Čaro poľných úzkorozchodiek na slnkom rozpálených poliach

Jozef GULÍK

Úzkorozchodné železnice patria neodmysliteľne k histórii Slovenska. Horským údoliam sa kedysi prepletali železnice lesné a v nížinách zasa železnice poľnohospodárske - medzi nimi hlavne cukrovarské. Romantiku zabudnutej histórie preto môžeme hľadať nielen v lesných zákutiach v tieni borovíc, ale aj na slnkom rozpálených poliach.
Zrod železníc úzkeho rozchodu na nížinách súvisel s prudkým rozvojom podnikov potravinárskeho priemyslu na začiatku tohoto storočia. Každý väčší poľnohospodársky podnik (ale častokrát i menšie majere, liehovary a pod.) si časom vytvoril vlastnú sieť takýchto železníc, ktorými obhospodaroval svoje pozemky. Najzaujímavejšie a najrozsiahlejšie siete si vybudovali cukrovary a týmto železniciam sa hovorí jednoducho - cukrovarské.
Niekoľko takýchto železníc dĺžkou svojej siete hravo predstihlo mnohé trate "veľkej železnice". Cukrovarskú úzkorozchodku s dĺžkou viac než 100 kilometrov mala v prevádzke firma "Veľkošuriansky cukrovar a rafinéria akciová spoločnosť v Šuranoch". Rozchod koľají bol 760 mm, ako bolo obvyklé na lesných a cukrovarských úzkorozchodných železniciach.
Prvý vybudovaný úsek viedol zo
Šurian (vtedy Veľké Šurany) do dvora Kesov a otvorili ho už v roku 1911, ....

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

(Ž-Semafor 12/2000)

Odkazy/Links:

  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Úzkorozchodné dráhy - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report

  • Späť na " Železnice cukrovaru Šurany "
    Strana vytvorená / Site created : - -2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 12-VII-2004
    ( h442-4.htm )