Vozne radu
ARpeer
Bistro vozne realitou
Z HĽADISKA TRŽIEB SÚ
VEĽMI EFEKTÍVNE
BistroBar, ako sa bistro vozeň oficiálne
nazýva, krátko po slávnostnom odovzdaní zaradili do súpravy
vlaku EC Slovenská strela, ktorý premáva medu Bratislavou a
Prahou
(foto Mgr. Jozef LEHOCKÝ)
Mgr. Jozef LEHOCKÝ - Prednedávnom, v čísle 11 sme vás
informovali o novotu trende v reštauračných službách na
železniciach - o bistro vozňoch, ktoré. by sa mali zakrátko
objaviť i v súpravách ŽSR. Dnes môžeme konštatovať, že
sa začala nová éra reštauračných služieb na sieti ŽSR.
Jej slávnostné otvorenie sa uskutočnilo v piatok 8. júna na
nástupišti Železničnej stanice Bratislava-Nové Mesto, kde
predstaviteľ dodávateľa Železničných opravovní a
strojární (ŽOS), a. s., Vrútky Ing. Michal Moncman,
investora zástupca generálneho riaditeľa ŽSR
Ing. Ladislav Saxa a prevádzkovateľa generálny riaditeľa Wagon
Slovakia a. s., Bratislava Ing. Jaroslav Jurza oficiálne
dali do skúšobnej prevádzky prvý bistro vozeň.
Tento špeciálny vozeň je riešený tak, že jedna jeho
polovica je 1. vozňová trieda pre cestujúcich, ktorú od
druhej polovice - reštaurácie delí malá kuchynka. V
reštaurácii sa podávajú dva druhy jedál. Hygienicky balené
obložené rohlíky a žemle s fackou alebo pripravené teplé
jedlá, ktoré sú vákuované v inertnom plyne v kombinácii s
polotovarmi. V tomto prípade je ich príprava nenáročná a
rýchla. Zákazník - cestujúci sa môže občerstviť pri
pulte, alebo si sadnúť k jednému z troch stolov, kde mu bude
podaná teplá strava. Novinkou vozňa a kuchyne je výčapný
pult na nealko nápoje a pivo, chladiaca vitrína, mikrovlnná
rúra a umývačka rudu.
Vozeň je z hľadiska tržieb veľmi efektívny. Pre ŽSR
umožní predaj ďalších 17 520 miest ročne v 1. vozňovej
triede, čo by nebolo možné, ak je vozeň celý reštauračný.
A prevádzkovateľ Wagon Slovakia zase tým, že
nemusí obsluhovať polovičku reštauračného vozňa vyhradenú
pre podávanie teplých jedál, ušetrí náklady pri 1-člennej
obsluhe. Bistro vozeň je plne klimatizovaný, takže ho radu iba
do IC, resp. EC vlakov. Jedným z prvých návštevníkov
BistroBar-u bol aj generálny riaditeľ Českých dráh Ing.
Dalibor Zelený. A v Bratislave si na jeho úvodnú jazdu v
Slovenskej strele dokonca počkali členovu z Klubu dráhařů z
Prahy a Hradca Králového.
(Ž-Semafor, č.14, 2001)
Bistro vozne – trend,
ktorý letí
KAŽDÝ GASTROVOZEŇ JE KOMPROMISOM, HOVORÍ ING.
J. JURZA
Miroslav PAVLÍK, ilustračný nákres archív redakcie - S
novým grafikonom vlakovej dopravy (GVD) 2001 - 2002 pribudnú v
súpravách ŽSR, ktoré budú premávať do Prahy, nové
špecializované vozne, určené pre komfortnú prepravu
cestujúcich a súčasne poskytujúce službu reštauračného
vozňa. Nový trend v reštauračných službách už dávnejšie
praktizujú železničné spoločnosti vo viacerých európskych
štátoch a ako sa ukazuje, cestujúci túto službu uvítali.
Skutočnosťou je, že pre ŽSR sú
reštauračné vozne príliš drahé. Nevozia cestujúcich, vo
vlakových súpravách sú iba sprievodnými vozňami a ich
celoročná údržba je veľmi nákladná. Ak by sa však miesto
klasického reštauračného vozňa zaradil do súpravy vozeň,
ktorý bude mať jednu polovicu priestoru vyhradenú na prepravu
osôb a druhú polovicu na občerstvenie cestujúcich v celom
vlaku, ušetrila by sa polovica nákladov.. Vozeň novej
koncepcie vyšiel začiatkom tohto roka z dielní ŽOS,
a. s., Vrútky . Tunajší konštruktéri vyhoveli
požiadavkám manažmentu Wagon Slovakia a. s., Bratislava ,
ktorý začal presadzovať myšlienku lepšieho využívania
reštauračného vozňa pre cestujúcu verejnosť a súčasne aj
pre ŽSR .
O zrode myšlienky novej koncepcie reštauračného vozňa
hovorí generálny riaditeľ Wagon Slovakia a. s., Bratislava
Ing. Jaroslav Jurza: - Kombinované vozne, v ktorých sa dajú
prepravovať cestujúci a slúžia aj na občerstvenie, sú
ekonomicky veľmi výhodné. Okrem toho norma UIC odporúča, aby vlaky,
ktoré majú vzdialenosť do cieľovej stanice okolo 500 km,
sprevádzali bistro vozne a nie celoplošné reštauračné
vozne. Toto sú prínosy pre ŽSR .
Nemenej dôležitá je aj naša úspora v počte pracovných
sít. Reštauračný vozeň si vyžaduje 2 - 3 pracovníkov,
bistro vozeň len jednu osobu."
Čím je jedinečný?
Predovšetkým tým, že jeho koncepcia predstavuje
spojenie klasického reštauračného vozňa a vozňa 1. triedy.
V jednej častí je možné cestovať so všetkým komfortom IC
vozňa 1. triedy a druhá časť s kuchyňou, bistrom s
nadštandardným reštauračným sedením (barový pult, barové
stoličky a polkruhové sedačky so stolíkmi) je určená na
poskytovanie rýchleho občerstvenia. Oddiel pre cestujúcich je
od bistra a kuchyne oddelený posuvnými pneumatickými dverami.
Kuchynská časť vozňa je vybavená moderne. Mikrovlnná rúra,
priestranná presklenná chladiaca vitrína, chladnička aj
mraznička na uchovanie jedál, kávovar. Novinkou je čapovací
pult s piatimi druhmi nápojov (pivo a nealko), umývačka
pohárov, prietokový ohrievač vody a sterilizátor vody. Na
prípravu teplých jedál je k dispozícii aj elektrický varič
s dvomi platňami. S jeho prílišným využitím sa však
neuvažuje, pretože v ponuke budú najmä jedlá pripravené
modernou metódou, teda hotové a ohrievané v mikrovlnnej rúre.
Odsávanie kuchyne zabezpečuje ventilátor cez strešný
vetrák.
Nevídali, neslíchali
Vozeň je vyhotovený z cestovného vozňa dĺžky 24,5
m, série B , či Bh ,
ktoré bolí vyrábané v Maďarsku. V rámci generálnej
prestavby je vozeň prestavaný a zrenovovaný tak, aby spĺňal
požiadavky medzinárodnej dopravy. Koncepcia vozňa vychádza z
vozňov série WRReer s tým, že jeho
interiér je rozdelený do troch sekcií: veľkopriestorového
oddielu 1. triedy, kuchyne a oddielu BISTRO. Pre pohodlie
obsluhujúceho personálu je k dispozícii samostatná kabínka
na prezlečenie a samostatné suché WC. Cestujúci majú k
dispozícii vákuovú toaletu.
