Železničná doprava na
Slovensku - múzejné a dokumentačné aktivity
Jiří Kubáček
Železničná doprava so svojou robustnosťou a tak trošku
mysterióznym zmyslom pre dochvíľnosť, poriadok a
disciplínu priťahovala záujem verejnosti už v minulom
storočí. Nemohlo preto uniknúť jej pozornosti, keď sa pred
dvadsiatimi - tridsiatimi rokmi začal do výslužby poberať
azda najvýznamnejší symbol reprezentujúci železnicu od jej
vzniku - parný rušeň. V mnohých prípadoch sa ukázalo, že
obdivovatelia železničnej romantiky sú silnejší než
utilitaristickí veľkoproducenti železničného šrotu a v
Európe - najmä tej západnej - sa zdvihla vlna vzniku
štátnych, spolkových i súkromných expozícií parných
rušňov, železničných múzeí a múzejných železníc.
Rovnaké podnety pôsobili samozrejme aj na Slovensku. Hoci svoj
posledný vlak tu parný rušeň odviezol až koncom roku 1980,
začala sa už v roku 1973 formovať aktivistická skupina,
ktorá si za svoj cieľ vybrala záchranu vybraných exemplárov
vtedy hromadne likvidovaných parných rušňov. Na jej podnet a
s jej manuálnou i organizačnou spoluúčasťou v rokoch 1979
- 1983 vytvorila Strojnícka fakulta SVŠT v Bratislave a
Považské múzeum v Žiline zbierku obsahujúcu desať
parných rušňov a niekoľko vozňov. Vďaka včasnému zásahu
- často v hodine dvanástej - bola v tejto etape vytvorená
najhodnotnejšia časť dnes na Slovensku jestvujúcej zbierky
normálnerozchodných železničných historických vozidiel.
Prakticky súčasne sa vo vtedajších Švermových železiarňach v
Podbrezovej uskutočnila rozsiahla obnova najstaršieho na
Slovensku zachovaného parného rušňa 310.433 s normálnym rozchodom z
roku 1896. Najväčšiu zásluhu na vtedy nevšednej a z
hľadiska vývoja železničných pamiatkových aktivít aj
prelomovej akcii mali páni Doc. Ladislav Križan a Miko
Koričanský, na jej financovaní sa najmä v poslednej etape
významnou mierou podieľal bratislavský Veteran Car Club.
Zložitá cesta k inštitucionalizácii tohto záchranárskeho
úsilia bola vďaka nevšednému úsiliu Doc. Križana,
Vaculoviča, Ing. Doubka a iných po mnohých ťažkostiach v
roku 1983 zavŕšená zriadením Pamätníka železničnej
dopravy na Slovensku pri vtedajšej Správe Východnej dráhy
ČSD (neskôr premenovaného na dnešné Múzejno-dokumentačné
centrum (MDC) pri Ústave rozvoja železníc ŽSR), jeho
štatutárnym poslaním sa stala systematická a komplexná
dokumentácia dejín železníc na území Slovenska. Boli tak
vytvorené nevyhnutné predpoklady pre ďalšie napredovanie
úspešne začatej činnosti.
Prvým krokom novozriadenej inštitúcie - po zhromaždení a
majetkovoprávnom vysporiadaní celého, do jej vzniku
zhromaždeného zbierkového fondu - sa stal rýchly plošný
terénny pamiatkový prieskum. Ako pomôcka pre túto činnosť
bola vypracovaná základná typológia železničných
zariadení vo všetkých technických železničných odvetviach
- rušňovom, vozňovom a traťovom hospodárstve, odvetviach
oznamovacej a zabezpečovacej techniky, elektrotechniky i
dopravy a prepravy. Našťastie nebolo v tej dobe na ČSD, ani
u vlečkárov obvyklé príliš pohotovo likvidovať
vyslúžilé zariadenia. Vďaka tejto situácii, pochopeniu
vlastníkov perspektívnych zbierkových predmetov a
spolupráci s mnohými dobrovoľnými spolupracovníkmi sa
podarilo pomerne rýchlo vykonať súpis hodnotných
jestvujúcich zariadení a zabrániť ich prípadnej
likvidácii. Prakticky súčasne sa začali aktivity s cieľom
získať primerané priestory na ich bezpečné deponovanie. Do
úspešného vyriešenia tohto problému sa získané zariadenia
deponovali ako sa dalo - časť ostala v priestoroch
pôvodného vlastníka, zvyšok bol provizórne uložený v
obvode železničných staníc Bratislava hlavné a Bratislava
východ. Takéto deponovanie nebolo samozrejme optimálnym
riešením; na odstavených vozidlách sa prejavovala nielen
nepriazeň počasia, ale predovšetkým nežiadúci početní
zberači farebných kovov. Obrat k lepšiemu priniesla dostavba
prvej haly poskytujúcej 80 metrov koľají pod strechou;
skutočným víťazstvom sa však stala druhá hala s 330 m
koľají, dokončená v roku 1992. I keď ani po jej dostavbe
nebolo možné umiestniť pod strechu všetky hodnotné
historické železničné vozidlá, podarilo sa významne
zlepšiť ochranu prezentovanej časti zbierky vozidiel.
Na deponovanie zbierkového materiálu, ktorý nemá charakter
železničného vozidla, sa v súčasnosti využíva pamiatkovo
chránený objekt technologickej budovy pre opravu rúr
rušňových kotlov v obvode rušňového depa Bratislava
východ. Predpokladané ukončenie dávnejšie rozpracovanej
obnovy ďalšieho pamiatkového objektu v tomto obvode - tzv.
personálnej kuchyne - aj tu pomôže situáciu výrazne
zlepšiť.
Existenciu profesionálneho železničného dokumentačného
pracoviska nebolo prirodzene možné dlhodobo zdôvodniť iba
akvizičnými aktivitami.
Predstaviť verejnosti historické železničné vozidlá
umožnil parný rušeň 310.433,
ktorý bol do zbierky získaný už ako prevádzkyschopný. Spolu
so súpravou dvojnápravových osobných vozňov z rokov 1915 -
1930 pochádzajúcou z vlečky SMZ Dubnica nad Váhom sa od
roku 1984 podieľal na mnohých akciách - oslavách Dňa
železničiarov, Medzinárodného dňa detí, výstavách,
filmovaní - a pravidelne bol stredom pozornosti. V súčasnosti
sa prevádzkyschopné historické železničné vozidlá okrem
pravidelnej reprezentácie ŽSR na domácich i zahraničných
železničných podujatiach podieľajú čoraz častejšie na
komerčných akciách pre zahraničných turistov, ktoré sa
stávajú najmä v ostatných rokoch jedným zo stimulov
rozvoja cestovného ruchu na Slovensku.
Vhodnou príležitosťou pre prezentáciu nevozidlovej časti
zbierky MDC sa stali jubileá významných tratí Slovenska.
Prvá výstava sa uskutočnila v roku 1991 pri príležitosti
120. výročia začatia prevádzky na úseku Žilina - Poprad
Košicko-bohumínskej železnice v priestoroch Turčianskeho
múzea v Martine.
O rok neskôr bola podobná výstava usporiadaná vo zvolenskom
kultúrnom centre pri príležitosti 120. jubilea trate Zvolen -
Vrútky. Výstavy prinášali čosi doposiaľ neobvyklé a mali
úspech.
Tradícia každoročných výstav železničnej historickej
techniky sa ujala a v roku 1994 usporiadalo Považské múzeum
v Žiline v spolupráci so ŽSR a inými slovenskými múzeami i
súkromnými zberateľmi v priestoroch Budatínskeho zámku v
Žiline doposiaľ najrozsiahlejšiu výstavu železničnej
historickej techniky, medailí, odznakov a dobových
železničných dokumentov. Výstava motivovala
zúčastnených k prvým vážnejším úvahám o trvalej
expozícii slovenskej historickej dopravnej techniky, a tým
súčasne naznačila aj smerovanie ich ďalšej spolupráce.
Zbierkový fond
Doterajšou akvizičnou činnosťou dobrovoľných
aktivistov a neskôr profesionálnych pracovníkov slovenského
železničného dokumentačného pracoviska bol vytvorený
rozsiahly zbierkový fond. Jeho súčasťou je v súčasnosti 30
parných rušňov, 8 motorových vozňov a rušňov so
spaľovacím motorom, 4 elektrické motorové vozne a rušne a
105 osobných a nákladných vozňov.
Okrem vozidiel je v zbierke značné množstvo drobnejších i
rozmernejších exponátov zastupujúcich prakticky všetky
železničné odvetvia - možno tu nájsť ručné návestné
pomôcky rôznych typov, takmer úplnú zbierku železničných
rovnošiat od 30. rokov až po súčasnosť, komerčné
pomôcky (vozňové uzávery, inventár osobných i nákladných
pokladníc),
rôzne zariadenia na prevádzkové ošetrenie parných rušňov,
pomôcky pre ich vymeriavanie a špeciálne opravárske
náradie, výber rozmanitých typov zabezpečovacích zariadení
doplnený návestidlami a zariadeniami v koľajišti, závory a
priecestné zabezpečovacie zariadenia, hlavné druhy
železničných oznamovacích telegrafných, ďalekopisných i
telefónnych zariadení, ručné i motorové dreziny,
koľajové podbíjačky a ručné náradie na údržbu a opravu
tratí, časti menidiel a iné zariadenia. Knižnica obsahuje asi
4 000 zväzkov železničnej odbornej literatúry, noriem a
predpisov, rozsiahlu zbierku výkresovej dokumentácie
železničných vozidiel a zariadení a asi 5 000 negatívov z
obdobia od druhej polovice 30. rokov až po súčasnosť.
Vďaka dobrej spolupráci jednotlivých zložiek ŽSR s
podnikovým múzeom sa tento zbierkový fond plánovito dopĺňa
v nadväznosti na postupnú modernizáciu technickej základne
železnice.
Obtiažne možno stanoviť jednoznačné kritériá, podľa
ktorých by bolo možné objektívne vybrať najhodnotnejšie
zbierkové predmety z tohto rozsiahleho fondu. I keď obsahuje
viacero vozidiel a predmetov dochovaných iba v jednom kuse, za
zmienku stojí najmä rýchlikový parný rušeň 486.008
postavený v roku 1938 na posilnenie dopravy na štrbskej
rampe, súprava troch rýchlikových vozňov s pôvodným
interiérom z prvej polovice 30. rokov, nákladný krytý vozeň
s drevenými časťami rámu z roku 1869, motorový vozeň M 274.004, známy ako “Modrý
šíp” určený v 30. rokoch na motorizáciu hlavných tratí a
zbierka vozidiel Tatranských elektrických železníc.
Spomedzi ostatnej železničnej techniky hodno spomenúť
kompletný vodárenský parný stroj z roku 1883, elektrické
vzdialenostné návestidlo používané od začiatku druhej
polovice 19. storočia alebo prvé na ČSD používané
automatické priecestné zabezpečovacie zariadenie
“Frýba", vyvinuté v 30. rokoch.
Žiaľ nie všetky z týchto hodnotných zbierkových predmetov
možno bez väčších problémov uviesť do
prezentovateľného stavu. Pri výbere vozidiel a ostatných
zbierkových predmetov na reštaurovanie preto nerozhodovala
vždy len ich pamiatková hodnota, ale aj aktuálny technický
stav a možnosť ich perspektívnej prezentácie. Pretože na
Slovensku doposiaľ nejestvuje stála expozícia železničnej
techniky, ostáva v súčasnosti v podstate iba jediná možnosť
jej trvalej, alebo aspoň pravidelnej prezentácie - vozidlá
využiť na jazdy historických vlakov, ostatnú techniku
inštalovať ako dekoráciu v železničných priestoroch
(vzdialenostné návestidlo je trvale vystavené vo vestibule
zvolenskej osobnej železničnej stanice).
Staticky prezentovaná železničná technika nespôsobuje
obvykle pri svojom reštaurovaní a vystavovaní zásadnejšie
problémy. Inak je to pri zariadeniach - najmä vozidlách -
uvádzaných do prevádzkyschopného stavu. Veľ mi
špecifická situácia nastáva v prípade parných rušňov;
ich oprava si vyžaduje množstvo dnes už neobvyklých
polovýrobkov (perové listy a obruče kolies so špeciálnymi
rozmermi) a technológií (rôzne kotlárske práce, vylievanie
ložísk, vymeriavanie parných strojov a podvozkov rušňov),
v prevádzke je potrebné aktivovať rozsiahle protipožiarne
opatrenia a zaobísť sa bez kedysi obvyklých vodných
žeriavov v nácestných staniciach a špeciálnych
zauhľovacích zariadení. Z týchto dôvodov sa na
sprevádzkovanie vyberali tie rušne, ktorých technický stav a
konštrukcia - najmä kapacita zásob vody a uhlia - umožnila
vyhnúť sa obtiažne riešiteľným dielenským a
prevádzkovým problémom. Keďže napriek tomu nie sú takéto
opravy a obvykle ani jednotlivé prevádzkové výkony žiadnou
rutinnou záležitosťou, možno ich vykonávať iba tam, kde je
pre túto nezvyčajnú prácu dostatok nadšenia a pochopenia.
Najväčší rozsah opravárskych prác na parných rušňoch a
prevádzkových výkonov s nimi vykonáva v súčasnosti
rušňové depo Vrútky - tradičné železničiarske
stavovské centrum Považia. Za aktívnej podpory nadriadených
regionálnych zložiek ŽSR v Žiline boli na tomto pracovisku od
roku 1989 obnovené parné rušne 433.023
a 475.196
; rozsiahla oprava sa tu v súčasnosti vykonáva na takmer
storočnom stroji 310.433.
Pre trvalú prezentáciu v depe udržiavaných rušňov i
ďalšej historickej techniky sa vo Vrútkach postupne buduje
tiež prvá stála železničná výstava.
V roku 1991 vznikla podobná aktivistická skupina aj v
rušňovom depe Bratislava hlavné, kde sa podarilo v roku 1994
ukončiť opravu rýchlikového parného rušňa 498.104 z roku 1954. Ďalší
stroj - z Maďarska získaný rušeň, reprezentujúci na
Slovensku už zaniknutý typ 331.0
- sa v súčasnosti opravuje v rámci depozitárskeho
pracoviska MDC v obvode rušňového depa Bratislava východ (tu
sa udržiavajú tiež historické dieselové rušne a
prevažná väčšina vozňov). Skupiny dobrovoľníkov
pracujú i na ďalších železničných pracoviskách - v
Poprade (rýchliková tendrovka 477.013
, historické vozidlá Tatranských elektrických železníc),
Zvolene ( rušeň 422.0108 ), Prievidzi (rušeň 464.001),
Žiline (rušeň 434.128), Haniske (motorový vozeň M 131.1125), Tisovci a Brezne
(súprava historického motorového vozňa M 131.1053 s dvoma prívesnými
vozňami Clm a CDlm). V pôsobnosti regionálneho riaditeľstva
ŽSR v
Košiciach zabezpečuje Klub priateľov parného rušňa U 36.003 už štyri roky sezónnu
prevádzku na Mládežníckej železnici Čermeľ - Pionier.
Pamiatkovo chránené vozidlá tejto železnice sú v
súčasnosti najstaršími prevádzkyschopnými vozidlami na ŽSR . Rozrastajúce sa aktivity dobrovoľných
spolupracovníkov podnikového železničného múzea ŽSR sú azda
najpádnejším dôkazom, že železničné technické
pamiatky majú čo povedať čoraz širšiemu okruhu
záujemcov. V tom treba vidieť najspoľahlivejšiu záruku ich
prežitia.
(Pamiatky a múzeá, 2/1996)