Železničná trať / Railway line
Dobšinská Ľadová
Jaskyňa - Telgárt
Zvolen - Magecany
200-kilometrová stredoslovenská magistrála patrí k
dráharsky najatraktívnejším tratiam ŽSR, najmä jej
východná polovica. Za éry ČSD tvorila v cest. poriadku ...
(Jaroslav Přibyl, Tulák po drahách č. 35/3. III. 2004)
Preteky rušňov - veteránov
Nadšenci železníc
26.08.2003,
Peter Farárik - Grand prix Slovensko 2003 alebo nostalgiou v
oblakoch pary nazvali organizátori V. ročník populárnej
medzinárodnej súťaže pretekov parných rušňov - veteránov.
Uskutoční sa ako neoficiálne majstrovstvá Európy 13.
septembra vo Zvolene za účasti posádok z Maďarska, Poľska,
Českej republiky a zo Slovenska. Zábavnú šou pripravujú pri
príležitosti Dňa železničiarov a osláv 760. výročia
obnovenia mestských výsad Zvolena. Súčasťou podujatia bude
výstava dnešných a dobových koľajových vozidiel, tentoraz
prevažne v znamení motorovej trakcie. Z muzeálnych expozícií
slovenských a maďarských železníc privezú rôzne
historické železničné vagóny vrátane jedálneho vozňa a
vlakovej pošty. Očakáva sa i zvolenská premiéra novej
motorovej jednotky M 840.001 - 2 a historického Modrého šípu.
Súťažnými disciplínami plnými zábavy bude napríklad
šprint na 100 metrov aj s presnosťou zastavenia a šprint
dozadu, a to len v prípade, že sa všetky posádky rozhodnú
túto náročnú a riskantnú disciplínu absolvovať. Očakáva
sa aj súbežná jazda dvoch mimoriadnych motorových súprav zo
Zvolena do Hronskej Dúbravy a späť. ZSSK - Správa
koľajových vozidiel Zvolen už dnes upozorňuje aj na
pripravované oslavy sto rokov železničnej trate Brezno-Halny - Červená
Skala . V rámci nich sa jedenásteho októbra uskutoční
atraktívna jazda parného vlaku romantickou Telgártskou slučkou
.
"Safari" pod
Kráľovou Hoľou
Vladimír SALZER
Dohodnúť sa s vedúcim traťového obvodu (TO) Hnilec Jurajom Regecom na stretnutí bolo otázkou veľmi krátkeho času. Oveľa dlhšie však trvalo dostať sa priamo na miesto výluky medzistaničného úseku medzi Dobšinskou Ľadovou Jaskyňou a Telgártom a Telgártom a Červenou Skalou.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 15/2002 časopisu Ž-Semafor z 28. VIII. 2002)
Šesťdesiatpäťka pod Kráľovou Hoľou
28. IX. 1934 bola sprevádzkovaná trať Dobšinská Ľadová
Jaskyňa - Telgárt. Stala sa ďaľším úsekom Stredoslovenskej
transverzály, ktorá neskôr spojila Zvolen s Mníškom nad
Hnilcom, kde nadviazala na trať
rozchodu 1000 mm do Smolníckej Huty a klasickú trať
do Margecian (sprevádzkovanú už 27. II. 1884).
Trať prechádzajúca riedko obývaným hornatým krajom
musela prekonať prudké stúpanie z údolia Hronu v Telgárte
(880 m. n. m.) až na sedlo Besník (994 m. n. m.) vzdialené len
3, 7 km. Preto niet divu, že i keď ukončenie trasovania ako aj
zadanie vypracovania prvých projektov ministerstvom železníc
bolo už v roku 1920, do začiatku stavebných prác 31. mája
1931 bol projekt neustále prepracovávaný. Najzložitejším
problémom bola 2, 3 km dlhá špirálová sľučka ( jediná na ŽSR ) v
Telgárte prekonávajúca výškový rozdiel 31 m tunelom dlhým 1239
m so stúpaním 12, 5 %. I napriek tomu bol tento i nadväzujúce
úseky Stredoslovenskej transverzály sprevádzkované a slúžia
dodnes.
(pôvodné znenie: Martin ROTTMANN , upravená verzia: Ž-Semafor 20/94)
Zdroj 33 nesprávne uvádza 26. VII. 1936 ako dátum sprevádzkovania úseku Červená Skala - Telgárt - Dobšinská Ľadová Jaskyňa - Mlynky - Nálepkovo - Mníšek nad Hnilcom - Margecany
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
00 | 72, 985 | 145508 | xx | oo | Dobšinská Ľadová Jaskyňa [ 173-3 ] | |
05 | 78, 390 | 14821_ | xx | o + | Vernár | |
xx | 80, 23 - 81, 08 | xxxxxx | xx xx | ( Besnický tunel ) | ||
xx | 82, 32 - 82, 57 | xxxxxx | xx xx | ( Hronský tunel ) | ||
xx | 84, 166 - 85, 405 | xxxxxx | xx xx | ( Telgártsky tunel ) | Švermovský tunel ; tunel Kornela Stodolu | |
12 | 85, 424 | 148114 | xo | xx | Telgárt penzión z | Švermovo penzión |
14 | 87, 098 | 148015 | oo | xx | Telgárt [ 173-5 ] | Švermovo |
+ bývalá 3-koľajná stanica / previous 3-track station
číslo trate/Line No. | od/since |
43 | |
430 | |
170 | 1993 |
175 | |
173 | 10. VI. 2001 |
28. IX. 1934 opening of line Dobsinska Ladova Jaskyna - Telgart.