Myšlienka vysokorýchlostných
vlakov vo Francúzsku sa zrodila o 20 rokov skôr, než bolo
prvé TGV (Train á Grande Vitesse alebo
vysokorýchlostný vlak) uvedené do prevádzky. V tom čase,
okolo r.1960, sa zrodila radikálne nová myšlienka;
skombinovať veľmi vysoké rýchlosti a prudké sklony, ktoré
by umožnili železnici sledovať obrysy existujúceho terénu,
tak jemne ako piesok na morskom brehu, aby bolo namiesto
stúpania 1 alebo 2 percentá, ktoré bolo považované za strmé
v bežných podmienkach, bolo prípustné stúpanie do 4 percent,
ktoré by umožňovalo pružnejšie (a lacnejšie) smerovanie
nových tratí. Počas nasledujúcich niekoľkých rokov, táto
veľmi všeobecná myšlienka podnietila množstvo predstáv o
vysokorýchlostnej doprave, ktoré smerovali k odklonu od
bežného vedenia železničných vozidiel. V skutočnosti však
francúzska vláda v tej dobe preferovala
"modernejší" vzduchový vankúš alebo magnetický
nadľahčovaný vlak (napr. Bertinov lietajúci vlak). Oceľové
koleso na koľajnici bolo (chybne) považované za končiacu
technológiu, popolušku hľadania riešení pre vysoké
rýchlosti.
Súčasne SNCF (francúzske národné železnice) skúšali zvyšovať
rýchlosti konvenčných vlakov v rozsahu od 180 do 200 km/h (110
do 125 mph) pre neelektrifikované úseky, pri použití
benzínových turbín pre pohon. Energia v tých rokoch bola
primerane lacná, benzínová turbína (pôvodne skonštruovaná
pre vrtuľník) bola kompaktným a účinným spôsobom splnenia
požiadavky väčšieho výkonu. V r. 1967 nasledoval prototyp
TGS, prevádzkovaný na benzínový turbínový pohon SNCF na ETG (Elément a Turbine a Gaz alebo
benzínová turbínová jednotka) turbínový vlak v marci 1970 v
prevádzke Paris - Cherbourg.
Túžba po vysokých rýchlostiach a úspešný rozvoj programu
turbínového vlaku boli dvomi myšlienkami, ktoré prišli spolu
koncom 60-tych rokov, ďalší popud vpred odštartoval v r. 1964
japonský vysokorýchlostný vlak Šinkansen . Bol stelesnením spojenia programu medzi SNCF a priemyslom na preskúmanie možností
vysokorýchlostných benzínových turbínových jednotiek.
Projekt začatý v r. 1967 bol nazvaný "nové možnosti
železničnej infraštruktúry" a mal kódový názov C03.
Experimentálny motorový vozeň X4300 TGS, predchodca ETG, bol v
októbri 1971 testovaný pre zrýchlenie na 252 km/h (157 mph), a
poskytoval sľubné výsledky. Od veľmi preferovanej
vysokorýchlostnej trate SNCF vyžadovali rýchlosti od
250 km/h do 300 km/h (186 mph), a od ALSTOM-Atlantik vybudovať
špeciálny prototyp vysokorýchlostného turbínového vlaku na
testovanie podľa niektorých predstáv o vysokorýchlostnej
železnici. Tak sa zrodil turbínový vlak TGV 001.
Turbínový vlak TGV 001
Turbínový vlak TGV 001 bol testovací vlak pre
obrovský výskumný program - obsahoval pohon, dynamiku vozidla,
brzdenie, aerodynamiku, signalizáciu, a iné technológie,
ktoré boli potrebné k vyvinutiu vysokých rýchlostí. Bol
zostrojený len jeden jediný, hoci to bol originálny plán pre
budovanie ďalšej verzie vybavenej aktívnym naklápacím
systémom. Štúdie pre naklápaciu verziu boli dokončené, ale
nikdy nedosiahli montáž, pretože sa vyskytli technické
ťažkosti s inštaláciou naklápacieho systému.
TGV 001 pozostával z dvoch hnacích vozidiel s tromi vloženými
vozňami uprostred, celá súprava bola trvale spojená
dohromady. Všetky osi boli poháňané elektromotorom,
prednosťou bolo nízke zaťaženie osi a vysoký záťažový
koeficient výkonu. Elektrická trakcia tiež umožňovala
dynamické brzdenie, obzvlášť účinné pri vysokých
rýchlostiach. Každé hnacie vozidlo malo pár turbín (TURMO
IIIG a potom TURMO X, používané vo vrtuľníkoch spoločnosti
Sud Aviation's Super Frelon), ktorý pracoval pri konštantnej
rýchlosti. Bol spojený redukciou, v ktorej hnacia náprava
poháňala alternátor. Okrem tejto poháňacej turbíny, mali
hnacie vozidlá kontrolný prístroj pre trakčné motory,
sieťové dynamické brzdy, signalizačné a brzdové zariadenie,
atď.
TGV001 bol bežný článkový rušeň jazdiaci s prípojnými
vozidlami. Toto umožňovalo veľkú stabilitu (pri dynamickom
spojení vozňov) a vytvorilo priestor pre sekundárne
pneumatické brzdy umiestnené na úrovni ťažiska, ktoré tak
redukovali kolísanie v zákrutách.
Niektoré technické údaje TGV 001
zloženie turbína + 1. trieda
+ návestný vozeň + 2. trieda + turbína
dĺžka | 92,90 metra |
šírka | 2,81 metra |
výška | 3,40 metra |
rázvor rušňa | 2,60 metra |
dĺžky vozidiel | 14,00 metra (hnacie vozidlo) |
18,30 metra (vložené vozne) | |
hmotnosť | 192,000 kg |
výkon | 3760 kW (TURMO III) |
4400 kW (TURMO X) | |
najvyššia rýchlosť | 280 km/h (TURMO III) |
300 km/h (TURMO X) | |
dosah | 1100 km |
kapacita palivovej nádrže | 8000 l |
Plány a výška zorného poľa (1000 x 1500 pixelov)
Počas 5227 skúšobných jázd prešiel turbínový vlak TGV 001 takmer pol milióna kilometrov, prekročil 300 km/h (186 mph) a počas 175. jazdy 8. decembra 1972 dosiahol najvyššiu rýchlosť 318 km/h (198 mph). Toto bol (a ešte stále je) svetový rýchlostný rekord pre neelektrický vlak. Testovacie obdobie TGV 001 bolo neoceniteľnou súčasťou projektu C03, v reálnom prostredí bola preskúšaná nová koncepcia, ktorá poskytla rozsiahle technické údaje o vysokorýchlostnej prevádzke.
+ vytvorené slovenské texty môžu obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Over si ich, prosím, na originálnej strane a ak poznáš dokonalejší preklad, prípadne ďalšie súvisiace informácie - informuj ma . | |
Strana vytvorená: 15. I. 2001 | ( http://www.rail.sk/tgv/hist01.htm ) |