Tri pancierové vlaky
Ladislav Kmeť
Účasť železničiarov v
Slovenskom národnom povstaní je nerozlučne spätá s tromi
pancierovými vlakmi, postavenými pre povstaleckú armádu v
železničných dielňach vo Zvolene.
Od samého začiatku Povstania pociťovala armáda
nedostatok ťažkých zbraní, najmä tankov, lebo najväčšia
časť tankov bola ešte pred vypuknutím Povstania sústredená
pri dvoch divíziách na východnom Slovensku a nemohla tak
zasiahnuť do bojov na povstaleckom území. Menšia časť
tankov zostala vo výcvikovom stredisku v Martine, ale mnoho z
nich bolo nepojazdných.
Hľadal sa preto spôsob, ako zmenšiť nedostatok ťažkej
bojovej techniky výrobou improvizovanej techniky.
Nepojazdné tanky už dávno používali sovietske vojská
v boji proti fašistom na stavbu pancierových vlakov, ktoré
na železničných tratiach podporovali bojujúce jednotky.
Hornatý kraj stredného Slovenska so železničnými traťami v
údoliach, vejárovite smerujúcich do smeru Zvolen - Banská
Bystrica, priamo sa ponúkal na využitie tejto možnosti.
Po zvážení týchto okolností veliteľstvo povstaleckej
armády sa rozhodlo postaviť pancierové vlaky, ktoré by
pomáhali brániť slobodné územie. Na uskutočnenie tejto
úlohy vybrali železničné dielne vo Zvolene.
Toto rozhodnutie nebolo náhodné. Veď mnohí pracovníci
dielní boli ešte pred vypuknutím Slovenského národného
povstania zapojení v ilegálnom hnutí. Pracovali tu ilegálne
bunky KSS, tu určitý čas rozmnožovali aj ilegálny časopis
Hlas národa.
Vojensko-organizačnú prácu pri stavbe pancierových
vlakov mal na starosti plk. Štefan Čánik oddelenia útočnej
väzby veliteľstva 1. čs. armády na Slovensku. Za technickú
stránku zodpovedal por. v zálohe Ing. Hugo Weinberger (po
zmene priezviska Velan), ktorý riadil práce z vojenskej strany.
Pri prevzatí rozkazu o stavbe prvého pancierového vlaku -
4. septembra 1944 - stáli pred poverenými dôstojníkmi
zdanlivo neriešiteľné problémy: chýbala technická
dokumentácia, nebol vhodný materiál (najmä plech), neboli
potrebné skúsenosti.
Ťažkosti sa postupne prekonávali v spolupráci s technikmi
a robotníkmi zvolenských železničných dielní. Pracovníci
dielní brali stavbu pancierového vlaku ako vec svojej
remeselnej hrdosti a pustili sa do práce s nadšením, ktoré
mu - nemohla odolať žiadna prekážka. Pretože na kreslenie
dokumentácie nebolo času, vzniklé problémy sa riešili
priamo pri stavbe. Pre nedostatok iného plechu sa prvé dva
vlaky "pancierovali" kotlovým plechom, na posledný
vlak dodali oceľový plech železiarne v Podbrezovej.
Na stavbe pancierových vlakov sa pracovalo bez ohľadu na
čas, s vysokým vypätím síl, aby sa hotové dielo čím
skôr odovzdalo bojujúcej armáde. Technický vedúci stavby
vlakov Ing. Hugo Velan si na tie chvíle spomína takto:
“Vojaci a robotníci nechceli za poplachu ísť do krytu. Nepomohol nátlak, ani presviedčanie. Všetci ostali so svojimi majstrami pri robote, ktorú vo dne po celý ten čas ani neprerušili. Nebolo prestávok, jedlo sa - najmä na konci výstavby - priamo pri práci. Len v noci sa za poplachu museli vypnúť svetlá a hlavne prestať zvárať. Chvíľami sa odpočívalo, sadli sme si niekedy pred budovu, rozprávali a občas snívali aj o tom, ako bude, až toto všetko skončí . . ."
O priebehu prác
sa bol osobne presvedčiť 10. 9. 1944 veliteľ povstaleckej
armády generál Ján Golian, ktorý pracovníkom vyslovil
pochvalné uznanie.
