Mlynecký tunel
Neďaleko železničnej stanice Mlynky, v stav. km 31,130-31,270, sa nachádza krátky Mlynecký tunel.Stavba tunela
So stavbou tunela, asi 1 km za stanicou Mlynky, sa začalo v júli 1934, pričom spodná štôlňa bola prerazená už koncom 1933.
Tunel je dlhý 140 m, leží celý v oblúku o polomere 300 m a v sklone 7,9‰. Pôvodne vyrátaná dĺžka bola väčšia, ale keď sa zistilo, že nadložie je pomerne malé, bol vybudovaný pred tunelom klenutý predzárez, aby sa zabránilo zosúvaniu horniny zo svahov na trať.
Razená časť tunela modifikovanou rakúskou metódou dosiahla dĺžku 120 m. Povaha hornín (metamorfovaný diabas a chloritové bridlice) neboli síce pre razenie tak priaznivé, ako vápence v stratenskej tiesňave, ale aj tu sa vystačilo s ľahšími typmi v 13 pásoch a len 3 pásy typov 7 a 8 sú ťažšie.
Celkovo má tunel 16 vnútorných pásov, 1 pás, ktorý bol urobený ako preklenutý zárez a 2 portálových kratších pásov. Celý tunel, až na jeden pás, má nepremokavý betónový kryt. Výlom z tunela dosiahol 6 730 m3, kubatúra muriva 2 230 m3. Stavebný náklad dosiahol okrúhle 2 500 000 Kč.
Mlynecký portál - P1
Čelo portálu je ozdobené letopočtom obnovy 1947. Pred portálom sa nachádza tabuľa výstrahy: Prechod cez koľaje a priechod tunelom sa pod trestom zakazuje!
Vstup trate do tunela, vľavo tabuľa, foto Emil Schenk, 6.10.2002 | Portál tunela, klesanie 8‰/170, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Východ z tunelovej rúry P1, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Východ z tunelovej rúry P2, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Tunelová rúra od pásu č.10, foto Emil Schenk, 6.10.2002 | Bezpečnostný výklenok, foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Vstup trate do tunela (km 61,0), foto Emil Schenk, 6.10.2002 | Portál tunela (km 61,1), foto Emil Schenk, 6.10.2002 |
Pramene: