Rušne radu
121
Základné technické údaje
Rad: | 121 |
Pôvodný rad: | E 469.1 |
Výrobca: | Škoda Plzeň |
Rozchod: | 1435 mm |
Usporiadanie pojazdu: | Bo'Bo' |
Napájací systém: | 3 kV js |
Hodinový výkon: | 2344 kW |
Trvalý výkon: | 2032 kW |
Dĺžka cez nárazníky: | 16140 mm |
Rázvor celkový: | 11500 mm |
Rázvor podvozkov: | 3330 mm |
Vzdialenosť otočných čapov podvozkov: | 8170 mm |
Najvyššia dovolená rýchlosť: | 90 km/h |
Minimálny polomer prechodnosti oblúka: | 120 m |
Hmotnosť rušňa: | 88 t |
Prevodový pomer: | 1 : 3,11 |
Priemer kolies: | 1250 mm |
Vlakové kúrenie: | 3 kV js |
Továrenský typ: | 43 E1 |
Už behom sériovej výroby rušňov radu E
499.1 (zhodovali sa s radom E 499.0 / 140 , len mali nové
podvozky a líšili sa v detailoch) bol jeden z nich (rušeň s
pôvodným označením E 499.157) upravený pre nákladnú
dopravu a dodaný v roku 1960 ako E 469.001 (prototyp). V
mechanickej aj elektrickej časti zodpovedá radu E 499.1 (v
súčasnosti u ČD rad 141). Vložením prevodového medzikolesa do
prevodovky, a teda zmenou prevodu na pomer 1:3,11, bolo
dosiahnuté zväčšenie ťažných síl pri rozjazdoch a
zníženie maximálnej dovolenej rýchlosti na 90 km/h. Rušeň
bol ešte zaťažený balastom na hmotnosť 88 ton.
Ešte v roku 1960 bola zahájená sériová výroba
takýchto rušňov, ktoré boli označené ako rad E 469.1 (121),
pričom prvý rušeň dostal označenie E 469.101. Od
prototypového rušňa sa líšili niektorými zmenami v
elektrickej časti, ale predovšetkým v mechanickej časti.
Primárne vypruženie bolo vylepšené použitím skrutkových
pružín na záveskách listových pružníc a niekoľko rušňov
bolo miesto lamelovými spojkami Séchéron vybavených novými
kĺbovými spojkami Škoda. Nový typ týchto spojok sa ďalej
značne rozširoval.
Zväčšená ťažná sila a zmenený prevod na pomer
1:3,11 sa v prevádzke dobre osvedčili. Rušne sa stali v
nákladnej doprave najobľúbenejšie napriek tomu, že
konštrukcia samotnej prevodovky, konkrétne uloženie
medzikolesa, je istou konštrukčnou slabinou v prevádzke.
U posledného rušňa tohoto radu s označením E
469.185 (teraz 121.185) bol prvýkrát nahradený kovový
materiál laminátom - obe stanovištia rušňovodiča boli
vyrobené skúšobne už z nového materiálu. Na upravenom
prototypovom rušni E 469.001 bola vykonaná neskôr spätná
rekonštrukcia na rad 141, pričom rušeň dostal pôvodné
označenie.
MDPaT 6.11.1998
Použitie - vlaky nákladnej dopravy: | miestne nákladné vlaky na tratiach Žilina - Vrútky - Liptovský Mikuláš (180), Púchov - Lúky pod Makytou (125, nočné). Na tratiach Kysak - Prešov (188) a Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany (195) s dieselovými 721. Prvý vyrobený - 121.001 je väčšinou používaný na trati Žilina - Vrútky. |
číslo rušňa | rušňové depo |
121 001 | Žilina |
121 004 | Košice |
121 007 | Košice |
121 014 | Košice |
121 023 | Košice |
121 038 | Žilina |
121 040 | Žilina |
121 041 | Žilina |
121 060 | Žilina |
121 065 | Žilina |
121 068 | Žilina |
121 077 | Žilina |
121 084 | Košice |
( Zdroj )
Prezývky: | Jednička Štvorkolák Uhelka |
( Zdroj )
Strana vytvorená / Site created :
05-VI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 25-VII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/121.htm ) |