TRAŤ MLÁDEŽE
Doc. Ing. František H e r z á ň, CSc.
Poznám dvoch mužov, ktorí pri listovaní v Cestovnom poriadku ČSD sa u trate pod číslom 433 nostalgicky pozastavia a začnú v pamäti oživovať to, čo my mladší poznáme napr. z dejepisu ako “povojnové hrdinstvo mladých ľudí". Energia, pracovitosť, disciplína, to boli vklady, ktoré v neuveriteľnom krátkom čase zhmotnila mládež na traťovom úseku v južnej časti stredného Slovenska. ...
1. NEŽ VZNIKLA TRAŤ MLÁDEŽE
V 18. storočí sa vytvoril v Banskej Štiavnici Hlavný komornogrófsky úrad (HKG) ako vrchný reprezentant baníctva, železiarstva a mincovníctva na Slovensku. Spojenie tohto významného centra s okolím sa realizovalo konskými poťahmi. V 19. storočí bol však tento druh dopravy už veľmi drahý. Preto v roku 1868 bol inžinier P. Baláž poverený zostavením plánu stavby železnice z Banskej Štiavnice do Hronskej Breznice, s napojením na Uhorskú severnú dráhu. Dňa 15. 6. 1868 Ministerstvo verejných prác a dopravy v Budapešti vydalo povolenie na prípravu stavby konskej dráhy. ...
V roku 1933 historické pramene dokazujú žiadosť Banského riaditeľstva v Banskej Štiavnici o prestavbu trate na normálny rozchod. Tento zámer Slovenský banský revír v Bratislave zamietol. Až v roku 1941 Banské riaditeľstvo presadilo na Trasovacom oddelení slovenských železníc vo Zvolene požiadavku na zmenu rozchodu. V októbri 1943 vydal Župný úrad v Banskej Bystrici vyhlášku, že ...
2. TRAŤ MLÁDEŽE
2.1 Otvorenie stavby
Prestavba trate objektívne viazla. Preto Povereníctvo
dopravy (K. Bezek) využilo ponuku Ústredného Zväzu slovenskej
mládeže (E. Sýkora), že dobuduje prvé 4 úseky. Bola
uzavretá dohoda - povereníctvo hradí náklady, ústredie
zabezpečuje pracovnú silu. Neskôr ÚSSM prijal záväzok na
dokončenie 5. i 6. stavby. Dohoda obsahovala aj termín
dokončenia: 28. 10. 1949. Povereník dopravy 1. 4. 1948 K. Bezek
rozhodol, že vybudovaný úsek ponesie názov Trať mládeže.
Práce boli začaté slávnostným výkopom 5. 4. 1948 za
účasti K. Šmidkeho.
2.2 Postup prác
Dňa 8. 3. 1948 nastúpila Prvá robotnícka úderná
brigáda ministra Ďuriša v počte 25 osôb na prípravu
ubytovacích priestorov. 15. marca nastúpilo ďalších 150
mládežníkov. Mimoriadne nepriaznivé počasie a počiatočné
organizačné nedostatky mladí ľudia kompenzovali výrazným
pracovným úsilím. V lete 1948 sa budovali náročné zemné
stavby a viadukt. V závere roka sa dokončilo 55% všetkých
betonárskych prác. ....
2.2.1 Železničný zvršok
Na celom úseku sa spotrebovalo 2500 ks koľajníc typu
A a 120 ks koľajníc typu C ďalej 30 ks výhybiek a 37 820
podvalov.
2.2.2 Mosty a priepuste
Jedným z najobtiažnejších objektov bol most cez
rieku Hron v km 1,616. Práce začali 15. 9. 1948 a boli
dokončené 3. 1. 1949. Spotrebovalo sa 1,9 tis. m3 betónu a
muriva. Most sa skladá z 3 polí s celkovou dĺžkou 105 m.
Celková konštrukcia mostu má hmotnosť 270 t. Viadukt v km
6,58 tvorí priehradová konštrukcia s troma poliami 3 x 42,4 m
s hmotnosťou 430 t. Na viadukte je stúpanie 16,2 %%. ...
2.2.3 Tunel
Bezpochyby zložitou úlohou bolo vybudovanie tunela v
km 17,889 až km 19,083. Tunelové práce začali už 25. 10.
1943 razením smerovej štôlne na severnej strane. Štôlňa
bola dokončená až 27 9. 1946. Do 1. apríla 1948 bolo
dokončených len 20 % stavebných prác. Od tohto dátumu
stavebníci vykopali 660 tis. m3 zeminy a spotrebovali ešte
18,2 tis. m3 betónu a muriva.
2.3 Organizácia práce
Činnosť brigádnikov riadil Hlavný štáb brigád
Trate mládeže, na čele ktorého bol B. Toman. Štáb riadil
oddelenia: technické, organizačné, kultúrne, politické,
telovýchovné, propagačné, hospodárske a zdravotnícke.
Ďalej bola zriadená krajčírska a obuvnícka dielňa,
fotooddelenie, poštová a telegrafná služba a telefónna
ústredňa. Hlavný štáb riadil 9 základných a 9 prechodných
táborov. Každý tábor mal svoj riadiaci štáb. Jedna
pracovná brigáda mala 4 až 5 pracovných čiat po 30 až 36
brigádnikoch. Približne jednu tretinu brigádnikov tvorili
dievčatá. ...
2.4 Otvorenie premávky
Dňa 24. 10. 1949 Hlavný štáb vydal rozkaz č. 66, v
ktorom oznámil dokončenie stavby Trate mládeže. Dva dni pred
týmto rozkazom o 15 h bola definitívne dokončená hlavná
koľaj. Slávnostné otvorenie Trate mládeže vyvrcholilo
príjazdom slávnostného vlaku do Banskej Štiavnice ...
(Zborník referátov o vzniku, rozvoji a perspektívach železničnej prevádzky v Stredoslovenskom kraji, VŠDS Žilina, 1989)
Strana vytvorená / Site created : 4. VI. 2001 | ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h154-3.htm ) |