TGV & LGV - správy z tlače
Výstavba na London St. Pancras pokračuje
4/2007 - Výstavba na London St. Pancras
pokračuje podľa plánu. Po je otvorení buede spoločnou
stanicou pre vlaky vyšších rýchlostí fy South Eastern Trains
rýchlosti 225 km/h cca od r. 2009 na vnútroštátne vlaky na
južné pobrežie novou flotilou vlakových súprav od Hitachi,
fy Midland Main Line vlakmi rýchlosťou 200 km/h na sever
Anglicka, vlaky Eurostar sem začnú jazdiť už 17. 11.
2007. (krátené)
LGV Est odštartuje v júni
4/2007 - 10. júna začne verejná prevádzka na LGV Est. Na 300
km dlhej trati v hodnote 4 mld. EUR bude max. rýchlosť 320
km/h.
Jej sprevádzkovaním bude skrátený cestovný čas Paríž -
Štrasburg zo súčasných 4 hodín na 2 h 20 min, a bude prvou
traťou vybavenou signalizáciou ERTMS.
Súčasná trať je však len prvou etapou projektu: druhý úsek
Baudrecourt - Vendenheim bude otvorený v r. 2010, po podpise
dohody o financovaní medzi RFF a Ministerstvom dopravy.
LGV Est bude pravdepodobne poslednou vysokorýchlostnou traťou
financovanou výhradne zo štátneho rozpočtu. Ďalší
predpokladaný projekt, LGV SEA (Sud-Europe -
Atlantique) bude financovaný verejných aj súkromných zdrojov
(Public-Privat Partnership) - po prvýkrát vo Francúzsku. RFF
vyhlási tender v druhej polovici roku, s definitívnym podpisom
kontraktu o rok neskôr. Predpokladané sú náklady 5 mld. EUR.
(krátené)
Vo Francúzsku začali budovať trať pre vlaky
TGV z Paríža do Štrasburgu
DPA
Paríž 19. 10.2004 - Vo Francúzsku sa dnes začala budovať
trať pre vlaky TGV z Paríža do Štrasburgu. Ráta sa s tým,
že táto trať bude časom predĺžená do nemeckých miest
Frankfurt nad Mohanom a Mníchov.
Cestovanie medzi Parížom a Štrasburgom sa má skrátiť z
terajších 4 hodín na 2 hodiny a 20 minút. Superexpresy budú
na tejto trati dosahovať špičkovú rýchlosť 320 kilometrov
za hodinu.
Francúzsky minister dopravy Gilles de Robien v prejave pri
slávnostnom začatí budovania trate pri historickom meste
Remeš povedal, že tento drahý infraštruktúrny projekt je
obdivuhodnou investíciou pre budúcnosť. Trať pre superrýchle
vlaky medzi oboma mestami bude stáť 3,5 miliardy €, čo je v
prepočte takmer 140 miliárd SKK.
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung napísal, že ak
sa nevyskytnú nijaké problémy pri budovaní tejto trate, prvý
rýchlovlak odíde z Paríža do Štrasburgu v júni 2007.
EK schválila pre francúzsky koncern Alstom záchranný plán v
hodnote 3 mld. EUR
Brusel
7. 07.2004 - Európska komisia (EK) schválila miliardový
záchranný plán pre problematický francúzsky zmiešaný
koncern ALSTOM
. Oznámila to dnes EK v Bruseli.
Francúzska vláda sa zaväzuje, že priemyselný gigant v
priebehu štyroch rokov otvorí pre konkurentov. ALSTOM
vyrába superrýchle vlaky TGV , turbíny a lode. Finančný
balíček zahŕňa rôzne formy dotácií a jeho celkový objem
predstavuje asi 3 miliardy € (v prepočte 119,4 miliardy SKK).
Európskou komisiou presadené priemyselné partnerstvá sa
týkajú energetickej divízie ALSTOMu a divízie železničnej
techniky. V priebehu 4 rokov sa im musí nájsť partner. ALSTOM
sa tiež musí vzdať okrajových odvetví s obratom 1,6 miliardy
€.
Či pri otvorení ALSTOMu pre zahraničných investorov
príde na ťah aj nemecký koncern Siemens, ešte nie je jasné.
Siemens podobne ako švédsko-švajčiarska firma ABB prejavil
záujem o turbínové aktivity ALSTOMu.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Rýchlovlak TGV zastavili kvôli bombovému poplachu
AFP
PARÍŽ 27. 06. 2004 - Vysokorýchlostný vlak TGV, spájajúci
Paríž s mestom Lyon na juhozápade Francúzska, zastavili v
nedeľu na trati po poplachu, že na palube sa nachádza bomba.
Informovalo o tom vedenie štátnych železníc SNCF . Vlak, ktorý odišiel z Paríža o 13:15,
zastavili asi sto kilometrov južne od hlavného mesta po
odhalení podozrivého balíčka. Pasažierov presunuli do
ďalšieho vlaku a na mieste zostali pyrotechnici.
Schröderovi sa nepáči francúzska podpora ALSTOMu
7.06.2004
- Nemecký kancelár Gerhard Schröder 5.6. otvorene kritizoval
francúzskeho ministra financií a hospodárstva Nicholasa
Sarkozyho vo veci problémovej strojárskej firmy ALSTOM .
"Okolo ALSTOMu sa objavilo niekoľko
vládnych vyhlásení, ktoré treba znovu prehodnotiť,"
povedal Schröder pre Le Figaro. Francúzska vláda vypracovala
pre ťažko zadlženého výrobcu lodí a vysokorýchlostných
vlakov ALSTOM
záchranný plán, ktorý už odobrila aj Európska komisia.
Konkurenčné firmy, ako napríklad nemecký Siemens AG , však dúfali,
že sa im podarí siahnuť na aktíva ALSTOMu
za predpokladu, že by komisia prinútila ALSTOM
ukončiť svoju prevádzku. Sarkozy, ktorý nezakrýva vlastné
prezidentské ambície, niekoľkokrát zopakoval, že Paríž
nedovolí, aby sa ALSTOM potopil.
Siemens údajne nemá záujem o dopravnú divíziu Alstomu
FRANKFURT 24. 05.2004 - Nemecký strojársky gigant Siemens
neplánuje žiadnu ponuku na kúpu dopravnej divízie
problémového francúzskeho rivala, firmy ALSTOM .
Uviedli to v pondelok informované zdroje, ktoré tak popreli
víkendové správy. Spoločnosť Siemens vyrába nemecké
vysokorýchlostné vlaky ICE
, pričom firma ALSTOM produkuje francúzsky
ekvivalent, vlaky TGV . Podľa zdrojov však zlúčenie týchto
dvoch spoločností z konkurenčných dôvodov nedáva zmysel.
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung v sobotnej
správe citoval zdroje blízke nemeckej vláde, ktoré uviedli,
že skupina pripravila ponuku na odkúpenie celej divízie
železničnej dopravy spoločnosti ALSTOM ,
ktorá zahŕňa výrobcov vysokorýchlostných TGV vlakov.
Hovorca spoločnosti Siemens
však odmietol článok komentovať.
Evropská komise varuje Francii, že si ALSTOM
musí najít partnery
BRUSEL/PAŘÍŽ 24. 05.2004
- Evropská komise varuje Francii, že jí neschválí balík
státní pomoci pro koncern ALSTOM , pokud si problémová firma
nenajde partnery, kteří jí pomohou přežít. Dnešní tvrdé
prohlášení Bruselu je pro Francii ranou, protože země se
snažila najít pro záchranu ALSTOMu vlastní řešení. Zdroje
blízké situaci uváděly, že Brusel chce přimět firmu, aby
vytvořila partnerský svazek s někým jiným, například s
německým koncernem Siemens
. ALSTOM
například vyrábí elektrárenská zařízení, vlaky TGV či
lodě.
Komise ve zprávě označuje požadavek partnerství s dalším
podnikem za nezbytnou podmínku pro to, aby státní pomoc ALSTOMu
schválila. Jde o "nezbytnou kompenzaci, která odstraní
deformace hospodářské soutěže způsobené státní
pomocí," uvedla komise ve zprávě.
Podle informovaných zdrojů ale mohou Paříž a Brusel dospět
k dohodě, ještě než ALSTOM ve středu oznámí celoroční
výsledky hospodaření. Očekává se ztráta kolem 1,1 miliardy
eur.
Požadované partnerství je komplikací pro francouzského
ministra financí Nicolase Sarkozyho, který chtěl pro ALSTOM
nezávislost a ochrana "národního šampiona" je jeho
klíčovou politickou strategií.
Komise také uvedla, že ALSTOM musí zeštíhlit, což je
standardní požadavek při poskytnutí státní pomoci. Podnik
přitom již rozsáhlá aktiva prodával, aby získal hotovost,
napsala agentura Reuters.
Francie posiluje protiteroristická opatření před výročím
Dne D
(zpravodaj ČTK) PAŘÍŽ 21. 05.2004 - Před
nadcházejícími oslavami 60. výročí spojeneckého vylodění
v Normandii zvyšuje Francie protiteroristickou pohotovost v
rámci takzvaného plánu Vigipirate na červený, druhý
nejvyšší stupeň. Oznámil to dnes úřad předsedy
francouzské vlády.
Červený stupeň bude platit od pondělka v oblasti oslav, tedy
v Normandii, později bude jeho uplatňování rozšířeno na
celé území metropolitní Francie. Červený stupeň znamená
kromě jiného omezení nebo zákaz leteckého provozu v
určitých oblastech, namátkové kontroly při nástupech do
vlaků nebo hlídky v rychlovlacích TGV .
Ústřední oslavy se budou konat od 5. do 7. června. Očekává
se přítomnost skoro dvaceti šéfů států a vlád, mezi nimi
britské královny Alžběty, amerického prezidenta George
Bushe, ruského prezidenta Vladimira Putina a britského
premiéra Tonyho Blaira. Mezi hosty budou také prezidenti
České republiky a Slovenska Václav Klaus a Rudolf Schuster.
Už v minulých dnech bylo oznámeno, že k zajištění
bezpečnosti oslav bude zmobilizováno 15.000 vojáků a
policistů.
Podľa francúzskej tlače Siemens predložil pre Alstom
"precíznu ponuku"
Paríž
21. 05.2004 - Nemecký elektrokoncern Siemens podľa informácií
francúzskych finančných novín La Tribune predložil
"veľmi precíznu ponuku" pre ALSTOM ,
ktorá nespôsobí rozbitie problémového francúzskeho
konkurenta. Mníchovský koncern dáva aj garancie zamestnanosti,
uvádzajú dnes parížske noviny. Siemens vraj chce zabrániť
tomu, aby ALSTOM
vďaka ďalšej štátnej pomoci stlačil ceny a ohrozil tak
rentabilitu vlastných obchodov. ALSTOM vyrába popri lodiach najmä
turbíny a vlaky a je tak priamym konkurentom Siemensu v jeho
kľúčových aktivitách.
Siemens vraj nemá
záujem ani o železničnú techniku ALSTOMu
, ani o jeho plynové turbíny, hoci si cení kvalitu týchto
produktov. Siemens má
záujem "o celok, s jeho trhovými podielmi a najmä o jeho
obchodný potenciál v oblasti údržby," píšu noviny.
Podľa nich je cieľom Siemensu
, odňať prvenstvo na svetovom trhu energetickej produkcie
spoločnosti General Electric.
Francúzsko a Európska komisia sa principiálne dohodli na
miliardovej finančnej pomoci pre ALSTOM .
Brusel však žiada, aby sa ALSTOM na dva roky zaviazal k
priemyselným partnerstvám a zaistil si tak trvalú sanáciu
koncernu. ALSTOM
však chce partnerstvo akceptovať až po úspešnej sanácii,
keď získa silnejšiu pozíciu. Paríž by zasa uprednostnil
pomoc od štátneho atómového koncernu Areva a obišiel
zahraničné koncerny, ako je Siemens
. Brusel to však pokladá za štátnu pomoc a v úlohe partnerov
by radšej videl spoločnosti Siemens
, General Electric, Bombardier alebo Mitsubishi. Siemens je vraj pripravený
podať žalobu proti franko-francúzskemu riešeniu a podľa La
Tribune sa pokúša o sanáciu ALSTOMu s pomocou nemeckého
kancelára Gerharda Schrödera.
Podľa špekulácií by sa mal šéf ALSTOMu
Patrick Kron a šéf Siemensu Heinrich von Pierer 1. júna
zúčastniť na priemyselno-politickom stretnutí s francúzskou
vládou. Pri rokovaniach Francúzska s Bruselom ide o vlaňajšiu
finančnú pomoc vo výške 3,2 miliardy € (128,4 miliardy
SKK), ku ktorej prispel štát 800 miliónmi € a o navýšenie
vlastného kapitálu ALSTOMu v miliardovej výške.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Železničáři ve Francii stávkují, mezinárodní doprava
nedotčena
(zpravodaj ČTK) PAŘÍŽ 13. 05.2004 - Provoz na
francouzských železnicích je kvůli stávce železničářů
omezen místy až na polovinu. Mezinárodní spoje však jezdí
takřka normálně. Stávka má skončit v pátek v 08:00 SELČ.
Železničáři tak protestují proti programu úspor v
nákladní dopravě.
Vedení státní společnosti SNCF před
polednem oznámilo, že ve stávce je asi 20 procent
zaměstnanců, odbory mluví o 30 procentech. Provoz
regionálních expresů a pařížských příměstských vlaků
byl dnes omezen asi na polovinu, rychlovlaků TGV jezdí asi 70
procent. Zcela zastaveny byly noční vlaky a stejně tomu má
být i v noci na pátek. Pokud jde o zahraničí, mírně
dotčeno je jen spojení s Itálií.
Železničáři protestují proti úspornému plánu, v jehož
rámci bude letos zavřeno asi sto nákladových nádraží, kde
je slabý provoz, a v nákladní dopravě bude zrušeno 2500
míst. Tito lidé však mají být převedeni na jinou práci.
Ministr dopravy Gilles de Robien označuje plán za poslední
šanci na záchranu nákladní železniční dopravy ve Francii
vůbec.
Francúzska vláda sľúbila stavebnému koncernu Alstom
ďalšiu štátnu pomoc
La
Rochelle 16. 4.2004 - Ešte pred rozhodnutím Európskej komisie
(EK) o miliardovej štátnej pomoci pre francúzsky stavebný
koncern ALSTOM
sľúbila vláda v Paríži ALSTOMu ďalšiu štátnu pomoc.
"ALSTOM
je perlou priemyslu, ktorú nenecháme padnúť a pre ktorú
treba nájsť riešenie," povedal dnes nový francúzsky
minister hospodárstva a financií Nicolas Sarkozy v radnici La
Rochelle. Francúzske hospodárstvo vraj nesmie stavať len na
služby. "Priebeh vecí možno zmeniť rozhodnou
politikou," povedal Sarkozy.
Koncern ALSTOM
vyrába lode, turbíny a koľajové vozidlá, ako aj superrýchly
vlak TGV . EK chce v polovici mája najnovšiu finančnú pomoc
pre ALSTOM
s podmienkami schváliť. Koncern by vraj nemal byť zaviazaný k
tomu, aby sa vzdal kľúčových aktivít. Francúzsky štát
prispeje 800 miliónmi € (32,1 miliardy Sk) k vlaňajšej
finančnej pomoci vo výške 3,2 miliardy €, ktorá koncern
zachránila pred bankrotom. Parížske hospodárske noviny Les
Echos dnes informovali, že nemecká spoločnosť Siemens už
plánuje podať žalobu proti očakávanému rozhodnutiu EK.
Mníchovský koncern komisii vyčíta, že prípad dostatočne
nepreverila. ALSTOM vraj využíva štátnu pomoc
na to, aby mohol prijímať objednávky za dampingové ceny.
Sarkozy dnes spomenul tri priority pre ALSTOM .
Po prvé vraj treba "Európe vyjasniť, že treba zachovať
konkurenciu", v ktorej sa zaistí prežitie ALSTOMu
a ďalší rozvoj. Po druhé, rozvoj koncernu musia sprevádzať
banky a po tretie, musia sa vytvoriť priemyselné partnerstvá.
Vlani koncern ALSTOM zaznamenal pri obrate 21,3
miliardy € stratu vo výške 1,4 miliardy €. Zadlženie
predstavuje 5 miliárd €. Sanačný plán, schválený v roku
2003, predpokladá zrušenie 8 000 z celkovo 109 000 pracovných
miest. Z toho by sa 1 862 miest malo zrušiť vo Francúzsku. V
závode ALSTOMu
v La Courneuve však už šesť týždňov štrajkujú
zamestnanci proti sociálnemu plánu pre 350 zamestnancov.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Na francouzských železnicích stávka, někde
jezdí jen třetina vlaků
(zpravodaj ČTK) PAŘÍŽ 21. 1.2004 -
Železniční doprava ve Francii je dnes poznamenána stávkou
zaměstnanců státní společnosti SNCF
za vyšší mzdy a proti snižování počtu pracovních míst.
Podle prvních zpráv jsou důsledky zvlášť citelné v
Paříži a okolí. Mezinárodní linky jsou postiženy méně.
Na pařížských předměstích jezdilo dnes ráno jen 20 až 35
procent vlaků. Ve stejné míře byl omezen i provoz souprav
známých pod zkratkou RER. Pařížské metro funguje
normálně. Stávka má pokračovat do čtvrtečních osmi hodin
ráno.
V celostátním měřítku jezdí jen dvě třetiny rychlovlaků
TGV , ale na linkách z Paříže do Rennes a Nantes je jich v
provozu jen 40 procent a mezi provinciemi polovina.
Spojení linkami Eurostar mezi
Paříží a Londýnem funguje z 80 procent a linkami THALYS mezi Paříží a Bruselem z 90
procent.
ČD
nečekají kvůli stávce francouzských železničářů
žádné problémy. Jde o krátkodobou stávku - navíc v
oblasti, která nepatří mezi frekvenčně nejvytíženější,
řekl ČTK mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Do Francie navíc ČD nemají přímé osobní spojení. Cestující
do Francie musejí přestupovat například v Německu.
Francouzské odbory protestují proti tomu, že vedení SNCF
počítá na letošní rok se zvýšením mezd jen o jedno
procento a se zrušením 3500 z celkových 172.400 pracovních
míst. Nelíbí se jim ani záměr vlády prosadit systém
zajišťující i během stávek minimální služby.
Nynější stávka železničářů navazuje na úterní protesty
pracovníků energetiky a předchází čtvrteční stávku
zaměstnanců pařížských letišť proti chystané privatizaci
jejich podniku. Jde o nejvýraznější sociální hnutí v zemi
od protestů proti důchodové reformě loni na jaře.
Francúzske železnice vlani zvýšili
svoju stratu
Süddeutsche
Zeitung Paríž 9. 1.2004 - Francúzske štátne železnice SNCF
dosiahli vlani stratu v prevádzke 250 miliónov € (10,2
miliardy SKK) a v porovnaní s rokom 2002 bola vyššia o 67
miliónov €.
Šéf francúzskych železníc Louis Gallois však ešte
začiatkom septembra očakával prevádzkovú stratu SNCF
okolo 300 miliónov €. Napriek prevádzkovej strate však SNCF
za minulý rok vykáže malý bilančný prebytok vo svojom
hospodárení. Štátne dráhy ho dosiahli masívnym predajom
svojho majetku, ktorý nebol potrebný na zabezpečovanie dopravy
tovarov a osôb po koľajniciach.
SNCF bude podľa Galloisa v tomto aj
nasledujúcom roku rozvíjať svoje trate pre TGV . Už v tomto
roku sa začne budovať takmer 45 kilometrov dlhá trať, ktorá
spojí francúzsku a španielsku sieť pre superrýchle vlakové
súpravy. Trať medzi francúzskym Perpignanom a španielskym
Figuerasom bude hotová do konca tohto desaťročia.
Francúzsko a Španielsko spoja svoje železničné trate pre superexpresné
vlaky
Madrid
26. 12.2003 - Francúzska stavebná firma Eiffage a španielske
skupiny ACS a Dragados získali kontrakt na výstavbu a
prevádzkovanie železničnej trate, ktorá prepojí
železničné dopravné systémy oboch krajín pre superexpresné
vlaky . Náklady na postavenie 44,4 kilometra trate sa odhadujú
na 952 miliónov EUR (v prepočte vyše 39 miliárd SKK).
Prepojenie oboch tratí bude možné až po vybudovaní 8,3
kilometra dlhého tunelu.
Hovorca španielskeho ministerstva dopravy Eduardo Zaplana po
dnešnom zasadnutí vlády povedal, že prepojenie tratí medzi
francúzskym Perpignanom a španielskym Figuerasom bude mať pre
krajinu historický význam. Španielsko sa po dokončení trate
napojí na európsku železničnú dopravnú sieť. Trať má
byť sprevádzkovaná 60 mesiacov po podpísaní kontraktu na jej
výstavbu.
Víťazi konkurzu súčasne získali právo na prevádzkovanie
trate 50 rokov po jej sprevádzkovaní.
Viac peňazí pre infraštruktúru
22.12.2003 - Francúzska vláda 18.12.
predstavila dlhodobý program výstavby a modernizácie
železničných tratí, kanálov a letísk. Program zahŕňa 50
jednotlivých projektov a do roku 2012 predpokladá výdavky vo
výške 20 mld € (takmer 823 mld Sk).
Ukončenie investičného programu sa očakáva v roku 2025.
Premiér Jean-Pierre Raffarin si od programu sľubuje vytvorenie
najmenej 50.000 pracovných miest. Medzi prednostné projekty
patrí vytvorenie spojenia rýchlovlakmi TGV z francúzskeho
Lyonu do talianskeho Turína, ako aj z Nimes do Montpellier.
Okrem toho by sa zo schváleného balíka mala financovať
výstavba kanálu medzi Seinou a severom Francúzska . V druhom
stupni programu sa uvažuje aj o TGV-spojení medzi Katalánskom
a Talianskom. Naopak, francúzska vláda zavrhla myšlienku o
vytvorení tretieho letiska v Paríži. Na financovanie
investičného programu chce vláda založiť agentúru, ktorá
má využívať súkromný aj verejný kapitál. Informoval o tom
nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung. (krátené)
Železničáři v Belgii
stávkují proti restrukturalizaci
BRUSEL 30. 6. 2003 - Ani
jeden vlak nejezdí dnes po husté belgické železniční síti,
což znamená daleko větší než obvyklé zácpy na silnicích
a dálnicích. Železničáři protestují 24hodinovou stávkou
proti restrukturalizačnímu plánu, podle něhož mají státní
dráhy SNCB
zrušit do roku 2007 celkem 10.000 pracovních míst.
SNCB
patří mezi "klasické" západoevropské železnice,
obtížně reformovatelné, se silným vlivem odborů a odevždy
chráněné socialistickou složkou vlád. Na pokusech o změny
si vylámalo zuby několik ředitelů i ministrů. Nový šéf SNCB Karel
Vinck se rozhodl provést restrukturalizaci, jako by šlo o
soukromý podnik – slíbil zrušit 10.000 pracovních míst,
zvýšit tarify o 15 procent a osobní dopravu o 12 procent.
Nevýnosné aktivity chce svěřit soukromým firmám.
Odbory považují tyto plány za nebezpečné, nepromyšlené, ba
za nereálné snění a mobilizují všechny síly, aby jim
zabránily. Vinck argumentuje, že SNCB měla loni čistou ztrátu 911
milionů eur (necelé tři miliardy korun) a její celkový dluh
se odhaduje na 7,2 miliardy. Za této situace se nedá dělat nic
než radikální řez, zdůrazňuje.
Spor rozsoudí až nová belgická vláda, jejíž sestavování
už trvá déle než měsíc. Špičky liberálních a
socialistických stran, které ji budou tvořit, se právě dnes
při sestavování vládního programu dohadují o osudu státní
železnice.
Cestující zatím stojí v zácpách a nadávají. Tím spíš,
že o víkendu začala v Bruselu série rekonstrukcí hlavních
tahů uvnitř města včetně několika tunelů, takže nálada
je vražedná. Rychlovlaky z Londýna a Paříže do Bruselu ( Eurostar
a THALYS ) končí ve francouzském Lille.
V Európe zabíjali silné búrky
18.11.2002
- Silné búrky v Európe cez víkend usmrtili najmenej štyroch
ľudí, zranili mnohých ďalších, prinútili dedinčanov
utiecť pred vodou a bahnom, narušili dopravu a vyvolali
záplavy. Informovala o tom agentúra Reuters s tým, že najviac
postihnuté boli niektoré oblasti Rakúska, Švajčiarska,
Francúzska a Nemecka.
V južnom Francúzsku sa vykoľajil rýchlovlak TGV medzi Lyonom
a Chambery, kde trať prerušila vysoká vrstva bahna. Najmenej
200 francúzskych obytných domov bolo evakuovaných.
(krátené)
PARÍŽ A ŠTRASBURG PREPOJA KOĽAJE NAJRÝCHLEJŠEJ SUPERTRATE
P a r í ž, P r a h a - Francúzsky kabinet
schválil návrh na výstavbu novej supermodernej trate medzi
Parížom a Štrasburgom, ktorá by mala skrátiť spojenie medzi
francúzskou metropolou a nemeckými hranicami len na dve hodiny.
"Stavebné práce v celkovej hodnote nad dvadsať miliárd
frankov budú začaté už v budúcom roku," oznámil
minister dopravy Jean-Claude Gayssot. Okamžite vyčíslil
náklady i v novej európskej mene - hodnota stavby 3,12 miliardy
€ (asi 125 miliárd Sk). Vlaky by sa mali
pohybovať priemernou rýchlosťou zhruba 320 kilometrov za
hodinu a trať by i v roku 2006, kedy bude dokončená, mala byť
vôbec najrýchlejšou vo Francúzsku. Už dnes plávajú
štíhle trupy vysokorýchlostných vlakov TGV francúzskou
krajinou rýchlosťou 270 km/h *).
Francúzske pohraničné regióny veria, že na financovanie by
mohla prispieť tiež pokladňa Európskej únie a tiež
Luxembursko. "Pre európske sub-regióny bude nové spojenie
znamenať zásadný prínos," uviedla agentúra Reuters.
Medzi mestá, ktoré by mali mať úžitok z novej superrýchlej
trate, menujú odborníci najmä východofrancúzske Nancy, Metz
a nemecké Karlsruhe. Doposiaľ najrýchlejšia európska trať
spája francúzsku metropolu so stredomorským prístavom
Marseille*). Technické možnosti dokonale aerodynamických vlakov
už dávno presiahli možnosti prestarnutých koľají.
Opatrnosť odborníkov ešte vzrástla po minuloročnej júnovej
havárii vysokorýchlostného vlaku InterCityExpress v nemeckom
Eschede. Plánovaná rýchlosť budúcich supervlakov pritom
dokazuje cestu, ktorú prešli odborníci za viac ako
štvrťstoročie.
Vlak budúceho tisícročia svojou priemernou rýchlosťou
prekoná pokusný rekord, ktorý v roku 1972 vytvoril francúzsky
rýchlovlak prvej generácie, 318 km/h, avšak vtedy len chvíľu
na optimálnej pokusnej trati **). Odborníci znovu zdôrazňujú mnohé výhody
rýchlovlakov, ktoré by mohli priniesť výraznú konkurenciu
leteckej doprave. Predovšetkým sa má ďalej zlepšiť
bezpečnosť i ekologické hľadiská. Istotu prinášajú štyri
druhy bŕzd. Cestujúci nepozná nepríjemné trmácanie a
búšenie, ale ani sa tiež nebojí vírivých turbulencií. I
keď len uplynulý rok priniesol rýchlovlakom ďalší
jedenásťpercentný nárast počtu cestujúcich, vláda sa
spravidla bráni zvyšovaniu cestovného a poukazuje stále na
sociálne faktory. Za posledných dvadsať rokov spojili trate
francúzskych vysokorýchlostných vlakov 1300 kilometrov medzi
jednotlivými mestami. "Niekedy sa bojím, kam až povedie
trend, ktorý rysuje trate ďaleko od provinčných miest,"
hovorí parížska učiteľka Veronique Kochová. Ako veľa
Francúzov sa obáva, že vlakové trate onedlho nebudú
znamenať viac ako len ideálnu priamku medzi bodmi európskych
veľkomiest.
(Jiří Sládek, Mladá Fronta Dnes, 3. 2. 1999)
*) Tento údaj však nezodpovedá realite. LGV SE (vysokorýchlostná trať Juhovýchod) a nadväzujúca LGV Rhône-Alpes bola až do 9. VI. 2001 v bežnej prevádzke len po Valence. TGV síce zachádzali až do Avignonu a Marseille - Nice / Monpellieru - Perpignanu, príp. Toulouse, ale po starých tratiach rýchlosťami do 220 km/h. (V dobe publikovania článku)
**) Svetový rýchlostný rekord drží jeden z jeho mladších bratov ( TGV A č. 325) od 18. 5. 1990 rýchlosťou 515,3 km/h. Rekord bol vytvorený na (v súčasnosti) bežne používanej LGV Paris - Tours , na ktorej - ako aj na ostatných LGV - sa jazdí denne rýchlosťami okolo 300 km/h (s výnimkou LGV SE , ktorej maximum je zatiaľ len 270 km/h; pripravuje sa však jej zvýšenie)
Strana vytvorená :
27-IV-2006 Posledná aktualizácia : 26-IV-2007 |
( http://www.rail.sk/tgv/press01.htm ) |