Projekt AVE odstartoval v októbri 1986,
kedy bolo rozhodnuté o budovaní novej eleznicnej trate z Madridu do Andalúcie,
uvazovalo sa o monom uplatnení
vysokokorýchlostnej prevádzky, ktorá by sa potom rozsírila k
ostávajúcim dôlezitým mestám, napr. Barcelona a Valencia.
Výstavba trate, elektrifikacného a telekomunikacného systému
bola pridelená panielsko-nemeckému konzorciu pod vedením
spolocnosti Siemens.
Zaciatkom roku 1988 RENFE vypísali medzinárodný tender pre rozhodnutie,
ktorá firma bude budovat 24 vysokorýchlostných súprav. Pre
trat AVE bol vybraný medzinárodný rozchod kolají (1 435 mm).
Výsledkom tohto tendra bolo rozhodnutie o budovaní vlakov AVE
francúzskou fyrmou ALSTOM .
Po podpise zmluvy v októbri 1991 medzi RENFE a ALSTOM
bola predvedená prvá súprava AVE pri 4. továrni Belfort vo
Francúzsku.
Rýchlostné testy s prvými vlakmi AVE 100 od ALSTOM-u
boli uskutocnené zaciatkom roku 1992, dosiahli rýchlost' 335 km/h.
16. apríla 1992 bola inaugurovaná králom Juanom
Carlosom pri otvorení svetovej výstavy Expo'92 v Seville. 21.
apríla spojil prvý vlak AVE Madrid a Sevillu.
V prvom mesiaci v sluzbe AVE prepravil
viac ako 100 000 cestujúcich, a do novembra viac ako milión
cestujúcich.
Trat medzi Barcelonou a Valenciou je vylepená do sluby na nej bolo nasadených est' panielskych
irokorozchodných jednotiek AVE s najvyou rýchlost'ou 220 km/h.
Cestovné lístky na vlaky AVE je moné zakúpit' v zákazníckych
centrách Renfe v staniciach. Lístky sú taktie
miestenkami, toto je povinné vo vetkých vlakoch AVE.
Cestujúci 1. triedy (preferente) alebo triedy "Club" môu
pouívat' peciálne cakárne AVE. Nástupitia
AVE sú neprístupné pre ostatnú verejnost'. Na "Check-In"
- vstupnej kontrole (doporucuje sa aspon 20 minút pred odchodom)
Vá lístok, resp. miestenka je skontrolovaná a Vaa
batoina prejde bezpecnostnou kontrolou. Personál vlaku Vám
môe pomôct' pri nastupovaní do vlaku. Po odchode vlaku sú
distribuované slúchadlá, sponzorované spolocnost'ou
Telefonica. Ak poadujete vysokú kvalitu zvuku, môete
pouit' Vae vlastné. Hudbu si môete vybrat z 5
kanálov. Jeden kanál prenáa zvuk z video-monitorov
umiestnených na strope v primeraných vzdialenostiach. Aj tak Vám
doporucujem iadat' miesta pri oknách (sedadlá xxA a xxD),
a kochat' sa prírodnou "tele-víziou". Osobitne v bare
sa Vám naskytne dobrý výhl'ad cez vysoké okná. Tam je
dostupné drobné obcerstvenie a nápoje. Pocas jazdy sú
distribuované cukríky.
Predajne AVE sú porovnatel'né s lietadlami: môete tu kúpit
rôzne drobnosti - samozrejme s logom AVE.
Julio Castillo Jr. , Bertram Wlasak | Spät |