PRIEMYSELNÁ
ŽELEZNICA Pernek - Bane |
V Malých Karpatoch sa okrem dreva ťažia tiež nerastné
suroviny, predovšetkým vtedy vápenec v Rohožníku. V
minulosti bola ťažba rozmanitejšia. V kopcoch pri Perneku
pracovali bane na pyrit. Za prvej svetovej vojny, v roku 1917,
spoločnosť Klímove banské a hutné závody postavila
úzkokoľajku pre dopravu suroviny z baní do továrne pri zastávke a
nákladisku Pernek . Bola asi 6 km dlhá (pozn. red. –
pozri tiež poznámku J. Karoviča na str. 2), s jednou úvraťou
približne v polovici trasy pre lepšie zvládnutie výškového
rozdielu. V dôsledku povojnovej krízy bola v roku 1922 ťažba
v baniach zastavená a v roku 1924 firma likvidovaná.
Železnička bola pravdepodobne tiež zrušená.
Chemická továreň s krátkou vlečkou stávala pri trati na
opačnej strane cesty ako zastávka. Dnes tu zostal len starý
obytný dom. Úzkokoľajka viedla po ľavej strane cesty smerom k
Perneku, počom sa odklonila do poľa a po severnom okraji obec
obišla. Stopy po nej tu nezostali takmer žiadnej, len pri obci
je poľná cesta v jednom mieste vedená na násypu s
priepustkom.
Potom úzkokoľajka krížila cestu do Kuchyne, za cestou je v
jej trase prašná cesta k násypke kameňolomu. V priestore pod
lomom bola úvrať. Za úvraťou je už teleso železničky dobre
zachované. Dostaneme sa k nemu po niekoľkých krokoch do svahu
z miesta, kde sa k ceste pripojuje jednosmerná cesta od
násypky. Na telese vo svahu je i jeden priepustok. Zakrátko
opúšťa listnatý les a prechádza nad Pernekom otvoreným a
zarasteným terénom. Tu je tiež prerušené starým lomom, o
niečo ďalej sa na ne napojuje cesta so žltou turistickou
značkou a pokračuje lesom. Opakuje sa tak situácia z
predchádzajúcej popisovanej úzkokoľajky, kde si i neznalí
turisti môžu dopriať prechádzku po zaujímavom telese.
Spočiatku sa príliš nelíši od obvyklej lesnej cesty, až na
vyrovnané stúpanie a menšie zárezy. Neskôr sa ale krátko za
sebou objavia dve opornej steny, prerušené celkom tromi
priepustkami. Na vnútornej stene jedného z nich je vyrytý
letopočet 1917. Teleso zarezané vysoko v úbočí zachádza do
bočného údolia a prekonáva jej mohutným násypom. Podobná
situácia sa opakuje zhruba o pol kilometra ďalej. Končí pri
zbytkoch kamennej rampy pod starými štolami. Štoly boli trochu
vyššie vo svahu, zrejme ich tiež spojovala úzkokoľajka,
ktorej trasou by mohla byť vrstevnicová línia zarezaná v
úbočí.
Jaroslav Přibyl, Tulák 9/28. XI. 1998 ( Klub dráhařů )
PRUMYSLOVÁ DRÁŽKA PERNEK- BANĚ
Asi 6 km dlouhá drážka vedla od nádraží podél silnice, pak
objela obec Pernek od severu. Následovala úvrať a pak dlouhé
stoupání až na konec trasy. Tato část vedla v lese.
Současnost drážky: od nádraží Pernek až k úvrati
zmizela trasa drážky v poli. Těsné před úvratí je z ní
cesta a posléze silnice do lomu. Úsek za úvrati je zarostlý
až do místa, kde se na něj napojuje žlutá značka. Ta po
tělesu vede až na bývalou konečnou. Těleso je zde perfektně
zachováno. Boční údolí jsou překonávána vysokými náspy,
místy jsou i zářezy a opěrné zdi. Na konci bývalé tratě
jsou vlevo vidět zbytky rampy.
Jiří Marek, Tulák č.8/12. IX. 1998 ( Klub dráhařů )
Oprava článku Pernek – Bane z
Tuláka č. 8
Jozef Karovič
Drážka mala 9 (nie 6) km, postavená bola roku 1917 ruskými a talianskymi vojnovými zajatcami.
(Tulák č.9/28. IX. 1998, Klub dráhařů )
Dočasný rozmach ťažby antimónu a kyzov, počas ktorého bola vybudovaná v Perneku za podpory štátu a za pomoci vojnových zajatcov 7,5 km dlhá úzkokoľajná železnica z ložiska až na žel. stanicu obce Pernek, končí v roku 1922.
( permonik.host.sk )
In 1917 fall openning industrial Railway by Pernek (long aprox. 6 - 9 km), damaged in 1924.
číslo trate/Line No. | od/since |
442 | 5. V. 1999 |
413 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links: