Vozne radu
Apeer
Osobný
vozeň 1. triedy radu Apeer (do /
until 31. I. 2001 Aheer) je
určený pre prepravu cestujúcich. Osobný vozeň je
zmodernizovaný zo starého vyradeného osobného vozňa. V
rámci modernizácie je vozeň prestavovaný a zrenovovaný tak,
aby spĺňal požiadavky medzinárodnej dopravy. Modernizovaný
vozeň má veľkopriestorové usporiadanie interiéru. Vstup do
veľkopriestorových oddielov z nástupného priestoru je cez
samočinné posuvné dvere s elektropneumatickým ovládaním. V
nástupných priestoroch je umiestnená hygienická bunka s
uzavretým systémom WC. Zásobovanie vozňa elektrickou energiou
je realizované pomocou centrálneho zdroja napätia. Kúrenie,
chladenie a ventiláciu zabezpečuje klimatizačná jednotka.
Podvozky "Görlitz V" s klátikovou brzdou boli
zmodernizované na podvozky s kotúčovou brzdou.
Svojím usporiadaním a
konštrukčnými celkami zabezpečuje požadované pohodlie a
bezpečnosť pre cestujúcich v rýchlikových a expresných
vlakových súpravách. V interiéri vozňa s chodbou uprostred
je rad jednosedadiel a dvojsedadiel, kde v prednej časti sú
vytvorené 4 boxy, ktoré sú od seba oddelené sklenými
stenami.
Osobný vozeň radu Aheer
vyhovuje všetkým súvisiacim vyhláškam UIC pre osobné vozne a jednotlivé
konštrukčné celky a môže byť zaradený v režime RIC.
Technické parametre vozňa radu Apeer | |
Rozchod | 1 435 mm |
Hmotnosť vozňa | 43 t |
Počet sedadiel | 52 |
Napájanie UIC-RIC | AC 1 000 V AC/DC 1 500 V AC/DC 3 000 V |
Kúrenie | el. teplovzdušné |
Chladenie | poloklimatizácia |
Osvetlenie | žiarivkové
s individuálnym meničom 24 V / 220 V + individuálne žiarivkové osvetlenie 24 V |
Akumulátor | 21,6 V; 370 Ah |
Centrálny zdroj | napäťový systém podľa RIC |
Protišmykové zariadenie | UIC 541-1 |
Brzdové valce | 10" (4 ks) |
Maximálna povolená rýchlosť | 160 km/hod. |
Obrys vozňa | UIC 505-1 |
Koncové svietidlá a návestia | UIC 532 |
Zatváranie a blokovanie dverí | UIC 560 |
Ozvučenie | UIC 568 |
( ŽOS Vrútky )
Interiér vozňa 1. triedy radu Apeer - 1996
© Addams
Obsadzovací plán vozňov 1. triedy radu Apeer - 2000
Interiér vozňa 1. triedy radu Apeer - 2000
© Addams
Sprenevera za 400 milónovov uzavretá
Polícia ukončila vyšetrovanie prípadu
400 mil. sprenevery v prípade IC železničných vozňov.
19.12.2003 - Košický vyšetrovateľ
navrhol obžalovať správcu konkurznej podstaty spoločnosti
TORY-leas Michala R. a bývalú súdnu tajomníčku z Krajského
súdu Košice Zuzanu K. z trestných činy sprenevery a
falšovania a pozmeňovania verejnej listiny. V prípade uznania
viny im hrozí trest od päť do dvanásť rokov.
Podľa záverov vyšetrovania Michal R. sa 11.12.2000 stal
správcom konkurznej podstaty spoločnosti TORY-leas. Presne 26 IC železničných vozňov v
hodnote viac ako 516 mil. Sk bolo vtedy majetkom tejto
spoločnosti. Na základe leasingových zmlúv ich používali a
splácali Železnice SR. V čase vyhlásenia konkurzu mali ŽSR zaplatiť už len 10 mil. Sk. Správca
prisľúbil riaditeľovi ŽSR , že vozne nepredá inému záujemcovi. Napriek
dohode ich za túto cenu predal spoločnosti Realitný dom.
Správca tak urobil mimo dražby a bez vedomia veriteľov.
Spoločnosti TORY-leas bola spôsobená škoda viac ako 299 mil.
Michal R. ďalej pokračoval v zneužívaní svojej pozície
správcu konkurznej podstaty. V spolupráci so súdnou
tajomníčkou na Krajskom súde v Košiciach Zuzanou K.
spreneveril ďalší majetok spoločnosti. V júni 2001 vydala
Zuzana K. sfalšované opatrenie Krajského súdu v Košiciach, v
ktorom súd súhlasí s predajom pohľadávok tejto spoločnosti.
Následne predal správca pohľadávky v hodnote približne 255
mil. za 2 mil. spoločnosti WEISSBERG. Spôsobená škoda
spoločnosti TORY-leas bola vyčíslená na približne 109 mil.
O mesiac neskôr, v júli 2001 Zuzana K. vydala sfalošovaný
súhlas krajského súdu s vyplatením zálohy na odmenu a
výdavky správcovi konkurznej podstaty Michalovi R. Na základe
tohto opatrenia si 31.7.2001 správca sám a neoprávnene
vyplatil z pokladne spoločnosti TORY-leas 1,2 mil. Sk.
Spoločnosti TORY-leas vznikla ďalšia škoda, tento raz za 1,2
mil. Sk.
Vlaky vyššej kvality na tratiach ŽSR