Úzkorozchodná železnica
Klinger
Vodná nádrž Klinger
Autorom 1.projektu nádrže bol strojný majster J.M.Hell, ktorý niekedy v polovici 18.st. viedol jej výstavbu. Pred rokom 1829 sa však hrádza pretrhla. Preto ju v rokoch 1829-33 rozobrali a materiál použili na stavbu novej hrádze - nižšie v údolí. Návrh na ňu predložil profesor banskoštiavnickej banskej akadémie Jozef Schitko. Pretože nová hrádza bola väčšia, museli už v roku 1829 začať dopravovať vhodný materiál až z Červenej studne. Na tento účel postavili na povrchu koľajovú trať na spôsob banskej koľajovej dráhy, po ktorej sa pohybovali banské vozíky. Bola to prvá koľajnicová trať na Slovensku.
(Eugen Kladivik, Ivan Ladziansky: Banské múzeum v prírode, B.Štiavnica, 1988)
Vodná nádrž Klinger (cca 690 m.n.m.) sa nacháza na západnom okraji Ban. Štiavnice na severnom úpätí vrchu Vtáčnik (800 m.n.m.) - je však veľmi malá, takže ju mapy s menšou mierkou nemusia evidovať, príp. ju evidujú, ale bez názvu. Našiel som ju na mape: Štiavnické vrchy, letná turist. mapa, 1. vydanie (1985), 1:100 000.
číslo trate/Line No. | od/since |
539 | 5. II. 2001 |
475 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links:
Strana vytvorená / Site
created : 05-II-2001 Posledná aktualizácia / Last update : 13-VII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h475.htm ) |