Hájnický tunel
Tento jednokoľajný, 103 m dlhý tunel prechádza strmým, horským výbežkom, ktorý nebolo možné obísť otvoreným výkopom.Geológia tunela
Tunel preráža tvrdšie a mäkšie, ľahko rozpojiteľné vápence, v ktorých sú za handlovským portálom na dĺžku asi 20 m vklínené vrstvy hlinito-ílovité. Po týchto vrstvách vytekali pramene už pri razení smerovej štôlne - inde bolo za stavby sucho.
Stavba tunela
Spodná smerová štôlňa bola razená z handlovskej strany od 15.5.1929 do 1.7.1929. Za 24 hodín bolo dosiahnuté v troch osemhodinových smenách pri strojnom razení pokroku 1,90-4,20 m, priemerne 3,30 m. Dno štôlne bolo 70 cm pod niveletou. S plným výlomom bolo začaté 9.1.1930. Pri strojnom vŕtaní bola použitých 3 až 4 pneumatických Flottmannových kladív, ktorých pohon obstarávala pojazdná kompresorová súprava s benzínovým motorom o 45 ks (Ingersoll Rand).
Stavba tunelové rúry bola vykonaná podľa novšej rakúskej metódy, so zjednodušením vo vápencovej časti.
Pre obmurovku tunela bolo použité v časti ílovitej typu č.7, v časti vápencovej betónových typov č.4b a 5b, ako i typu 5.
Tunel je v celej dĺžke vymurovaný, bez spodnej klenby. Obmurovka bola rozdelená - okrem dvoch portálov a niekoľkých kratších pásov - spravidla na pásy dlhé po 8 m.
Typ |
Hrúbka [cm] |
Počet pásov |
V celkovej dĺžke [m] |
Počet výklenkov |
|
klenby (hornej) |
opier |
||||
4b |
50 |
50 |
6 |
48 |
|
14 |
103 m |
2 |
Handlovský portál - P1
Pohľad na portál v čase otvorenia trate |
|
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Portál tunela, letopočet 1930, foto Miroslav Kožuch, 15.7.2001 |
Tunelová rúra
Časť tunela zo strany handlovskej v dĺžke 71,83 m leží v oblúku o polomere 300 m a v prechodnici, ostatná časť je rovná. Niveleta jednostranne stúpa, a to 12,145‰ a 13,997‰. Maximálne posunutie osy tunela dovnútra oblúka osi koľaje meria 25 cm. Tunelové nadložie je priemerne 20 m vysoké.
Tunelá rúra je v pásoch 1, 2, 3, 11 a 12 tvorená kamennou obmurovkou, v ostatných pásoch betónom. V páse č.6 sa nachádza dvojica bezpečnostných výklenkov.
Východ P1 z tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 29.4.2001 | Východ P2 z tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 29.4.2001 | Portál tunela, foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Prameň: