Píliansky tunel
Výstavba tunelaPoškodenie tunela
Na konci 2. svetovej vojny bol poškodený. Za účasti železničiarov a civilného obyvateľstva bol tunel pomerne rýchlo obnovený.
Vyradenie tunela zo železničnej prevádzky
Pri zdvojkoľajnení úseku Lovinobaňa - Kriváň bol pre novú druhú koľaj vykopaný pri tuneli zárez. Tunel bol vyradený zo železničnej prevádzky až v roku 1985, keď pracovníci Železničných stavieb Bratislava, závod 03 Košice uskutočnili obnovu pôvodnej koľaje na "súbeh" s novovybudovanou druhou traťovou koľajou po novozriadenom telese. Koľaje síce boli vytrhané, ale tunel ostal v správe ŽSR - Tunelového obvodu Banská Bystrica.
Kriváňsky portál
Portál zarastený vegetáciou, foto Emil Schenk, 17.7.2001 |
Detailný pohľad, obe krídla dlhé 2,90 m, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Ľavé krídlo, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Letopočet obnovy 1948, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Tunelová rúra
Tunelová rúra v smere od Kriváňa je postavená v ostrom pravotočivom oblúku. V súčasnosti jej čísla tunelových pásov nie sú čitateľné. Pri prieskume rúry som ich napočítal 29. Z nich až 18 je z betónu a v ďalších 8 tvorí betón vrch klenby. Z toho usudzujem, že tunel musel byť nedávno opravovaný. Ani po tejto rekonštrukcii v ňom neboli zriadené bezpečnostné výklenky.
Východ z tunelovej rúry smerom na Kriváň, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Východ z tunelovej rúry smerom na Lovinobaňu, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Pohľad do tunelovej rúry od Lovinobane, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Tunelová rúra, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Lovinobanský portál
Pohľad na tunel od bývalej výhybne Píla foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Vstup do tunela, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Portál tunela, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Detailný pohľad na portál, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Pramene: