celkom spotrebovaného dreva
lomového kameňa a pätných kvádrov
štrku pre betón v tuneli
piesku pre betón v tuneli
portlandského cementu
dynamitu
zápaliek
nafty pre pohon motorov |
12 380 m3
76 713 m3
1 200 m3
21 800 m3
76 277 q
50 850 kg
210 000 kusov
6 299 q |
Na výdrevu 1 m3 výrubu sa spotrebovalo 0,087 m3 dreva. Sám tunel má svetlú výšku 6,0 m a šírku 5,5 m a celý stál asi 35 miliónov korún.
Tunelovacie práce boli znepríjemňované dosť značným výskytom vodných prameňov, ktorých výdatnosť však časom poklesla. Tunel odvodnil na pramene chudobnú oblasť v karpatskom flyši do takej miery, že vyschla časť prameňov nad tunelom. Preto Ministerstvo železníc, ÚSS, zadala stavbu gravitačného vodovodu pre osady nad tunelom firme J.V.Velflík, civilný stavebný inžinier, staviteľ a civilný geometer v Prahe III (uverejnené v ZVST, 1.10.1927). V tuneli boli zachytené pramene s výdatnosťou 6 - 8 l/sek, ktoré mohli byť využité na zásobovanie neďalekej vodárenskej stanice Myjava.
Pokles hladiny podzemnej vody nad tunelom
Voda v studni sa tiež stratí. 1 - nepriepustné bridlice, 2 - priepustné pieskovce
Na temeni Poľany, ktorú tunel prerážal, boli nájdené mohutné súvrstvia prieskovcových lavíc a zriadené lomy, ktoré poskytovali materiál pre obloženie tunela. Materiál z lomov sa dopravoval k obom portálov niekoľko sto metrov dlhými zvážnicami (samozvážnymi lanovými dráhami).
V tuneli bol položený silný stoličkový zvršok sústavy Ib o hmotnosti koľajnice 47,1 kg/bm. Premávka cez tunel bola otvorená 8.12.1927.
Stavba myjavského portálu
Vrbovecký portál tunela počas dokončovacích prác
Portál tunela, ako jediná viditeľná časť veľkého technického diela, dostal ozdobu v podobe letopočtov výstavby a štátneho znaku ČSR.
Tabuľa so štátnym znakom ČSR a letopočtom výstavby tunela 1923-1927 na vrboveckej strane
Škoda, že dnes tam chýba štátny znak ČSR
Inžinieri mali od začiatku starosti s vetraním hotového tunela. Pretože to bol tunel vrcholový a pre malý rozdiel výšok nivelety pri oboch portáloch vznikla obava, že by sa v jeho vrchole mohli hromadiť za prevádzky jedovaté plyny. Aj keď nie stále, predsa v určitých ročných obdobiach, keď sa teplota v tuneli vyrovnala s teplotou pri oboch ústiach, by sa v ňom zabránilo prirodzenému prúdeniu vzduchu. Okrem toho je vrbovecké ústie tunela vystavené účinkom prevládajúcich severozápadných vetrov, ktoré môžu pri určitej rýchlosti spôsobiť, že vzduch prúdiaci v tuneli od nižšie položenej myjavskej strany k vyššie ležiacemu portálu vrboveckému, obrátenému na západ, sa nebude vymieňať, alebo že bude dokonca vytlačovaný k ústiu myjavskému a že plyny zaplnia celú tunelovú rúru. Pre všetky prípady bolo preto pri stavbe uvažované aj o možnom zavedení umelého vetrania šachtou a pri razení tunela bolo na to pamätané zriadením podzemnej komory pre uloženie ventilačného zariadenia. Z neho by sa bolo možné kedykoľvek vyviesť k povrchu vetraciu šachtu.
Keď začala premávka sa ukázalo, že tunel sa vetrá prirodzene, a že všetky obavy boli zbytočné. Pri meraní uskutočnenom po dokončení diela sa zistilo, že doba vetrania tunela po prejazde vlaku veľmi kolíše, aj keď prúdenie vzduchu v ňom skoro nikdy nezastane. Bolo stanovené, že prirodzené vetranie je prípustné len pre slabú prevádzku, t.j. pre 1 až 2 hodinové vlakové intervaly, podľa toho, či vlaky idú na stranu myjavskú alebo vrboveckú. Zo strany myjavskej stúpa trať oveľa dlhšie než zo strany vrboveckej, takže dym produkujú hlavne vlaky idúce od Myjavy k Veselí nad Moravou, prekonávajúce stúpanie. Zatiaľ čo vlaky idúce naopak môžu prejsť po spádu bez väčšieho dymu.
