Chronológia rekordných jázd TGV

2007: 553 & 574,8 km/h
1989/90: 515,3 km/h

Francouzský rychlovlak překonal rekord: 574,8 km/h

(Guardian, Novinky, ČTK) 3. 4. 2007 - Rychlostní rekord kolejových vozidel v úterý překonal francouzský rychlovlak TGV, když na trati mezi Paříží a Štrasburkem dosáhl rychlosti 574,8 km/h. Překonal tak rekord stejného vlaku (v skutočnosti TGV Atlantique - pozn. Addams) z roku 1990, kdy dosáhl rychlosti 515,3 kilometru za hodinu.
Speciálně upravený vlak na trať vyrazil 13:01 a k dosažení rekordu mu stačilo 15 minut. Soupravu V150 tvořily dva motorové vozy, mezi nimiž byly vloženy tři dvoupatrové vozy pro cestující. Měl větší kola a zvýšené střídavé napětí z 25 kV na 31 kV. Motory pohánějící tři podvozky měly výkon přes 25 000 koňských sil.
Vlak TGV 17 let starý rekord podle francouzských drah SNCF už letos v lednu překonal, když jel rychlostí 537 kilometrů za hodinu, ovšem to nebyl oficiálně měřený pokus.
Pro výrobce rychlovlaků Alstom bylo překonání rekordu prestižní záležitostí, která měla podpořit prodej souprav do zahraničí. Test zároveň poslouží potřebám vývoje nové generace TGV, které mají jezdit za běžného provozu rychlostí až 350 kilometrů v hodině. Nyní používaná generace vyvíjí rychlost 320 kilometrů za hodinu.

 

 

Rekordérska súprava TGV V150 (POS 4402), © Cheminots.net :

TGV V150 (10 kB -> 59 kB) TGV V150 (7 kB -> 50 kB) TGV V150 (9 kB -> 61 kB)

TGV prekonal svetový rekord

14.02.2007 16:28 PARÍŽ, Webnoviny, Aktuality.sk , Le Parisien - TGV prekonal v utorok 13.02.2007 svetový rekord, keď súprava pozostávajúca z dvoch lokomotív a troch vozňov dosiahla pri pokusnej jazde na trati (Paríž -) Vaires - Baudrecourt (- Strasbourg) rýchlosť 553 km/h. Doteraz najvyššia rýchlosť vlaku bola zaznamenaná v roku 1990, keď súprava TGV dosiahla rýchlosť 515,3 km/h.
Francúzska železničná spoločnosť SNCF tieto informácie odmietla potvrdiť. Výrobca TGV, firma ALSTOM , iba potvrdila, že sa uskutočňujú pokusné jazdy na trase Paríž - Štrasburg, vytvorenie nového svetového rekordu však nekomentovala.
Oficiálne sa má súprava TGV o nový svetový rekord pokúsiť až v apríli. 10. júna 2007 má začať TGV pravidelne premávať na trati medzi Parížom a Štrasburgom, a to priemernou rýchlosťou 320 km/h. (niektoré úpravy: Addams)


Prvé obdobie: November 1989 - február 1990

môžeš preskočiť priamo na obrázky

Štvrtok 30. november 1989

Prvý deň skúšok. O 7:29, súprava 325 opúšťa dielne Chatillon ťahaná súpravou 308. Súprava 325 nemohla ísť k skúšobnej ploche vlastným pohonom, pretože systémy jednosmerného prúdu 1500 V boli odlišné, a viacero úsekov trate medzi Parížom a Massy sú elektrifikované na 1500 V. Príchod do Massy o 7:49. Potom testovací detektor čiernej skrinky a elektrické systémy, súprava 325 bola odpriahnutá od súpravy 308 o 8:21 a opúšťa Massy. O 8:52 súprava 325 prechádza bočnú koľaj pri Dangeau, na kilometri 114, a vchádza na skúšobnú trať. Klimatické podmienky sú rádiovo vysielané k posádke: teplota -7 C (19 F), teplota koľajnice -6 C (21 F), vietor východný 3 km/h (2 mph), viditeľnosť 500 metrov (1500 stôp). Vysoká zver na trati zdrží prvú jazdu, a tím je privolaný na jej odstránenie. Ďaľšia jazda dňa začína o 12:03, a súprava 325 dosahuje 391 km/h (243 mph) na kilometri 169, zastavuje o 12:24 na kilometri 210, čo je koniec skúšobnej trate. Návrat do Dangeau pomalou rýchlosťou, súprava 325 začína svoju tretiu jazdu, a dosahuje 407 km/h (253 mph) na kilometri 142.

Piatok 1. december 1989

Klimatické podmienky robia starosti - námraza na trakčnom vedení. Na prvej jazde dňa, monitory ukážu silný záblesk medzi pantografom a trakčným vedením. Testovanie je prerušené a trakčné vedenie uzemnené, zatiaľ čo technik vystúpi na strechu jednotky 24050 k prehliadke pantografu. Pantograf nastavuje na vytvorenie pevného kontaktu s vedením, a na nasledujúcich jazdách už nenastanú závady. Na tretej a poslednej jazde dňa súprava 325 dosahuje rýchlosť 442.6 km/h (275 mph) na kilometri 164.3.

Pondelok 4. december 1989

Súprava 308 vykoná bežný ranný prejazd skúšobnej trate, a hlási námrazu na niektorích úsekoch trakčného vedenia, a zlú vodivosť koľajníc. Napriek drobnému prešmykovaniu, súprava 325 počas prvej jazdy, na kilometri 165 dosiahne 463 km/h (288 mph). Ďaľšia jazda - 473 km/h (294 mph). Tretia jazda - najviac len 463 km/h (288 mph), čo bolo spôsobené dvakrát preskakovaním prerušovača hlavného spojenia. Ešte v ten večer, je rozhodnuté o zväčšení mechanického napätia v trakčnom vedení z 2700 DAN (6100 LBF) na 2800 DAN (6300 LBF) na rýchlych úsekoch skúšobnej trate. (Bežné napätie v trakčnom vedení je 2000 DAN, alebo 4500 LBF).

Utorok 5. december 1989

Deň začína veľmi chladným počasím, pri prvej jazde - 474.5 km/h (295 mph). Súprava 325 sa vracia do Dangeau vedľajšou traťou, a čaká na vyčistenie kým pristúpi k nasledujúcej jazde. O 11:07 súprava 308 vysiela rádiom, že skúšobná trať je čistá, potom sa po nej preženie rýchlosťou 350 km/h (218 mph). riaditeľ skúšok Pierre DELFOSSE vyjadrí svoju nádej, že nasledujúca jazda bude už len jediná. Súprava 325 opúšťa Dangeau o 11:36 a začína zrýchľovanie. Kilometer 124.1, 300 km/h (186 mph). Kilometer 129, 350 km/h (218 mph). staničné výhybky pri Coutalain prešiel 363 km/h (226 mph) bez otrasov. Kilometer 149.5- 450 km/h (280 mph). Kilometer 154.8, 460 km/h (286 mph). Kilometer 163.9, 470 km/h (292 mph). Kilometer 166, 480 km/h (298 mph). Ďalších 600 metrov, o 11:37, vzniká nový svetový rekord - 482.4 km/h (299.8 mph). Na kilometri 169, technik Michel BOITEAU povedal: znížiť výkon na nulu. Tabuľky pre jazdu sú špičkové. trvanie od štartu:

6'15" a 22 km (14 míľ) rýchlosť 400 km/h (249 mph)
8' a 33 km (21 míľ) rýchlosť 440 km/h (273 mph)
9' a 40 km (25 míľ) rýchlosť 460 km/h (286 mph)

Koncom tejto jazdy bola súprava 325 týraná na 337 km (209 míľ) trati rýchlosťou 400 km/h (249 mph). Správa o rekordnej jazde obletí ako blesk okolo sveta.

6. december 1989 až 29. január 1990

Skúšobné jazdy pokračujú. Súprava 325 je stiahnutá k zvýšeniu výkonu na 13 MW (18,000 HP) na trati o tej istej sile ako pár bežných súprav TGV Atlantique. Súpravy 308 a 325 dosiahli pri teste míňaní sa relatívnu rýchlosť 777,7 km/h (483 mph). Všetky skúšobné jazdy sú bez trhnutí, a žiaden z radu konzervatívnych bezpečnostných parametrov zo začiatku nie sú nikde prekročené. Testovacie údaje z rekordného 5. decembra naznačujú, že limit systému TGV nebol ešte dosiahnutý. Vo svetle tohoto úspechu je rozhodnuté o pokusoch v ďalšom testovacom cykle, na dosiahnutie rýchlosti 500 km/h (311 mph). Testovací tím musel pracovať rýchlo, pretože skúšobné trate sú určené na začiatok komerčného využívania v septembri 1990.

Pondelok 29. január 1990

Po prvýkrát sú skúšobné vysokorýchlostné jazdy na koľaji 2. Na prevádzkovej "zlej" ceste (na pravej koľaji) súprava 325 prekročí počiatočný bod prekročí v stanici Vendome 462 km/h (287 mph).

Štvrtok 1. február 1990

Posledná jazda pre túto prvú sériu skúšok. O 15:30 návrat súpravy 325 do dielní Chatillon. Zostane tam na mesiac a podstúpi ďalšie vylepšenia pre ďalšiu sériu skúšok.

Ďalšie obdobie: Marec - máj 1990

Pondelok 5. marec 1990

Prvá jazda súpravy 325, verzia 2 - 408 km/h (254 mph). Po spätnej jazde bočnou koľajou do Dangeau, posádka zmení kabínu pre ďaľšiu jazdu. Keď je súprava znova zopnutá, elektrická funkčná porucha zničí hlavný transformátor v zadnej časti jednotky 24050. Toto ukončí na celý deň skúšky, a súprava 325 je ťahaná späť do dielní Chatillon súpravou 308. Ten istý večer: poškodený transformátor je vymenený a položený vedľa štandardného, malého transformátoru. Technici trávia celú noc renováciou elektrického systému na 24050. Veľa 1500 V- a 72 V-obvodov bolo vážne poškodených pri poruche napätím 25 kV.

Utorok 6. marec 1990

Potom sú ešte mnohé pomalé jazdy na dielenských koľajach pre jemné doladenie nového transformátoru, súprava 325 vychádza znova na skúšobné trate o 10:05. To sa ešte nikdy nestalo; pri Saint Léger, sa to stane znova, a je ťahaná späť na Chatillon pomocou súpravou 308.

Piatok 9. marec 1990

O 6:30 sú technici stále zamestnaní výmenou trakčného motora a nízkonapäťovej elektroniky. je treba viac času na uvedenie súpravy 325 späť do formy. O 19:00 príde správa, že SNCF rozhodli o odklade ďalšieho testovania, až kým jednotka 24050 bude mať inštalovaný jej bežný transformátor s vynoveným transformátorom z prípadu 5. marca. S bežným malým transformátorom, sú pochybnosti, či súprava 325 môže vytvárať dostatočný výkon na dosiahnutie 500 km/h (311 mph).

Piatok 4. máj 1990

Súprava 325 je opäť vonku na skúšobných tratiach, na jej ďalšom dni. rekord z 5. decembra je prekonaný, najvyššou rýchlosťou 485 km/h (301 mph). cieľ 500 km/h sa zdá na dosah ruky.

Streda 9. máj 1990

vysoká zver na skúšobných tratiach zdrží prvú jazdu dňa o hodinu. Na tretej jazde, začatej pri Dangeau o 14:38 tvorí súprava 325 dejiny a prekonáva na kilometri 164.8 cieľ 500 km/h (311 mph). O 14:49 dosiahne súprava 325 na kilometri 165.9 najvyššiu rýchlosť 506.5 km/h (315 mph). Počas tejto jazdy, sú prejdené 3 km (2 míle) rýchlosťou nad 500 km/h. Štvrtá jazda začne s obvyklou aktualizáciou klimatických podmienok. Coutalain: teplota 23 C (73 F), teplota koľajníc 32 C (90 F). Kilometer 166: teplota 24 C (75 F), teplota vedenia 25 C (77 F), západný vietor10 km/h (6 mph). Jazda postupuje nasledovným spôsobom :

  • kilometer 124.4, 300 km/h (186 mph)
  • kilometer 130.1, 360 km/h (224 mph)
  • kilometer 137.0, 400 km/h (249 mph)
  • kilometer 146.6, 450 km/h (280 mph)
  • kilometer 153.0, 480 km/h (298 mph)
  • kilometer 156.6, 490 km/h (305 mph)
  • kilometer 162.0, 500 km/h (311 mph)
  • O 16:43, po ďalšie sekundy, prebleskujú čísla cez obrazovky: 510,6 km/h (317.3 mph). Táto jazda je mimoriadna tým, že táto rýchlosť bola dosiahnutá bez využívania kopca na kilometri 166. Výhybky v stanici Vendôme boli prejdené rýchlosťou 502 km/h (312 mph).

    Štvrtok 10. máj 1990

    Bezchybná prvá jazda - 509,9 km/h (317 mph). Ďaľšia jazda, nie je až tak dobrá. Tretia jazda, problém. Hoci prevádzka je rýchlosťou 300 km/h (186 mph), pantograf začal poskakovať na kontakte s vedením. návrat súpravy 325 do Dangeau je pri obmedzenej rýchlosti, a trakčné vedenie je uzemnené, takže technici môžu prehliadnuť pantograf. je to podozrivé, že vedenie zásahom zničilo akcelerometer; vedenie je vymenené. Štvrtá jazda, opäť začal skákať na styku s vedením. Návrat do Dangeau, tlmič otrasov na pantografe je vymenený. Piata jazda, rovnaký jav, rýchlosťou 339 km/h (211 mph). Testovanie je na ten deň zastavené.

    Piatok 11. máj 1990

    SNCF oznámi prerušenie testovacieho programu, pre "malý problém" s prepojením kontaktu vedenia s pantografom. Po dokonalom vyhodnotení pantografu súprava 325 pokračuje v skúšobných jazdách navzdory zlej správe, a robia sa ďaľšie jazdy - 505 km/h (314 mph) a 508.9 km/h (316 mph).

    Pondelok 14. máj 1990

    Jemné trhanie súpravy 325, optimalizovanie trakčného napätia pre veľmi vysoké rýchlosti má za následok elektrické problémy. Technici znížili pre malú ctižiadosť nastavenia, aby sa vyhli tímto problémom.

    Streda 16. máj 1990

    Prvá jazda - 505,8 km/h (314.4 mph) na kilometri 166,2. testovacie mužstvo dnes blahoželá Jacquesovi FOURNIERovi - prezidentovi SNCF darčekom od súpravy 325 - novou jazdou nad 500. Ďaľšia jazda: 506 km/h (314 mph). Tretia jazda: 510.8 km/h (317.5 mph) na kilometri 166.8. Tieto posledné dve jazdy sú bezchybné, so žiadnym zo skôr stretnutých elektrických problémov.

    Štvrtok 17. máj 1990

    Posledný deň pred posádkou. Súprava 325 zostane v jej domovskej základni, dielne Chatillon.

    Piatok 18. máj 1990

    Plánovaný posledný deň testovania. Na svitaní súprava 308 súperí so súpravou 325 so SCHARFENBERGovim obsadením. Súprava 325 je ťahaná von ku skúšobným tratiam, s obvyklou zastávkou v Massy na vyzdvihnutie technickej posádky. Zariadenie vloženého vozňa R1 bolo prerobené na štúdio, dnešné jazdy sú plánované ako udalosť pre masmédiá. Vložený vozeň R10 je naplnený novinármi. O 8:08 súpravy 308 a 325 prídu k Dangeau nespriahnuté. ťahá ich vzadu súprava 313, a dovoľuje sa francúzskemu ministrovi dopravy, Michelovi DELEBARREmu, nastúpiť do kabíny súpravy 325. Súprava 313 prechádza k stanici Vendôme s nákladom exekutívy SNCF, hlava-prezident Jacques FOURNIER pozval rôznych hodnostárov. O 8:43 je hlásená na skúšobných tratiach vysoká zver. Po krátkom zdržaní pre odstránenie vysokej zveri, je súprava 325 vytiahnutá z bočnej koľaje Dangeau o 9:51. napätie v trakčnom vedení bolo zvýšené z 25 kV na 29.5 kV. O 15 minút neskôr, o 10:06 súprava 325 vytvára pri dolnej časti kopca na kilometri 166.8 nový svetový rýchlostný rekord - 515,3 km/h (320.3 mph). Vlak prichádza o niekoľko minút neskôr k zastávke na kilometri 210, posádka a minister oslavuje so šampanským. Zanedlho potom, sa súprava 325 vracia na koľaj 4 stanice Vendôme so zapnutými svetlami a spusteným klaksónom je pozdravuje hordu novinárov.

    Obrázky z La Vie du Rail (kliknutím zväčši obrázky)


    Súprava 325 pohľad na prejazd na vrchole kopca, spustenie na kilometer 166. Toto bolo niekoľko sekúnd pred vytvorením rekordu. Jasný záblesk na streche 24050 je spôsobený iskrou.
    © WITT/SIPA-Press

    Súprava 325 kúsok za mostom Loir, niekoľko sto metrov po vytvorení rekordu.
    © Bouvet-Stevens-Landmn-vsd/GAMMA

    Súprava 325 počas inej vysokorýchlostnej jazdy, križovanie mostu cez Loir
    © C. BESNARD/LVDR

    Rýchlostný diagram rekordnej jazdy, podpísaný Michel DELEBARRE-m.
    © ????

    Vnútro kabíny v 24049 počas rekordnej jazdy: Daniel VIGNEAU, šéf trakcie pri Nantes; Claude MARO, trakčný inšpektor; Michel MASSINON, inžinier.
    © C. RECOURA/LVDR

    Pohľad zo zadného stanovišťa rušňovodiča, počas ďalšej jazdy. Ukážka technických monitorov ALSTOM .
    © C. RECOURA/LVDR

    Trakčné vedenie je uzemnenie pre kontrolu pantografu.
    © C. RECOURA/LVDR

    Gerard AUDITEAU, Guy Saint-REQUIER a Francois LACOTE (šéfinžinier programu TGV), pútavý pohľad na pantograf po vysokorýchlostnej jazde.
    © C. RECOURA/LVDR

    Pohľad zo zadného stanovišťa rušňovodiča, chvíľa po prejazde cez výhybky v stanici Vendôme vysokou rýchlosťou.
    © C. Barberon/LVDR

    Súprava 308 ide traťou rýchlosťou 350 km/h (218 mph) pred jednou z vysokorýchlostných jázd súpravy 325.
    © G. JACOBS/LVDR

    Inštalácia zadného spojleru na 24050 pri Dangeau, pri príprave pre ďalšiu vysokorýchlostný jazdu. Spojler bol odobraný po každej vysokorýchlostnej jazde, pretože by nemohol odolať čelnému vetru pri spiatočnej jazde do Dangeau.
    © C. RECOURA/LVDR

    Vnútorná prehliadka vloženého vozňa R1, prehliadka laboratórneho zariadenia. Podnet pre ďalší výskum: Vysoká rýchlosť zapríčiňuje úbytok vlasov?
    © C. RECOURA/LVDR

    obrázky z galérie RAILFANEUROPE

    1 2

    3 4

    Všetky tieto štyri obrázky zobrazujú súpravu 325 počas druhého cyklu skúšok.
    3 - je finálna rekordná jazda, odborný novinári na moste.
    4 - zachytáva pri Vendôme, a viditeľný je spojler na 24050.

    Foto kredit: Pozri galéria RAILFANEUROPE


    1981

    26. februára 1981 dosiahla vlaková súprava TGV č. 16 na vysokorýchlostnej trati Paríž - Juhovýchod rýchlosť 380 km / h, čím prekonala dovtedajšiu rekordnú rýchlosť 331 km / h z roku 1955.
    Video:

    Video, 26.2.1981 (FR)


    Vďaka:

    -Clem TILLIER( ctillier@leland.stanford.edu );
    -Yann NOTTARA ( ynottara@pratique.fr , ynottara@mail.dotcom.fr );
    -Mark WILLIAMS ( mwilliam@arb.ca.gov ) za poskytnutie niektorích z tíchto informácií;
    -Jean-PAUL LESCAT ( lescatj-p@mail.azur.fr ) za za poskytnutie niektorích z tíchto fotografií;
    -Andree Zana za doporučenia niektorých z týchto zdrojov;
    Zdroje: La Vie du Rail , Railway Magazine, Eurostar Special (palubný časopis), a iné.

    + vytvorené slovenské texty môžu obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Over si ich, prosím, na originálnej strane a ak poznáš dokonalejší preklad, prípadne ďaľšie súvisiace informácie - informuj ma .
    Strana vytvorená: 15-I-2001
    Posledná aktualizácia: 28-júl-2019
    späť na hlavnú stranu TGV ( http://www.railsk/tgv/tgv_rec.htm )