Rušne
radu 140 |
Rušeň 140.099-3, výrobca: Závody
V. I. Lenina Plzeň, n. p.
ČS: 3629, rok výroby: 1958, (RD Košice)
(Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
© Addams (Michaľany 13. X. 2001 - 08:53 hod.)
Základné technické údaje
Rad: | 140 |
Pôvodný rad: | E 499.0 |
Výrobca: | ZVIL Plzeň |
Rozchod: | 1435 mm |
Usporiadanie pojazdu: | Bo'Bo' |
Napájací systém: | 3 kV js |
Hodinový výkon: | 2344 kW |
Trvalý výkon: | 2032 kW |
Dĺžka cez nárazníky: | 15600 mm |
Rázvor celkový: | 11500 mm |
Rázvor podvozkov: | 3330 mm |
Vzdialenosť otočných čapov podvozkov: | 8170 mm |
Najvyššia dovolená rýchlosť: | 120 km/h |
Minimálny polomer prechodnosti oblúka: | 120 m |
Hmotnosť rušňa: | 82 t |
Prevodový pomer: | 1 : 2,27 |
Priemer kolies: | 1250 mm |
Vlakové kúrenie: | 3 kV js |
Továrenský typ: | 12 E1 až 12 E6 |
Prvý rad elektrických rušňov pre nový napájací systém 3 kV jednosmerného prúdu bol rad s pôvodným označením E 499.0. Tieto dodávala v rokoch 1953 až 1959 Škoda Plzeň . Prvé dva rušne mohli byť prevádzkované len na pražských spojkách pod napätím 1,5 kV, čo nemohlo dobre spĺňať podmienky skúšobnej prevádzky. Preto bol rušeň E 499.001 skúšaný na poľských tratiach od 21.2 do 4.12.1954, kde najazdil 100 000 km vo všetkých druhoch výkonov.
Pri konštrukcii mechanickej časti rušňa
boli použité švajčiarske licenčné podvozky rušňa firmy
SLM radu Ae 4/4 švajčiarskej dráhy Bern - Lötschberg - Simplon . Skriňa je na podvozkoch uložená prostredníctvom
otočných čapov tak, aby prenos ťažných síl z podvozkov do
rámu rušňa bol orientovaný čo najnižšie nad koľajnicami.
Naviac sú ešte podvozky vybavené elektropneumatickým
zariadením, ktoré samočinne vyrovnáva nápravové tlaky
jednotlivých dvojkolies v závislosti na trakčnom prúde
(vyrovnávanie klopných momentov). Týmto zariadením sa
dosahuje mechanické optimum a adhézna hmotnosť sa využíva na
92 %.
V každom podvozku sú uložené dva trakčné motory, z ktorých
sa krútiaci moment prenáša na dvojkolesá prostredníctvom
lamelových spojok Séchéron s prevodom 1:2,27. Dvojkolesá sú
uložené vo valivých ložiskách vedených zvislými čapmi.
Prvotné odpruženie dvojkolies je pomocou skrutkových pružín.
Druhotné odpruženie kolísky sa deje pomocou listovej
pružnice.
Elektrická časť rušňa je riešená na základe nepriameho
riadenia. Riadiace obvody majú napätie 48 V a hlavný
kontrolér je poháňaný pneumatickým servomotorom. Oba
zberače sú vzduchové a medzi nimi sú na streche rušňa
uložené rozjazdové odporníky. Dva chladiace ventilátory
dodávajú vzduch ako odporníkom, tak aj trakčným motorom.
Radenie trakčných motorov je buď sériové alebo paralelné,
vždy s dvomi motormi v sérii. Najväčšie napätie na
svorkách motorov je teda 1,5 kV. Plné napätie 3 kV sa
privádza iba k motorom oboch kompresorov, kde sa ešte znižuje
v predradných odporoch (asi o 400 V). Motory oboch ventilátorov
sú trvale zaradené v sérii za sebou.
Rušeň môže elektricky vykurovať vlakové súpravy len
sústavou 3 kV jednosmerného prúdu. Je vybavený nulovou
napäťovou ochranou, nadprúdovou ochranou, prúdovou
diferenciálnou ochranou, ochranou proti preklzávaniu dvojkolies
a prepäťovou ochranou, ktoré všetky svojím účinkom
zasahujú priamo do hlavného vypínača rušňa.
Toto usporiadanie, ako mechanickej, tak aj elektrickej časti, sa
stalo základom nových elektrických rušňov ČSD jazdiacich na
tratiach elektrizovaných napájacou sústavou 3 kV
jednosmerného prúdu. Všetky ďalšie typy (napr.: E 499.1 /
141, E 469.0 / 120, E 469.1 / 121) z koncepcie radu E 499.0
vychádzajú.
Rušne tohoto radu boli vkusne karosované. Po inventárne
číslo 38 boli pôvodne natreté modro-krémovo a ďalej
zeleno-krémovo. Náter zeleno-krémový sa rozšíril na všetky
ďalšie elektrické rušne 3 kV napájacej sústavy u ČSD.
Čo do rozmerov a hmotnosti nie sú tieto elegantné rušne
jednotné. Rušňom s číslami 18 až 40 bol predĺžený rám o
200 mm, takže tieto rušne merajú cez nárazníky 15800 mm.
Rušne do čísla 40 majú hmotnosť 80 ton, ostatné 82 ton. Na
rušňe s číslami 61 a 62 bolo namontované zariadenie
rýchlikovej brzdy DAKO-R v roku 1966. Rušeň číslo 84 je
vybavený plechovými rozjazdovými odporníkmi, ktoré sa dobre
osvedčujú a rušeň skvalitnili. Na rušni číslo 100 bola
prvýkrát u ČSD dosadená chladnička, ktorá sa neskôr stala
samozrejmosťou každého elektrického rušňa.
Spolu bolo vyrobených 100 univerzálnych jednosmerných
traťových elektrických rušňov radu E 499.0. Celá dodávka
bola realizovaná v šiestich sériách, ktoré boli označené
ako 12 E1 až 12 E6. Prvý rušeň s označením E 499.001 v
dňoch 23.8. až 24.9.1953 v Žiline absolvoval skúšky pri napätí 3 kV js. Uvedený
rušeň viezol aj slávnostný vlak dňa 29.8.1953 na prvej
elektrifikovanej trati s napätím 3 kV js na Slovensku v traťovom úseku
Žilina - Vrútky . V súčasnom
období sa rušne tohoto radu používajú na tratiach ŽSR už len veľmi málo.
MDPaT 12.11.1998
Použitie - vlaky osobnej dopravy: | |
Použitie - vlaky nákladnej dopravy: |
číslo rušňa | rušňové depo | pracovisko |
140 001 | Žilina | Púchov |
140 042 | Čierna nad Tisou | |
140 045 | Žilina | |
140 047 | MDC Bratislava - uchovávaný ako historický inventár | |
140 052 | Čierna nad Tisou | |
140 058 | Žilina | |
140 059 | Žilina | |
140 062 | Čierna nad Tisou | |
140 064 | Spišská Nová Ves | |
140 067 | Žilina | |
140 068 | Košice | Prešov |
140 076 | Košice | Michaľany |
140 079 | Spišská Nová Ves | |
140 087 | Žilina | |
140 097 | Spišská Nová Ves | |
140 099 | Košice | Košice |
( Zdroj )
Prezývky: | Bobina Bobina nulka |
( Zdroj )
Strana vytvorená / Site created :
05-VI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 29-XI-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/140.htm ) |