Keby však cestovný poriadok neumožnil požadované intervaly, bolo by treba zaviesť umelé vetranie šachtou s ventilátorom. Bolo prepočítané, že potom by odsiatie 140 m3 vzduch za sekundu bolo možné tunel vyvetrať za 8 až 9 minút nezávisle na atmosferických vplyvoch. A tak bolo od vetracej šachty upustené, pokiaľ sa prevádzka nezvýši.
Vývoj názvu tunela
Stavitelia tunela vzdali hold osobe štátnika a vodcu, generála a svojho rodáka, preto tunel pomenovali jeho menom - Tunel Milana Rastislava Štefánika. Na jeho počesť tu bola v roku 1927 odhalená tabuľa.
Aj keď tunel v oficiálnych dokumentoch od roku 1952 niesol názov Pod Poľanou, v srdciach ľudí Myjavského kraja a železničiarov bol stále tunelom Štefánikovým.
|
Pomník staviteľom a obetiam tunela na zastávke Brestovec foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Až 27.10.1990 sa tunelu vrátil jeho pôvodný názov - Tunel Generála M.R.Štefánika a na zastávke Brestovec bol opätovne odhalený pomník venovaný staviteľom a obetiam tunela.
Tunel Generála Štefánika
vyhotovený v 1923 - 1927
keď bol prezidentom republiky
T.G.Masaryk,
Ministrami železníc
J.Stříbrný, Dr. E.Franke, R.Běchyne, Dr. J.Říha, J.V.Najman,
Prezidentami ústrednej stavebnej správy
Ing. Dr. V.Šrámek, Ing. J.Iserle, Ing. Dr. J.Koněrza,
Prednostom stavebnej správy
Ing. R.Pavlík,
Stavbyvedúcim
Ing. R.Zwirner,
Podnikateľom
Ing. J.V.Velflík
|
Pri stavbe tunela zahynuli
Ignát Valentič *1866 +1923
Václav Hruška *1896 +1925
František Gazdek *1892 +1926
Josef Jattý *1892 +1926
Alois Pulec *1902 +1926
Ladislav Bílý *1902 +1926
Česť ich pamiatke!
|
Časť pomníka venovaná staviteľom tunela |
a jeho obetiam |
Tunel má v súčasnosti v správe Tunelový obvod Zbehy.
Myjavský portál, [P1]
|
|
Vstup trate do tunela od zastávky Brestovec, stúpanie 10‰/1350 m foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Na pravo od portálu stavby z dôb výstavby tunela foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
|
|
Portál s rovnobežnými krídlami dlhými cca 25 m foto Miroslav Kožuch, 11.8.2002 |
Letopočet výstavby tunela, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Tunelová rúra
Tunelová rúra je zložená z 303 pásov. Dvojice bezpečnostných výklenkov sa nachádzajú v pásoch č.8, 14, 20, 26, 33, 39, 45, 45, 51, 58, 64, 70, 76, 83, 89, 101, 108, 114, 120, 126, 133, 139, 146, 152, 159, 165, 171, 177, 183, 189, 196, 203, 209, 215, 221, 228, 234, 240, 246, 253, 259, 265, 271, 278, 284, 290, 296. Okrem nich sa v páse č. 95 vpravo nachádza jedna väčšia komora a v páse č.154 vpravo vetracia komora, ale bez komínového vyvedenia.
|
|
Východ P1 z tunelovej rúry, v pozadí zastávka Brestovec foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Vpravo sa točiaca tunelová rúra od P1, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
|
|
Východ P2 z tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 31.3.2001 |
Vetracia komora v páse č.154, foto Miroslav Kožuch, 11.8.2002 |
Vrbovecký portál, [P2]
Depónia
Pramene:
- Krejčiřík, M.: Po stopách našich železníc, Nadas, Praha 1991
- Kretschmer, G.: Železnice v republice Československé, Státní nakladatelství, Praha 1932
- Mencl, J., Mencl, V.: Štôlne a tunely, SVTL, Bratislava 1962
- Streit, J.: Tunely všech dob a zemědílů, Nakladatelství Karel Synek v Praze, 1947
- Záruba, Q., Mencl, V.: Inženýrská geologie, Nakladatelství ČSAV, Praha 1957
- Železničiar, 1990
- Strana vytvorená : 1. IV. 2000
- Strana aktualizovaná : 2. IX. 2002
- Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH