Jarabský tunel II
Druhým tunelom v stratenskom labyrinte je 372,2 m dlhý Jarabský tunel II.Razenie tunela v rozpukaných bielych (wettersteinských) vápencoch sa konalo modifikovanou rakúskou tunelovacou metódou. Vylámaných bolo 46 osemmetrových pásov a 2 portálové pásy. Nepremokavého betónového krytu hornej klenby bolo prevedené 2 699 m2. Obmurovka má len netlakové typy 4 a 5. Výlom tunelu má obsah 14 500 m3 a murivo 4 400 m3. Náklad na stavbu tunela dosiahol okrúhle 3 900 000 Kč.
V rokoch 1969 až 1971 v blízkosti železničného tunela vybudovali Inžinierske stavby n.p. Košice 326 m dlhý dvojprúdový cestný tunel, situovaný vpravo od železničného tunela. Niveleta cestného tunela je asi 15 m pod niveletou železnice, kolmá vzdialenosť oboch tunelov asi 45 m. Do prevádzky bol odovzdaný koncom roka 1971.
Železničný a cestný tunel v stratenskej tiesňave
Dobšinskoľadovský portál - P1
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 6.10.2002 | Portál tunela, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Tunelová rúra
Tunel leží v sklone 11,6‰, takmer celý v priamke, okrem 50 m zo strany červenoskalskej, ktoré sú v prechodnici.
Východ z tunelovej rúry P1, foto Emil Schenk, 6.10.2002 | Východ z tunelovej rúry P2, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 6.10.2002 | Portál tunela, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Pramene: