Železničná
stanica/Railway station
Bratislava-Petržalka
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR)
( pohľad na stanicu zo satelitu
)
Železničná stanica Bratislava-Petržalka:
priečelie prijímacej budovy
© Addams
Turisti musia platiť aj za radu
12.08.2004,
Lenka Dávidová, Radovan Krčmárik - Na neznalosť jazykov
pracovníkov informačných stredísk narážajú najčastejšie
turisti, ktorí hľadajú po príchode do mesta lacné
ubytovanie, historické pamiatky a reštauráciu s typickými
slovenskými jedlami. Nie všetky vstupné brány do mesta sa
však dajú hádzať do jedného vreca. Reportéri Pravdy sa do
kože cudzincov pokúšali vžiť na hlavnej
stanici , železničnej stanici v Petržalke, Autobusovej
stanici Mlynské nivy.
Odporučila bryndzové halušky
Informácie na hlavnej stanici
nájdu turisti neďaleko perónov. Za okienkom sedela pani,
ktorá hovorila plynule po anglicky. Usmievala sa. K dispozícii
mala zoznam súkromných adries, rovnako ako hostelov, hotelov a
lacného ubytovania v študentských internátoch. Ochotne
poskytla bezplatnú mapu centra, vedela, kde sa dá dostať k
turistickým informáciám.
"Navštíviť by ste určite mali Hrad a Devín, premáva
tam autobus spod Nového mosta," poradila. Jesť odporučila
bryndzové halušky. Presne opísala, čo to je, tvrdiac, že je
to dobré, len trochu ťažké jedlo.
Rada nie je zadarmo
Turisti, ktorí vystúpia na železničnej stanici v
Petržalke, by si mali čo najrýchlejšie pripraviť
peňaženky. Inak by ich totiž mohlo zaskočiť, že tunajšie
informácie nie sú zadarmo. Vedľa seba tu sídlia hneď dve
informačné kancelárie - Tourist Centre of Services a Tourist
Servis. V prvej z nich cudzincov privítal muž hovoriaci
plynulou angličtinou. V počítači bleskovo vyhľadal hotel na
Vinohradoch, kde sa za izbu na jednu noc platí tisíc korún.
Ubytovanie chcel hneď aj rezervovať. Keď sa však turisti
spýtali na pamiatky v meste, jeho nadšenie opadlo. Ja nie som
historik," vysvetlil, čím tému pamätihodností v centre
pokladal za vybavenú. Rovnako sa nechcel vyjadriť ani k
tunajším jedlám či reštauráciám. Mapu mesta zadarmo
neposkytol, bolo si ju treba kúpiť. Susedná kancelária
Tourist Servis má síce honosný názov, ale jej služby za
veľa nestoja. Staršia pani, čo sa tu prihovára turistom,
rozpráva iba po slovensky a "eine kleine Deutsch", ako
prezradila. Anglicky hovoriacim návštevníkom sa tak snažila
priblížiť aspoň posunkami a gestikuláciou. Keď sa pýtali
na ubytovanie, bez váhania vyplnila lístok, kde stálo: Prosím
ubytovať 2 turistov na 2 noci.
Vzápätí predložila ďalší lístok s textom "Our
Advance 1 EUR (40 Sk)". Takú sumu tu pýtajú za
"radu". Turisti pritom ešte ani nevedeli, kde sa ten
údajný hotel nachádza, ani či sa tam vôbec ubytujú. Bez
toho, aby s tým vôbec súhlasili, im už informátorka
vystavila aj účet na 80 Sk - "poradila" totiž dvom
osobám. Keď jej znepokojení zákazníci odmietli zaplatiť,
zostala v pomykove.
"Viem, čo myslíte," opakovala po slovensky. Keď jej
turisti povedali, že síce prišli z východnej Európy, ale za
informácie sa predsa nikde neplatí, prejavila pochopenie. Je to
smutné," uznala a prstami naznačila slzy na tvári.
"Ja vás chápem." Turistom potom vysvetlila, že tu
platí vysoké nájomné, a preto "information is
money". Zadarmo tu nebolo naozaj nič. Ešte aj mapa stála
99 korún.
Úroveň stanice, kam pravidelne prichádzajú vlaky z Maďarska
a Rakúska, tak zachraňoval iba dopravný podnik. V nemčine tu
poskytuje informácie o cenách cestovných lístkov a trasách
liniek MHD.
Na Mlynských nivách sú turisti stratení
Autobusová stanica na Mlynských nivách víta denne
desiatky zahraničných turistov. Napriek tomu sa tu o ich
ďalší osud nikto nezaujíma. Informačnej kancelárie niet. Za
okienkom s takýmto nápisom odpovedajú len na otázky spojené
s linkami autobusov, v budove žiadne informácie pre turistov
nedávajú. Cudzincom veľmi nepomôže, ani keď vyjdú pred
budovu. Musia sa veľmi rozhliadať, aby zbadali nejakú mapu
mesta. Na pútači neďaleko zastávky MHD je iba plán mestskej
časti Ružinov, a to tiež len v slovenčine. (krátené)
ŽP vo štvrtok zmarila pokus 22 ľudí o nelegálny
prechod do Rakúska
Bratislava 6.
08.2004 - Pokus 22 migrantov prepraviť sa nelegálne
nákladnými vlakmi do Rakúska zmarila vo štvrtok Železničná
polícia (ŽP) v spolupráci s príslušníkmi oddelenia
hraničnej kontroly Policajného zboru (PZ). TASR o tom dnes
informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
O štvrtej hodine ráno pri kontrole súpravy na železničnej
stanici v Bratislave-Petržalke našli v štyroch vozňoch s
drevom ukrytých päť občanov Moldavska a 13 Indov. Večer sa
takým istým spôsobom chceli dostať z Rakúska cez Petržalku
štyria občania Indie. Všetkých cudzincov na mieste prevzala
hliadka Oddelenia hraničnej kontroly PZ Bratislava-Petržalka -
Juh.
Nákladnými vlakmi sa pokúšalo dostať do Rakúska 15 migrantov (21. 07.2004)
Vo vozňoch so železným šrotom sa skrývalo päť
nelegálnych migrantov
Bratislava 19.
07.2004 - Pokusy nelegálnych migrantov dostať sa do Rakúska
vlakom neustali ani počas víkendu.
V sobotu nadránom pri kontrole nákladného vlaku policajti
Železničnej polície a oddelenia hraničnej kontroly PZ
zadržali na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka piatich
mužov - dvoch Senegalcov a troch Indov, ktorí sa skrývali vo
vozňoch so železným šrotom. Po vypnutí prúdu v trolejovom
vedení predviedli migrantov, ktorí boli bez dokladov
totožnosti, na policajné oddelenie. TASR o tom informoval
hovorca ŽP Jozef Búranský.
Policajti našli dnes vo vlaku smerujúcom do Rakúska skupinu 16
Indov
Bratislava 14.
07.2004 - Pri kontrole nákladného vlaku smerujúceho do
Rakúska našli dnes o 1.10 h príslušníci Železničnej
polície, Policajného zboru a rakúskej Gendermerie na
Železničnej stanici Bratislava-Petržalka 16 Indov.
Skupina mužov, ktorí boli bez dokladov totožnosti, sa
ukrývala vo vozni so železným šrotom. Po vypnutí prúdu v
trolejovom vedení o 2.16 h policajti vyviedli Indov z vozňa a
predviedli ich na oddelenie hraničnej kontroly Policajného
zboru (OHK PZ) Bratislava-Petržalka Juh. Prípadom sa ďalej
zaoberá OHK PZ Bratislava-Petržalka Juh.
Informácie TASR poskytol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Do Rakúska sa chcelo vlakom nelegálne dostať 29 Indov a
jeden Pakistanec
Bratislava 8.
06.2004 - Dovedna 30 nelegálnych migrantov zadržala v
uplynulých štyroch dňoch polícia na Železničnej stanici
Bratislava-Petržalka . Jeden Pakistanec a 29 Indov sa vlakom
chcelo nelegálne prepraviť do Rakúska. Indovia boli v
skupinkách ukrytí na nákladných vozňoch s drevenou
guľatinou alebo železným šrotom. Pakistanec bol schovaný v
strope IC vlaku , kam mu
podľa všetkého pomohla jedna mladá Bratislavčanka.
Všetci migranti boli bez dokladov totožnosti a zakaždým
kvôli nim museli vypnúť elektrický prúd v trolejovom
vedení, aby sa dali bezpečne prezrieť všetky vlakové
súpravy. Po zadržaní príslušníkmi Železničnej polície
ich prevzalo Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava
Petržalka-Juh, informoval dnes TASR hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský.
Prevádzacka ukryla muža z Pakistanu do stropnej časti
vlaku
Bratislava 7.
06.2004 - Z trestného činu nedovoleného prekročenia štátnej
hranice formou spolupáchatelstva obvinil v piatok vyšetrovatel
26-ročnú Luciu K.
Tá so zatial neznámym komplicom ukryla muža z Pakistanu do
stropnej časti vlaku idúceho do Rakúska. Čierneho pasažiera
našla policajná hliadka z Oddelenia hraničnej kontroly
Petržalka - Juh.
Za takéto konanie hrozí prevádzacke trest odňatia slobody od
jedného do piatich rokov. Mladá žena čaká v policajnej cele
na rozhodnutie sudcu o návrhu na vzatie do väzby.
TASR o tom dnes informovala hovorkyna Krajského riaditelstva
Policajného zboru v Bratislave Silvia Miháliková.
Na nákladnom vlaku chceli utiecť do Rakúska
BRATISLAVA 31.
05.2004 - Na nákladnom vlaku plánovala v nedeľu dopoludnia
prejsť do Rakúska päťčlenná skupina Moldavcov. Zámer im
však prekazili hliadky petržalského oddelenia Železničnej
polície a oddelenia hraničnej kontroly PZ. Ako agentúru SITA
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský,
policajti spozorovali mužov skrytých medzi zvitkami plechov.
Moldavcov bez dokladov odovzdali cudzineckej polícii.
Vo vagóne na petržalskej stanici policajti
našli troch Indov
Bratislava 26.
05.2004 - Troch Indov bez dokladov našli policajti v utorok v
skorých ranných hodinách pri kontrole nákladného vlaku
smerujúceho do Rakúska v prepravovanom kontajneri na stanici .
Hliadka petržalského oddelenia Železničnej polície v
spolupráci s príslušníkmi tamojšieho oddelenia hraničnej
kontroly Policajného zboru (PZ) ich cestu predbežne ukončila,
informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Indov predviedli na Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava
Petržalka.
Piati Indovia sa chceli dostať do Rakúska na nákladnom vlaku
Bratislava 18.
05.2004 - Ukrytí medzi drevom na nákladnom vlaku sa v pondelok
chceli nelegálne dostať do Rakúska piati občania Indie.
Pri spoločnej kontrole vlaku na Železničnej stanici
Bratislava-Petržalka ich však ráno o piatej objavili
železniční policajti. Štyria Indovia boli schovaní na jednom
vozni s rezivom, piaty sa nachádzal na ďalšom z vozňov.
Všetci boli zadržaní a predvedení na Oddelenie hraničnej
kontroly PZ Bratislava Petržalka-Juh, informoval TASR hovorca
ŽP Jozef Búranský.
Podmajerská: Podchod otvoríme v máji
30. 3.2004, JANA
PARKROVÁ - Podchod pri petržalskej železničnej stanici by mal
fungovať od mája. Celkové náklady na výstavbu podchodu boli
okolo 23 miliónov korún. Investorom stavby je mestská časť,
stavbu realizoval Doprastav, a. s., a podchod je súčasťou
petržalského korza.
Podchod pri petržalskej železničnej stanici plánovala
mestská časť sprístupniť v marci, zatiaľ však stále nie
je skolaudovaný. "So sprístupnením podchodu súvisí nie
jedno, ale viacero kolaudačných konaní a rozhodnutí,"
hovorí Milka Podmajerská, tlačová hovorkyňa petržalského
miestneho úradu. Dokončený je len priechod cez Panónsku a
svetelná signalizácia, ktoré bude po celkovej kolaudácii
spravovať mesto. "Ak sa nič mimoriadne nestane, celý
projekt by mal byť dokončený k 1. máju. Nezávisí to však
len od mestskej časti, ale aj od ďalších zainteresovaných
strán," podotkla Podmajerská. V súčasnosti je pre
kolaudáciu potrebné rozhodnutie Krajského stavebného úradu.
"Čakáme na vydanie vodársko-právneho rozhodnutia a
ďalšou záležitosťou je Štátny dráhový úrad, ktorý
vydanie svojho kolaudačného rozhodnutia podmieňuje odovzdaním
podchodu železniciam." Zmluva je v príprave a jej návrh
železniciam doručí mestská časť začiatkom budúceho
týždňa.
Námestník riaditeľa Štátneho dráhového úradu Štefan
Hrivňák však tvrdí, že stavebník nesplnil náležitosti,
ktoré sú podmienkou na vydanie kolaudačného rozhodnutia v
zmysle stavebného zákona. "Nepredložili nám úplnú
dokladovú časť, bez ktorej nemôžeme podchod skolaudovať.
Zmluvou so železnicami kolaudáciu nepodmieňujeme,"
uviedol. Dráhový úrad nevyhovel žiadosti mestskej časti o
kolaudáciu podchodu už vo februári.
Stavba sa začala pred rokom a stavebné povolenie vydal Štátny
dráhový úrad 1. júla 2002.
Cesta z Viedne do Bratislavy by mala po výstavbe nového spojenia trvať 35 minút
Podchod k železnici otvoria v polovici marca
13.02.2004, J.
Parková - Pred rokom sa začala stavba podchodu pri (?!?) železničnej
stanici v Petržalke . Podchod staval Doprastav, a. s., ktorý v
decembri minulého roka stavbu dokončil. Podchod však
skolaudujú až v týchto dňoch. Jeho časť už bola
výnimočne v prevádzke tri dni počas návštevy pápeža.
Investorom stavby je mestská časť a podchod je súčasťou
petržalského korza.
„V decembri mestská časť Petržalka podchod od Doprastavu,
a. s., neprebrala z dôvodu nedokončenia, čiastočne
reklamovanej nekvality, nedodania revíznych správ k osvetleniu
a podobných nedostatkov zo strany Doprastavu," hovorí
Milka Podmajerská, tlačová tajomníčka mestskej časti. Nové
preberacie konanie aj za účasti zástupcov ŽSR , ktorým bude
podchod zverený do správy, sa konalo 15. januára.
„Nedostatky boli odstránené a mestská časť požiadala
Štátny dráhový úrad ako príslušný stavebný úrad o
vydanie kolaudačného rozhodnutia," hovorí Podmajerská.
Podchod bude odovzdaný do správy železníc, dopravný podnik
bude spravovať novovybudované zastávky MHD, o svetelnú
signalizáciu sa bude starať mesto.
V prvej polovici marca podchod odovzdajú do užívania
verejnosti, v nočných hodinách bude asi uzavretý. Celkové
náklady na výstavbu podchodu boli okolo 23 miliónov korún.
Podchod ľuďom neslúži, stále má nedostatky
11.02.2004,
Alena Kopřivová, PETRŽALKA - Kolaudáciu podchodu
spájajúceho sídlisko s petržalskou železničnou stanicou
včera opäť pozastavili na neurčito.
Cestujúci sú teda naďalej odkázaní k nej chodiť oklukou. A
hazardéri sa stále púšťajú krížom cez, koľajnice.
Očakávanie mestskej častí, že by podchod mohol začať
slúžiť svojmu účelu do polovice marca, sa zrejme nenaplní.
Na prvý pohľad vyzerá podchod skutočne pekne, ale ešte je v
ňom veľa roboty," zhrnul zástupca prednostu stanice
Mário Šnajdar. „V stopercentnom poriadku nie je dokumentácia
a zatiaľ sa ani nepodarilo odstrániť niektoré chyby.
Napríklad zvod vody ústiaci do koľaje by mohol v mrazoch
robiť problémy. Padol návrh umiestniť ho na chodník. Ale či
by to tam bolo vhodnejšie..." zauvažoval. Nedostatkom
tiež podľa neho je, že v podchode pod koľajiskom ešte nie
sú namontované bezpečnostné kamery.
Zúčastnené strany sa však už dohodli, že starostlivosť o
podchod prejde na železnice, hoci ho vybudovala mestská časť,
a teda zatiaľ je jej majetkom.
Prístrešok, ktorým sa končí tunel na Panónskej ulici, budú
na noc zatvárať tiež železničiari.
Na utorkové stretnutie prišli aj pracovníci dopravného
podniku. Potrebujú poznať presný termín uvedenia podchodu do
prevádzky, aby zmenili cestovné poriadky všetkých
autobusových spojov s trasami okolo nového vchodu do stanice .
„Hotová je už zastávka, dokonca ju aj odhŕňali, keď
nasnežilo," poznamenal Šnajdar. Úplne dokončený je aj
priechod cez vozovku vrátane svetelnej signalizácie.
„Nevieme, kedy bude Štátny dráhový úrad ako príslušný
stavebný úrad v kolaudovaní pokračovať. Pokiaľ však ide o
sprístupnenie podchodu, spomínal sa 1. máj," prezradil
zástupca prednostu.
Podchod je súčasťou Petržalského korza a jeho investorom je
mestská časť Petržalka. Na realizáciu získala financie z
Európskych fondov. Celkové náklady na výstavbu doteraz
dosiahli približne 23 miliónov korún.
Doprastav začal podchod, stavať vlani vo februári a s prácami
skončil v decembri.
Staničný podchod je hotový,
cestujúci chodia cez koľaje
20.01.2004,
Alena Kopřivová - Cez podchod spájajúci petržalskú
železničnú stanicu s frekventovanou Panónskou cestou prejdú
prví cestujúci najskôr v apríli, hoci ho stavebne dokončili
už v polovici decembra minulého roka. Myslí si to prednosta
stanice Mikuláš Kružliak a jeho domnienku potvrdil aj Štátny
dráhový úrad, ktorý je oprávnený vydať súhlas na
používanie novej stavby. "Cestujúci sa denne dožadujú
podchodu. Sú totiž nútení chodiť okľukou. Ale niektorí si
nič nerobia zo zákazových tabúľ a pustia sa krížom cez
koľajisko. Keď ich napomíname, pýtajú sa, prečo sa cez
podchod dalo prechádzať v čase pápežovej návštevy, keď do
Petržalky v priebehu dvoch hodín dorazilo dvanásť
mimoriadnych vlakov. Trpezlivo im vysvetľujeme, že to bolo
dočasné riešenie - iba na túto udalosť. Ale tým ich iba
viac nahneváme," mávne rukou prednosta. Tunel popod
koľajisko nadväzuje na staničný podchod vedúci na 2.
nástupisko. Je vlastne jeho dvojičkou. Na chodník Panónskej
cesty oproti daňovému úradu sa dá vystúpiť po schodisku,
pre vozičkárov, matky s detskými kočíkmi a nevládnych je k
dispozícii výťah. Jeho fungovanie práve včera odskúšavali
pri mimoriadnom zaťažení. "Zmeny na tejto komunikácii
bude musieť urobiť aj Dopravný podnik. Zrejme presunie
zastávky," mieni Kružliak. Doprastav skončil stavbu
podchodu 17. decembra 2003. "Podľa mojich informácií ju
mala prevziať mestská časť, ktorá je investorom. Otázne je,
komu ju odovzdá, kto sa o ňu bude starať," nazdáva sa
prednosta stanice. V pondelok sa práve preto stretli
zástupcovia Petržalky a odborných zložiek spoločnosti ŽSR . "Železnice
si vyhradili dva týždne na preskúmanie dokumentácie a
prípadné pripomienky. Preberacie konanie by sa malo skončiť
5. februára," odhaduje. Tento termín potvrdil aj Miestny
úrad v Petržalke. Ako však uviedla tlačová tajomníčka
tamojšieho starostu Milka Podmajerská, "podmienkou na
užívanie je povolenie vydané Štátnym dráhovým úradom na
základe kolaudačného konania". "Súhlasím, ale
požiadať oň môže iba Petržalka ako investor stavby, čo sa
doteraz nestalo," zareagoval Miroslav Poliak zo Štátneho
dráhového úradu. Argumentujúc paragrafmi stavebného zákona
považuje za reálny termín kolaudácie 5. február, "za
predpokladu, že budem mať ešte dnes žiadosť o kolaudáciu na
stole", pripomína. Vzápätí však dodáva, že
kolaudácia je možná až po preberacom konaní. "Môj
súkromný názor je, že keby bola Petržalka včas informovala ŽSR o skončení
stavby, mohlo sa jej uvedenie do prevádzky urýchliť,"
uvažuje prednosta Kružliak. Podľa neho podchodom prejdú prví
cestujúci najskôr na Veľkú noc. "Ale počul som už aj
zmienku o 1. máji," usmial sa. Podchod je súčasťou
budovaného Petržalského korza, na ktoré mestská časť
získala financie z európskych fondov. Náklady na podchod,
ktorý sa začal stavať vlani vo februári, predstavujú asi 69
miliónov korún.
Cca od 3. IV. 2003 spoločnosť
Doprastav a. s. buduje predĺženie podchodu pre cestujúcich, z
vestibulu popod koľajisko k Panónskej ceste, či však bude
predĺžený aj popod ňu zatiaľ neviem. Vďaka tomu boli cca v
polovici 2. nástupišťa vybrané koľajové polia koľají 9 -
101. Stavba má byť údajne ukončená v novembri 2003.
V období cca 25. V. - 15. VI. 2002
bola na severnom zhlaví stanice (pri budove traťového okrsku)
vybudovaná rampa na nakládku automobilov. Príjazd bol
vybudovaný z Macharovej ulice.
Zaujímavosťou od 2. IV. 2002 je, že
napriek kompaktibilite Taurusov r. 1116 s
oboma napäťovými systémami stanice, prestavovanie rušňov ZSSK do
"domovskej napäťovej zóny" vykonávajú dieselové
rušne ZSSK radu 742 , niekedy sa nimi
dokonca nechávajú prestavovať do "domovskej napäťovej
zóny" aj Taurusy !!!
Rakúšania údajne odmietajú vykonávať posun v stanici. Vivat
ekológia ... :-(((
Nástupištia ... žst. Bratislava-Petržalka (po pôvodnej z roku 1897 zostal už len pozemok), ktorá stála bezmála 1 mld. Sk, takmer zívajú prázdnotou.
Už niekoľko rokov je totiž aj
laikovi zreteľný fakt, že rok čo rok sa presúvajú vlaky z Nového Mesta na hlavnú stanicu napriek faktu, že na hlavnej stanici východzí vlak je pristavovaný k
nástupišťu 5 - 3 minúty pred predpísaným odchodom a
nezriedka i po ňom, prichádzajúce vlaky, ktoré prídu ku
vchodovému návestidlu niekedy aj s náskokom však k nástupišťu na
hlavnej stanici vchádzajú s meškaním niekedy aj nad 10
minút. Príčiny?
Hlavná stanica skrátka nemá
dostatočný počet ani dĺžku koľají, ktoré by boli schopné
tento rozsah dopravy spracovať. Počas výlukových činností
na koridorových tratiach ŽSR i ČD
dochádza pomalými jazdami k meškaniu vlakov takého rozsahu,
že najmä pri malých rozdieloch medzi pravidelnými a krátkymi
cestovnými časmi najmä vlakov kategórie IC/EC je už takmer
pravidlom, že tieto meškávajú 10-25 minút, čo zdržia
prípojné vlaky, ktoré čakaním
blokujú koľaje pre príchodzie vlaky. Vypravovanie vlakov tu
komplikuje aj lokalizácia stanice, ktorá je praktický v
zákrute trate, čiže pri len priemerne naplnenom nástupišti
je pri vypravovaní vlakov vizuálny
kontakt so zadnou časťou súpravy nemožný.
Pri pohľade o pár rokov späť
zistíme, že v minulosti "v pohode" novomestská stanica vypravovala rýchliky Kysučan, Tekov,
Ďumbier, Istropolitan, ako aj podstatne väčší počet
osobných vlakov, ktoré "náhodou" boli presunuté na hlavnú stanicu
.
O spestrenie služby pre
pracovníkov petržalskej stanice sa stará len niekoľko párov
vlakov do Rakúska; ktoré síce v dopoludňajších hodinách
dáva síce dostatočne zabrať tamojšej osobnej pokladnici,
avšak jej ostrovné 2. nástupište je vyťažené asi 1 hodinu
denne. Štyri koľaje (6.,
13., 102. a 103.) tu síce už
niekoľko mesiacov (?!)
okupujú osobné a nákladné
súpravy ale tie tam asi plnia úlohu prekážky pre
cestujúcich, ktorí si cestou cez deravý plot a koľajisko
skracujú cestu na/z/cez
stanicu.
Železničná stanica Bratislava-Petržalka: schéma
koľají
© V.
Filo & Addams
Príčinou tohto javu je
skutočnosť, že staničná budova
je na tej strane koľajiska, kde býva asi 5 % obyvateľov Petržalky
. Na opačnej strane stanice je len
spomínaný deravý plot z pletiva, ktorý ho oddeľuje od
rušnej Panónskej cesty a takmer celej Petržalky
; projektanta stanice totiž ani
nenapadlo zaviesť sem aspoň podchod (miest, na ktorých je
preukázaná neznalosť projektanta potrieb železnice a mesta je
tu však viac), tak ako je to napr. v Brne hl. n. Petržalčanom
to však neprekáža, a tak prichádzajú do stanice cez koľaje
severného zhlavia stanice, cez ktorú, ako som spomenul nepremávajú
takmer žiadne vlaky, takže ani 14 koľají nie je dostatočným
dôvodom pre strach z ich prechádzania. Iróniou je dokonca
fakt, že na voľnej ploche stanice pri severnom zhlaví stanice
sú takmer stále miestny psíčkari so svojimi miláčikmi ako aj mládež (na
prípady ťažkých úrazov teenagerov neraz i smrteľných v
areáli stanice spred asi 6 rokov sa už asi zabudlo).
Riešením všetkých uvedených
problémov by mohlo byť presmerovanie všetkých vlakov IC a EC a tranzitných vlakov v smere Budapest - Břeclav cez
Győr do Petržalky s bezbariérovým prístupom na
nástupištia (je tu dokonca dosť miesta aj pre prípadnú
dostavbu 3. nástupišťa), ktorý je na hlavnej stanici
prakticky nemožný - takmer nepretržite obsadené prechody,
nefunkčné výťahy -, na
ktoré by mohli byť nadviazané napr. rýchliky smerujúce na
Pohronie (Levice
, Zvolen , Banská Bystrica , atd.). ÖBB tiež majú záujem o vlaky na trati Wien - Bratislava - Poprad (- Košice).
Spojenie s vlakmi, ktoré by vychádzali zo
staníc N.
Mesto a hl. stanica , by zabezpečovali sčasti osobné vlaky
a rýchliky na trati Bratislava-Petržalka - Kúty
(rýchliky nasledované osobnými vlakmi by na novomestskej
stanici zastavovať nemuseli), ako aj elektrické motorové
jednotky vlakov premávajúce smerom do Trnavy/Galanty
s krátkou úvraťou na hlavnej stanici (pozri vlaky ICE : Stuttgart Hbf, Frankfurt/M Hbf,
...). Rýchliky tranzitujúce alebo
končiace v Bratislave by mohli zastavovať v staniciach na
okraji mesta, ktoré susedia s veľkými sídliskami ( Rača -
obsluha sektorov Rača, východ, Krasňany; Devínska Nová Ves - obsluha sektorov Dev. N. Ves, Dúbravka,
Karlova Ves, Lamač), čím by sa tiež znížilo preťaženie
cieľových staníc (pozri: Wien-Hütteldorf, Praha-Smíchov,
Praha-Libeň, Ostrava-Svinov, Berlin ZOO, Hamburg-Harburg, München-Pasing, Roma-Tiburtina,
Roma-Ostiense, atď.).
Addams ( Tulák po drahách č. 15)
Schéma príjazdových komunikácií k stanici
a jej terminálu pre nakládku automobilov
( © CART CAD & Addams )