Vozeň je určený pre jazdu na elektrifikovaných tratiach s
rozchodom 1435 mm. Najvyššia prevádzková rýchlosť je 160
km/h. Maximálna výška je 4230 mm, dĺžka cez nárazníky
24500 mm. Na sedenie je k dispozícii 41 miest, z toho 24 v
oddieli 1. triedy a 17 v bistro oddieli. Do prevádzky pôjde
vozeň pod novým označením ARpeer.
- Takto modernizovaný vozeň sme u nás ešte "nevídali a
neslýchali", - povedal Ing. Peter Gottstein, CSc., z
oddelenia nákupu a modernizácie koľajových vozidiel GR ŽSR . - Je úplnou novinkou s novou filozofiou
poskytovania reštauračných služieb. Na našich tratiach
pretrváva zaužívaný zvyk (lepšie azda zlozvyk), že sa do
klasického reštauračného vozňa za Bratislavou posadí 20
cestujúcich, ktorí majú zakúpený lístok na druhú triedu, a
tam pri káve a čaji precestujú "štreku" do Žiliny
prípadne aj ďalej v pohodlí prvej triedy. Tento vozeň
poskytuje pohodlie "jedničky" a súčasne možnosť
rýchleho a kvalitného občerstvenia pre tých, ktorí túto
službu vo vlaku hľadajú.
Filozofia hoteliérstva
- Hosť je pre nás stále drahokamom na poduške
pohostinnosti - dodáva generálny riaditeľ Wagon
Slovakia a. s., Bratislava Ing. J. Jurza. - A gastronómia to
je naozajstná veda. Som zástancom modernej myšlienky že
cestujúceho treba rýchlo a jednoducho občerstviť. V princípe
predstavuje reštaurácia veľké stacionárne zariadenie, kde si
môže návštevník sadnúť a vybrať si zo širokej ponuky a
stráviť primerane dlhý čas. Reštaurácia na kolesách podľa
mňa stráca pre budúcnosť význam. Cestujúci vo vlaku by sa
mal skôr prispôsobiť mimoriadnym podmienkam a tie jednoznačne
hovoru pre rýchle a jednoduché občerstvenie.
Podľa slov Ing. J. Jurzu v novotu vozni už nebude treba
vyvárať, smažiť, a vypekať (hoci ani takéto služby nie sú
vylúčené). K dispozícii bude široký sortiment vákuovo
balených hotových jedál, ktoré bude treba len vložiť do
mikrovlnnej rúry.
Náročné skúšky
Pred uvedením do prevádzky sa nový vozeň musel
podrobiť náročným prototypovým skúškam. Na skúšobnom
okruhu Českých dráh ( ČD ) v Cerheniciach sa okrem iných parametrov
skúšali dynamické a Chodové vlastnosti, funkčnosť
protišmykového zariadenia, odolnosť voči nárazu,
stacionárna a jazdná brzda. Špeciálnu kapitolu tvorili
skúšky vykonávané pracovníkmi Železničného zdravotného
ústavu Bratislava pod vedením hlavného hygienika ŽSR .
Prototypové skúšky sa uskutočnili 27. a 28. marca a 4. a 7.
apríla. Ako informoval Ing. P. Gottstein, CSc., ktorý sa na
skúškach zúčastnil, napríklad nárazová skúška sa robila
na zvážnom pahrbku. Skúšaný vozeň stál a doň narážal
nákladný vozeň s hmotnosťou 80 ton. Táto skúška mala
preukázať najmä odolnosť proti nárazu a posunutiu zariadení
v interiéri a vonkajších častí (aj kuchynskej častí).
Brzdové skúšky bolí vykonávané na suchej aj mokrej koľaji
a účinnosť protišmykového zariadenia sa preverovala na
koľaji potretej mazľavým mydlom.
Brzdové skúšky z hľadiska brzdiacich percent potvrdili
schopnosť modernizovaného vozňa jazdiť rýchlosťou 160 km/h.
Tiež jazdné vlastnosti bolí pre túto rýchlosť úspešné.
Vozeň vyhovel aj predpisom UIC
SGG. Protišmykové zariadenie - princíp zhodný s ABS na
moderných motorových vozidlách - malo 100 %-nú účinnosť.
- Každý vozeň charakteru gastro je veľkým kompromisom, -
dodal na margo technického riešenia nového vozňa Ing. J.
Jurza. Z nášho pohľadu je limitovaný predovšetkým
elektrickým prúdovým zdrojom. Za jeho ekonomiku, rozumej
finančnú únosnosť, sa platí zmenšovaním veľkosti, a teda
znižovaním výkonu. Jediné, s čím nie som celkom spokojný,
je práve toto zariadenie. Interiér je však na európskej
štandartnej úrovni.
Zvýšené nároky na hygienu
Na meraní hygienických parametrov nového IC vozňa
pracovali dve skupiny, jedna z Bratislavy a jedna z Košíc.
Merali veličiny fyzikálnych faktorov: vonkajší a vnútorný
hluk, parametre infrazvuku, vibrácie, osvetlenie a vykurovanie.
Ďalej podrobili meraniu ergonomické parametre sedačiek v
reštauračnej aj v cestovnej času a špecifické faktory
kuchyne: inštalované chladiace zariadenia (vitrína,
chladnička, mraznička). Ako uviedol hygienik pre ŽSR
MUDr. Libor Marko, CSc., došlo k zmene metodiky merania
vonkajšieho hluku. Miesto odrážania vozňa od rušňa a
merania parametrov na sólo vozni, medzi rušeň a meraný vozeň
vsunuli niekoľko vozňov. Dôvodom bolo náročné
"odpichnutie" a následné zabrzdenie skúmaného
vozňa pri vysokých rýchlostiach. Vsunuté vozne mali za úlohu
eliminovať hluk rušňa. Aby bolo možné používať vozeň na ČD , museli sa akceptovať ustanoveniu troch
skupín predpisov: ŽSR ,
ČD
a UIC . Pretože vo vozni
je inštalovaná mikrovlnná rúra, merala sa aj úroveň
elektromagnetického žiarenia. Odoberala sa aj voda z nádrží
na vodu. Vo vozni sú tri, pričom napríklad kuchynská má
objem 600 litrov.
- Pri vode nás zaujíma hľadisko chemické aj mikrobiologické,
- povedal MUDr. L. Marko, CSc. - Sledujeme, či voda, ktorá sa
napustí do nádrží, sa neznehodnotí a či do nej neprenikajú
látky z hmoty nádrže.
Ako ďalej konštatoval MUDr. L. Marko, CSc., výsledky
hygienických meraní boli v medziach stanovených noriem.
Chladiace systémy aj účinnosť chladenia sú v poriadku.
Napríklad mínus 12 stupňov Celzia mraznička dosiahla za 1,5
hodiny. Klimatizácia je účinná, nábeh vykurovania trvá len
pár minút. Konštrukčné usporiadanie a v interiéri použité
materiály účinne eliminujú vnútorný hluk aj pri vysokých
rýchlostiach. Vibrácie neprekračujú limitné hodnoty: v
horizontálnej rovine je to 107 dB a vo vertikálnej 110 dB. Na
hranici normy sú aj vonkajšie hluky. Predpísané hodnoty
nepresahuje ani hladina infrazvuku.
Z noviniek, ktoré sú použité na našich vozňoch prvýkrát
je tu inštalovaný ultrafialový prietokový dezinfektor vody,
ktorý zabezpečí, že voda z nádrže pri kuchyni bude pitná.
Vo vozni je k dispozícii teplá aj studená voda, v bistro oku
lahodiaca chladiaca vitrína, možnosť podávania čapovaných
nápojov a napokon chemické ekologické WC pre obsluhujúci
personál. Pretože prevádzkovateľ prichádza s novou
filozofiou podávania jedál, v ktorej je i orientácia na
mrazené potraviny, pre ochranu zákazníka bude treba dať
pozor, aby nedošlo pri manipulácii s polotovarmi a potravinami
k významnej zmene teploty. Ak sa zmrazené polotovary a
potraviny rozmrazia a znova zmrazia, sú nepožívateľné.
Potravinový kódex SR (HACCP - Hazard Analysis Critical Control
Point), ktorý je v platnosti od 1. januára 2000 stanovuje, že
pre prevádzku kuchyne s takýmito potravinami treba vypracovať
program správnej výrobnej praxe a určiť kontrolné kritické
body pre prípravu potravín.
- Dnes je už veta polotovarov aj hotových jedál, ktoré
nevyžadujú zmrazený reťazec" - teda udržiavanie
konštantnej veľmi nízkej teploty pri manipulácii od výroby
až po úpravu tesne pred servírovaním, - upresňuje generálny
riaditeľ Wagon Slovakia a. s., Bratislava
Ing. J. Jurza. - Tieto produkty sa skladujú pri bežnom
chladení. S úspechom používame vákuované jedlá (balené v
ochrannej atmosfére) bez mimoriadnych nárokov na chladenie v
letných prepravách do Grécka i Bulharska.
(Ž-Semafor č.11, 2001)
Bistro vozne - trend, ktorý dnes letí
Jozef Kunik, Piatok 22.Júna 2001 - S novým
grafikonom vlakovej dopravy (GVD) 2001 / 2002, ktorý platí od
10. júna tohto roka, pribudnú v súpravách ŽSR , ktoré budú premávať do Prahy, nové
špecializované vozne, určené na komfortnú prepravu
cestujúcich a súčasne poskytujúce službu reštauračného
vozňa. Nový trend v reštauračných službách už dávnejšie
praktizujú železničné spoločnosti vo viacerých európskych
štátoch a ako sa ukazuje, cestujúci túto službu privítali.
Skutočnosťou je, že pre ŽSR sú
reštauračné vozne príliš drahé, pretože nevozia
cestujúcich, vo vlakových súpravách sú iba sprievodnými
vozňami a ich celoročná údržba je veľmi nákladná. Ak by
sa však namiesto klasického reštauračného vozňa zaradil do
súpravy vozeň, ktorý bude mať jednu polovicu priestoru
vyhradenú na prepravu osôb a druhú na občerstvenie
cestujúcich v celom vlaku, ušetrila by sa polovica nákladov.
Vozeň novej koncepcie vyšiel začiatkom roka z dielní ŽOS,
a. s., Vrútky . Tunajší konštruktéri vyhoveli
požiadavkám manažmentu Wagon Slovakia Bratislava, ktorý
začal presadzovať myšlienku lepšieho využívania
reštauračného vozňa pre cestujúcu verejnosť a súčasne aj
pre ŽSR . O zrode novej
koncepcie reštauračného vozňa generálny riaditeľ Wagon
Slovakia Ing. Jaroslav Jurza uviedol: "Kombinované
vozne, v ktorých sa dajú prepravovať cestujúci a slúžia aj
na občerstvenie, sú ekonomicky veľmi výhodné. Okrem toho
norma UIC odporúča, aby
vlaky, ktoré majú vzdialenosť do cieľovej stanice okolo 500
km, sprevádzali bistro vozne a nie celoplošné reštauračné
vozne. To sú prínosy. Nemenej dôležitá je úspora v počte
pracovných síl. Reštauračný vozeň si vyžaduje 2 - 3
pracovníkov, na bistro vozeň stačí jeden zamestnanec."
Čím je takýto kombinovaný vozeň zaujímavý?
Predovšetkým tým, že jeho koncepcia predstavuje
spojenie klasického reštauračného vozňa a vozňa 1. triedy.
V jednej časti je možné cestovať so všetkým komfortom IC
vozňa 1. triedy a druhá časť s kuchyňou, bistrom s
nadštandardným reštauračným sedením (barový pult, barové
stoličky a polkruhové sedačky so stolíkmi) je určená na
poskytovanie rýchleho občerstvenia. Kuchynská časť vozňa je
vybavená moderne. Mikrovlnná rúra, priestranná presklená
chladiaca vitrína, chladnička aj mraznička na uchovanie
jedál, kávovar. Novinkou je čapovací pult s piatimi druhmi
nápojov (pivo a nealkoholické nápoje), umývačka pohárov,
prietokový ohrievač vody a sterilizátor vody. Na prípravu
teplých jedál je k dispozícii aj elektrický varič s dvoma
platňami. S jeho prílišným využitím sa však neuvažuje,
pretože v ponuke budú najmä jedlá pripravené modernou
metódou, teda hotové a ohrievané v mikrovlnnej rúre.
Odsávanie kuchyne zabezpečuje ventilátor cez strešný
vetrák. Vozeň je určený na jazdu na elektrifikovaných
tratiach s rozchodom 1435 mm. Najvyššia prevádzková
rýchlosť je 160 km/h. Pred uvedením do prevádzky sa nový
vozeň musel podrobiť náročným prototypovým skúškam.
BistroBary na seba zarobia
Vraciame sa k tradícii,
ktorá tu celé roky bola, len zlepšenej
Jozef Kunik, 28.Septembra 2001 - V reštauračných
službách na železnici sa opäť objavujú (po rokoch
prestávky) tzv. bistro vozne, ktoré sa v krátkom čase majú
objaviť aj v súpravách ŽSR
. Nedávno predstavitelia ŽSR
, dodávateľa Železničných
opravovní a strojární (ŽOS) Vrútky
a prevádzkovateľa spoločnosti Wagon
Slovakia Bratislava dali do skúšobnej
prevádzky prvý tzv. bistro vozeň. Tento špeciálny vozeň je
riešený tak, že jedna polovica je prvá vozňová trieda pre
cestujúcich, ktorú od druhej polovice delí malá kuchynka. V
druhej časti vozňa je reštauračná časť. V reštaurácii sa
podávajú dva druhy jedál. Možno si objednať hygienicky
balené obložené rožky a žemle na tácke alebo pripravené
teplé jedlá, ktoré sú vákuované v inertnom plyne v
kombinácii s polotovarmi. Príprava jedál je rýchla a
nenáročná. Zákazník sa môže občerstviť pri pulte alebo
si sadnúť k jednému z troch stolov, kde mu podajú teplú
stravu. Novinkou vozňa je výčapný pult nealkoholických
nápojov a piva, chladiaca vitrína, mikrovlnná rúra a
umývačka riadu. Vozeň je z hľadiska tržieb veľmi
efektívny. Pre ŽSR
umožní predaj ďalších 17 520 miest ročne v prvej vozňovej
triede, čo by nebolo možné, keby bol celý vozeň
reštauračný. Prevádzkovateľ bistro vozňov spoločnosť Wagon
Slovakia zasa tým, že nemusí obsluhovať
polovicu reštauračného vozňa vyhradenú na podávanie
teplých jedál, ušetrí náklady. Bistro vozeň je plne
klimatizovaný, takže sa môže radiť do medzinárodných alebo
medzimestských vlakov. Vozeň bistrobar, ako sa bistro vozeň
oficiálne nazýva, krátko po slávnostnom odovzdaní zaradili
do súpravy vlaku EC Slovenská strela, ktorý premáva medzi
Bratislavou a Prahou. Možno povedať, že po rokoch, keď
podobné bufetové vozne na tratiach ŽSR už premávali, prichádza nová, inovovaná éra
bistrobarov v poskytovaní reštauračných služieb na sieti ŽSR . Medzi prvými návštevníkmi bistro vozňa boli
nielen predstavitelia ŽSR
a dodávateľa Železničných
opravovní a strojární (ŽOS) Vrútky
i spoločnosti Wagon Slovakia , ale
aj predstavitelia ČD a dokonca aj členovia z Klubu dráhařů z Prahy a z
Hradca Králové.
Vlaky vyššej kvality na tratiach ŽSR