Železničný uzol Bratislava
Železničná mapa mesta
/ Railmap of the city
Bratislava
Všetky objekty na mape sú
klikateľné
All map objects are clickable
Železnica na Letisko M.R.Štefánika TA3 20090628 Reportáž obsahuje 2 chyby: 1. z letiska je plánovaná trať do žst. Ba-N.Mesto, a (ďalšia) do žst. Ba ÚNS pokračujúca do Petržalky 2. plánovaná trať z letiska do Galanty bude severovýchodným smerom |
||||
Štúdia
realizovateľnosti uzla Bratislava priniesla 5 alternatív vývoja
železnice
dnes24.sk , TASR, 14. jún 2019 - Všetky
alternatívy počítajú s modernizáciu Hlavnej stanice,
kapacita stanice je však v jednotlivých alternatívach
rozdielna.
Dlhoočakávaná Štúdia
realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom
ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, je už
hotová.
Rozvoj železničnej dopravy
Priniesla päť alternatív rozvoja železničnej
dopravy v Bratislave a jej okolí, z ktorých spracovatelia
dokumentu odporúčajú dve riešenia. Vyplýva to z finálnej
správy štúdie, ktorú zverejnili Železnice Slovenskej
republiky (ŽSR).
ŽSR tvrdia, že nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu, ale
také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia
bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre
cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia. Prvé výsledky
by mali byť viditeľné podľa ŽSR už v priebehu budúceho
roka.
Všetky alternatívy počítajú s druhou traťovou koľajou v úseku
Bratislava – Nové Mesto – Bratislava Hlavná stanica a s treťou
traťovou koľajou v úseku Bratislava-Lamač – Bratislava
Hlavná stanica. Taktiež rátajú s modernizáciu Hlavnej
stanice, kapacita stanice je však v jednotlivých alternatívach
rozdielna. Súčasťou riešení je aj modernizácia železničnej
zastávky Bratislava-Vinohrady a realizácia nových železničných
zastávok Bratislava-Bory, Bratislava-Železná studienka/Patrónka,
Bratislava-Ružinov a Bratislava-Vrakuňa.
Možné riešenia
* V Alternatíve 1, kde sa oprávnené náklady odhadujú
na 653,8 milióna eur, majú všetky vlaky osobnej dopravy s výnimkou
smerov Rajka a Viedeň cez Kittsee končiť, vychádzať či
prechádzať Hlavnou stanicou. V nákladnej doprave je zachovaný
súčasný prevádzkový koncept. Toto riešenie obsahuje aj
modernizáciu úseku Bratislava-Lamač – Hlavná stanica –
Bratislava-Vinohrady.
* Alternatíva 2 s predpokladanými oprávnenými nákladmi v
sume 706,2 milióna ráta s tým, že diaľková a medziregionálna
osobná doprava je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a
prímestská doprava je rozdelená do železničných staníc –
Hlavná stanica, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Petržalka a
Podunajské Biskupice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný
prevádzkový koncept. Táto alternatíva ráta aj s modernizáciou
úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica –
Bratislava-Vinohrady a úseku Bratislava-Nové Mesto –
Podunajské Biskupice.
* V Alternatíve 3, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 740
miliónov eur, sú jednotlivé smery vo všetkých segmentoch
osobnej dopravy sústredené do rôznych železničných staníc,
a to Hlavná stanica – smery Trnava, Kúty a Viedeň (cez
Marchegg), Bratislava-Nové Mesto – smer Galanta, Bratislava
predmestie – smer Dunajská Streda a Bratislava-Petržalka –
smery Rajka a Viedeň (cez Kittsee). V nákladnej doprave je
zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Počíta sa tu aj s
modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica –
Bratislava-Vinohrady, železničnej stanice Bratislava predmestie
a úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice.
* Alternatíva 4.1 (oprávnené náklady 872,7 milióna eur) a
Alternatíva 4.2 (oprávnené náklady 882,8 milióna eur) prináša
odpoveď o budúcnosti využitia plánovanej bratislavskej
stanice Filiálka. Osobná doprava v týchto riešeniach je sústredená
do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je zo
smerov Pezinok, Senec a Dunajská Streda sústredená do novej
stanice Filiálka. Ďalšie tri smery Malacky, Rajka a Viedeň,
cez Kittsee, do železničnej stanice Bratislava-Petržalka a
smer Viedeň, cez Marchegg, do Hlavnej stanice.
V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový
koncept. Pri týchto alternatívach sa ráta aj s modernizáciou
úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica –
Bratislava-Vinohrady. Taktiež s modernizáciou železničnej
stanice Bratislava predmestie a výstavbou nového úseku
Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka.
Úprava najkritickejších častí
Spracovateľ štúdie odporúča ďalej sledovať
alternatívy 2 a 4.1. Pre obidve alternatívy je podľa neho
potrebné spracovať štúdie širších socioekonomických
dosahov a potenciálnych prínosov vzhľadom na urbanistický
rozvoj Bratislavy a dotknutých lokalít.
„Cieľom ŽSR – manažéra železničnej infraštruktúry na
Slovensku – je predovšetkým úprava jej najkritickejších častí.
A to najmä revitalizácia bratislavskej Hlavnej stanice a
budovanie nových prestupných zastávok vlak – MHD,“ povedal
na margo výsledkov štúdie hovorca železníc Michal Lukáč.
Ide podľa jeho slov o investičné akcie, ktorých realizácia
bude mať pozitívny dosah na obyvateľov Bratislavy a aj celého
Slovenska.
Tunel pod Dunajom v Bratislave 01m47s - projektovaný železničný tunel pod Dunajom v Bratislave (video)
Rakúsky minister Gorbach chce cestovať rýchlosťou 431 km/h do Bratislavy (8. 11.2004)
"Metro" by mohla vytvoriť aj električka so železnicou
20.10.2004,
Soňa PACHEROVÁ, BRATISLAVA - Schválený nosný systém
hromadnej dopravy pre slovenskú metropolu by ešte nemusel byť
konečný. Na scéne sa totiž objavil hráč, ktorý ponúka
inú zaujímavú alternatívu. Vyžiadala by si však zmenu
vlaňajšieho rozhodnutia mestského parlamentu, na základe
ktorého sa má začať budovať ... cez Starý
most do centra mesta.
"Nevymysleli sme nič nové. Chceme len zlepšiť a
rozvinúť to, čo vytvorili naši predkovia," tvrdí
Slavomír Podmanický, generálny riaditeľ akciovky Reming
Consult. Jeho spoločnosť navrhuje vyriešiť boľavý
bratislavský problém skĺbením výhod ...
O európske peniaze, často opakujú otcovia mesta, by sa
"bohatá" Bratislava uchádzala márne. Práve na
nedostatku financií stroskotal dlhoročný sen o bratislavskom
metre. Predstava Remingu však tiež zahrnuje výstavbu ...
"Eurofondy by pre nás nemali byť nedostupné,"
odporuje Podmanický. Podľa neho treba staviť na fakt, že
Bratislava leží na trase tzv. Piateho paneurópskeho
železničného koridoru . Ten vedie z talianskeho Terstu
naprieč Maďarskom, Rakúskom a Slovenskom - cez Bratislavu,
Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou.
"Na modernizáciu tratí tohto koridoru sa s európskymi
peniazmi počíta. A Bratislava je predsa priamo jeho
súčasťou," argumentuje jeden z autorov myšlienky.
Aký je princíp navrhovaného systému? Podľa Podmanického sa
skladá z dvoch ...
Prvá, ... trate, ktoré by sa však významne zmodernizovali.
"Rozchod koľajníc by ...
Eurofondy, podľa riaditeľa Remingu "možno až z 85
percent", by sa podieľali na výstavbe ... v lokalite zrušenej železničnej stanice
Filiálka , podzemným, asi 5,2 .... tri už jestvujúce
trate - od Trnavy a Pezinka, od Senca a Galanty a od
Komárna. Na južnom konci by zase nadviazala na trate do Győru a Kittsee
....
Podmanický sa domnieva, že taký nosný systém by spĺňal
všetky požadované parametre. "Obsiahol by celé územie
mesta, zabezpečil rýchly presun Petržalčanov do centra a
umožnil by aj ...," zdôrazňuje. ... Zároveň naznačuje,
že určité kroky sa už v tomto smere začínajú podnikať.
Schéma kombinovaného systému rýchloelektričky a
železnice
....
Schválený nosný systém
.... (krátené)
Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň
BRATISLAVA 19.
10.2004 - Vybudovanie vysokorýchlostného koľajového koridoru
medzi Bratislavou a Viedňou by malo ... Vyplýva to z
utorkového rokovania ministra dopravy Pavla Prokopoviča s
bratislavským primátorom Andrejom Ďurkovským. Ako ďalej
informoval hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška,
na rokovaní rozoberali aj integrovaný systém hromadnej dopravy
v meste a jeho prepojenie na medzinárodné dopravné koridory.
Spomínané spojenie oboch hlavných miest je súčasťou
vysokorýchlostného európskeho dopravného koridoru
Paríž-Viedeň-Bratislava. "Predstavitelia ministerstva
chcú ... Časový harmonogram celej výstavby nekomentoval,
keďže zatiaľ je len v štádiu prípravy.
Koridor bude využívať koľajovú dopravu a zároveň bude
nosným systémom koľajovej dopravy prevádzkovanej v rámci
mestskej hromadnej dopravy. Jeho súčasťou bude vybudovanie
novej podzemnej železničnej stanice v širšom centre mesta -
tzv. Filiálky . Projekt bude
zároveň úzko súvisieť s pripravovaným ... "Základom
pre spojenie je rekonštrukcia tzv. Starého
mosta v Bratislave , ktorá by sa mala ..." povedala pre
agentúru SITA hovorkyňa bratislavského magistrátu Eva
Chudinová. Ukončenie rekonštrukcie mosta, po ktorom bude
premávať rýchlodrážna električka, sa ... Prvou etapou po
rekonštrukcii bude vybudovanie ...
Súčasťou vysokorýchlostného prepojenia bude aj vybudovanie
prípojky na hlavnú
železničnú stanicu a koľajového spojenia s
bratislavským letiskom. "Podľa územno-projektovej
dokumentácie mesta ide o spojenie
viedenského a bratislavského letiska
. Mesto preto plánuje zmodernizovať existujúcu železničnú
trať a dobudovať jeden kilometer novej trate, ktorá by mala
viesť až k letisku," špecifikovala Chudinová. Dodala,
že ...
Vlakom trvá jazda do centra 13 minút (10.07.2004)
Problém Bratislavy by mala vyriešiť integrovaná doprava
BRATISLAVA
02.07.2004, Sládek Dan - Mesto a Bratislavský samosprávny kraj
by mali v ...
Integrovaná doprava bude využívať spoje niekoľkých
dopravcov - DPB , SAD Bratislava, ZSSK a BRKS . Budú ich môcť
využívať obyvatelia celého Bratislavského kraja.
"Bude to nezávislá odborná inštitúcia, ktorá do leta
budúceho roka pripraví projekt integrovanej dopravy v regióne,
tak aby bola ekonomická a efektívna," povedal na tlačovej
konferencii Karol Kolada, viceprimátor Bratislavy pre dopravu.
Odkedy bude integrovaný systém fungovať, sa zatiaľ presne
nevie. Podľa Koladu to bude jasné ...
BID bude pripravovať ...
Už asi tri roky je BID vo fáze skúšobného projektu. Túto
službu v roku 2001 využilo takmer 200.000 cestujúcich, v
minulom roku a v roku 2002 viac ako 300.000. Z toho vyše 90%
boli mimobratislavskí cestujúci.
Predpokladá sa, že regionálny parlament založenie BID bez
problémov schváli. "Zastupiteľstvo Bratislavského
samosprávneho kraja vstup do spoločnosti prerokuje ...
Členovia komisie podľa jeho slov už absolvovali množstvo
diskusií s ostatnými regionálnymi poslancami a vyplýva z nich
široká podpora tohto návrhu.
V bratislavskom regióne i na území mesta v súčasnosti prudko
rastie podiel osobných automobilov na preprave obyvateľov.
Dôvodom sú predovšetkým súčasné nevýhody verejnej dopravy
- najmä prímestskej autobusovej a MHD, a s nimi spojená
nespokojnosť občanov - nepohodlný a nedostatočne rýchly
spôsob cestovania, ako aj stúpajúce ceny lístkov.
"Tieto nevýhody by mal integrovaný systém dopravy
eliminovať. Hlavné výhody sú v tom, že občania majú
jednotné cestovné lístky na viacero druhov spojov a nemusia
brať ohľad na to, kto je ich prevádzkovateľom," hovorí
Filistein. "V systéme integrovanej dopravy sa využíva
niekoľko druhov spojov - električky, vlaky a mestské i
prímestské autobusy, pričom grafikony jednotlivých prepravcov
sú koordinované." Tým sa eliminujú tzv. "hluché
miesta" medzi spojmi v rámci regiónu. V praxi to bude
znamenať, že napríklad električka alebo ...
Po vytvorení systému by mal začať klesať podiel
individuálnej dopravy. "Odbremenia sa tým najmä cesty
smerujúce do centra mesta a je predpoklad, že sa bude v meste
tvoriť menej dopravných zápch. Zníži sa tiež záťaž na
životné prostredie, pretože dopravný systém, na ktorom sa
podieľa koľajová doprava, je ekologickejší,"
vysvetľuje predseda dopravnej komisie.
Doprava bude
integrovaná
14.06.2004, Dan
SLÁDEK - Bratislavská integrovaná doprava (BID), dnes vo fáze
pilotného projektu, by mala začať fungovať od ... Obe strany
budú mať 50-percentný podiel, zatiaľ však nie je
rozhodnuté, či to bude akciová spoločnosť alebo s. r. o.
Integrovaná doprava bude využívať spoje niekoľkých
dopravcov - Dopravného podniku Bratislava, SAD Bratislava, ZSSK a BRKS . Budú ich tak
môcť využívať obyvatelia celého ...
Prednosťou BID je aj to, že integrovaný systém rieši
prípoje jednotlivých spojov. "V praxi to znamená, že
napríklad električka do vzdialenejšej časti Bratislavy ... a
tým aj postupné znižovanie individuálnej dopravy. "Po
vzniku integrovaného systému by sa mali čiastočne odbremeniť
naše cesty a zároveň znížiť ekologická záťaž na
životné prostredie," vysvetlil Filistein.
BID by mala byť malá spoločnosť s maximálne ... Činnosť
spoločnosti bude spočívať najmä v koordinácii grafikonov
jednotlivých prepravcov, aby sa eliminovali časové
"diery" medzi spojmi a v prieskumoch dopravných tokov
obyvateľstva (kto, kam a kedy cestuje).
Úlohou spoločnosti bude tiež rokovať so samosprávami o
potrebách občanov a s dopravcami o nákladoch na prepravné
výkony. Takto by mal vzniknúť systém s optimálnymi cenami
cestovného, zodpovedajúci potrebám obyvateľov v jednotlivých
častiach kraja.
BRATISLAVSKÉ METRO BY BOLO PRÍLIŠ DRAHÉ
JEDNA Z NAJVÄČŠÍCH VÝHOD ELEKTRIČIEK
BY MOŽNO BOLO TÁ, ŽE BY SA MOHLI NAPOJIŤ NA ŽELEZNIČNÚ
SIEŤ
Új Szó 01.04.2004, mi - Situácia v bratislavskej hromadnej doprave je katastrofálna. Vedia to aj vedúci
predstavitelia mesta, doteraz však neprišli s nejakým, pre
všetkých prijateľným riešením. Preplnenosť ulíc by
zmiernila roky plánovaná podzemná dráha, poslanci však
nedávno definitívne zamietli nápad výstavby metra.
V hlavnom meste počet automobilov v uplynulých rokoch výrazne
vzrástol. Dnes už na každých tisíc obyvateľov pripadá 400
osobných aut a tento počet v najbližšom období ďalej
porastie. Podľa odborníkov tento pomer do roku ...
Keď sa teda neutešená situácia v hromadnej doprave dostáva
na program, bratislavské metro, sťa nejaký vlak zo záhrobia,
je neustále sa vracajúcou témou. Prvý raz sa myšlienka jeho
výstavby objavila začiatkom sedemdesiatych rokov, keď sa
začalo s výstavbou petržalského sídliska. Pri plánovaní
150-tisícovej betónovej džungle už počítali aj s výstavbou
rýchlodráhy. Ani vtedy ...
V sedemdesiatych rokoch po zamietnutí výstavby 1435
milimetrovej úzkokoľajnej (?!?)
električkovej siete sa mesto priklonilo k výstavbe metra
sovietskeho typu. Dlhú dobu to však ...
V dôsledku neustále sa zhoršujúcej dopravnej situácie však
už v roku 1991 vyhlásili súťaž na výstavbu metra. Tú
vyhrala francúzska firma Matra, ktorá prišla ....
Odvtedy je síce myšlienka metra neustále na programe, ale
skôr ako téma na diskusiu a nie ako vážny projekt. Mesto
momentálne nechalo vypracovať analýzu, ktorá počíta len s
výstavbou ...
Jednou z najväčších predností električiek by bolo, že by
sa mohla napojiť na železničnú sieť . Touto metódou by boli
prostredníctvom hromadnej dopravy dostupné aj blízke mestá
ako Trnava , Dunajská Streda alebo Galanta . V 50 kilometrovom pásme
okolo hlavného mesta, približne ...
Otázkou však zostáva rýchlosť a hustota bratislavských
liniek. Spory sú aj okolo ....
Integrovaný systém nahradí nový
4. 3.2004,
INGRID DROZDÍKOVÁ - Systém Bratislavskej integrovanej dopravy
sa bude zrejme v prvej polovici tohto roka rušit. Tento záver
vyšiel po stretnutiach odborníkov mesta na dopravu. Potvrdil to
...
Bratislavská integrovaná doprava umožnuje na jednotný
cestovný lístok používat železnicu, autobusy SAD a MHD na
území mesta. Od budúceho roka má vzniknút nový systém
integrovanej dopravy, na ktorom sa bude podielat mesto spolu s
Bratislavským samosprávnym krajom.
Prvým krokom k novému systému bude založenie obchodnej
spolocnosti pod tým istým názvom - Bratislavská integrovaná
doprava (BID). Vlastníkmi spolocnosti bude mesto a BSK s
rovnakým podielom. Spolocnost by mala vzniknút k 1. júlu tohto
roka. "Asi v apríli alebo v júni by sme chceli obom
zastupitelstvám - mestskému aj BSK, predložit návrh na
založenie tejto spolocnosti," informoval predseda dopravnej
komisie kraja Roman Filistein. ...
Terajší a budúci BID sa v ponuke služieb líšit nemusí.
Opät sa zavedie systém jednotného cestovného lístka ...
Obchodná spolocnost koordinujúca viaceré druhy dopravy bude
otvorená aj susedným krajom. Záujem o vstup síce prejavil
Trnavský samosprávny kraj, ten však v minulom roku potvrdil,
že pripravený nie je.
Poslanci mesta minulý štvrtok schválili návrh spolocnej
deklarácie Bratislavského samosprávneho kraja a hlavného
mesta. Zámer založit spolu s vyšším územným celkom
obchodnú spolocnost vznikol na meste už v roku 2001, ked sa
ešte len pripravoval vznik samosprávnych krajov. Rokovania
medzi BSK a mestom zacali v roku 2002.
Letiská by mala spojiť
koľajová doprava
07.08.2003
(dro) - Predstavitelia viedenského letiska Schwechat potvrdili
ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi záujem o investorský
vstup do letiska v Bratislave. Predseda predstavenstva letiska
Schwechat AG Herbert Kaufmann uviedol, že zámerom spoločnosti
je ...
Semafor
Aj v meste
31.03.2003 - Možnosťami začlenenia
osobnej koľajovej dopravy do bratislavskej hromadnej dopravy, sa
zaoberal primátor Bratislavy A. Ďurkovský a generálny
riaditeľ ŽSR L.
Saxa. Zhodli sa na účelnosti prepojenia Devínskej Novej Vsi , hl. stanice a nadväzne ďalších
železničných uzlov v Petržalke
a Filiálky , nachádzajúcej sa
pri Dome odborov. Podľa L. Saxu je ...
Addams, 2. VII. 2003 - Vďaka postupujúcej výstavbe 5. mostu cez Dunaj (Košická) bola zlikvidovaná ďaľšia časť koľají na Chalupkovej ulici . Medzi Bottovou a Košickou ulicou už zostali len koľajové polia trate Nivy - prístav zaliate v asfalte Košickej a Prístavnej ulice. Dlho tam však pravdepodobne nevydržia. Z koľaje vedúcej do areálu firmy Gumon zostalo taktiež len koľ. pole v asfalte západnej polovice Košickej ulice. Východná polovica je kompletne rozkopaná. Zvyšok koľaje (cca 25 m) ešte zostal za bránou Gumon-u. Zo zvyškov 2 koľají na Chalupkovej ul. medzi Bottovou ul. a Mlynskými nivami si Siemens urobil skládku veľkorozmerných cievok na káble.
Sen o rýchlodráhe do Bratislavy (a Viedne?) sa
stáva skutočnosťou
(cs), Senčan, č.6, 2002 -
Koľajový nosný systém hromadnej dopravy Bratislava-región je
názov projektu, ktorý je označovaný ako jeden zo súčasných
subsystémov prepojenia bratislavskej mestskej hromadnej dopravy
s mestami vyššieho územného celku (VÚC). Konštatoval to
predseda Bratislavského vyššieho územného celku (VÚC) Ľubo
Roman pri svojej poslednej návšteve v Senci, kde s primátorom
mesta Ing. Jozefom Elšíkom hovorili ...
"Je nesporným faktom, že spoločné prevádzkovanie
železničnej dopravy a električiek na tých istých tratiach je
už skutočnosť. V niektorých európskych krajinách k
takémuto prevádzkovaniu pristúpili v prípadoch, keď sa
zrejme preukázal ekonomický prínos tohto riešenia. Po dlhom
období váhania toto nie je len bratislavský projekt, ale
získava punc regionálneho projektu. Myslím, že pozitívne
osloví verejnosť a získa väčšiu dôveryhodnosť aj u tých,
čo budú rozhodovať o financovaní a začatí stavby,"
tvrdí predseda VÚC. Podľa jeho slov ...
Ostáva však skutočnosťou, že nárast individuálnej
automobilovej dopravy v mestách môže zastaviť len kvalitná
mestská hromadná doprava, s primeranou kvalitou pohodlia
cestujúceho. Takáto doprava musí byť spoľahlivá,
pravidelná a bezpečná. Základný legislatívny rámec pre
takúto možnosť už existuje. Oddelením prevádzkovateľa
železničnej dopravnej cesty od Železníc Slovenskej republiky
sa urobil prvý základný krok. Existuje už aj ...
V Bratislave chcú spojit mestskú dopravu s regionálnou
železnicou
7.3.2002,
Bratislava - Kolajový systém hromadnej dopravy pre Bratislavu a
blízke okolie do vzdialenosti približne 50 km bude stát 8
miliárd Sk. S nosným systémom hromadnej dopravy (odborníci
už nehovoria o metre) na báze prepojenia mestskej hromadnej
dopravy a regionálnej železnice sa dnes na seminári v
Bratislave oboznámili predstavitelia odbornej verejnosti,
zástupcovia mestských castí, obcianskych združení a spolkov.
Ústrednou myšlienkou celého projektu je kolajové prepojenie
...
Posledná aktualizácia / Last update : 03-aug-2019 | ( zelmapba.htm ) |