SYSTÉM ŽELEZNIČNEJ DOPRAVY - RAČA
Zariadenia
železničnej dopravy na území MČ RAČA patria medzi
rozhodujúce v rámci bratislavského železničného uzla,
ktorý je súčasťou II. hlavného železničného ťahu a
ktorý reprezentuje jeden z najdôležitejších komplexov
železn. zariadení v rámci celej siete ŽSR. Zaústenie piatich
traťových úsekov predstavuje v zásade severojužné a
západovýchodné križovanie významných železničných
ťahov celoštátneho i medzinárodného významu. Oba hlavné
železničné ťahy sa priamo dotýkajú riešeného územia
ohraničeného katastrálnou hranicou mestskej časti Rača.
V smere západ-východ železničné prepojenie
reprezentuje trasa zo smeru Kúty prechádzajúca staničnými
úsekmi Devínska Nová Ves - Bratislava-Lamač - Bratislava
hlavná stanica - zast. Bratislava-Vinohrady - Bratislava-Vajnory
a pokračovaním na smer Galanta.
Severojužné prepojenie predstavuje trať zo smeru
Leopoldov a v prieťahu intravilánovou častou mesta prechádza
železničnými stanicami Bratislava-Rača - Bratislava
predmestie - Bratislava-Nové Mesto - Podunajské Biskupice,
resp. Bratislava ÚNS - Bratislava-Petržalka - Rusovce -
Maďarsko.
Súčasné prehodnocovanie dopravno-inžinierskych
dokumentácii v rôznej záväznosti znamenajú podstatné zmeny
pôvodných koncepčných zámerov, čoho predpokladaným
dôsledkom sú zmeny rozsahu územných nárokov a zmeny
významových a funkčných úrovní jednotlivých zariadení
železničnej dopravy. Po konzultáciách so spracovateľmi
výhľadovej dopravno-inžinierskej dokumentácie (koncept GŽD -
SUDOP Bratislava 1994) možno konštatovať potvrdenie
pôvodných zámerov, týkajúcich sa odstavnej stanice i
prepojenia staničných priestorov žst. východ - hlavná
stanica.
Železničné zariadenia sa dajú definovať jednak ako
kordónové bodové prvky, resp. miesta transferu osobnej a
nákladnej dopravy a jednak ako líniové zariadenia
prechádzajúce územím, ktoré charakterizujú najmä
kritéria územnej priepustnosti.
V tomto základnom pohľade v riešenom území možno
identifikovať železničné stanice, medzistaničné úseky a
zariadenia technickej infraštruktúry, ktoré reprezentujú
nevyhnutné technologické zázemie systému železničnej
dopravy.
Súčasťou riešeného územia sú 2 železničné
stanice (BRATISLAVA-RAČA, BRATISLAVA VÝCHOD) z celkového
počtu 13 železničných staníc bratislavského
železničného uzla.
Poloha žel. stanice II. triedy Rača je určená km
7,404 elektrifikovaného dvojkoľajného traťového úseku
Žilina - Bratislava. Do siete ŽSR sú do železničnej stanice
Rača zapojené vlečky prevádzkových zariadení po oboch
stranách koľajovej sústavy železničnej stanice.
Preloženie cesty II/502 si vyžaduje nepriame zapojenie
prevádzok systémom úvraťových vlečkových koľají.
Z pohľadu ložných operácii nie je predpoklad
výraznej zmeny funkcie železničnej stanice Bratislava-Rača.
Objemy nakládky a vykládky je možné zachovať v súčasných
reláciách s výhľadom predisponovania časti ložných
operácii do priestorov ústrednej nákladnej stanice po
dobudovaní jej 3. stavby.
Železničná stanica Bratislava východ zabezpečuje v
rámci celého obvodu bratislavského železničného uzla
zriaďovaciu činnosť miestnych a diaľkových relácii.
Výkonnosť zvážneho pahorku po nevyhnutnom technickom
dovybavení dosiahne predpokladanú hodnotu 5500 - 6000 v/deň,
čo je v súlade s výhľadovými nárokmi na zriaďovaciu
činnosť v rámci celého železničného uzla.
Výhľadová poloha i územné nároky odstavnej stanice
I - Žabí majer nie sú predmetom revidovaných výhľadových
a v tomto období spracovávaných DID. Funkcia zariadení
odstavnej stanice I vychádza z potrieb zabezpečovania
technických prehliadok, pravidelného denného prevádzkového
ošetrenia končiacich vlakov prímestskej osobnej dopravy,
údržby a opráv osobných vozňov. Koľajové prepojenie
Bratislava hlavná stanica - odstavná stanica vychádza z
koncepčného zámeru optimalizujúceho organizovanie
dopravných vzťahov železničnej dopravy v rámci obvodu
železničného uzla. Prepojenie si vyžaduje vybudovanie novej
dopravnej koľaje, čo si čiastočne vynúti zmenu funkčného
využitia územia v priestore medzi traťovým úsekom Žilina
- Bratislava a komunikáciou na Račianskej ulici, nad ktorou je
nutné vybudovanie tretieho železničného nadjazdu.
( Urbanistická štúdia mestskej časti Rača, hl. mesta SR Bratislavy, Bratislava, november 1994, HUPRO; jazyková a odborná korektúra: Addams )