SZOB
- PASTOVCE LESNÁ ŽELEZNICA CEZ HRANICU |
Každý účastník klubovej akcie v roku 1990 má iste v
pamäti slávnu jazdu na nákladných vozňoch úzkorozchodného
vláčiku zo Szobu do kameňolomu pri Márianosztry. Dnes už by
niečo také nebolo možné, železnička v roku 1993
doslúžila. Zatiaľ zarastá vegetáciou, ale možno, že sa po
nej ešte niekedy zvezieme, ak sa uskutoční plánovaná obnova.
I keď po celej trati uvedenej v nadpise to v žiadnom prípade
nebude, to asi nešlo ani v dávnych dobách.
Trať zo Szobu do kameňolomu bola posledným prevádzkovaným
úsekom siete bývalej lesnej železnice v juhozápadnej časti
pohoria Börzsöny. Jej základ vytvorili dve pôvodne
samostatné koňky, postavené pred prvou svetovou vojnou s
rozchodom 760 mm. Jedna viedla zo Szobu do Márianosztry (6 km),
druhá z dnešných slovenských Pastoviec cez Nagybörzsöny do
lesného údolia za Kisírtáspusztou (17 km). Táto železnička
bola v roku 1918 rozdelená hraničnou riekou Ipeľ medzi
Československo a Maďarsko. To nemohlo znamenat nič iné ako
zánik, i keď neprišiel okamžite. Jej koncová časť zostala
v prevádzke i potom ako súčasť trate zo Szobu, lebo v roku
1921 došlo k prepojeniu samostatných tratí cez kopec
náročným úsekom dĺžky 9 km z Márianosztry do Kisírtáse,
tentokrát už s parnou prevádzkou. V mezivojnovom období
pribudli ďaľšie odbočky, naopak po druhej svetovej vojne sa
trať skracovala. V roku 1974 bola zrušená stredná časť
kmeňovej trate z Márianosztry do vrcholovej stanice Nagyírtás
(7 km) a nakoniec vyššie zmienený stredný úsek do Szobu.
Jediným neodpísaným úsekom tak zostáva trať Nagybörzsöny
– Nagyírtás (7, 5 km), i keď ani tu vlaky nejazdia –
turistická preprava osôb skončila v roku 1992.
Vrátime sa ešte na počiatok Československa a nahliadneme do
pamätnej knihy stanice Pastovce (predtým Pastuchov). V nej je
zmienka o raritnej cezhraničnej preprave dreva lesnou
železnicou: v septembri 1920 začala firma S. Wolfner,
Budapešť, na prenajatom zložisku nakladať drevo z
maďarských lesov a posielať do Maďarska cez Szob, denne 15
vozňov. Firma mala vlastnú vlečku dĺžky 30 metrov, ku
zložisku bola vybudovaná konská úzkokoľajka cez obec
Pastuchov k mostu cez Ipeľ a ďalej do börzsönských lesov.
Doprava trvala s menšími prestávkami do roku 1922, kedy bola v
júli zmluva o prenájme medzi firmou a ČSD zrušená,
úzkokoľajka nachádzajúca sa na pozemku ČSD bola firmou
odstránená a zložisko vyprázdnené. Vlečka prešla do
majetku ČSD.
Zrušená úzkokoľajka začína stanicou na konci Szobu vľavo
od cesty na Márianosztru. Túto cestu hneď križuje a vpravo
pozdĺž nej vedie až do stanice pri kameňolome. Teleso je už
mierne zarastené, koľajnice tu zostali, ale okrem ukradnutých
kusov. Na úrovni lomu železnička prechádzala na ľavú stranu
cesty. Celkom zarastené a miestami zasypané teleso s koľajou
pokračuje do 1,5 km vzdialenej Márianosztry. Pred obcou sa
ľavým oblúkom odkloní od cesty, stanička zarastená trávou
sa rozkladá na opačnej strane plytkého údolia, ako tunajší
významný kláštor. Dobre rozpoznateľné teleso už bez
koľají odtiaľto pokračuje do lesného údolia Bezina.
Najskôr po pravom brehu potoka, potom prechádza mostom na
opačný breh. O niečo ďalej je zreteľné teleso krátkej
odbočky, ďalšie je v závere údolia, s neúplným dreveným
mostom. V tomto mieste začína teleso (tu s niekoľkými
koľajnicemi) zdolávať svahy Börzsöne. Mnohými oblúkmi, cez
vysoké násypy, dospeje až do sedla so stanicou Nagyírtás. Tu
končí udržovaná, i keď nejazdená trať z Nagybörzsöny.
Vedľa dvojkoľajnej výhybne rozoznáme v tráve i triangel.
Odtiaľto trať klesá do údolia, opäť peknými partiami s
radom oblúkov, až na dno údolia do Kisírtása sa dostává
pomocou dvoch úvratí. Ďalej pokračuje pozdĺž potoka cez
nákladisko do stanice Nagybörzsöny na konci lesa. Na staničke
stojí niekoľko osobných vozňov a podvozkov.
Dávno zrušená trať do Pastoviec i tak žiadnu zaujímavosť
neposkytuje, pozrieme se aspoň do samotných Pastoviec (na trati
Čata – Šahy). Na severnom zhlaví stanice je krátka koľaj,
označenie vlečka je pre ňu príliš nadnesené. Kadiaľ lesná
železnica vychádzala od nákladiska, sa už nedá poznať, ale
medzi násypom prístupovej asfaltky k stanici a plotmi pozemkov
je voľný pruh tak akurát, kde by sa úzka koľaj dobre
vynímala. Asfaltová cesta klesá obcou až k hraničnej rieke
Ipeľ. Na jej brehu je pozostatok príjazdu na cestný
(spoločný?) most so závorou, zo samotného mostu nič
nezostalo. Vedľe stojí čiastočne opustěná budova colného
úradu ako pamiatka na predvojnový hraničný prechod.
Jaroslav Přibyl ( Klub dráhařů , Tulák po dráhach 8/12. IX. 1998)
Železnica v Pastovciach bola vybudovaná v roku 1885, potom v roku 1908 osem kilometrová železničná trať spojila Pastovce s Nagybörzsönyom, a potom ju predĺžili o 17 km po Kisírtáspusztu. Číslo želeničnej trate bolo 457, ale po Trianone ju zrušili.
( Pastovce )
Odkazy/Links:
After 1st World War fall openning narrow gauge Railway Szob - Pastovce (long cca 23 km), operating on last section was stopped in 1992.
číslo trate/Line No. | od/since |
443 | 5. V. 1999 |
457 | 5. III. 2001 |
Strana vytvorená / Site created :
05-V-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 16-I-2005 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h457.htm ) |