Správy z tlače - Eurostar
blue bar
Train Movie

Londýn je pripojený k High Speed 1
International Railway Journal 11/2007 (krátený výňatok) - 14. novembra 2007 bol Londýn pripojený vďaka prvej britskej vysokorýchlostnej trati HS 1 (High Speed 1) priamo k európskej pevnine.
Trať, pôvodne nazývaná CTRL -
Channel Tunnel Rail Link (Trať k tunelu pod kanálom La Manche) má už v súčasnosti názov HS 1 bola sprevádzkovaná v 2 častiach. Prvá 72 km dlhá od Eurotunelu po odbočku Fawkham pri Ebbsfleete, kde vlaky z pevniny schádzali na štandardnú trať a pomocou napájania elektrinou vedenou treťou napájacou koľajnicou prichádzali do stanice London Waterloo International, bola otvorená v r. 2004. Druhá, kratšia časť 38 km dlhá vedie od odbočky do novej stanice London St. Pancras International.
Otvorením 1. časti bol cestovný čas z Londýna do Bruselu a Paríža skrátený o 15 minút, 2. časť znamená ďalšie skrátenie o 15 - 20 minút na 2 hod. 15 min. z Londýna do Paríža a 1 hod. 51 min. do Bruselu.
Náklady na HS 1 boli značné - 5, 8 mld. GBP (cca 9, 5 mld. €). Tento objem všako pokrýva dlhotrvajúci a rozsiahly proces plánovania potrebný pre dokonalú prípravu výstavby trate, a náročné razenie 20 km tunelov pod Londýnom. Zahrnuté bolo aj prebudovanie stanice St. Pancras v rozsahu 800 mil. GBP, ako aj vybudovanie novej základne údržby vozidiel na Temple Mills pri stanici Stratford na HS 1 v hodnote nad 400 mil. GBP.
Eurostar však nebude jediným dopravcom na HS 1. Southeastern, prevádzkujúca regionálne vlaky v oblasti juhovýchodne d Londýna, už pripravuje do prevádzky prvý z flotily vlakov pre rýchlosť 225 km/h vyrábané v Hitachi v Japonsku pre vnútroštátnu dopravu na trati. Tieto vlaky budú používať 25 kV trakciu na HS 1 a bežných 750 V z 3. koľajnice, čím veľmi výrazne skráti cestovné doby medzi významnými mestami Kentu a Londýnom, a to na hodinu do hlavného mesta z mnohých miest regiónu.
Nová trať je prvou britskou vysokorýchlostnou traťou, ktorej nemalé náklady na vybudovanie sa však vrátia v nových možnostiach rozvoja priľahlých regiónov a umožňuje železničným prevádzkovateľom v maximálnej miere využiť jej veľký potenciál.

Vlak Eurostar zdolal trasu Paríž-Londýn za rekordné dve hodiny
Bleskovky, 04.09.2007 14:31, LONDÝN - Vlak železničnej spoločnosti Eurostar zdolal trasu medzi Parížom a Londýnom za rekordné dve hodiny 3 minúty a 39 sekúnd. Vlak smerujúci s parížskej stanice Gare du Nord do novej londýnskej stanice St. Pancras mal dosiahnuť rýchlosť vyše 300 kilometrov za hodinu.
Generálny riaditeľ firmy Eurostar Richard Brown uviedol, že na trase zavádzajú nový cestovný poriadok High Speed 1, ktorý umožní londýnskym služobne cestujúcim, aby boli v Paríži či v Bruseli už pred 9. hodinou ráno a pre turistov sú zasa výhodné neskoré večerné odchody.
Vo Veľkej Británii vzrástol dopyt po rýchlej železničnej doprave po teroristických hrozbách, ktoré sťažili leteckú prepravu.

Eurotunnel na dve hodiny pozastavil spojenie medzi Francúzskom a Britániou (11. 08.2004)

V Eurostaru bude zaveden vysokorychlostní bezdrátový internet
(zpravodaj ČTK) LONDÝN 11. 2.2004 - Železniční společnost Eurostar , jejíž linky spojují Británii s kontinentem, zavede do svých vlaků bezdrátový vysokorychlostní internet. Přidá se tak k britským vlakovým dopravcům Virgin a GNER, kteří tuto službu už experimentálně nabízejí.
Eurostar by chtěl novou službu nabídnout ještě tento rok. Prozatím uvažuje podle odborného magazínu ZDNet o připojení vlaků k internetu prostřednictvím družice, což by znamenalo, že při půlhodinovém podjezdu pod kanálem La Manche budou cestující bez spojení.
Firma letos plánuje obnovu svého deset let starého vozového parku, takže modernizace komunikací přichází ve vhodné době.
Společnost GNER je v Británii zřejmě s internetem nejdál. Nabízí ho zatím na lince z Londýna do Skotska. Za připojení si neúčtuje zvláštní poplatek, ale je k dispozici pouze ve speciálním vagónu první třídy. Virgin se zatím zaměřuje na to, aby bezdrátovým spojením vybavila stanice, které obsluhuje. Vlaky mají následovat poté.

Tunel pod Lamanšským kanálom majú zachrániť vlaky s rýchlosťou 334 hm/h
TASRLondýn 19. 08.2003 - Železničný tunel medzi Francúzskom a Anglickom pod Lamanšským kanálom od svojho sprevádzkovania v roku 1994 priniesol zatiaľ málo radosti majiteľom Eurotunnelu , ktorí do projektu vložili 14,4 miliardy EUR. Medzi ostrovom a pevninou premávajú poloprázdne vlaky Eurostar , ktoré neprinášajú zisk, ale vytvárajú trvalú stratu. Situácia by sa však mala zmeniť v roku 2007, odkedy sa pod morom budú rútiť vlaky rýchlosťou 334 (v skutočnosti je a aj bude len 160 - pozn. Addams) km/h. Potom už budú lety medzi Londýnom a Parížom úplne zbytočné.
Tento rok vlaky medzi Parížom a Londýnom a Londýnom a Bruselom a späť majú prepraviť 17 miliónov cestujúcich. Koncom septembra bude (v skutočnosti sa tak stalo 15.6.2003 - pozn. Addams) sprevádzkovaný 72-kilometrový úsek trate medzi Londýnom a Folkestonom, kde trasa na britskom území smeruje pod zemský povrch. Vlaky po novej trati budú jazdiť rýchlosťou vyššou ako 300 km/h. Z Londýna do Paríža sa bude cestovať o 20 minút kratšie a jazda bude trvať 2 hodiny 35 minút. Hovorca Eurostaru uviedol, že objednávky na cestovné lístky na jeseň už vzrástli v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška o 20 %.
Eurotunnel má však vážnu konkurenciu v lacných leteckých spoločnostiach. Kým vo vlakoch Eurostaru stojí cestovný lístok 95 libier, lacné letecké spoločnosti lietajú medzi týmito západnými metropolami za polovičnú cenu.
Informoval rakúsky denník Die Presse

Vlak prekonal rýchlostný rekord
Národná obroda31.07.2003, svk, BBC - Vlak Eurostar prekonal britský rýchlostný rekord. Počas bezpečnostných skúšok novej trate v grófstve Kent dosiahla súprava so štrnástimi vozňami rýchlosť takmer 333 km/h.
Predchádzajúci rýchlostný primát vo Veľkej Británii – 259 km/h – pochádzal ešte z roku 1979. Rýchlostné skúšky boli súčasťou previerok novej trate – po jej otvorení sa skráti čas cesty do Paríža a Bruselu o 20 minút. (v skutočnosti sa tak stalo 15.6.2003 - pozn. Addams) Po dokončení aj posledného úseku medzi Kentom a Londýnom bude cesta vlakom z hlavného mesta Veľkej Británie do Paríža trvať dve hodiny a pätnásť minút a do Bruselu presne dve hodiny.

Eurostar vytvořil rychlostní rekord na britské železnici
Česká tisková kancelářLONDÝN 30. 07.2003 - Rychlovlak Eurostar , který je znám z trati mezi Paříží a Londýnem, dnes vytvořil nový rychlostní rekord na železniční trati v Británii. Na novém úseku mezi tunelem pod Lamanšským průlivem a lokalitou Graves End na severu hrabství Kent jel rychlostí 334,7 kilometru za hodinu.
Vlaky Eurostar budou po tomto úseku jezdit od 28. září. (v skutočnosti sa tak stalo 15.6.2003 - pozn. Addams) Umožní jim to zkrátit o 20 minut cestu z Londýna do Paříže na dvě hodiny a 35 minut. Cesta z Londýna do Bruselu jim bude trvat dvě hodiny a dvacet minut.
Dosavadní nejvyšší rychlosti na britské železnici - 259,5 kilometru za hodinu - bylo dosaženo v roce 1979.
Nový rekord není nikterak závratný, protože například ve Francii bylo na železnici dosaženo rychlosti 512 (v skutočnosti 515,3 - pozn. Addams) kilometrů za hodinu. Někteří odborníci tvrdí, že po britských tratích se jezdí pomalu kvůli tomu, že se do nich v posledních desetiletích neinvestovalo a že se nebudovaly vysokorychlostní úseky.

Na víchrice doplatili železnice
Sme30.10.2002 - Európa včera rátala škody po víchriciach, pri ktorých zomrelo viac ako 30 ľudí. Materiálne škody sú obrovské a včera pokračovalo odstraňovanie následkov vetra dosahujúceho rýchlosť až 180 kilometrov za hodinu.
Najväčšie problémy mali s víchricou železničiari. Podľa prvých odhadov poisťovne Allianz napáchal vietor v Nemecku škody za 80 miliónov eur. Zaznamenali tu aj najviac obetí - až 11 - a zranenia najmenej 50 ľudí. Len železničná spoločnosť Deutsche Bahn ( DB ) odhaduje škody na koľajniciach okolo desiatich miliónov eur.
Následky víchrice odstraňovali aj francúzske železnice ( SNCF ), ktoré museli v pondelok prerušiť dopravu medzinárodných rýchlikov Eurostar jazdiacich Eurotunnelom z Paríža a Bruselu do Londýna. Niekoľko stoviek cestujúcich muselo stráviť noc pri Lille vo vagónoch súprav alebo v hoteloch, pretože morská soľ vyzrážaná na trolejových drôtoch spôsobovala skraty.
Problémy s dodávkou elektrickej energie sa začali objavovať až večer, keď soľ nafúkaná na vodičoch zvlhla. Celkom postihli poruchy 15 súprav rýchlovlakov , z ktorých väčšina mala ísť smerom na Paríž. Po dokončení čistiacich prác na elektrickom vedení sa včera obnovila železničná premávka aj na trati do Londýna a Bruselu. (krátené)

Rumunskí utečenci utiekli z britského azylového strediska
TASRLondýn 9. marca - Traja z deviatich rumunských azylantov, ktorý sa minulý piatok dostali do Británie v úkryte pod rýchlovlakom Eurostar premávajúcim cez tunel pod Lamanšským prielivom, utiekli podľa dnešného oznámenia britského ministerstva vnútra z imigračného strediska.
Traja muži zmizli z Oakingtonského zberného tábora blízko Cambridgu v juhovýchodnom Anglicku v stredu večer. Stalo sa tak len niekoľko hodín po tom, ako z tábora zo zdravotných dôvodov prepustili zo spomínanej skupiny deviatich utečencov dve tehotné ženy a trojročné dievča.
"Nie je to uzavreté záchytné centrum. Je tam zmiernený režim, ktorý odráža ich postavenie žiadateľov o azyl a nie nelegálnych imigrantov," uviedol hovorca ministerstva vnútra.
Deviati Rumuni len s veľkou dávkou šťastia prežili riskantnú cestu z Paríža do Londýna, keď sa skryli pod jeden z vagónov do prázdneho priestoru medzi kolesami, určeného pre uskladnenie nákladu a materiálu na údržbu vlaku. Úkryt čiernych pasažierov sa nachádzal len zopár centimetrov nad elektrifikovaným koľajiskom, pričom vlak pri trojhodinovej jazde dosahuje na území Francúzska rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu.
Stredisko v Oakingtone, postavené za 4,5 milióna libier, poskytuje dočasné ubytovanie až 400 žiadateľom o azyl, pričom k jeho vybaveniu patria okrem nocľahární aj knižnica, reštaurácia či športové zariadenia. Pred tvrdeniami, že centrum nie je bezpečné, ho dnes bránili pracovníci britského ministerstva vnútra. Podľa nich tam už od otvorenia pred rokom bývalo 4000 ľudí, z ktorých však utieklo len 18 osôb.
Ako uviedol britský minister vnútra Jack Straw, traja muži sú teraz považovaní za ilegálnych prisťahovalcov, pričom po zadržaní ich umiestnia do väzby alebo uzavretého záchytného strediska.
Hovorca ministerstva vnútra odmietol komentovať správu denníka Daily Mail o tom, že traja utečenci unikli cez plot až po tom, ako rozbili svoju izbu. Podľa neho nie sú ministerstvu známe žiadne problémy.
Azyl v Británii hľadajú každý mesiac tisíce ľudí. V minulom roku dosiahol počet formálnych žiadostí o azyl v Británii 76.000 - čo je oproti 4000 pred desiatimi rokmi výrazný nárast.

Deväť Rumunov prežilo cestu z Paríža do Londýna pod vlakom Eurostar
TASRLondýn/Paríž 4. marca - Deviati čierni pasažieri, ktorí s veľkou dávkou šťastia prežili riskantnú cestu z Paríža do Londýna v úkryte pod rýchlovlakom Eurostar premávajúcim cez tunel pod Lamanšským prielivom, sú utečencami z Rumunska. Ako v sobotu oznámila britská železničná polícia, čierni pasažieri sa skryli do prázdneho priestoru pod jedným z vagónov, určeného pre uskladnenie nákladu a materiálu na údržbu vlaku. Na konečnej stanici Waterloo v Londýne na seba štyria muži a štyri ženy, ktoré so sebou vzali dokonca aj trojročné dievča, upozornili búchaním a krikom. Expresná vlaková súprava mala len o niekoľko minút pokračovať v ceste do Bruselu. Skupina utečencov sa najskôr musela podrobiť zdravotnej prehliadke a potom ju odovzdali do rúk pohraničných úradov. "Takéto niečo sme ešte nezažili," komentovala prípad hovorkyňa spoločnosti Eurotunnel, ktorá vlak prevádzkuje. "Je to zázrak, že sa nikto nezabil," uviedol policajný dôstojník. Úkryt utečencov sa totiž nachádzal len zopár centimetrov nad elektrifikovaným koľajiskom, pričom vlak pri trojhodinovej jazde z Paríža do Londýna dosahuje na území Francúzska rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu. Francúzske úrady už začali vyšetrovať, ako sa mohli Rumuni dostať do vlaku Eurostar, ktorý v noci pred odjazdom z Paríža v piatok dopoludnia stál v stráženom depe. Pred vjazdom do tunela pod Lamanšským prielivom mal vlak krátku zastávku v Lille. Podľa správy britského denníka Daily Mail sú dve z mladých čiernych pasažierok v pokročilom štádiu tehotenstva. Rumunských utečencov, ktorí chcú v Británii požiadať o azyl, previezli po lekárskej prehliadke do zberného tábora pri Cambridgi. Zvyšujúci sa počet utečeneckých pokusov podľa vyjadrenia spoločnosti Eurotunnel zabraňuje riadnemu prevádzkovaniu dopravy v tuneli pod Lamanšským prielivom. Každý večer sa na francúzskej strane prielivu v blízkosti terminálu v Calais zhromaždí okolo tisíc ľudí čakajúcich na vhodnú príležitosť k úteku. Utečenci sa často vystavujú nebezpečenstvu najmä vtedy, ak sa pokúšajú bežať pozdĺž celej elektrifikovanej železničnej trate.


Zdroje:
-
Eurostar (U.K.) s.r.o.
-
European railway server

Strana vytvorená : 13-III-2001
Posledná aktualizácia: 03-II-2008

späť na " TGV " ( http:/www.railsk/tgv/est/estpre01.htm )