Pamiatková obnova železničných budov v rušňovom depe Bratislava východ
Jiří Kubáček
Súčasné rušňové depo Bratislava východ I - označované tiež ako “staré depo" - leží medzi bratislavskými železničnými stanicami Rača a Vajnory. Zabezpečuje dopravu nákladných vlakov v oblasti juhozápadného Slovenska, ako aj posunovacie výkony v obvode zriaďovacej stanice Bratislava východ. V súčasnosti vstupuje do povedomia slovenských i zahraničných priateľov železníc každoročnými zrazmi historických železničných vozidiel.
História
rušňového depa Bratislava východ sa začala písať 8.
júna 1882. V tento deň došlo po dlhšom rokovaní k dohode
medzi uhorským štátom a súkromnou Rakúskou spoločnosťou
štátnej železnice (k. k. priv. Österreichische
Staatseisenbahn-gesellschaft - StEG), ktorá vtedy dominovala
na celom juhozápadnom Slovensku. Dohoda ukončila dlhoročné
napätie spôsobené neochotou železničnej spoločnosti
podriadiť sa dopravno-politickým zámerom Uhorska po
rakúsko-maďarskom vyrovnaní a najmä po krachu na viedenskej
burze v roku 1873. Tarifnú vojnu, ktorá zúrila medzi
spoločnosťou a Uhorskými kráľovskými štátnymi
železnicami, vystriedal kartel o vzájomnom delení
prevádzky. Z nášho hľadiska najvýznamnejším výsledkom
dohody sa však stal prevod dovtedy štátnej železnice
Bratislava - Zlatovce na Rakúsko-uhorskú spoločnosť
štátnej železnice pri súčasnom udelení koncesie na
dostavbu trate do Žiliny, ležiacej na Košicko-bohumínskej
železnici. Získanie tejto koncesie umožnilo spoločnosti
uskutočniť zaujímavé železničné spojenie z Budapešti do
Haliče a Nemecka. Na očakávaný nárast dopravy po zatiaľ
slepo končiacej železnici Bratislava - Zlatovce sa StEG
začala pripravoval ihneď po získaní príslušných
koncesií. Popri ďalších investičných akciách tak bola v
roku 1883 na už dávnejšie jestvujúcej spojovacej trati
Rača - Vajnory rozostavaná veľká zriaďovacia stanica,
ktorá umožňovala oddeliť v bratislavskom uzle nákladnú a
osobnú dopravu. Jej dôležitou súčasťou sa stalo rušňové
depo.
Na rozdiel od samotnej zriaďovacej stanice, ktorá bola na
konci druhej svetovej vojny (26. marca 1945) značne
zbombardovaná a v 60. a 70. rokoch aj takmer úplne prestavaná,
bolo depo takýchto dramatických udalostí ušetrené a až do
dnešných dní sa zachovalo v pomerne neporušenej podobe.
Jedinou zásadnejšou výnimkou sa stalo nadstavenie múrov
rušňovej remízy a rozšírenie koľajiska na konci 40. rokov
20. storočia. Po ukončení prevádzky parných rušňov v
bratislavskom uzle sa počas 70. rokov dielenské výkony
starého depa presunuli do nových objektov, vybudovaných v
rámci rekonštrukcie zriaďovacej stanice. Staré depo začalo
ešte pred dosiahnutím storočnice svojej existencie pustnúť.
Predpoklady na zmenu tejto situácie sa vytvorili v roku 1983,
keď vzniklo podnikové dokumentačné pracovisko vtedajšej
Východnej dráhy ČSD, ktoré si v starom rušňovom depe
začalo budovať svoj depozitár historických železničných
vozidiel. Hoci sa tento depozitár podobal po celé
nasledujúce desaťročie skôr na železničný cintorín,
než na čokoľvek iné, železniční múzejníci sa nenechali
odradiť a na konci 80. rokov dosiahli vyhlásenie niekoľkých
objektov depa (rušňovej remízy, veľkej a malej vodárne,
trubkárne a bývalej personálnej kuchyne) za kultúrne
pamiatky.
Ako prvý bol z hľadiska obnovy rozpracovaný objekt bývalej
personálnej kuchyne. Hoci budova je postavená ešte v
uhorskom železničnom stavebnom štýle, pochádza zo začiatku
20. rokov 20. storočia. Spočiatku sa v nej pripravovali a
vydávali jedlá pre pracovníkov depa a stanice, neskôr
slúžila na obytné účely. V 80. rokoch už bola pomerne
schátraná. Projekt obnovy vypracoval ateliér Ing. arch.
Kalesného, realizovala ho stavebná firma ULYSSES, a. s.
Pamiatkovou obnovou bola budova upravená pre potreby
železničného dokumentačného centra. Rešpektovala sa
historická podoba exteriéru, v interiéri bol znížený
strop a podkrovie sa využilo na pracovne a archív. V prízemí
vznikol priestor pre expozíciu, depozitár a sociálne
zázemie. Stavebné práce - aj s podporou štátneho fondu Pro
Slovakia sa realizovali v rokoch 1990 - 1998. Pre finančné
problémy boli viackrát prerušené, no napokon predsa úspešne
ukončené.
Problém zanedbaného stavu celého areálu starého
rušňového depa Bratislava - východ pomohla riešiť príprava
a realizácia projektu osláv 150. výročia príchodu prvého
parného vlaku na územie Slovenska. Účasť takmer tridsiatich
parných rušňov na tomto podujatí si vyžadovala vytvoriť
pre ne potrebné technické zázemie, a to mohlo byť z
prevádzkových i technických dôvodov vytvorené iba v starom
rušňovom depe. Areál, ktorý mal najlepšie predpoklady stať
sa najväčším železničným smetiskom na celom
juhozápadnom Slovensku, sa v rokoch 1997 - 1998 premenil na
dejisko skutočne dôstojnej prezentácie Železníc
Slovenskej republiky (ŽSR). Súčasťou tejto premeny bola
tiež pamiatková obnova budov trubkárne a dvoch vodární. Pred
začatím prác boli všetky tieto objekty v havarijnom stave -
vodárenské veže už dokonca ohrozovali prevádzku
priľahlého koľajiska padajúcimi súčasťami strešnej
konštrukcie. Projekt obnovy vypracoval ateliér Ing. arch.
Vršanskej, práce v rekordnom tempe od marca do augusta 1988
vykonali pracovníci firmy Reding, a. s.
Objekt trubkárne bol postavený - podobne ako vedľa stojaca
budova personálnej kuchyne - začiatkom 20. rokov 20.
storočia ešte v stavebnom štýle uhorských železníc. Tu sa
opravovali kotlové rúry parných rušňov Počas svojej
existencie nebol prestavaný. Jeho súčasťou zostalo
prakticky úplné strojné zariadenie na nahrievanie a
rozširovanie, resp. zužovanie koncov rúr, ich čistenie a
skúšanie. Jednopodlažný objekt výrobnej haly so
zázemím bol presvetlený pomerne veľkými oknami so
segmentovými záklenkami situovanými na dlhších ! stranách
obdĺžnikového pôdorysu. Charakteristická kombinácia
omietaných polí fasád a lizén z režnej tehly, členiacich
fasády, bola v rámci obnovy plne rešpektovaná, rovnako ako
konštrukcie od vetrania na streche.
Po ukončení obnovy objekt slúži pôvodnému účelu -
vykonávajú sa tu opravy rúr pre prevádzkyschopné parné
rušne zo zbierky historických vozidiel ŽSR. Metodicky
vzorová obnova trubkárne, v ktorej sa udržala pôvodná
funkcia objektu (čo sa predovšetkým pri pamiatkach techniky
darí zriedkavo), urobila z nej veľmi významnú a živú
pamiatku železničnej dopravy.
Budovy obidvoch vodární pochádzajú ešte z 80. rokov 19.
storočia a sú postavené v stavebnom štýle
charakteristickom pre StEG. V súvislosti s potrebou zvýšiť
hydrostatický tlak vo vodnom systéme depa a priľahlej
železničnej obytnej kolónie boli neskôr doplnené o
vežové prístavby. Staršia pochádza pravdepodobne z roku
1900, novšia z prvej polovice 20. rokov. Stačilo niekoľko
sond a stavebný vývoj týchto dvoch dominánt depa sa dal jasne
vyhodnotiť. Potom sa premietol aj do analytickej prezentácie
fasád vodární. Citlivá rekonštrukcia vzhľadu vodární z
obdobia ich výrazných úprav v prvej tretine 20. storočia
im prinavrátila, napriek pôvodnému utilitárnemu poslaniu,
ich nemalé urbanistické a architektonické kvality. V ich
areáli zostal aj nefalšovaný život v podobe ovocnej
záhrady a hospodárskeho dvorčeka, tak ako v období
vrcholnej slávy parných rušňov .
Po obnove sa objekty vodární využívajú na depozitár
dokumentačného pracoviska ŽSR. Keby sa perspektívne podarilo
sprístupnil verejnosti aj ich interiér, vďaka peknému
panoramatickému výhľadu z horných podlaží i zachovanému
zariadeniu môžu sa obidve vodárne stať vyhľadávanou
atrakciou celého areálu.
Úspešná obnova areálu starého rušňového depa Bratislava -
východ vytvorila v súvislosti s činnosťou železničného
podnikového dokumentačného pracoviska predpoklad pre vznik
zaujímavej rezervácie železničných technických pamiatok.
V budúcnosti ju možno rozšíriť o ďalšie (tu sa
nachádzajúce) hodnotné, dobre zachované a dodnes
pamiatkovo nechránené obytné budovy. Práve funkčné
prepojenie rušňového depa a doposiaľ málo zhodnotenej
obytnej železničnej kolónie a administratívnych budov
tvorí z tohto technicko-architektonického zoskupenia objektov
perspektívne jednu z najhodnotnejších kultúrnych
pamiatkových zón dokladajúcich vývoj a význam železničnej
dopravy na Slovensku. Preto veríme, že obnova niektorých budov
depa v súvislosti so 150. výročím parnej trakcie nie je
tým posledným krokom na záchranu celého urbanistického
komplexu a jeho technického jadra, ale iba významným
impulzom na jeho trvalé oživenie.
( Pamiatky a múzeá, č.2, 2000 )
Železničná stanica Bratislava východ, ktorá je evidovaná v zozname nehnuteľných kultúrnych pamiatok pod č. 827 – rušňové depo, pozostávajúce z nasledovných technických pamiatok: remíza, vodáreň, trubkáreň, budova administratívy s prislúchajúcimi technickými zariadeniami. Zámer v r.1991 bol vybudovať v tomto území železničné múzeum s vystaviteľnými technickými pamiatkami celoeurópskeho významu.
( Urbanistická štúdia mestskej časti Rača, hl. mesta SR Bratislavy, Bratislava, november 1994, HUPRO )