Vysokorýchlostná železničná doprava v Nemecku

 
  Toto nie je oficiálna strana DB AG , ani žiadnej zo spoločností budujúcich a prevádzkujúcich ICE/ICT
This is not official site of
DB AG , either any of companies builted and operated ICE/ICT.
  Posledná aktualizácia / Last update : 22-VII-2009
 
 
 


ICE/ICT


Sieť tratí

Aktuálna sieť (61 -> 115 kB)
Aktuálna sieť

     
  Predpoklad na rok 2010   Predpoklad na rok 2020  
  * VRT Köln - Aachen (rekonštruovaná trať, 250 km/h), dĺžka cca 70 km: 40 km Köln - Düren je zrekonštruovaná od r. 2002, odkedy umožňuje rýchlosť do 250 km/h (160 mph). Samostatné koľaje boli vybudované paralelne popri koľajach pre miestne vlaky S-Bahn . Súčasná trať Düren - Aachen umožňuje rýchlosť do 160 km/h s niektorími pomalšími úsekmi. Rekonštrukcia úseku Düren - Aachen je plánovaná v blízkej dobe.
* VRT Aachen - Liége/HSL/LGV 3 (300 km/h) - trať s celkovou dĺžkou 56 km, z ktorých 42 km je VRT. Zrekonštruovaný pôvodný jednokoľajný tunel medzi Aachenom a štátnou hranicou ako aj nový tunel vedľa neho po dokončení prác od 14.6.2009 umožňujú rýchlosť 160 km/h.
* VRT Köln - Frankfurt/M (300 km/h),177 km - v komerčnej prevádzke od 1.8.2002
* VRT Erfurt - Leipzig/Halle (300 km/h, vo výstavbe), 123 km - predpokladané sprevádzkovanie 2015/2016
* VRT Frankfurt/M - Mannheim (300 km/h, plánovaná), 85 km - predpokladané sprevádzkovanie 2017
* VRT Hannover - Berlin (čiastočne nová trať, 250 km/h), 258 km - v komerčnej prevádzke od 20.9.1998
* VRT Hannover - Würzburg (280 km/h), 327 km - v prevádzke od 2.6.1991
* VRT Mannheim - Stuttgart (250 km/h), 99 km - v prevádzke od 2.6.1991
* VRT Nürnberg - Erfurt (čiastočne nová trať, 300 km/h, vo výstavbe), 190 km - predpokladané sprevádzkovanie 2016
* VRT Nürnberg - Ingolstadt (300 km/h), 90 km - v komerčnej prevádzke od 28.5.2006
* VRT Karlsruhe - Basel (250 km/h, nedokončená), 182 km - predpokladané sprevádzkovanie 2012-14

 

 
 

Vysokorýchlostná železnica je druh verejnej železničnej dopravy s rýchlosťou minimálne 250 km/h - bolo pôvodné znenie normy UIC. Neskôr bola zrušená, čoho následkom je, že si každá krajina tento pojem vysvetľuje "po svojom".
S vývojom vysokorýchlostných vlakov začalo ( Šinkansen ), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou

  • minimálne 250 km/h v krajinách: Španielsko , Francúzsko , Veľká Británia , Belgicko , Taliansko , Nemecko , Južná Kórea , Japonsko, Turecko
  • do 250 km/h aj v krajinách: Holandsko, Luxembursko, Švajčiarsko , Rakúsko , Kazachstan, Čína , USA , Kanada
  • V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.

    Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.

    Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.

    Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:

  • aktívny - vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria (od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
  • pasívny - vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
  • Ďalšie odkazy/Other Links:Na začiatok strany

  • CyberTran
  • MegaRail (slovenská verzia sa pripravuje)
  • Svetový prehľad rýchlostí 1997
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta (základné parametre)
  • 15 rokov prevádzky vysokorýchlostnych vlakov v Európe
  • Video-upútavka + titulky s popisom k pripravovanému Rail CD/DVD
  • Železničná URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou technológiou (len nemecky a anglicky)
  • EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej želelezničnej doprave (len anglicky)
  • Eurailpress - železničné správy z Európy (len nemecky)
  • International Railway Journal (len anglicky)
  • Railway Gazette International (len anglicky)
  • EÚ: železničná doprava - súhrn legislatívy (v jazykoch krajín EÚ 15 - do 30.4.2004, v slovenskom jazyku veľmi málo)
  • UIC: vysokorýchlostná železničná doprava
  • Železničná technológia (len anglicky)
  • Vlaky s naklápacími súpravami - URL Klubu přátel železnic
  • Vysokorýchlostná žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího Kinského
  • Vysokorýchlostná železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
  • Railteam - združenie veľkých európskych spoločností prevádzkujúcich vysokorýchlostné vlaky (DB, SNCF, Eurostar, NS Hispeed, ÖBB, SBB-CFF-FFS a SNCB)
  • Na začiatok stranyVysokorýchlostná železničná doprava v Európe - správy z tlače , diskusia
  • Siemens a Alstom vytvoria konzorcium pri vývoji európskeho vysokorýchlostného vlaku
  • Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné parametre
  • Súčasné tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre hromadnú prepravu osôb
  • Kalendár cestujúceho SNCF
  • How High Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z Scientific American
  • High Speed Trains around the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami o vysokorýchlostných železniciach
  • Yahoo! High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
  • Paul Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
  • 30 Years of High Speed Railways - An informative overview of high speed rail from the October 1994 issue of Japan Railway & Transport Review
  • Lux's High Speed Train Drawings - Drawings and technical data on various high speed trains
  • Train-rail.com
  • Na začiatok stranyoficiálne servre: MÁV , PKP , , ÖBB , DB , SNCF , SNCB , FS , Trenitalia , SBB , RENFE , CP , SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys , Cisalpino , KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC , Trans-European Railway (TER) , CER , European Railway Research Advisory Coucil (ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS , EIM , European Railway Agency (ERA) , OSŽD/???? , Railneteurope , Railteam
  • iné servre: Trainweb , European Railfan Server , Hochgeschwindigkeitszüge , La Vie du Rail , Railway Gazette International , International Railway Journal , Railway Age , Rail Pictures , Bahnbilder , RailServe , Raileurope
  •  
    Späť na " Železničná doprava v Európe "

    Strana vytvorená / Site created : 17. I. 1999
    ( dbhome.htm )