Bratislavské železničné zaujímavosti
Výhodná poloha Bratislavy na križovatke obchodných ciest, ako aj hospodárske faktory predurčili Bratislavu na to že v meste postavili prvú železnicu a železničnú križovatku v Uhorsku.
Prvý železničný zákon v Uhorsku. Prvé snahy o zavedenie železničnej dopravy na Slovensku sa datujú od r. 1836. Uhorský snem na zasadnutí v Bratislave v rokoch ...
Prvou konskou železnicou na Slovensku bola Bratislavsko-trnavská železnica postavená ..
Prvý parný vlak, železničný most, tunel, stanica. V nedeľu 20. 8. 1848 prišiel do Bratislavy prvý parný vlak ťahaný parným rušňom Bihár; v ten deň otvorili prevádzku Centrálnej uhorskej železnice na úseku Marchegg - Bratislava. V súvislosti s výstavbou železničnej trate sa v Bratislave vybudoval ...
Najstarším zachovaným obrazovým dokumentom s rušňom na parný pohon z čias prvej bratislavskej parostrojnej železničnej stanice je rytina L. Rohbocka z r.1857; zreteľne zachytáva dodnes existujúci násyp a prvú parostrojnú železničnú stanicu.
Unikátnu železnica s volským záprahom vybudovala akciová spoločnosť ...
Najvyšší rýchlostný rekord v histórii parnej trakcie u nás urobil 27. 8. 1964 rušňovodič Róbert Procházka z bratislavského rušňového depa na rýchlikovom parnom rušni Albatros. Dosiahol rýchlosť 162 km/h.
Prvý elektrický vlak prišiel do Bratislavy z Břeclavi 10. 11. 1967 o 10.30 hod.
Posledný parný vlak opustil bratislavskú filiálnu stanicu 17. 10. 1980 o 7,30 hod. Jeho slávnostná historická jazda sa skončila v Leopoldove, kde pre jej účastníkov pripravili výstavu parných. rušňov a modelov a odborný seminár o perspektívach železníc.
Pamätník rozvoja železničnej dopravy na Slovensku založili v Bratislave r. 1983. Expozícia sa buduje v historickej budove prvej parostrojnej železničnej stanice na Šancovej ulici l v Bratislave.
(Zdroj: 31 )
Šancová ul.
Bola tu handrová továreň Bunzl a Bianchi (č.d.3),
s.č. pešiackych kasární, budova vojenskej väznice,
Esterházyho záhrada s hostincom, kat. cintorín
(Blumentálsky), filiálna stanica, delostrelecké kasárne a
dobytčí trh. Ulica bola podstatne prebudovaná cca v r. 1975.
Od r. 1985 je tu ...
Pražská ul.
Na Meszárosovom pláne mesta v ľavom vnútornom
oblúku je zakreslená továreň Lippert, po pravej strane
šesťkrát sklady, z posledného skladu lanovka do patrónovej
továrne, hl. železničná stanica, tinel, oproti stanici pod
Kalváriou Palugyay, pod ním vinohrady, hore šachta
železničného tunela.
Kukučínova ul.
Pôvodne vinohrady, dnes radová domová zástavba z
východnej časti a železničná trať (odstavná stanica) zo
západnej strany. Na Mészárosovom pláne mesta z r. 1925 ľavá
strana železnica "Do Dynamitky".
Rok 1933 - sa uvádza výstavba železničnej spojky, 1937
filiálna železničná stanica, Br. uhoľná spoločnosť,
automobilové garáže št. železníc.
Lamač
1845 výstavba železničnej trate
Petržalka
1918 zriadenie podacej železničnej stanice
(Zdroj: 32 )