Poľná železnica
Slovenského poľnohospodárskeho múzea
v Nitre
S e m a f o r
Nové depo
23.08.2003,
z materiálov Ž semaforu pripravil Jozef Kunik - Pre tri parné
rušne historickej Nitrianskej poľnej
železnice pribudlo nedávno v areáli výstaviska Agrokomplexu v
Nitre nové depo. Parné rušne vyrobené v rokoch 1918, 1949 a
1951 sa nachádzajú v skanzene Slovenského poľnohospodárskeho
múzea a slúžia ako dopravný prostriedok návštevníkov po
výstavisku. Predstavitelia mesta Nitra prejavili záujem
sprevádzkovať úzkorozchodnú poľnú železničku i mimo
areálu výstaviska, všetko však závisí od finančnej
situácie. V budúcnosti by podľa predbežných zámerov mohla
železnička premávať z výstaviska cez centrum mesta na hlavnú stanicu , čo by prispelo k
rozvoja cestovného ruchu v Nitre.
Neopraviteľný rušeň dnes premáva po výstavisku
Aj v dnešnej modernej dobe sa nájdu nadšenci, ktorí si príležitosť na prehliadku parných strojov nenechajú ujsť. Jedným z nich bol aj plzeňský dôchodca Jiří Dudáček, ktorý precestoval viac ako 600 kilometrov do Nitry, aby vzhliadol krásy týchto starých strojov. Porozumenie pre jeho nadšenie prejavil samotný prednosta Nitrianskej poľnej železnice (NPŽ) Ing. Waclaw Gidaszewski. Ako naslovovzatý nadšenec neváhal a previezol ho s nami areálom nitrianskeho Agrokomplexu.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 15/2002 časopisu Ž-Semafor z 28. VIII. 2002)
Nitrianska poľná
železnička prepravila v roku 1998 až 90-tisíc cestujúcich
Pripravujú ďalšie
atrakcie - točňu a veselý vláčik
Miroslav PAVLÍK
Na prahu nového milénia uplynie 16 rokov od
chvíle, kedy začali voziť návštevníkov veľtrhov a výstav
na nitrianskom výstavisku úzkorozchodné parné vláčiky.
Letné vagóniky praskali vo švíkoch aj na tohtoročnom 26.
medzinárodnom veľtrhu Agrokomplex, ktorý sa skončil 25.
augusta.
Parný rušeň U 35.901 začínal svoj nový život v expozícii
Slovenského poľnohospodárskeho múzea na výstavisku
Agrokomplex v Nitre (SPM). Ako uviedol prednosta
úzkorozchodnej železnice Nitrianska poľná železnička
(NPŽ) v skanzene SPM Ing. Wáclaw Gidašewski, vyrobila ho v
roku 1918 firma Krauss v Linci. Za šrotovú cenu ho pracovníci
SPM v dezolátnom stave odkúpili z Moravských šamotových a
lupkových závodov Velké Opatovice (závod Mladějov) v
roku 1987. Strojcom znovuzrodenia rušňa sa stal konštruktér
Prof. Doc. Ladislav Križan, CSc., zo Slovenskej vysokej školy
technickej u Bratislave, ktorý sa podujal spracovať
dokumentáciu pre renováciu rušňa. Dva a pol roka trvala
kompletizácia mašinky. Kotol regenerovali ŽOS České
Velenice, rúrky sú zo závodu VTŽ Chomutov, časť podvozku
opravovali Švermove železiarne Podbrezová, obruče na kolesá,
osi a "križáky" pochádzajú zo ZŤS Dubnica nad
Váhom a plechy na kabínu z VSŽ Košice.
Po prvýkrát vozil parný rušeň U 35.901 návštevníkov 19.
septembra 1990. "Krstný otec" Prof. Doc. L. Križan,
CSc., sa však tejto slávnostnej chvíle už nedožil. Ako
memento zostalo jeho familiárne oslovenie Križko, ktorým
je rušeň označený.
Okrem neho sú v depe NPŽ ešte dva parné stroje. Prvý
funkčný rušeň, ktorý na výstavisku začal jazdiť U
25.001 - vyrobili v roku 1951. Slúžil v Královodvorských
železiarňach. Pre SPM ho získali v roku 1986. Pôvodný
rozchod 650 mm museli vo Švermových železiarňach v
Podbrezovej upraviť na 760 mm, kotol opravili v ŽOS České
Velenice. Rekonštrukčné práce trvali dvanásť mesiacov a
v roku 1987 bola "trinástka" slávnostne uvedená na
tras. Rušeň má totiž číslo 13, a tak "nešťastné
číslo" prinieslo šťastie pre železničku na výstavisku
v Nitre. Ďalším strojom je U 36.001 vyrobený v roku 1949. Ten
doslúžil v Švermových železiarňach v Podbrezovej a stál
na podstavci pred SOUŽ v Bratislave. Park hnacích vozidiel
doplňujú dva dieselelektrické rušne - BNE 50 z
kameňolomu v Konrádovciach a BNE 60 H zo ZŤS Dubnica nad
Váhom.
S výstavbou trate Nitrianskej poľnej železničky začali v
roku 1984. Zbierali stavebný materiál, výhybky, vozne,
koľajnice, podvaly. Zvršok bol hotový v auguste 1985. Je 2,6
km dlhý s rozchodom 760 mm. Pochádza zo zvyškov poľnej
železničky zo Želiezoviec, kde viedla pôvodne (v roku 1895)
konská železnica. Jej sláva skončila, podobne ako
ostatných poľných a lesných železníc, v rokoch 1970 až
1980, keď bolí vytrhané posledné metre koľajníc.
Najstaršie koľajničky, ktoré majú na NPŽ, nesú rok výroby
1881 a sú samé o sebe pamiatkou. Inaugurácia - symbolické
poklepanie koľaje - na trati NPŽ bola 2. septembra 1985. Vtom
istom roku železnička prepravila 30-tisíc a v roku 1998 až
90-tisíc cestujúcich.
Hlavnou a riadiacou staničkou je Skanzen. Z nej vychádzajú
vláčiky na okružné jazdy po častí výstaviska alebo do
staničky Brána. Pri staničke Skanzen je námestie s
historickými budovami -školou z obce Divín z roku 1861,
funkčnou pekárňou z Veľkého Bielu a mliečnicou (zberňou
mlieka) z obce Cífer. A ešte jedna zaujímavosť - trať
prechádza ponad potok Selenec po moste, na stavbu ktorého
použili častí historického mosta z Trenčína.
-Je to dokumentačná železnička, - upresnil Ing. W.
Gidašewski. - Jej poslanie bolo prepravovať cukrovú repu do
cukrovarov, sypké hmoty, obilie aj zvieratá. V skanzene sa
snažíme zachovať - podobne ako starobylé činnosti: ručné
lisovanie oleja, pečenie chleba, mlátenie, orba radlom
(drevený pluh, ktorý ťahal človek) - túto tradíciu. Máme v
inventári osobné aj nákladné vozne z rokov 1936 - 38 s
pôvodnými kolesami aj rámami. Ich podvozky sú ešte na
originálnych švédskych ložiskách. Pripravujeme ešte jednu
atrakciu pre naše tri rušne a dve dvojvozňové osobné
súpravy začne onedlho slúžiť aj rekonštruovaná točňa.
Pochádza z Radošiny a bola vyrobená v 1906. Máme tiež v
úmysle postaviť špeciálny vozeň pre našich vzácnych
návštevníkov - vozíčkárov a s použitím BNE 60 H niečo
špeciálne len pre najmenších - veselý detský vláčik.
(Ž-Semafor č. 17, roč. IX., 1999)
Poľná železnica v Nitre
Slovenské poľnohospodárske múzeum v Nitre zriadilo v
areáli výstaviska Agrokomplexu "Slovenské technické
poľnohospodárske múzeum v prírode". Jeho súčasťou je
aj expozícia poľnej železnice, pripomínajúca kedysi veľmi
rozšírený dopravný prostriedok veľkostatkov, hlavne
v okolí cukrovarov.
Prvotnou motiváciou bolo zrekonštruovanie úzkorozchodnej
poľnej železnice z veľkostatku v Želiezovciach. Do Nitry
tak boli prenesené zbytky poslednej slovenskej poľnej
železnice zakomponované medzi ostatnými pamiatkami
slovenského vidieku.
Táto veľmi účinná vnútropodniková doprava o maximálnej
dĺžke 64 km vychádzala od statku v Želiezovciach, spájala
celý rad dvorov (na 3400 hekrárovom pozemku veľkostatku)
v okolí s cukrovarom v Pohronskom Ruskove, železničnou
stanicou, mlynom a sídlom majetku. Prepravovala tony plodín,
materiálov zvierat a ľudí. Zrušená bola až v roku 1975.
Výstavba poľnej železnice začala od roku 1984 v areáli
Slovenského poľnohospodárskeho múzea (SPM) v Nitre. Najskôr
v roku 1985 začala premávka na trati rozchodu 760 mm
s dĺžkou 600 m, v roku 1987 bol spojazdnený okruh dĺžky
1600 m. Nakoniec v roku 1990 pribudol nový 1 km úsek
spájajúci vytvorený okruh v areáli SPM s hlavnou bránou
výstavného areálu Agrokomplexu.
Na úzkorozchodnej železnici premávajú osobné vozne
pochádzajúce z rokov 1937-39. Slúžili pôvodne na prepravu
dreva, volali sa “Neptúnky”. Nadstavby vytvorili v rokoch
1985 – 1987 v JRD Radošinka vo Veľkých Ripňanoch a v JRD
Novoť (okres Dolný Kubín).
Parné úzkorozchodné rušne:
V areáli SPM sa nachádza niekoľko odstavených
úzkorozchodných vozňov nielen pôvodom poľnohospodárskeho
využitia, ale aj vozňov z bývalej železnice Ružomberok - Korytnica , dokonca aj
niekoľko oplenových a vyklápacích vozňov.
Zaujímavosťou je, že úzkorozchodná trať prechádza aj cez
potok Slanec, cez ktorý vedie most s celokovovou konštrukciou.
Most pôvodne slúžil ako železničný most cez Váh
v Trenčíne vyše 60 rokov. Druhou zaujímavosťou je veľká
točňa, ale upravená z normálneho rozchodu.
V Nitre vytvorené dielo pripomíma skôr pioniersku dráhu
v zábavnom parku. Zatiaľ čo ostatné exponáty múzea
pôsobia čo do vzhľadu i činnosti viacmenej verne, väčšina
exponátov poľnej železnice pochádza z úplne iného
prostredia a je to na nich na prvý pohľad vidieť.
Postupne zrekonštruovaná a oživená železnica dnes
v letných mesiacoch, počas väčších výstav prepravuje
návštevníkov po skanzene a do skanzenu. Na záver treba
pracovníkom pripomenúť, že SPM by sa malo usilovať o
vernosť exponátov poľnej železnice vrátane absentujúceho
dokumentačného zachytenia vývoja a významu tohto osobitého
dopravného prostriedku vidieku.
Zdroje:
MÚZEÁ v prírode
Národná obroda / 23. Jún 2000
Expozícia Slovenského poľnohospodárskeho múzea
Súčasť Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre.
Vystavených 36 objektov ľudového staviteľstva, bývania,
tradičných postupov pri spracovaní poľnohospodárskych
plodín, okrem iných včelíny, senníky, pálenica, pekáreň,
olejárne, čistiareň osív, mliečnica, voštinársky záboj,
valcha, škola, konopná stupa, úzkokoľajná poľná
železnica, mlyny, vinohradnícke búdy. Objekty a technológie
sú funkčné a prezentujú ukážky ich využitia.
(krátené)
Kontakt: 950 50 Nitra, Dlhá ul. 9, tel. 037/366 47-8
Odkazy / Other information: