Úzkorozchodná železnica
Klinger

Vodná nádrž Klinger

Autorom 1.projektu nádrže bol strojný majster J.M.Hell, ktorý niekedy v polovici 18.st. viedol jej výstavbu. Pred rokom 1829 sa však hrádza pretrhla. Preto ju v rokoch 1829-33 rozobrali a materiál použili na stavbu novej hrádze - nižšie v údolí. Návrh na ňu predložil profesor banskoštiavnickej banskej akadémie Jozef Schitko. Pretože nová hrádza bola väčšia, museli už v roku 1829 začať dopravovať vhodný materiál až z Červenej studne. Na tento účel postavili na povrchu koľajovú trať na spôsob banskej koľajovej dráhy, po ktorej sa pohybovali banské vozíky. Bola to prvá koľajnicová trať na Slovensku.

(Eugen Kladivik, Ivan Ladziansky: Banské múzeum v prírode, B.Štiavnica, 1988)

Vodná nádrž Klinger (cca 690 m.n.m.) sa nacháza na západnom okraji Ban. Štiavnice na severnom úpätí vrchu Vtáčnik (800 m.n.m.) - je však veľmi malá, takže ju mapy s menšou mierkou nemusia evidovať, príp. ju evidujú, ale bez názvu. Našiel som ju na mape: Štiavnické vrchy, letná turist. mapa, 1. vydanie  (1985), 1:100 000.

Addams

číslo trate/Line No. od/since
539 5. II. 2001
475 5. III. 2001

Odkazy/Links:

  • Železničná trať Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Úzkorozchodné dráhy - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 05-II-2001
    Posledná aktualizácia / Last update : 13-VII-2004
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h475.htm )