Vo Zvolene súťažili historické rušne
13.09.2004 ,
ZVOLEN - Vo zvolenskom rušňovom depe sa cez víkend pretekali
historické parné rušne. V deviatich disciplínach súťažili
železničiari zo Slovenska, Maďarska a Česka. Súťaž vyhrala
Ostrava pred Vrútkami a Zvolenom. Súťažilo sa v deviatich
disciplínach.
Celkoví víťazi boli najrýchlejší aj v šprinte, a to
napriek tomu, že ich lokomotíva radu 300 bola zo všetkých
najstaršia a vyrobili ju už pred sto rokmi.
Súčasťou súťaže pod názvom Nostalgia v oblakoch pary bola
výstava súčasných a dobových koľajových vozidiel a
výtvorov železničných modelárov. Pre zberateľov pripravili
príležitostnú pečiatku a rôzne zberateľské kuriozity.
Záujemcovia mohli nazrieť do dobových železničných
vagónov, jedálneho vozňa a vlakovej pošty z muzeálnych
expozícií slovenských a maďarských železníc.
Rušňové depo vo Zvolene začalo svoju
kariéru v roku 1872, keď bola ukončená výstavba trate Zvolen
- Vrútky, ktorá spojila Uhorskú severnú železnicu s
Košicko-bohumínskou železnicou. Vtedajšia nová výhrevňa sa
nachádzala v terajšom koľajisku nákladnej stanice Zvolen a
jej súčasťou bola i vodáreň s parným kúpeľom pre
personál.
Následný rozvoj dopravy a rozšírenie zvolenskej železničnej
stanice na prelome storočí sa vynútilo situovať výhrevňu
v novej lokalite, prakticky tam, kde stojí depo dnes. Tento
problém sa riešil postupnou výstavbou nových objektov v
rokoch 1900-1918.
Počiatky motorovej trakcie v obvode výhrevne sťahajú na
začiatok 30-tych rokov, keď sa na viacerých tratiach začali
objavovať prvé koľajové autobusy. Zaujímavou kapitolou sú
aj pancierové vlaky , spomeňme aspoň
vlaky Štefánik, Hurban a Masaryk z obdobia SNP.
Motorizácia v dnešnej podobe sa v zvolenskom rušňovom depe
začala prakticky v rokoch 1962-1964 dodávkou 10 rušňov radu T 678.0 pre nákladnú dopravu a 24 rušňov T 679.0 pre osobnú dopravu.
Definitívny koniec parnej prevádzky však priniesol až rok
1976.
(Ž-Semafor 18/2000)