POVSTALECKÉ PANCIEROVÉ VLAKY
ČSD VOZŇOVÉ DEPO VO ZVOLENE
Ing. Ladislav Kmeť
Slovenské
národné povstanie bolo významnou udalosťou, ku ktorej sa
neustále vraciame. Bolo to najväčšie revolučné
vystúpenie slovenského ľudu v jeho doterajších dejinách,
začiatok národnej a demokratickej revolúcie v Československu,
pod vedením komunistickej strany.
Účasť železničiarov v SNP je nerozlučne spätá s tromi
povstaleckými pancierovými vlakmi, s ich stavbou a bojovým
nasadením.
Od samého začiatku SNP pociťovala armáda nedostatok
ťažkých zbraní, najmä tankov. Bolo to preto, že väčšia
časť tankov bola ešte pred SNP sústredená k dvom divíziám
na východnom Slovensku, ktoré boli odzbrojené Nemcami.
Menšia časť tankov zostala vo výcvikovom stredisku v Martine,
ale medzi nimi boli i nepojazdné.
Hľadal sa preto spôsob, ako zlepšiť nedostatok v ťažkej
bojovej techniky. Nepojazdné tanky už dávno používali
sovietske vojská v boji proti fašistom na stavbu pancierových
vlakov, ktoré po železnici podporovali bojujúce jednotky.
Hornatý kraj stredného Slovenska so železničnými traťami v
údoliach vejárovite smerujúcich do smeru Zvolen - Banská
Bystrica sa priamo núkal na využitie tejto možnosti.
Po zvážení týchto okolností veliteľstvo povstaleckej
armády sa rozhodlo postaviť improvizované pancierové vlaky,
ktoré by pomáhali brániť slobodné územie. Touto úlohou
boli poverené železničné dielne vo Zvolene.
Rozhodnutie nebolo náhodné. Mnoho pracovníkov dielní bolo
ešte pred vypuknutím SNP zapojených v ilegálnom hnutí.
Pracovali tu bunky zakázanej KSS, pracovník dielní Miloš
Juráš vydával na Slovensku najrozšírenejší ilegálny
časopis Hlas národa.
Vojensko-organizačnú prácu pri stavbe pancierových vlakov mal
na starosti plk. Štetan Čáni z Veliteľstva 1.
československej armády na Slovensku. Za technickú stránku
zodpovedal por. v zálohe Ing. Hugo Weinberger (Velan). S nim
spolupracovali ďalší dôstojníci, poddôstojníci a civilní
odborníci.
Po prevzatí rozkazu o stavbe prvého pancierového vlaku (4.
septembra 1944) stáli pred poverenými dôstojníkmi zložité
problémy: chýbala technická dokumentácia, nebol vhodný
materiál (najmä plech), neboli potrebné skúsenosti.
Pri tvorbe koncepcie vlaku sa vychádzalo zo starého predpisu
československej armády o stavbe improvizovaných
pancierových vlakov, pričom ako nový prvok boli zaradené
tankové vozne. Ich konštrukciu však bolo potrebné navrhnúť.
Výrobné ťažkosti sa postupne prekonali v spolupráci s
technikmi a robotníkmi zvolenských železničných dielní.
Pracovníci dielní stavbu pancierového vlaku vzali ako vec
svojej remeselnej hrdosti. Pretože na kreslenie dokumentácie
nebolo času, problémy sa riešili priamo pri stavbe. Pre
nedostatok iného materiálu, prvé dva vlaky sa
“pancierovali" kotlovým plechom používaným pri
opravách rušňov. Na posledný vlak bol dodaný oceľový plech
väčšej tvrdosti zo železiarní v Podbrezovej. Ani tento však
nebol pancierový. Odolnosť proti priestrelu bola preto dosť
nízka. Hlavnou ochranou proti strelám bola štrková výplň
medzistien.
Na stavbe pancierových vlakov sa pracovalo bez ohľadu na
pracovný čas, s vysokým vypätím síl. Technický vedúci
stavby Ing. Hugo Velan si na tieto chvíle spomína: “Vojaci a
robotníci nechce(i za poplachu ísť do krytu. Nepomáhal
nátlak, ani presvedčovanie. Všetci zostali so svojimi
majstrami pri robote, ktorú vo dne po celú tú dobu ani
neprerušili. Nebolo prestávok, jedlo sa, najmä na konci
výstavby, priamo pri práci. Len v noci sa za poplachu museli
vypnúť svetlá a hlavne prestať zvárať."
Na priebeh prác sa 10. septembra 1944 prišiel pozrieť veliteľ
povstaleckej armády generál .Ján Golián, ktorý vyjadril
spokojnosť. Po prehliadke rozostavaného vlaku vydal ústny
rozkaz na stavbu ďalšieho. Neskôr pracovisko navštívili aj
súdruhovia Karol Šmidke, Gustáv Husák a Jan Šverma. Záujem
o stavbu vlakov prejavila aj delegácia československej vlády z
Londýna, ktorá železničné dielne navštívila 11 októbra
1944.
Za štrnásť dní bol postavený prvý vlak, ktorý dostal meno
“IPV I - Generála M. R. Štefánika." Druhý,
dokonalejší “IPV II-J. M. Hurbana" bol pri zhoršených
pracovných podmienkach hotový za jedenásť dní. Posledný
“IPV III - T G. Masaryka" bol technicky najdokonalejší.
Boli u neho použité skúsenosti zo stavby a bojového nasadenia
prvých dvoch vlakov. Stavba všetkých troch vlakov trvala päť
týždňov.
Po celú dobu stavby vlakov bolo počuť do Zvolena hukot
sovietskych dopravných lietadiel, ktoré pristávali na blízkom
letisku Tri duby (teraz Sliač). Prichádzala pomoc zo
Sovietskeho zväzu: zbrane, strelivo, lieky.
V priebehu stavby vlakov sa medzi pracovníkmi dielní a
posádkami vlakov vyvinuli priateľské vzťahy. Robotníci sa
tešili z bojových úspechov vojakov a títo zase z
pracovných úspechov robotníkov.
Každý pancierový vlak sa skladal z dvoch súprav: bojovej a
ubytovacej. Bojová súprava pozostávala: z predsunutého
(tykadlového) vozňa, delového vozňa, tankového vozňa,
rušňa radu 320.2, tankového vozňa a guľometného vozňa.
Jednotlivé vlaky sa od seba líšili len počtom tankových
vozňov a ich zaradením. Štefánik mal tri tankové vozne (z
toho jeden záložný), Hurban tri a Masaryk až štyri (z toho
dva záložné). Ďalší tankový vozeň bol zaraďovaný pred
rušeň alebo ako posledný, za guľometný vozeň.
Ubytovaciu súpravu tvorili neopancierovaný rušeň, ubytovacie
vozne, kuchyňu, sanitný a muničný vozeň. Táto súprava
zostávala pri bojovej akcii v najbližšej železničnej
stanici.
Všetky použité vozne k prestavbe na bojové, boli
dvojnápravové a mali po bokoch a čiastočne na čelách
namontované ochranné plechové kryty. Tieto chránili
dvojkolesia pred priamym zásahom a spôsobovali predčasnú
explóziu strely a chránili posádku vozňa pri použití
spodného núdzového východu.
Počiatočný náter pancierového vlaku bol zhodný z náterom
tankov. Bol škvrnitý, zelenej, hnedej a bielej farby. Keď sa
zistilo, že je dobre viditeľný z lietadiel, pancierový vlak
Štefánik bol prefarbený na zeleno a maskovaný obložením
vetvami ihličnatých stromov. Ďalšie vlaky boli hneď pri
stavbe natreté na zeleno.
Po ukončení stavby bola s každým vlakom vykonaná skúšobná
cesta a ostré streľby. Slávnostné ukončenie výstavby vlakov
bolo 14. októbra 1944. Slávnosti sa zúčastnili posádky
všetkých troch vlakov. Slávnostnú reč predniesli osvetoví
dôstojníci povstaleckej armády.
Zvolenské železničné dielne zaisťovali aj opravy v boji
poškodených pancierových vlakov.
Každý pancierový vlak bol samostatným bojovým telesom a o
jeho nasadení rozhodoval veliteľ povstaleckej armády.
Všetky tri vlaky boli po dokončení nasadené do bojových
akcií na najviac ohrozené úseky povstaleckého frontu.
Prvý do bojov zasiahol 4. októbra Štefánik s veliteľom kpt.
Františkom Adamom pri Starej Kremničke. Podporoval protiútok
armády a partizánov na nepriateľa prenikajúceho od Sv.
Kríža nad Hronom (Žiar nad Hronom) ku Zvolenu. Po
stabilizovaní frontu na tomto úseku bol presunutý na trať
Zvolen - Krupina, kde sa zúčastnil bojov pri Dobrej Nive a bol
tu niekoľkokrát napadnutý nepriateľskými lietadlami.
Koncom októbra operoval na trati Zvolen - Kriváň. Pri ústupe
do hôr uzavieral odsun vlakov zo Zvolena a Banskej Bystrice do
Ulmanky (Uľanka). Tu boli na ňom znehodnotené zbrane a
najdôležitejšie súčiastky a posádka ustúpila do
neďalekých hôr.
Vlak Hurban pod velením kpt. Martina Ďuriša-Rubanského bol
nasadený najprv na trati Hronská Dúbrava - Žiar nad Hronom.
Keď fašisti podnikli generálny útok v snahe dostať sa do
Banskej Bystrice cez Malý Šturec, bol 4. októbra presunutý na
trať Banská Bystrica - Diviaky. V ten istý deň bol pomocou
vlaku odrazený útok nepriateľa v priestore Čremošné. V boji
bolo niekoľko členov posádky zranených a dvaja zahynuli. Na
vlaku boli ťažko poškodené dva tankové vozne. Po oprave v
železničných dielňach vo Zvolene znovu operoval na trati
Banská Bystrica - Diviaky v priestore Čremošné. Koncom
októbra vypomáhal na trati Brezno - Červená Skala. Svoje
pôsobenie ukončil za ústupu do hôr v stanici Horný
Harmanec (Harmanec jaskyňa), kde bol znehodnotený a posádka
odišla bojovať do hôr.
Tretí pancierový vlak Masaryk s veliteľom kpt. Jánom
Kuklišom bojoval na úseku Brezno - Červená Skala, kde
podporoval jednotky povstalcov v ústupovom boji. Pri protiútoku
na Červenú Skalu (21. októbra) bol poškodený a po oprave
sa znovu vrátil do svojho úseku. Pri ofenzíve nepriateľa od
Červenej Skaly (24. októbra), v boji pri Pohorelskej Maši,
dostal rušeň priame delostrelecké zásahy. Zahynuli pritom
vlakvedúci Ján Pavlík a kurič Juraj Krkoška, rušňovodič
Ján Garaj bol ranený. Vlak pre rýchly postup nepriateľa už
nebol opravený, ale presunutý nad Horný Harmanec a
znehodnotený.
To je veľmi stručná história stavby a bojov troch
povstaleckých pancierových vlakov. Vlaky svojou činnosťou
na pridelených obranných úsekoch výrazne prispeli obrane
slobodného územia a to jednak ako morálna podpora
bojujúcich jednotiek, jednak svojou palebnou silou (1 kanón 8
cm, 2 až 3 kanóny 3,7 cm a 9 až 10 ťažkých guľometov 7,92
mm). Neraz ich pomocou bol zastavený útok nepriateľa. Zostali
hlboko zapísané do spomienok bojujúcich jednotiek. Na
členov ich posádok, na ich boje, spomíname s obdivom a úctou.
(Zborník referátov o vzniku, rozvoji a perspektívach železničnej prevádzky v Stredoslovenskom kraji, VŠDS Žilina, 1989)