Železnica v Bratislave
Ing. Valentín FILO
Ing. Milan KRÁL
Doc.Ing. Dušan HABARDA, CSc.
Podobne i v uzemnom - smernom plane z roku 1949
bola zeleznicna stanica situovana v tom istom priestore ako bola
v plane z roku 1929.
V navrhu smerneho uzemneho planu z roku 1954 sa uz zeleznici
venovala znacna pozornost. Zalozila sa koncepcia obvodovej
zeleznicnej komunikacie s novymi zeleznicnymi stanicami, a to s
osobnou stanicou na Pasienkoch (Bratislava-Nove Mesto) a s
nakladnou stanicou na uzemi Prievozu (Bratislava ustredna
nakladna stanica). Zial, zeleznicna stanica Bratislava-Nove Mesto je odsunuta mimo centra mesta a nesplna ocakavanie v
oblasti prepojenia predmestskej osobnej zeleznicnej dopravy a
MHD. V ramci tohto riesenia sa opatovne preverovala otazka
situovania zeleznicnej stanice Bratislava hlavna stanica . Po
vypracovani dvoch porovnavacich studii sa opat rozhodlo, ze tato
stanica zostane na povodnom mieste.
V dalsom uzemnom plane z roku 1963 sa tato stanica posuva
vychodne od sucasnej polohy, aby sa pokial mozno vytvorili
nastupistia v priamke. K realizacii opat nedoslo. To sa uz
pestovala myslienka, ze mesto potrebuje len jednu ustrednu osobnu
stanicu a tou ma byt Bratislava
hlavna stanica .
Polohu ustrednej osobnej stanice v meste neskor potvrdila studia
"Koncepcia vyhladovej prevadzkovej technologie v zeleznicnom
uzle Bratislava". Tuto studiu spracovala v roku 1974 docasna
pracovna skupina expertov CSD. V nadvaznosti na vysledky tejto
studie na rokovani dna 12. oktobra 1979 za ucasti pracovnikov
byvaleho UV KSS, FMD Praha a vedenia mesta Bratislavy sa
vydal pokyn na zacatie predprojektovych prac.
V ramci podrobneho technickeho a prevadzkoveho riesenia
zeleznicnej stanice Bratislava
hlavna stanica sa jej situovanie
posunulo o 400 m vychodne. V danom priestore nie je mozne
rozvinut ustrednu osobnu stanicu tak, aby sa respektovali vsetky
technicke a prevadzkove normy.
Vratme sa vsak k rozsahu spoluprace a vzajomneho respektovania
medzi mestom a zeleznicou. V zasade sa da konstatovat, ze za 150
rokov sa nepristupilo k takemu rieseniu, aby sa zeleznica stala
organickou sucastou mesta a aby sa zeleznica podielala na
dopravnych vykonoch v meste. V roku 1972 sa zrusila zeleznicna
prevadzka cez mesto. Ani zeleznica, ani mesto neriesili osobnu
dopravu z Petržalky do mesta osobnou zeleznicnou dopravou. V tomto case
vznikol do dnesneho dna trvajuci problem MHD z tohto sidliska.
Problem spoluprace je v sucasnosti este zlozitejsi. Prevazna cast
bratislavskych architektov chape zeleznicu ako barieru, ktora
znemoznuje rozvoj mesta. Tento az antagonisticky rozpor sa
prejavuje napriklad aj v otazke obnovenia prevadzky novej osobnej
zeleznicnej stanice Bratislava filialka. Tato zeleznicna stanica
ma zavazny vyznam pre regionalnu zeleznicnu dopravu zo smeru od
Trnavy a Galanty.
3. VYVOJ ZELEZNICNEHO UZLA V BRATISLAVE
3.1 UVOD
Kvoli lepsiemu pochopeniu problematiky vzniku
zeleznicneho uzla Bratislava uvedieme niektore zakladne
informacie. Stavba jednotlivych zeleznicnych trati nebola otazkou
len samotneho statu, ale tiez sukromnych spolocnosti, ktore
vystavbu trati financovali a realizovali. Tieto spolocnosti,
napriek urcitemu obdobiu zostatnovania realizovanych zeleznicnych
trati, svojimi vztahmi a naslednou spolupracou, ci uz vedomou
alebo i cez konkurencne vztahy, ovplyvnili zakladnu koncepciu a
vyvoj bratislavskeho zeleznicneho uzla.
Dnes sa zda byt celkom prirodzene, ze uz v rokoch 1832 az 1836 sa
na zasadaniach ...
3.2 OBDOBIE 1837 - 1850 (Prespursko-trnavska prva uhorska zeleznica a Uhorska centralna zeleznica)
Priprava kolajoveho spojenia Bratislavy s
Trnavou sa zacala v roku 1837. Vystavba celej trate Bratislava -
Trnava vratane jej pripravy trvala desat rokov. Projekcne prace
trvali dva a pol roka a samotna realizacia vyse sedem rokov. Prvy
usek Bratislava - Svaty Jur bol ukonceny na jesen v roku 1840.
Povodne mala byt trat trasovana cez tri slobodne mesta: Svaty
Jur, Pezinok a Modru. V Bratislave ako koncovej stanici mala trat
koncit v priestore dnesnej stanice ...
V tom case ustanovena spolocnost Uhorskej centralnej zeleznice
(1844) mala koncesne pravo na stavbu trate od rakuskych hranic
cez Bratislavu a
Pest do Debrecina s podmienkami,
a) | ze svoju trat napoji na odbocku Severnej zeleznice Ferdinandovej z Ganserndorfu do Marcheggu na rieke Morave, |
b) | ze zacne stavat z Pesti na obidve strany. |
So stavbou sa zacalo este v roku 1844 a 15. 7.
1846 odovzdali do prevadzky usek Pest - Vac.
Zaroven sa zacalo aj od zapadu so stavbou spominanej odbocky
Ganserndorf - Marchegg. A tak dna 20. 8. 1848 zapocala premavka
aj na trati Ganserndorf - Bratislava . Tato trat bola
zaustena do dnesnej zst. Bratislava hlavna stanica
(Pressburg Hauptbahnhof, Pozsony Fopalyaudvar, Bratislava hlavne
nadrazie). Prvy vlak tahal parny rusen BIHAR.
Dalsiu vystavbu nedokoncenej Uhorskej centralnej zeleznice medzi
Bratislavou a Vacom ...
V ramci prestavby, modernizacie tejto trate sa pravdepodobne
postavila nova zst. Bratislava filialka. Poloha tejto stanice je
vychodne od povodnej stanice konskej zeleznice medzi ulicami
Sancova a Jarosova. Okrem svojej povodnej stanice sa stala
pomocnou stanicou pre zst. Ba-N. Mesto. Tato stanica bola
napojena hlavne na vlecky v pristave. Kolajisko stanice sa
skladalo z dvochkolajovych skupin, povodnej zhlavovej, vyuzivanej
na lozne operacie a novej priebeznej, urcenej na dopravne ukony a
zoradovanie zataze.
V zst. Ba filialka sa na kolajisko postupne zacali vleckovymi
kolajami pripajat nove podniky. Ako vsade, i tu casom nastal
problem s priestorom. Vyrovnanie sa s tymto problemom si
vyziadalo rozne technicke riesenia. Jednou z technickych
pozoruhodnosti tejto stanice bolo ...
3.4 OBDOBIE 1890 - 1918
Koncom osemdesiatych a zaciatkom devatdesiatych
rokov 19. storocia doslo v oblasti Mlynskych Niv k intenzivnej
investicnej cinnosti. Okrem otvarania novych tovarni, ako tovarne
na vyrobu kablov - Kablovka v roku 1894, rafinerie olejov Apollo
v roku 1895 a par kilometrov vychodnejsie tovarne Stlollwerck,
prikrocilo sa k uprave celeho laveho pobrezia Dunaja v oblasti
pristavu a vratane neho.
V rokoch 1889 - 1891 bol postaveny ocelovy priehradovy
zeleznicno-cestny most. V roku 1890 uz bola vybudovana stanica
...
Informaciu o zastavkach v obvode terajsieho mesta aspon podla
mena doplnime v tom, ze prva zast. medzi zst. Raca a Svaty Jur
este na trati s konskym pohonom sa nazyvala Vajnory. Mala vsak
kratke trvanie, pretoze po zavedeni parnej prevadzky bola
zrusena.
V roku 1901 bola vybudovana tovaren Cvernovka (MDZ II., Danubius,
BDT) s vlastnou vleckou. Okrem tejto tovarne si vybudovali vlecku
aj podniky, ako Ludwigov mlyn a mestsky bitunok. Tieto a dalsie
vlecky neskorsie velmi negativne ovplyvnovali prevadzku na
mestskych komunikaciach vzhladom na urovnove krizenia, co bolo
pravdepodobne jednou z pricin, pre ktoru musela zeleznica opustit
stred mesta.
V roku 1896 sa zacala vystavba noveho pristavu (severny a juzny
bazen) uz s kolajovim vybavenim, ktore scasti sluzi az doteraz.
Prelozenie pristavu a vystavba noveho vleckoveho kolajiska v
pristave si vyziadala aj nove zapojenie na zeleznicu cez zst.
Ba-N. Mesto. Tato spojovacia kolaj bola vedena do roku 1920 po
pravej strane tratovej kolaje v smere Ba-N. Mesto - Ba-Petrzalka na nabrezie Dunaja, pricom sa zataz uvratom
prestavovala do noveho pristavu.
Dna 18. 12. 1897 sa sprevadzkovalo prepojenie Bratislavy z
Petrzalky cez Kittsee a Parndorf do Viedne aj po pravej strane
Dunaja.
Koncom devatdesiatych rokov sa v zst. ...
Do rozvoja nielen
bratislavskeho zeleznicneho uzla, ale aj mesta a celej krajiny
zasiahla vojna, ktora po prvykrat v historii ludstva dosiahla
svetovych rozmerov. V tom case zeleznica ako celok plnila aj na
uzemi monarchie nenahraditelne sluzby pre vojska a ich staby.
Zeleznica bola schopna plnit dovtedy nezname sluzby, hlavne pri
premiestnovani samotnych vojsk a potrebneho materialu.
V ramci bratislavskeho zel. uzla v tomto case bola uz po stranke
komercnej, prepravnej pripravena najma na nakladku a vykladku
vojenskych transportov. Na tento ucel sluzili najma stanice Ba
filialka a Ba-N. Mesto.
Poznámka :
Pretože väčšia časť tohto dokumentu bola prepisovaná na
PC, ktoré obsahovalo len anglickú abecedu, obsahuje aj text bez
diakritiky.
Zdroj : Horizonty dopravy 1 - 4 / 1999 | Strana vytvorená / Site created : 3. IV. 2000 |