LESNÁ ŽELEZNICA
Bošany - Cibajka
Klátova Nová Ves
Na odvoz vyťaženého dreva, kameňa a neskôr aj vápna slúžila úzkokoľajná železnica, ktorú dal ešte počas prvej svetovej vojny s pomocou srbských zajatcov postavil barón Stummer. Jedna vetva trate viedla na železničnú stanicu do Bošian a druhá mala viesť z lesov v Klátovej na parnú pílu v Topoľčanoch. Barónovi Leopoldovi Stummerovi sa však nepodarilo vykúpiť pozemky od práznovských a topoľčianskych roľníkov, preto táto vetva trate končila pri Práznovciach, kde bola vykladacia rampa. Z nej furmani na vozoch prevážali drevo na pílu do Topoľčian. Zaujímavosťou tejto železnice bolo, že na nej premávali malé parné lokomotívy nazvané podľa krstných mien troch dcér baróna Stummera: Gertrúda, Karola a Edita. Úzkokoľajná železnica slúžila aj na odvoz cukrovej repy z veľkostatku v Klátovej na železničnú stanicu v Bošanoch, odkiaľ sa vagónmi ČSD prevážala do cukrovaru v Tovarníkoch. Z cukrovaru sa späť na veľkostatok dovážali rezky z cukrovej repy a na majeri sa kompostovali. Úzkokoľajná železnica slúžila svojmu účelu do roku 1941, keď ju majiteľ veľkostatku predal firme Konštruktíva v Beluši. Po celý čas jej premávky bol kuričom na lokomotíve Klátovčan Karol Lauko (Cibajský).
Zdroj: Ján Lukačka: Klátova Nová Ves, OÚ Klátova Nová Ves, 1993
číslo trate/Line No. | od/since |
460 | 6. III. 2000 |
451 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links: