Rušne radu
720
Původní řadové označení ČSD | T 435.0 |
Současné řadové označení | 720 |
Výrobce | ČKD Praha |
Počátek dodávek | 1958 |
Počet vyrobených vozidel pro ČSD | 150 |
Počet ve stavu ČD | 80 |
Uspořádání pojezdu | Bo'Bo' |
Průměr hnacích dvojkolí | 1000 mm |
Délka přes nárazníky | 12 440 mm |
Rozchod | 1435 mm (145 lokomotiv) |
1524 mm (5 lokomotiv) | |
Trvalý výkon | 551 kW |
Nejvyšší rychlost | 60 km/h |
Služební hmotnost | 60 t |
Počet trakčních soustrojí | 1 |
Přenos výkonu | elektrický |
ČSD pociťovali potrebu ľahkého štvornápravového
motorového rušňa pre posun a vozbu manipulačných vlakov už
počiatkom päťdesiatych rokov. V roku 1953 vyrobilo ČKD Praha prvý prototyp
motorového rušňa radu T 434.0 s elektrickým prenosom výkonu,
ktorého dlhodobé skúšky ukázali, že základná koncepcia je
správna, ale rad zariadení je treba obmeniť alebo vypustiť.
Dva prototypové rušne radu T 435.0 (720) vznikli z dielov
pôvodne určných pre posledné dva rušne radu T 436.0
overovacej série. Z ČKD Praha ich dodali v roku 1958 a po
urýchlených prototypových skúškach nasledovala už v
nasledujúcom roku dodávka 53 rušňovurčených predovšetkým
ako náhrada za staré parné rušne pre posunovaciu službu.
Dodávky pokračovali do roku 1961. Bratislavská konferencia v
roku 1958 preferovala v motorovej trakcii hydrodynamický prenos
výkonu a s dodávkami rušňov radu T 435.0 sa uvažovalo len
ako s prechodným typom do ukončenia vývoja rušňa radu T
444.0 (725).
Motorové rušne sú štvornápravové rušne s jednou čelnou
kabínou na zadnom konci rušňa. Zúžená vysoká kapota
umožňuje výhľad v smere vpred obdobný ako z parného
rušňa. Pre posunovacie rušne to nie je ideálne usporiadanie.
Pod japotou je uložené trakčné ústrojenstvo i pomocné
stroje. Hnací motor je osvedčený a spoľahlivý šesťvalec 6
S 3110 DR prírubovo spojený s generátorom. Tľapové trakčné
motory sú rovnako jednosmerné sériové stroje. Hlavný rám je
uložený na podvozkoch pomocou plochej formy. Podvozky majú
jednoduché vypruženie listovými a skrutkovými pružinami
oprenými o rám podvozku. Spočívajú na skriniach
nápravových ložísk. Vedenie dvojkolesia je rozsochové.Na
rušni T 435.087 bol už od roku 1960 overovaný koncepčne nový
typ podvozku s kývačkovým vedením dvojkolesia a odpružením
skrutkovými pružinami umožňujúcimi zvýšenie rýchlosti na
80 km/h. Konštrukcia sa osvedčila a stala sa základom
typizovaných podvozkov ČKD. Rušeň 720.087 dodnes jazdí v
posunovacej službe v Čerčanoch, ale v dobe svojej najväčšej
slávy vozil v lete rýchliky z Prahy do Horažďovíc. Päť
rušňov radu T 435.04 bolo dodaných v širokorozchodnom
vyhotovení pre ČSD a ďaľšie boli exportované do bývalej
NDR, ZSSR, Iraku a Albánska.
Základnou farbou rušňov bola parížska modrá na kabíne i
kapote. Doplnkovou farbou na streche a hornej časti kapoty i
kabíny rušňovodiča, obrazci na čele kapoty a ozdobných
pruhoch, z ktorích jeden bol priebežný a druhý - užší -
prechádzal z čelnice do bočnice, bola strieborne hliníková,
od druhej série pastelovo šedá. Ozdobný pruh v hornej časti
kapoty bol modrý. Spriahacie a narážacie ústrojenstvo a rám
rušňa boli čierne. Pojazd, čelník a snehové zábrany boli
šedé (stredné). Rušeň T 435.087 bol dodaný s náterom
kapôt a kabíny v kombinácii tmavozelenej a krémovej strednej
farby, celý pojazd bol čierny, rámy podvozkov červené.
Zhodne boli natrené i rušne štvrtej série s výnimkou
podvozkov, ktoré boli čierne.
Zdroj:172
Použitie - posun: | Používané na posun v staniciach Vrútky a Kraľovany, ale len ako rezervné, keď sú rušne radu 742 neschopné prevádzky; tiež možné vidieť v stanici Liptovský Mikuláš. Niekoľko ďaľších je umiestnených v staniciach Poprad a Maťovce, ale len ako rezervné. |
číslo rušňa | rušňové depo | pracovisko |
720 004 | Vrútky | |
720 012 | Vrútky | |
720 029 | Vrútky | |
720 030 | Vrútky | Liptovský Mikuláš |
720 033 | Poprad | |
720 034 | Čierna nad Tisou | Maťovce |
720 041 | Vrútky | |
720 062 | Vrútky | |
720 066 | Čierna nad Tisou | Maťovce |
720 072 | Poprad | |
720 073 | Spišská Nová Ves | |
720 088 | Poprad | |
720 092 | Poprad | Poprad |
720 093 | Vrútky | Kraľovany |
720 115 | Poprad | |
720 497 | Poprad | |
720 498 | Poprad |
( Zdroj )
Prezývky: | Cepák Hovnival Malý Hektor |
( Zdroj )
Strana
vytvorená / Site created : 05-VI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 26-VI-2006 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/720.htm ) |