Besnický tunel
Poloha tunelaStavba tunela
Tunel preráža vápence a verfénske bridlice. Zaujímavosťou ale je, že pri razení tunela bol prítok vody v dôsledku nepriepustnosti hornín nepatrný, aj keď zvyčajne u tuneloch prechádzajúcich pod sedlami bývajú prítoky vody veľmi výdatné.
Razený bol modifikovanou rakúskou tunelovacou metódou. Kubatúra muriva bola 15 360 m3. Žula, ktorá sa k obmurovke použila, bola získaná z lomu situovanom neďaleko Dobšinej v mieste zvanom Jelenia priekopa. Z lomu bol kameň dopravovaný výťahom k ceste vedúcej z Dobšinej do Červenej Skaly cez Besník. Tunel má 45 tunelových pásov bez spodnej klenby typu 4 a 5, a 62 pásov (488,5 m dĺžky) so spodnou klenbou typu 6, 8, 9 a 10. Nepremokavý kryt je urobený na značnú dĺžku 520 m (4 923 m2). Stavebný náklad na tunel dosiahol 15,8 mil.Kč.
Znižovanie nivelety koľaje v tuneli
V júli 2002 sa na trati v okolí tunela uskutočnilo znižovanie nivelety koľaje. Cieľom bolo dosiahnutie predpísaného prechodového prierezu v Besnickom tuneli. Jeho základný profil síce vyhovoval, ale pri naložení nákladu s prekročenou ložnou mierou boli potrebné jeho výškové úpravy. Prečistenie štrkového lôžka a znižovanie nivelety koľaje o 450 mm realizovali pracovníci TO Hnilec.
Telgártsky portál - P1
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 5.10.2002 | Portál tunela (km 81,1), foto Emil Schenk, 5.10.2002 |
Východ z tunelovej rúry P1, foto Emil Schenk, 5.10.2002 | Východ z tunelovej rúry P2, foto Emil Schenk, 5.10.2002 |
Vstup trate do tunela (81,0 km), foto Emil Schenk, 5.10.2002 | Portál tunela, foto Emil Schenk, 5.10.2002 |
Pramene: