Rekonštruovaný rušeň
radu
797
Ladislav Jambor
Na konci roka
1991 bol v Rušňovom depe Vrútky zahájený program
rekonštrukcií a modernizácií motorových posunovacích
rušňov radov 700 až 702
. Prvým zrealizovaným projektom sa stal prototyp
akumulátorového posunovacieho rušňa SAM - 199.401, ktorý možno vidieť na posune v
depe Vrútky. Druhým v poradí je prototyp dieselelektrického
posunovacieho rušňa 797.401 (T 212.2501). Zároveň prebiehajú
práce na stavbe zdokonalenej série akumulátorových
posunovacích rušňov určených pre rušňové depá ŽSR.
Rušeň 797.401(T 212.2501) vznikol rekonštrukciou stroja T 211.1546 (pôvodne 0796). Vozidlo je
usporiadané ako dvojnápravové s oboma hnacími nápravami.
Kabína vežového typu je uložená bližšie ku zadnému
čelníku. Pod prednou dlhšou kapotou sú umiestnené hlavné
agregáty - spaľovací motor, trakčný alternátor, kompresor,
bloky vodných chladičov a príslušenstvo. Pod kratšou zadnou
kapotou je uložený nosník trakčného motora, ručná brzda a
2 hlavné vzduchojemy s objemom 150 l.
Na vozidle je zabudovaný spaľovací motor LIAZ M 637 -
štvordobý, preplňovaný, vodou chladený stojatý šesťvalec
výkonu 189 kW pri otáčkach 2050 miw-1. Spojenie
motora a hlavného alternátora typu A 355 S 04 zabezpečuje
pružná spojka Kublo. Striedavé napätie z trakčného
alternátora je privádzané do trakčného usmerňovača a po
usmernení cez prepínač smeru ku trakčnému motoru.
Trakčný motor typu TE 005 je uložený pozdĺžne v ráme
vozidla nad zadnou nápravou. Prenos krútiaceho momentu
zabezpečuje kardanový hriadeľ, rozvodová prevodovka s jedným
párom ozubených kolies a prevodovým pomerom 68 : 23 a cez
pôvodné kardanové hriadele tiež pôvodné nápravové
prevodovky s kužeľovými ozubenými kolesami a prevodovým
pomerom 57:17.
Spaľovací motor s príslušenstvom, trakčný alternátor a
kompresor sú uložené vo vlastnom ráme, ktorý je
prostredníctvom silentblokov uložený pružne v ráme rušňa.
Na spaľovacom motore je v prednej časti upevnený dobíjací
alternátor, v zadnej časti spúšťač-štartér. Chladiace
bloky vodného okruhu sú umiestnené v prednej časti kapoty po
oboch stranách.
Prvky elektrickej výzbroje, kontrolné a riadiace prístroje sú
uložené v kabíne, v trakčnom a pomocnom rozvádzači a
riadiacom pulte. Použitá je unifikovaná kabína, určená pre
všetky typy rekonštruovaných rušňov na pojazde radov 700 až
702. Kabína je uložená takisto pružne v ráme rušňa. Vstup
do kabíny umožňujú dvoje bočných dverí a schodíky.
Ovládanie rušňa je možné postojačky alebo posediačky - na
oboch stranách kabíny sú otočné sedačky.
Mikroklimatické parametre na stanovišti zabezpečuje v zimnom
období teplovodné vykurovanie od spaľovacieho motora, v letnom
období klimatizačné ventilátory a tropická strecha, ktorá
zabraňuje priamemu ohrevu strechy kabíny od slnečného
žiarenia. Čelné okná kabíny sú vybavené elektricky
poháňanými stieračmi s cyklovačmi:
Zdrojom stlačeného vzduchu na rušni je kompresor 3 DSK 75
poháňaný od remenice alternátora klinovými remeňmi.
Zapínanie a vypínanie kompresora zabezpečuje
elektromagnetická spojka. Vzduchojemy a väčšina prvkov
vzduchového okruhu je zhodná s pôvodným rušňom.
Vozidlo je vybavené samočinnou brzdou systému Westinghouse s
rozvádzačom umiestneným vpravo pri zadnej náprave. Na
ovládanie slúžia brzdiče Dako BS 2, ktoré sú spolu s
brzdičmi priamočinnej brzdy Dako BP umiestnené v kabíne po
stranách riadiaceho pultu. Sériové rušne budú vybavené
brzdou systému Dako a alternatívne i elektrodynamickou
zastavovacou brzdou.
Po stranách hlavného rámu sú uložené v ľavej časti
naftová nádrž obsahu 180 l a v pravej časti batériová
skriňa. V nej sú uložené dve olovené batérie typu 12 D 3,
ktoré napájajú riadiace obvody jednosmerným napätím 24 V.
Elektrický výkon je regulovaný budením trojfázového
alternátora, čo zabezpečuje elektronický regulátor výkonu
RV 01 od NES N. Dubnica pri 8 otáčkových stupňoch. Otáčky
spaľovacieho motora sú nastavované elektromechanickým
stavačom. Jednotlivé otáčkové (výkonové) stupne sú
zadávané bezkontaktným kontrolérom v riadiacom pulte.
Po ukončení prototypových skúšok sa predpokladá
vykonávanie ďaľších rekonštrukcií, o ktoré majú záujem
hlavne prevádzkovatelia podnikových vlečiek.
Technické údaje rušňa 797.401
Rozchod | 1435 mm |
Prenos výkonu | elektrický, zmiešaný |
Výkon dieselového motora | 189 kW |
elektrický výkon | 140 kW |
dĺžka cez nárazníky | 7240 mm |
dĺžka cez čelníky | 6000 mm |
max. rýchlosť | 40 km/h |
max. šírka | 3053 mm |
max. výška | 3757 mm |
max. ťažná sila | 83 kN |
trvalá ťažná sila | 53,5 kN |
rýchlosť pri trvalej ťaž. sile | 7,5 km/h |
hmotnosť | 24 t |
(Železnice, 2/1994)
Strana
vytvorená / Site created : 05-II-2001 Posledná aktualizácia / Last update : 28-VII-2004 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/797.htm ) |