Železničná stanica/Railway station
Bratislava-Petržalka
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR)
( pohľad na stanicu zo satelitu )

Železničná stanica Bratislava-Petržalka: priečelie prijímacej budovy
Železničná stanica Bratislava-Petržalka: priečelie prijímacej budovy
© Addams

Turisti musia platiť aj za radu
Pravda12.08.2004, Lenka Dávidová, Radovan Krčmárik - Na neznalosť jazykov pracovníkov informačných stredísk narážajú najčastejšie turisti, ktorí hľadajú po príchode do mesta lacné ubytovanie, historické pamiatky a reštauráciu s typickými slovenskými jedlami. Nie všetky vstupné brány do mesta sa však dajú hádzať do jedného vreca. Reportéri Pravdy sa do kože cudzincov pokúšali vžiť na hlavnej stanici , železničnej stanici v Petržalke, Autobusovej stanici Mlynské nivy.

Odporučila bryndzové halušky
Informácie na hlavnej stanici nájdu turisti neďaleko perónov. Za okienkom sedela pani, ktorá hovorila plynule po anglicky. Usmievala sa. K dispozícii mala zoznam súkromných adries, rovnako ako hostelov, hotelov a lacného ubytovania v študentských internátoch. Ochotne poskytla bezplatnú mapu centra, vedela, kde sa dá dostať k turistickým informáciám.
"Navštíviť by ste určite mali Hrad a Devín, premáva tam autobus spod Nového mosta," poradila. Jesť odporučila bryndzové halušky. Presne opísala, čo to je, tvrdiac, že je to dobré, len trochu ťažké jedlo.

Rada nie je zadarmo
Turisti, ktorí vystúpia na železničnej stanici v Petržalke, by si mali čo najrýchlejšie pripraviť peňaženky. Inak by ich totiž mohlo zaskočiť, že tunajšie informácie nie sú zadarmo. Vedľa seba tu sídlia hneď dve informačné kancelárie - Tourist Centre of Services a Tourist Servis. V prvej z nich cudzincov privítal muž hovoriaci plynulou angličtinou. V počítači bleskovo vyhľadal hotel na Vinohradoch, kde sa za izbu na jednu noc platí tisíc korún. Ubytovanie chcel hneď aj rezervovať. Keď sa však turisti spýtali na pamiatky v meste, jeho nadšenie opadlo. Ja nie som historik," vysvetlil, čím tému pamätihodností v centre pokladal za vybavenú. Rovnako sa nechcel vyjadriť ani k tunajším jedlám či reštauráciám. Mapu mesta zadarmo neposkytol, bolo si ju treba kúpiť. Susedná kancelária Tourist Servis má síce honosný názov, ale jej služby za veľa nestoja. Staršia pani, čo sa tu prihovára turistom, rozpráva iba po slovensky a "eine kleine Deutsch", ako prezradila. Anglicky hovoriacim návštevníkom sa tak snažila priblížiť aspoň posunkami a gestikuláciou. Keď sa pýtali na ubytovanie, bez váhania vyplnila lístok, kde stálo: Prosím ubytovať 2 turistov na 2 noci.
Vzápätí predložila ďalší lístok s textom "Our Advance 1 EUR (40 Sk)". Takú sumu tu pýtajú za "radu". Turisti pritom ešte ani nevedeli, kde sa ten údajný hotel nachádza, ani či sa tam vôbec ubytujú. Bez toho, aby s tým vôbec súhlasili, im už informátorka vystavila aj účet na 80 Sk - "poradila" totiž dvom osobám. Keď jej znepokojení zákazníci odmietli zaplatiť, zostala v pomykove.
"Viem, čo myslíte," opakovala po slovensky. Keď jej turisti povedali, že síce prišli z východnej Európy, ale za informácie sa predsa nikde neplatí, prejavila pochopenie. Je to smutné," uznala a prstami naznačila slzy na tvári. "Ja vás chápem." Turistom potom vysvetlila, že tu platí vysoké nájomné, a preto "information is money". Zadarmo tu nebolo naozaj nič. Ešte aj mapa stála 99 korún.
Úroveň stanice, kam pravidelne prichádzajú vlaky z Maďarska a Rakúska, tak zachraňoval iba dopravný podnik. V nemčine tu poskytuje informácie o cenách cestovných lístkov a trasách liniek MHD.

Na Mlynských nivách sú turisti stratení
Autobusová stanica na Mlynských nivách víta denne desiatky zahraničných turistov. Napriek tomu sa tu o ich ďalší osud nikto nezaujíma. Informačnej kancelárie niet. Za okienkom s takýmto nápisom odpovedajú len na otázky spojené s linkami autobusov, v budove žiadne informácie pre turistov nedávajú. Cudzincom veľmi nepomôže, ani keď vyjdú pred budovu. Musia sa veľmi rozhliadať, aby zbadali nejakú mapu mesta. Na pútači neďaleko zastávky MHD je iba plán mestskej časti Ružinov, a to tiež len v slovenčine. (krátené)

ŽP vo štvrtok zmarila pokus 22 ľudí o nelegálny prechod do Rakúska
TASRBratislava 6. 08.2004 - Pokus 22 migrantov prepraviť sa nelegálne nákladnými vlakmi do Rakúska zmarila vo štvrtok Železničná polícia (ŽP) v spolupráci s príslušníkmi oddelenia hraničnej kontroly Policajného zboru (PZ). TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
O štvrtej hodine ráno pri kontrole súpravy na železničnej stanici v Bratislave-Petržalke našli v štyroch vozňoch s drevom ukrytých päť občanov Moldavska a 13 Indov. Večer sa takým istým spôsobom chceli dostať z Rakúska cez Petržalku štyria občania Indie. Všetkých cudzincov na mieste prevzala hliadka Oddelenia hraničnej kontroly PZ Bratislava-Petržalka - Juh.

Nákladnými vlakmi sa pokúšalo dostať do Rakúska 15 migrantov (21. 07.2004)

Vo vozňoch so železným šrotom sa skrývalo päť nelegálnych migrantov
TASRBratislava 19. 07.2004 - Pokusy nelegálnych migrantov dostať sa do Rakúska vlakom neustali ani počas víkendu.
V sobotu nadránom pri kontrole nákladného vlaku policajti Železničnej polície a oddelenia hraničnej kontroly PZ zadržali na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka piatich mužov - dvoch Senegalcov a troch Indov, ktorí sa skrývali vo vozňoch so železným šrotom. Po vypnutí prúdu v trolejovom vedení predviedli migrantov, ktorí boli bez dokladov totožnosti, na policajné oddelenie. TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Policajti našli dnes vo vlaku smerujúcom do Rakúska skupinu 16 Indov
TASRBratislava 14. 07.2004 - Pri kontrole nákladného vlaku smerujúceho do Rakúska našli dnes o 1.10 h príslušníci Železničnej polície, Policajného zboru a rakúskej Gendermerie na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka 16 Indov.
Skupina mužov, ktorí boli bez dokladov totožnosti, sa ukrývala vo vozni so železným šrotom. Po vypnutí prúdu v trolejovom vedení o 2.16 h policajti vyviedli Indov z vozňa a predviedli ich na oddelenie hraničnej kontroly Policajného zboru (OHK PZ) Bratislava-Petržalka Juh. Prípadom sa ďalej zaoberá OHK PZ Bratislava-Petržalka Juh.
Informácie TASR poskytol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Do Rakúska sa chcelo vlakom nelegálne dostať 29 Indov a jeden Pakistanec
TASRBratislava 8. 06.2004 - Dovedna 30 nelegálnych migrantov zadržala v uplynulých štyroch dňoch polícia na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka . Jeden Pakistanec a 29 Indov sa vlakom chcelo nelegálne prepraviť do Rakúska. Indovia boli v skupinkách ukrytí na nákladných vozňoch s drevenou guľatinou alebo železným šrotom. Pakistanec bol schovaný v strope IC vlaku , kam mu podľa všetkého pomohla jedna mladá Bratislavčanka.
Všetci migranti boli bez dokladov totožnosti a zakaždým kvôli nim museli vypnúť elektrický prúd v trolejovom vedení, aby sa dali bezpečne prezrieť všetky vlakové súpravy. Po zadržaní príslušníkmi Železničnej polície ich prevzalo Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava Petržalka-Juh, informoval dnes TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Prevádzacka ukryla muža z Pakistanu do stropnej časti vlaku
TASRBratislava 7. 06.2004 - Z trestného činu nedovoleného prekročenia štátnej hranice formou spolupáchatelstva obvinil v piatok vyšetrovatel 26-ročnú Luciu K.
Tá so zatial neznámym komplicom ukryla muža z Pakistanu do stropnej časti vlaku idúceho do Rakúska. Čierneho pasažiera našla policajná hliadka z Oddelenia hraničnej kontroly Petržalka - Juh.
Za takéto konanie hrozí prevádzacke trest odňatia slobody od jedného do piatich rokov. Mladá žena čaká v policajnej cele na rozhodnutie sudcu o návrhu na vzatie do väzby.
TASR o tom dnes informovala hovorkyna Krajského riaditelstva Policajného zboru v Bratislave Silvia Miháliková.

Na nákladnom vlaku chceli utiecť do Rakúska
SITABRATISLAVA 31. 05.2004 - Na nákladnom vlaku plánovala v nedeľu dopoludnia prejsť do Rakúska päťčlenná skupina Moldavcov. Zámer im však prekazili hliadky petržalského oddelenia Železničnej polície a oddelenia hraničnej kontroly PZ. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, policajti spozorovali mužov skrytých medzi zvitkami plechov. Moldavcov bez dokladov odovzdali cudzineckej polícii.

Vo vagóne na petržalskej stanici policajti našli troch Indov
TASRBratislava 26. 05.2004 - Troch Indov bez dokladov našli policajti v utorok v skorých ranných hodinách pri kontrole nákladného vlaku smerujúceho do Rakúska v prepravovanom kontajneri na stanici .
Hliadka petržalského oddelenia Železničnej polície v spolupráci s príslušníkmi tamojšieho oddelenia hraničnej kontroly Policajného zboru (PZ) ich cestu predbežne ukončila, informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Indov predviedli na Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava Petržalka.

Piati Indovia sa chceli dostať do Rakúska na nákladnom vlaku
TASRBratislava 18. 05.2004 - Ukrytí medzi drevom na nákladnom vlaku sa v pondelok chceli nelegálne dostať do Rakúska piati občania Indie.
Pri spoločnej kontrole vlaku na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka ich však ráno o piatej objavili železniční policajti. Štyria Indovia boli schovaní na jednom vozni s rezivom, piaty sa nachádzal na ďalšom z vozňov. Všetci boli zadržaní a predvedení na Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava Petržalka-Juh, informoval TASR hovorca ŽP Jozef Búranský.

Podmajerská: Podchod otvoríme v máji
Sme30. 3.2004, JANA PARKROVÁ - Podchod pri petržalskej železničnej stanici by mal fungovať od mája. Celkové náklady na výstavbu podchodu boli okolo 23 miliónov korún. Investorom stavby je mestská časť, stavbu realizoval Doprastav, a. s., a podchod je súčasťou petržalského korza.
Podchod pri petržalskej železničnej stanici plánovala mestská časť sprístupniť v marci, zatiaľ však stále nie je skolaudovaný. "So sprístupnením podchodu súvisí nie jedno, ale viacero kolaudačných konaní a rozhodnutí," hovorí Milka Podmajerská, tlačová hovorkyňa petržalského miestneho úradu. Dokončený je len priechod cez Panónsku a svetelná signalizácia, ktoré bude po celkovej kolaudácii spravovať mesto. "Ak sa nič mimoriadne nestane, celý projekt by mal byť dokončený k 1. máju. Nezávisí to však len od mestskej časti, ale aj od ďalších zainteresovaných strán," podotkla Podmajerská. V súčasnosti je pre kolaudáciu potrebné rozhodnutie Krajského stavebného úradu. "Čakáme na vydanie vodársko-právneho rozhodnutia a ďalšou záležitosťou je Štátny dráhový úrad, ktorý vydanie svojho kolaudačného rozhodnutia podmieňuje odovzdaním podchodu železniciam." Zmluva je v príprave a jej návrh železniciam doručí mestská časť začiatkom budúceho týždňa.
Námestník riaditeľa Štátneho dráhového úradu Štefan Hrivňák však tvrdí, že stavebník nesplnil náležitosti, ktoré sú podmienkou na vydanie kolaudačného rozhodnutia v zmysle stavebného zákona. "Nepredložili nám úplnú dokladovú časť, bez ktorej nemôžeme podchod skolaudovať. Zmluvou so železnicami kolaudáciu nepodmieňujeme," uviedol. Dráhový úrad nevyhovel žiadosti mestskej časti o kolaudáciu podchodu už vo februári.
Stavba sa začala pred rokom a stavebné povolenie vydal Štátny dráhový úrad 1. júla 2002.

Cesta z Viedne do Bratislavy by mala po výstavbe nového spojenia trvať 35 minút

Podchod k železnici otvoria v polovici marca
Sme13.02.2004, J. Parková - Pred rokom sa začala stavba podchodu pri (?!?) železničnej stanici v Petržalke . Podchod staval Doprastav, a. s., ktorý v decembri minulého roka stavbu dokončil. Podchod však skolaudujú až v týchto dňoch. Jeho časť už bola výnimočne v prevádzke tri dni počas návštevy pápeža. Investorom stavby je mestská časť a podchod je súčasťou petržalského korza.
„V decembri mestská časť Petržalka podchod od Doprastavu, a. s., neprebrala z dôvodu nedokončenia, čiastočne reklamovanej nekvality, nedodania revíznych správ k osvetleniu a podobných nedostatkov zo strany Doprastavu," hovorí Milka Podmajerská, tlačová tajomníčka mestskej časti. Nové preberacie konanie aj za účasti zástupcov ŽSR , ktorým bude podchod zverený do správy, sa konalo 15. januára.
„Nedostatky boli odstránené a mestská časť požiadala Štátny dráhový úrad ako príslušný stavebný úrad o vydanie kolaudačného rozhodnutia," hovorí Podmajerská. Podchod bude odovzdaný do správy železníc, dopravný podnik bude spravovať novovybudované zastávky MHD, o svetelnú signalizáciu sa bude starať mesto.
V prvej polovici marca podchod odovzdajú do užívania verejnosti, v nočných hodinách bude asi uzavretý. Celkové náklady na výstavbu podchodu boli okolo 23 miliónov korún.

Podchod ľuďom neslúži, stále má nedostatky
Pravda11.02.2004, Alena Kopřivová, PETRŽALKA - Kolaudáciu podchodu spájajúceho sídlisko s petržalskou železničnou stanicou včera opäť pozastavili na neurčito.
Cestujúci sú teda naďalej odkázaní k nej chodiť oklukou. A hazardéri sa stále púšťajú krížom cez, koľajnice. Očakávanie mestskej častí, že by podchod mohol začať slúžiť svojmu účelu do polovice marca, sa zrejme nenaplní.
Na prvý pohľad vyzerá podchod skutočne pekne, ale ešte je v ňom veľa roboty," zhrnul zástupca prednostu stanice Mário Šnajdar. „V stopercentnom poriadku nie je dokumentácia a zatiaľ sa ani nepodarilo odstrániť niektoré chyby. Napríklad zvod vody ústiaci do koľaje by mohol v mrazoch robiť problémy. Padol návrh umiestniť ho na chodník. Ale či by to tam bolo vhodnejšie..." zauvažoval. Nedostatkom tiež podľa neho je, že v podchode pod koľajiskom ešte nie sú namontované bezpečnostné kamery.
Zúčastnené strany sa však už dohodli, že starostlivosť o podchod prejde na železnice, hoci ho vybudovala mestská časť, a teda zatiaľ je jej majetkom.
Prístrešok, ktorým sa končí tunel na Panónskej ulici, budú na noc zatvárať tiež železničiari.
Na utorkové stretnutie prišli aj pracovníci dopravného podniku. Potrebujú poznať presný termín uvedenia podchodu do prevádzky, aby zmenili cestovné poriadky všetkých autobusových spojov s trasami okolo nového vchodu do stanice .
„Hotová je už zastávka, dokonca ju aj odhŕňali, keď nasnežilo," poznamenal Šnajdar. Úplne dokončený je aj priechod cez vozovku vrátane svetelnej signalizácie.
„Nevieme, kedy bude Štátny dráhový úrad ako príslušný stavebný úrad v kolaudovaní pokračovať. Pokiaľ však ide o sprístupnenie podchodu, spomínal sa 1. máj," prezradil zástupca prednostu.
Podchod je súčasťou Petržalského korza a jeho investorom je mestská časť Petržalka. Na realizáciu získala financie z Európskych fondov. Celkové náklady na výstavbu doteraz dosiahli približne 23 miliónov korún.
Doprastav začal podchod, stavať vlani vo februári a s prácami skončil v decembri.

Staničný podchod je hotový, cestujúci chodia cez koľaje
Pravda20.01.2004, Alena Kopřivová - Cez podchod spájajúci petržalskú železničnú stanicu s frekventovanou Panónskou cestou prejdú prví cestujúci najskôr v apríli, hoci ho stavebne dokončili už v polovici decembra minulého roka. Myslí si to prednosta stanice Mikuláš Kružliak a jeho domnienku potvrdil aj Štátny dráhový úrad, ktorý je oprávnený vydať súhlas na používanie novej stavby. "Cestujúci sa denne dožadujú podchodu. Sú totiž nútení chodiť okľukou. Ale niektorí si nič nerobia zo zákazových tabúľ a pustia sa krížom cez koľajisko. Keď ich napomíname, pýtajú sa, prečo sa cez podchod dalo prechádzať v čase pápežovej návštevy, keď do Petržalky v priebehu dvoch hodín dorazilo dvanásť mimoriadnych vlakov. Trpezlivo im vysvetľujeme, že to bolo dočasné riešenie - iba na túto udalosť. Ale tým ich iba viac nahneváme," mávne rukou prednosta. Tunel popod koľajisko nadväzuje na staničný podchod vedúci na 2. nástupisko. Je vlastne jeho dvojičkou. Na chodník Panónskej cesty oproti daňovému úradu sa dá vystúpiť po schodisku, pre vozičkárov, matky s detskými kočíkmi a nevládnych je k dispozícii výťah. Jeho fungovanie práve včera odskúšavali pri mimoriadnom zaťažení. "Zmeny na tejto komunikácii bude musieť urobiť aj Dopravný podnik. Zrejme presunie zastávky," mieni Kružliak. Doprastav skončil stavbu podchodu 17. decembra 2003. "Podľa mojich informácií ju mala prevziať mestská časť, ktorá je investorom. Otázne je, komu ju odovzdá, kto sa o ňu bude starať," nazdáva sa prednosta stanice. V pondelok sa práve preto stretli zástupcovia Petržalky a odborných zložiek spoločnosti ŽSR . "Železnice si vyhradili dva týždne na preskúmanie dokumentácie a prípadné pripomienky. Preberacie konanie by sa malo skončiť 5. februára," odhaduje. Tento termín potvrdil aj Miestny úrad v Petržalke. Ako však uviedla tlačová tajomníčka tamojšieho starostu Milka Podmajerská, "podmienkou na užívanie je povolenie vydané Štátnym dráhovým úradom na základe kolaudačného konania". "Súhlasím, ale požiadať oň môže iba Petržalka ako investor stavby, čo sa doteraz nestalo," zareagoval Miroslav Poliak zo Štátneho dráhového úradu. Argumentujúc paragrafmi stavebného zákona považuje za reálny termín kolaudácie 5. február, "za predpokladu, že budem mať ešte dnes žiadosť o kolaudáciu na stole", pripomína. Vzápätí však dodáva, že kolaudácia je možná až po preberacom konaní. "Môj súkromný názor je, že keby bola Petržalka včas informovala ŽSR o skončení stavby, mohlo sa jej uvedenie do prevádzky urýchliť," uvažuje prednosta Kružliak. Podľa neho podchodom prejdú prví cestujúci najskôr na Veľkú noc. "Ale počul som už aj zmienku o 1. máji," usmial sa. Podchod je súčasťou budovaného Petržalského korza, na ktoré mestská časť získala financie z európskych fondov. Náklady na podchod, ktorý sa začal stavať vlani vo februári, predstavujú asi 69 miliónov korún.

Cca od 3. IV. 2003 spoločnosť Doprastav a. s. buduje predĺženie podchodu pre cestujúcich, z vestibulu popod koľajisko k Panónskej ceste, či však bude predĺžený aj popod ňu zatiaľ neviem. Vďaka tomu boli cca v polovici 2. nástupišťa vybrané koľajové polia koľají 9 - 101. Stavba má byť údajne ukončená v novembri 2003.
V období cca 25. V. - 15. VI. 2002 bola na severnom zhlaví stanice (pri budove traťového okrsku) vybudovaná rampa na nakládku automobilov. Príjazd bol vybudovaný z Macharovej ulice.
Zaujímavosťou od 2. IV. 2002 je, že napriek kompaktibilite Taurusov r. 1116 s oboma napäťovými systémami stanice, prestavovanie rušňov ZSSK do "domovskej napäťovej zóny" vykonávajú dieselové rušne ZSSK radu 742 , niekedy sa nimi dokonca nechávajú prestavovať do "domovskej napäťovej zóny" aj Taurusy !!! Rakúšania údajne odmietajú vykonávať posun v stanici. Vivat ekológia ... :-(((

Addams

Nástupištia ... žst. Bratislava-Petržalka (po pôvodnej z roku 1897 zostal už len pozemok), ktorá stála bezmála 1 mld. Sk, takmer zívajú prázdnotou.

Už niekoľko rokov je totiž aj laikovi zreteľný fakt, že rok čo rok sa presúvajú vlaky z Nového Mesta na hlavnú stanicu napriek faktu, že na hlavnej stanici východzí vlak je pristavovaný k nástupišťu 5 - 3 minúty pred predpísaným odchodom a nezriedka i po ňom, prichádzajúce vlaky, ktoré prídu ku vchodovému návestidlu niekedy aj s náskokom však k nástupišťu na hlavnej stanici vchádzajú s meškaním niekedy aj nad 10 minút. Príčiny?
Hlavná stanica skrátka nemá dostatočný počet ani dĺžku koľají, ktoré by boli schopné tento rozsah dopravy spracovať. Počas výlukových činností na koridorových tratiach ŽSR i ČD dochádza pomalými jazdami k meškaniu vlakov takého rozsahu, že najmä pri malých rozdieloch medzi pravidelnými a krátkymi cestovnými časmi najmä vlakov kategórie IC/EC je už takmer pravidlom, že tieto meškávajú 10-25 minút, čo zdržia prípojné vlaky, ktoré čakaním blokujú koľaje pre príchodzie vlaky. Vypravovanie vlakov tu komplikuje aj lokalizácia stanice, ktorá je praktický v zákrute trate, čiže pri len priemerne naplnenom nástupišti je pri vypravovaní vlakov vizuálny kontakt so zadnou časťou súpravy nemožný.
Pri pohľade o pár rokov späť zistíme, že v minulosti "v pohode" novomestská stanica vypravovala rýchliky Kysučan, Tekov, Ďumbier, Istropolitan, ako aj podstatne väčší počet osobných vlakov, ktoré "náhodou" boli presunuté na hlavnú stanicu .
O spestrenie služby pre pracovníkov petržalskej stanice sa stará len niekoľko párov vlakov do Rakúska; ktoré síce v dopoludňajších hodinách dáva síce dostatočne zabrať tamojšej osobnej pokladnici, avšak jej ostrovné 2. nástupište je vyťažené asi 1 hodinu denne. Štyri koľaje (6., 13., 102. a 103.) tu síce už niekoľko mesiacov (?!) okupujú osobné a nákladné súpravy ale tie tam asi plnia úlohu prekážky pre cestujúcich, ktorí si cestou cez deravý plot a koľajisko skracujú cestu na/z/cez stanicu.

Železničná stanica Bratislava-Petržalka: schéma koľají
Železničná stanica Bratislava-Petržalka: schéma koľají
© V. Filo & Addams

Príčinou tohto javu je skutočnosť, že staničná budova je na tej strane koľajiska, kde býva asi 5 % obyvateľov Petržalky . Na opačnej strane stanice je len spomínaný deravý plot z pletiva, ktorý ho oddeľuje od rušnej Panónskej cesty a takmer celej Petržalky ; projektanta stanice totiž ani nenapadlo zaviesť sem aspoň podchod (miest, na ktorých je preukázaná neznalosť projektanta potrieb železnice a mesta je tu však viac), tak ako je to napr. v Brne hl. n. Petržalčanom to však neprekáža, a tak prichádzajú do stanice cez koľaje severného zhlavia stanice, cez ktorú, ako som spomenul nepremávajú takmer žiadne vlaky, takže ani 14 koľají nie je dostatočným dôvodom pre strach z ich prechádzania. Iróniou je dokonca fakt, že na voľnej ploche stanice pri severnom zhlaví stanice sú takmer stále miestny psíčkari so svojimi miláčikmi ako aj mládež (na prípady ťažkých úrazov teenagerov neraz i smrteľných v areáli stanice spred asi 6 rokov sa už asi zabudlo).
Riešením všetkých uvedených problémov by mohlo byť presmerovanie všetkých vlakov IC a EC a tranzitných vlakov v smere Budapest - Břeclav cez Győr do Petržalky s bezbariérovým prístupom na nástupištia (je tu dokonca dosť miesta aj pre prípadnú dostavbu 3. nástupišťa), ktorý je na hlavnej stanici prakticky nemožný - takmer nepretržite obsadené prechody, nefunkčné výťahy -, na ktoré by mohli byť nadviazané napr. rýchliky smerujúce na Pohronie (Levice , Zvolen , Banská Bystrica , atd.). ÖBB tiež majú záujem o vlaky na trati Wien - Bratislava - Poprad (- Košice).
Spojenie s vlakmi, ktoré by vychádzali zo staníc N. Mesto a hl. stanica , by zabezpečovali sčasti osobné vlaky a rýchliky na trati Bratislava-Petržalka - Kúty (rýchliky nasledované osobnými vlakmi by na novomestskej stanici zastavovať nemuseli), ako aj elektrické motorové jednotky vlakov premávajúce smerom do Trnavy/Galanty s krátkou úvraťou na hlavnej stanici (pozri vlaky ICE : Stuttgart Hbf, Frankfurt/M Hbf, ...). Rýchliky tranzitujúce alebo končiace v Bratislave by mohli zastavovať v staniciach na okraji mesta, ktoré susedia s veľkými sídliskami ( Rača - obsluha sektorov Rača, východ, Krasňany; Devínska Nová Ves - obsluha sektorov Dev. N. Ves, Dúbravka, Karlova Ves, Lamač), čím by sa tiež znížilo preťaženie cieľových staníc (pozri: Wien-Hütteldorf, Praha-Smíchov, Praha-Libeň, Ostrava-Svinov, Berlin ZOO, Hamburg-Harburg, München-Pasing, Roma-Tiburtina, Roma-Ostiense, atď.).

Addams ( Tulák po drahách č. 15)

Schéma príjazdových komunikácií k stanici a jej terminálu pre nakládku automobilov
Schéma príjazdových komunikácií k stanici a jej terminálu pre nakládku automobilov
( © CART CAD &
Addams )

  • Bratislava Petržalka – najmodernejšia železničná stanica ŽSR
  • Žst. Bratislava Petržalka – fotoalbum 1
  • Nakládka automobilov na autorampe žst. Bratislava-Petržalka
  • satelitná mapa Petržalky z r. 1992 (602 kB)
  • Rušne radu 370 (TAURUS) - fotoalbum 2 - 1.II. 2002 v žst. Bratislava-Petržalka a Bratislava-Nové Mesto
  • Železničná trať Bratislava ÚNS - Bratislava-Petržalka
  • Železničná trať Bratislava-Nové Mesto (1840) - Rajka
  • Železničná trať Bratislava-Petržalka - Kittsee
  • Železničná trať Bratislava Carlton - Wolfsthal (Preßburgerbahn)
  • Železničný uzol Bratislava

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 04-IX-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 14-IV-2007
    ( 145763.htm )