Tunel č. 2a - Dolinský II
Geológia tunela
Súvrstvie na svahu totiž tvorí spolu s podložným rulovým masívom podložie mezozoického príkrovu, ktoré je tektonicky veľmi porušené. Pri hĺbení zárezu budúcej trate sa začal vyvíjať rozsiahly zosuv, ktorý asi využil narušenie svahu staršími zosuvmi. Zistilo sa, že svah je porušený svahovými pohybmi a suť je vo veľmi pomalom pohybe. Tri drenážne štôlne zosuv zastavili, ale bola obava z ďalšieho hĺbenia zosuvu. Preto trasa železnice bola preložená mimo dosah zosuvných svahov - do tunela, vedeného v masíve vo vzdialenosti asi 100 m od opusteného zárezu.
Hĺbka tunela bola nedostačujúca na to, aby železnica obišla poruchu svahu. Časť tunela je totiž založená pri báze svahovej poruchy v šmykovej zóne, ktorú zistila už smerová prieskumná štôlňa.
Rez horským svahom pri Uľanke, kde bola stavba železničného zárezu ohrozená zosuvom (1977):
1-arkóza, perm, 2-kremence, komglomeráty a vápence, trias, 3-íl, neogén, 4-údolné štrky, 5-svahové sute, 6-poruchová zóna, 7-fosílny zosuv
a-opustený zárez železnice, b-uskutočnený železničný tunel, c-drenážna štôlňa, d-prieskumné vrty
Sanácia svahu tunela Pramene:
Tunel bol síce dokončený, ale po dvadsiatich rokoch v danom mieste svahové pohyby kamennú tunelovú obmurovku trvalo deformovali, kamenná klenba sa drvila. Bolo ju nutné opraviť. Svah s tunelom bol preto sanovaný ďalšou drenážnou štôlňou v päte. S jej razením sa začalo v septembri 1974. Vyvedením vody sa vyriešil aj problém zrútenia časti obmurovky v tuneli.
Ďalšia oprava tunela sa uskutočnila v rokoch 1989-93. Spočiatku práce realizoval podnik Železničné staviteľstvo Praha, od 1992 Geomonta Prievidza.
Kostiviarsky portál - [P1], foto Miroslav Kožuch 9.8.2000
Uľanský portál - [P2], foto Miroslav Kožuch 9.8.2000