Tunely na trati Nové Mesto n/Váhom - Vrbovce
Trať Nové Mesto n/Váhom - Vrbovce sa stavala ako súčasť trate Veselí n/Moravou - Nové Mesto n/Váhom, ktorá tvorila 1. časť stredoslovenskej transverzály, trate spájajúcej Brno cez Veselí n/Moravou, Trenčín, Prievidzu a Zvolen s Košicami. Jej prvoradou úlohou bolo zabezpečiť prepojenie Slovenska s Moravou.Projekty trate
MŽ 2.2.1920 vypísalo verejnú súťaž, v ktorej bol 17.5.1920 generálny projekt 68 km hlavnej trate bol rozdelený do 2 dielov (VpŽP 1.6.1920):
generálny projekt úseku trate | zadanie súkromnej projekčnej kancelárii |
Veselí n/Moravou - Myjava Myjava - Nové Mesto n/Váhom |
Ing. Jaroslavovi Menclovi z Novej Ostravy Československej stavebnej spoločnosti v Brne |
detailný projekt úseku trate | zadanie súkromnej projekčnej kancelárii |
Veselí n/Moravou - Myjava Myjava - Nové Mesto n/Váhom |
Ing. Jaroslavovi Menclovi z Novej Ostravy Ing. Jaromírovi Chittussimu z Prahy-Smíchova |
Stavba trate
V tuneli pod Poľanou dosahuje trať najväčšej nadmorskej výšky 400,78 m, keď nadmorská výška prípojnej stanice Veselí n/Moravou je len 180,76 m a druhej prípojnej stanice Nové Mesto n/Váhom 183,94 m. Ako z toho vyplýva úsek trate, ktorý spája doliny dvoch dôležitých riek, Moravy a Váhu, zároveň úsek vrcholový, bol svojími ťažkosťami smerodajný pre celú stavbu. Preto MŽ ÚSS už v júli 1923 vypísala verejnú súťaž č.1370/1923 na stavbu tunelového úseku (neskôr úsek č.4) v km 25,310 až 29,170 (VPŽP 11.7.1923). Na základe výsledkov verejnej súťaže, ktorej sa zúčastnilo 13 firiem, bola stavbou na základe rozhodnutia č.61048/23 z 3.11.1923 poverená firma Ing. Jaroslav Václav Velflík, civ.inžinier, stavebný a civ.geometer v Prahe (VpŽP 7.11.1923).
Pozdĺžny profil trate Veselí n/Moravou - Nové Mesto n/Váhom
stavebný úsek | zadanie súkromnej stavebnej firme |
č.1 (km 0,000-10,3600) č.2 (km 10,600-18,110) č.3 (km 18,110-25,033) č.4 (km 25,310-29,170) č.5 (km 29,170-36,816) č.6a (km 36,816-39,680) č.6b (km 39,680-43,500) č.7 (km 43,500-50,810) č.8 (km 50,810-58,700) č.9 (km 58,700-67,463) |
Inž.Jaroslav Jáchymek, podnikatelství staveb v Brne František Schön a synovia, podnikatelství staveb v Prahe František Schön a synovia, podnikatelství staveb v Prahe Inž.Jaroslav Václav Velflík, civ.inž.stav.a civ.geometer v Prahe Nejedlý, Řehák a spol, civ.inž.stav. v Prahe Inž.Köhler a Hervert, Praha-Dejvice Inž.B.Ruml, B.Hollmann, úr.aut.civ.inž. a spol., Praha Inž.Jaroslav Jáchymek, podnikatelství staveb v Brne Inž.Jaromír Schwartz a spol, Praha-Dejvice Zdeněk Kruliš, podnikatelství staveb v Prahe |
Otvorenie trate
Podľa výkazu MŽ z 26.11.1927 č.52490/27 ÚSS sa 7.12.1927 uskutočnila technicko-policajnú skúška úseku Lipov - Myjava. Podľa výsledkov komisie minister železníc Josef Václav Najman 8.12.1927 vydal povolenie k užívaniu dielčej trate, vrátane pozemných stavieb a nariadil týmto dňom otvorenie verejnej dopravy, ktorého sa aj sám zúčastnil. V ten deň sa začala vlakom č.1644 pravidelná doprava (VpŽP 21.12.1927).
Z nariadenia MŽ 19.8.1929 č.35788/29 bola 27.-28.8.1928 na úseku trate Myjava - Nové Mesto n/Váhom (35,9 km) a prípojnej stanici Nové Mesto n/Váhom vykonaná technickopolicajná skúška. Výsledok bol nezávadný, MŽ pre túto trať udelilo povolenie k užívaniu od 1.9.1929 (VpŽP 7.9.1929).
úsek trate | počet tunelov |
názvy tunelov |
žst. Čachtice - zast. Višňové | 1 |
Čachtický |
zast. Paprad - žst. Poriadie | 1 |
Poriadsky |
zast. Brestovec - zast. Vrbovce | 1 |
Generála M.R.Štefánika (Pod Poľanou, Myjavský) |
Trať Brezová pod Bradlom - Myjava
Dostavba trate Brezová pod Bradlom - Myjava sa do popredia dostáva opät v roku 1940. MDaVP v Bratislave si dalo do programu hneď po osamostatnení Slovenska dostavbu druhej železničnej spojky medzi Bratislavou a ostatným Slovenskom. Spojovacou sa stala trať Bratislava - Plavecký Sv.Mikuláš - Jablonica - Brezová pod Bradlom - Myjava - Nové Mesto nad Váhom. Druhý úsek Brezová pod Bradlom - Myjava, 14 km dlhý, ale bolo potrebné prepracovať. Pôvodný projekt predpokladal napojenie trate do Myjavy z juhu a priamy výjazd smerom na Moravu. Po zmene pomerov, je však potrebné napojenie zo severu s výjazdom na Nové Mesto nad Váhom. Okrem toho, v pôvodnom projekte sa mali zväčšiť polomerov oblúkov, lebo sa zamýšľalo stavať trať ako hlavnú. Nový projekt sa mal dokončiť do leta 1942, aby sa v jeseni 1942 mohlo začať s pozemnými prácami.
Výsosom Ministerstva dopravy a verejných prác (MDaVP), č.Ž-329-ÚSSŽ/3-42 bola v rámci ďalších investičných prác slovenských železníc pre začatie prípravných prác na stavbe novej železnice Brezová pod Bradlom - Myjava zriadená dňom 1.5.1942 podľa § 7, bod 2 organizačného poriadku slovenských železníc Trasovacia expozitúra SŽ so sídlom v Novom Meste nad Váhom, ako miestna správa (služobňa) podriadená priamo MDaVP, ÚSSŽ. Prednostom trasovacej expozitúry sa stal Ing.Jozef Bodlák od stavebnej správy SŽ v Prešove.
V príprave rozpočtu na stavbu nových železníc v roku 1944 (30.6.1943) sa predpoklaalo, že sa začne so stavbou trate Brezová pod Bradlom - Myjava v 3 stavebných úsekoch. V 1.stavebnom úseku (6,9 km), so sídlom v Brezovej pod Bradlom, sa predpokladalo so stavbou viaduktu. V 2.stavebnom úseku (4,1 km), so sídlom v Brezovej pod Bradlom, sa počítalo so stavbou 560 m dlhého tunela a 340 m viaduktu. V 3.stavbenom úseku (5,6 km), so sídlom v Myjave, sa mal postaviť tunel dĺžky 840 m a 380 m viadukt. Náklad na celú trať mal dosiahnuť cca 280 000 000,- Ks.
Po skončení trasovacích prác železnice Plavecký Sv.Mikuláš - Jablonica sa výnosom MDaVP č.Ž-577-ÚSSŽ/3-43 zo dňa 20.10.1943 sa od 12.10.1943 zrušuje Trasovacia expozitúra SŽ v Novom Meste nad Váhom a zriaďuje sa dozor nad uskutočňovaním stavebných prác, Stavebná správa SŽ v Novom Meste nad Váhom.
Projekt trate Brezová pod Bradlom - Myjava sa dokončil až 1946. S jej realizácii však nedošlo, stavba bola koncom 1948 definitívne zastavená.
Trať Nové Mesto n/Váhom - Vrbovce po otvorení Prameň:
V počiatočných rokoch na trati vládla parná trakcia. V polovici 30.rokov, kvôli splodinám z dymu v tuneloch, sa zaviedli v osobnej doprave motorové vozy. V decembri 1933 na trati prebehli skúšobné jazdy s motorovým vozňom M 232.2. V 1934 boli do depa Veselí nad Moravou dodané 3 kusov motorových vozňov z Tatry Kopřivnice 120.4 s vežovým stanovišťom strojvedúceho. Pravidelná motorová prevádzka s uvedenými vozňami na vozebnom rameni Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom začala od 26.3.1934. Po prekonaní počiatočných problémov sa osvedčila.
Stavebná správa ČSD v Myjave sa zrušila dňom 31.12.1933 (výnos MŽ z 4.1.1934, čj.56033/33).
V súčasnosti sú tunely v správe Tunelového obvodu Zbehy.