy na baze hardveru je z produkcie americkej spolocnosti
Woodward Governor. Na metodike konstrukcie sa podielala Zilinska
univerzita.
Cena za rušeň 755 sa neúmerne zvýšila
URL o rušňoch ŽSR radu 755 servra Lokomotivní depo
URL o rušňoch ŽSR radu 755 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
Strana
vytvorená / Site created : 5. VI. 2000 Posledná aktualizácia / Last update : 28-VII-2004 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/755.htm ) |