Kríva na jedno koleso, prosí o barlu
Najstaršia úzkorozchodná električka je stratová
DANUŠA DRAGULOVÁ - FAKTOROVÁ
Z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc bez privatizácie i modernizácie

Ekologickosť elektrickej prevádzky sa hlásila o slovo už v časoch, keď na našich koľajniciach kraľovala para. Spočiatku sa na Slovensku elektrizovali najmä miestne trate, a to predovšetkým v kúpeľných a rekreačných oblastiach.
V roku 1909 začala písať svoju históriu pravidelná prevádzka úzkorozchodnej elektrickej trate z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc. Jej najdôležitejšou úlohou bolo priblížiť trenčianskoteplické kúpele svetu. Ešte v 16. a 17. storočí putovali ľudia k liečivým prameňom väčšinou pešo, neskôr na dostavníkoch. S rozvojom kúpeľov a prílivom hostí priamo súvisela výstavba považskej železnice, ktorá do roku 1874 viedla po Istebník pri Trenčíne, v roku 1883 dobudovali celý úsek Bratislava - Žilina. V Trenčianskej Teplej , vzdialenej od Trenčianskych Teplíc necelých 6 kilometrov, bola zastávka. Tak sa do kúpeľov mohli dostať i tí, ktorých predtým odrádzali útrapy dlhej a nebezpečnej cesty. Vybudovanie trate električky, spájajúcej štátne dráhy s kúpeľmi, znamenalo veľký zlom. Táto šesťkilometrová trať mala mimoriadny význam a rozhodne ju nemožno nevážiť len nejakým lokálnym charakterom. Priblížila Trenčianske Teplice Európe.
Električka premávala ku každému vlaku, stojacemu v Teplej , teda 32-krát denne. ...

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

(Práca 3.1.1997)


Späť na " TREŽ "  
Strana vytvorená / Site created : 2. VII. 2001
Posledná aktualizácia / Last update : 2. VII. 2001
( h122-5.htm )