Kríva na jedno koleso,
prosí o barlu
Najstaršia úzkorozchodná električka
je stratová
DANUŠA DRAGULOVÁ - FAKTOROVÁ
Z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc bez
privatizácie i modernizácie
Ekologickosť elektrickej prevádzky sa hlásila o slovo už v
časoch, keď na našich koľajniciach kraľovala para.
Spočiatku sa na Slovensku elektrizovali najmä miestne trate, a
to predovšetkým v kúpeľných a rekreačných oblastiach.
V roku 1909 začala písať svoju históriu pravidelná
prevádzka úzkorozchodnej elektrickej trate z Trenčianskej Teplej do
Trenčianskych Teplíc. Jej najdôležitejšou úlohou bolo
priblížiť trenčianskoteplické kúpele svetu. Ešte v 16. a
17. storočí putovali ľudia k liečivým prameňom väčšinou
pešo, neskôr na dostavníkoch. S rozvojom kúpeľov a prílivom
hostí priamo súvisela výstavba považskej železnice, ktorá
do roku 1874 viedla po Istebník pri Trenčíne, v roku 1883
dobudovali celý úsek Bratislava - Žilina. V Trenčianskej Teplej , vzdialenej od
Trenčianskych Teplíc necelých 6 kilometrov, bola zastávka.
Tak sa do kúpeľov mohli dostať i tí, ktorých predtým
odrádzali útrapy dlhej a nebezpečnej cesty. Vybudovanie trate
električky, spájajúcej štátne dráhy s kúpeľmi, znamenalo
veľký zlom. Táto šesťkilometrová trať mala mimoriadny
význam a rozhodne ju nemožno nevážiť len nejakým lokálnym
charakterom. Priblížila Trenčianske Teplice Európe.
Električka premávala ku každému vlaku, stojacemu v Teplej , teda 32-krát denne. ...
(Práca 3.1.1997)