Za 14 dní postavili prvý vlak, ktorý dostal meno
Štefánik. Druhý, dokonalejší Hurban bol pri zhoršených
pracovných podmienkach hotový za 11 dní. Posledný - Masaryk
- bol technicky najdokonalejší na základe skúseností
získaných zo stavby a bojového nasadenia prvých dvoch.
Výstavba všetkých troch vlakov trvala celkom päť
týždňov.
Každý pancierový vlak sa skladal z dvoch súprav: bojovej
a ubytovacej. Bojová súprava pozostávala v poradí spredu: z
predsunutého (tykadlového) vozňa, delového vozňa, tankového
vozňa, rušňa rady 320.2, tankového vozňa, guľometného
vozňa. Ubytovacia súprava mala ubytovacie vozne, kuchyňu,
ošetrovňu a muničný vozeň. Táto súprava pred bojovou
akciou zostávala v najbližšej železničnej stanici.
Každý pancierový vlak bol samostatným bojovým telesom
a o jeho nasadení rozhodoval veliteľ povstaleckej armády.
Všetky tri vlaky boli hneď po dokončení nasadené do
bojových akcií na najviac ohrozené úseky povstaleckého
frontu. Ako prvý zasiahol Štefánik na úseku Hronská Breznica
- (dnes Hronská Dúbrava) - Sv. Kríž nad Hronom (dnes Žiar
nad Hronom), kde koncom septembra a začiatkom októbra
prebiehali ťažké boje 3, taktickej skupiny armády a
partizánov s nepriateľom, smerujúcim na Zvolen. Po
stabilizovaní frontu na tomto úseku bol presunutý na trať
Zvolen - Krupina, kde sa zúčastnil bojov pri Dobrej Nive.
Koncom októbra operoval na trati Kriváň - Zvolen. Pri
ústupe do hôr uzavieral odsun vlakov zo Zvolena a Banskej
Bystrice do Ulmanky (dnes Uľanka). Tu na ňom znehodnotili
zbrane a najdôležitejšie súčiastky a posádka ustúpila do
blízkych hôr.
Druhý pancierový vlak Hurban bol nasadený najprv na trati
Hronská Breznica - Sv. Kríž nad Hronom (Žiar n. Hr.). Pri
bojoch s nepriateľom o prístupy k Banskej Bystrici z oblasti
Turca začiatkom októbra ho presunuli na trať Banská Bystrica
- Diviaky. S jeho pomocou 4. 10. 1944 odrazili útok
nepriateľa na priestor Čremošné. Za boja bolo niekoľko
členov posádky poranených a dvaja zahynuli. Na vlaku boli
ťažko poškodené tankové vozne, preto ho presunuli do
železničných dielní vo Zvolene. Pri oprave zosilnili
pancierovanie veží tankových vozňov. Po oprave znovu
operoval na trati Banská Bystrica - Diviaky a koncom októbra
vypomáhal na trati Brezno - Červená Skala. Svoje pôsobenie
ukončil v stanici Horný Harmanec (Harmanec Jaskyňa), kde ho
znehodnotili a posádka odišla do hôr.
Tretí pancierový vlak Masaryk bojoval na úseku Brezno -
Červená Skala, kde podporoval jednotky 2. taktickej skupiny
povstaleckej armády v ústupovom boji. Pri ofenzíve
nepriateľa od Červenej Skaly, 24. októbra 1944, pri
Pohorelskej Maši dostal rušeň priamy delostrelecký zásah do
nožného rámu kotla a rušňovodičskej búdky, pričom
zahynuli vlakvedúci Ján Pavlík a kurič Juraj Krkoška,
rušňovodič bol ťažko obarený. Vlak pre rýchly postup
nepriateľa už neopravili, ale presunuli do Horného Harmanca
a znehodnotili.
To je veľmi stručná história pancierových vlakov zo
Slovenského národného povstania.
Pancierové vlaky svojou činnosťou značne prispeli k
obrane povstaleckého územia proti fašistom, a to jednak ako
morálna podpora bojujúcich jednotiek a jednak svojou palebnou
silou tri kanóny a 10-12 ťažkých guľometov a spôsobovali
medzi fašistami strach a hrôzu. Neraz bol ich pomocou
zastavený útok nepriateľa. Zostali hlboko v spomienkach
zúčastnených bojujúcich jednotiek.
(Vlastivedný časopis, roč. XXIII., č.4, 1974)