Dieselové motorové
vozne radu
850
20010614 Bratislava-Nové Mesto - Motorový
vozeň 850002-7 ako hnacie vozidlo meracieho vozňa
20010614 Bratislava-Nove Mesto - Motor car 850002-7
© Addams
Rušňovodiči z
Trenčianskej Teplej zachránili svoju mašinku
Bohuslav ŠINDLER
V minulosti bol
blízky vzťah rušňovodiča ku “svojej mašinke" bežný
S odstupom času však tento vzťah veľa rušňovodičov
pokladá za prežitok. Často je možno počuť názory typu -
dajte nám kvalitné prostriedky a my ten vlak odvezieme.
Nechceme krivdiť poctivým výnimkám, ku ktorým patrí
napríklad skupina rušňovodičov v RD Trenčianska Teplá,
ktorá mala niekoľko rokov pridelený motorový vozeň
850.036-5. Vzorne sa oň starali, až ho 31. marca 1998
pristavili do ŽOS Zvolen, a. s., na vykonanie MH opravy. Na
vynovený motorový vozeň sa rušňovodiči tešili, lenže o
sedem mesiacov prišiel návrh na zrušenie kvôli zlé mu
technickému stavu skrine.
Vozidiel radu 850 je na ŽSR nadbytok. Súčasne ale na
mnohých z nich je potrebné vykonať hlavnú opravu - MH. Časť
vozidiel je dlhodobo odstavená pre poruchy, najčastejšie
spaľovací motor, hydraulická prevodovka, nápravové
prevodovky. Zvyšok by nepokryl prevádzkovú potrebu, takže v
podstate je jedno, na ktorom vozidle sa vykonáva oprava a ktoré
sa navrhne na zrušenie. Po rozhodnutí o zrušení motorového
vozňa 850.036-5 požiadali spomenutí rušňovodiči vedenie RD
Trenčianska Teplá, aby sa pokúsilo vozidlo zachrániť v
prevádzke.
Po prehodnotení technického stavu i ostatných vozidiel
sa pôvodné rozhodnutie zmenilo a v priebehu roka 1999 sa na
motorovom vozni vykonala MS oprava v RD Trenčianska Teplá v
kooperácii so ŽOS Zvolen. Nad rozsah MS opravy došlo na
vozidle k ďalším úpravám, ako boli napríklad upevnenie
strešných žľabov nad okná, premiestnenie ovládacích
prvkov hydraulickej prevodovky H75OM, úprava prídavných
kúrení a stolíkov na stanovištiach rušňovodiča. Tiež sa
upravilo napájanie AKB prípojných vozňov osadením meniča
PM40, osadila sa EKO-vaňa na zabránenie úniku ropných
produktov zo spaľovacieho motora a hydraulickej prevodovky,
kompletne sa vymenila podokenná časť interiérového
obloženia a podlahová krytina v celom vozni. Okrem iného sa
ešte kompletne zrenovovali riadiace pulty po stránke funkčnej
aj ergonomickej a vykonala povrchová úprava súčastí
elektrovýzbroje hlavného rozvádzača, pultov. Pri úpravách
RD Trenčianska Teplá spolupracovalo s NES Nová Dubnica a ŽOS Zvolen .
Vozidlu sa podarilo dať staronový náter, aký mali
motorové vozne radu 286.0, keď začínali jazdiť na tratiach
ČSD. Nákresy navrhovaného farebného riešenia pripravili a
spracovali zamestnanci rušňového depa z materiálov
poskytnutých partnermi z Pars Šumperk a RD Žilina.
Ďalšími vozidlami v staronovom kabáte sú 850.014-2 po
MH oprave; ktorá bola ukončená 8. decembra minulého roku v
ŽOS Zvolen a 850.004-3 po MS oprave, ktorá j e v prevádzke od
7. júna. V rámci estetického zosúladenia s prípojnými
vozňami radov 020 a 050, bol podľa schváleného vzoru vozidla
radu 850 obnovený náter na vozni 050.164-3. Uvedené vozidlá
sú nasadené na ramenách Trenčianska Teplá Topoľčany a
Trenčianska Teplá - Vlársky Průsmyk.
Podmienky na vykonanie MS opravy nevznikali v RD
Trenčianska Teplá zo dňa na deň. V prvom rade potrebujete
zapálených remeselníkov - odborníkov. Radi by sme za
všetkých, dúfam, že sa ostatní neurazia, menovali Daniela
Reháka a Rudolfa Kováča. Bez nich by opravy v takom rozsahu
nebolo možné v RD vykonávať. Pri oprave vypomohol vo voľnom
čase i kolektív rušňovodičov, ktorí mali vozidlo pridelené
v turnuse.
(Ž-Semafor 15/2000)
URL o vozňoch ŽSR radu 850 servra Lokomotivní depo
URL o vozňoch ŽSR radu 850 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
Strana
vytvorená / Site created : 05-VI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 29-VII-2004 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/850.htm ) |