Hamrický tunel

Hamrický tunel sa nachádza v stratenskom skalnom labyrinte.

Stavba tunela
Tunel má dĺžku 300 m a je po celej dĺžke je zakrivený (prechodnica a oblúk o polomere 310 m), niveleta klesá na dĺžku 36 m zo strany červenoskalskej 9,9‰, zbytok klesá 8,1‰. Vápence prerazené tunelom boli prestúpené početnými dutinami a hniezdami vyplnenými hlinou. Vyskytli sa tu tiež početnejšie pramene vody. Ale ani v tomto tuneli pri razení nebolo tlakov. Razenie modifikovanou rakúskou tunelovacou metódou sa dialo v 37 vnútorných a 2 portálových pásoch. Takmer na celú dĺžku má tunel nepremokavý kryt (2 696 m2). Tunelový výlom dosiahol 13 100 m3, murivo 3 100 m3, stavebný náklad 3 900 000 Kč.


Výstavba trate a vernárskeho portálu tunela

Poškodenie tunela koncom 2.svetovej vojny
V januári 1945 tunel veľmi poškodili ustupujúce nemecké jednotky. Z obidvoch strán bol zničený v dĺžke po 50 m (VP 9.11.1945).
Úpná obnova tunela sa uskutočnila až neskôr. V júli 1946 ešte priebiehala definitívna oprava tunela (NO 29.7.1946). Rekonštrukčné práce sa vykonávali hlavne v nočných hodinách (VP 22.3.1947).

Preložka trate pred tunelom
Pri výstavbe vodnej elektrárne Palcmanská Maša sa v rokoch 1950-53 uskutočnila preložka železničnej trate. Práve mlyneckým portálom tunela bola daná výška vzdutia hladiny. Dĺžka preložky dosiahla 4,1 km (km 62,9 - 67,1). Kolaudácia železničného zvršku prebehla až 21.10.1955, po opravách zabezpečenia trate proti účinkom vzdutej vody.

Tunel v súčasnosti
V súčasnosti je tunel v správe Tunelového obvodu Margecany.

Stratenský portál - P1

Vstup trate do tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003 Portál tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003

Tunelová rúra
Tunelovú rúru tvorí 37 pásov a 2 portálové pásy. Nachádzajú sa v nej 4 páry bezpečnostných výklenkoch v 7, 13, 19, 25 plus v páse č.31 len jeden vpravo (hoci vodiaca čiara v ľavej opore značí úplný opak). Tunelové pásy č.7, 9-13, 16-21, 24-32 majú ostenie z betónu. U zvyšnej časti je ostenie z kameňa.

Východ z tunelovej rúry P1, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003
 
Východ z tunelovej rúry P2, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003
 
Vodiaca čiara v ľavých oporách, foto Emil Schenk, 6.10.2002 Výklenok v pravej opore pása č.31, foto Emil Schenk, 6.10.2002

Dedinský portál - P2
Nad záverečným klenákom portálového venca sa nachádza banícky emblém - kladivko a želiezko.

Vstup trate do tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003 Portál tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003

Pramene:


Strana vytvorená : 31. XII. 2001
Strana aktualizovaná : 6. VIII. 2007
Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH
Späť na tunely na trati Červená Skala - Margecany