Tisovecký tunel
Postavenie Tisoveckého tunela súvisí s výstavbou trate Tisovec - Revúca, s výškovou a smerovou úpravou ozubnicovej trate Pohronská Polhora - Tisovec, ktorá prestala vyhovovať pre svoje sklonové pomery a pre malú výkonnosť náročnej železničnej doprave medzi Malohontom a Horehroním.Výstavba v rokoch 1939 - 1945
Po okupovaní južných častí Slovenska pripadla železničná trať Rožňava - Jesenské - Lučenec a Rimavská Sobota - Jesenské k Maďarsku. Z týchto dôvodov bolo rozhodnuté o výstavbe novej železničnej trate z Revúcej do Tisovca, aby nákladné vlaky z tejto časti Gemera nemuseli prechádzať Maďarskom, ale priamo cez Tisovec a Brezno do Zvolena.
Prameň Šťavica na historickej pohľadnici, styčný bod II. a III. stavebného úseku |
Poloha tunela na trati Pohronská Polhora - Tisovec
Výstavba trate Polhora - Tisovec v rokoch 1945 - 1949
Po skončení druhej svetovej vojny sa správa ČSD vrátila k dopracovaniu projektu novej trasy železnice Polhora - Tisovec. V roku 1945 dostala projekt dopracovať Stavebná správa v Novom Meste nad Váhom, ktorá mala vypracovať projekt železnice z Tisovca až po vrcholový tunel v nezmenenej navrhovanej trase, ako bol navrhnutý SŽ. Zmena v projekte sa mala uskutočniť u vrcholového tunela a trate až po napojenie na zostávajúcu trať Brezno - Polhora. Pretože Stavebná správa ČSD v Novom Meste nad Váhom bola preťažená rekonštrukčnými prácami, v apríli 1946 žiadala, aby projekt železnice dopracovala opäť Stavebná správa ČSD v Brezne.
Projektovanie železničnej trate prevzala železničná správa ČSD v Prahe, ktorej projektanti navrhli vypracovať trasu na základe nových predpisov. Nová trať mala byť dlhá 16 km, z čoho 9,4 km malo viesť lesnatým územím, 4,4 km na viaduktoch a v tuneloch a 2,2 km v otvorenom teréne. Pod Bánovom sa mal nachádzať dvojtunel slučkového tvaru dĺžky 800 m, ďalej mal byť postavený 2 km vrcholový tunel a nové napojenie na starú trať Brezno - Polhora. Nakoniec projektanti v septembri 1947 navrhli definitívnu trasu (vlastne tretí variant) v dĺžke 12,7 km, v ktorej navrhli zmenu umiestnenia vrcholového tunela, tak aby bolo lepšie odvodnené územie pri portáloch a zvážili hospodárnosť vedenia celej trasy železnice.
Zamestnanci Stavebnej správy ČSD Praha Ing. Ferdinand Klimeš, Ing. František Matoušek, Ing. Václav Rákosník za spoluúčasti kresličov vykonali v roku 1947 meračské práce na novej trase železnice.
Zatavenie prác na výstavbe trate Revúca - Tisovec a otvorenie prevádzky cez tunel
V roku 1949 bola bez bližšieho vysvetlenia zastavená výstavba železničnej trate Revúca - Tisovec, ktorej trať mala pokračovať výstavbou novej trasy železnice na Pohronskú Polhoru a rekonštrukciou trate do Brezna. V rámci výstavby novej trate Revúca - Tisovec bol dostavaný len tunel za železničnou stanicou Tisovec.
Cez Tisovecký tunel bola 3.2.1949 začatá železničná prevádzka do Pohronskej Polhory. Začatím premávky cez tunel došlo k zrušeniu úvrate v stanici Tisovec, ktorá sa tu ako zvláštnosť vyskytovala. Odpadlo posunovanie vlakov do a z úvrate pri príchode a odchode vlakov smerom na Brezno, čím sa skrátila cestovná doba. Stará ozubnicová trať ostala naďalej v prevádzke.
Tunel v súčasnosti spravuje Tunelový obvod Banská Bystrica.
Bánovský portál
Vstup do tunela, vpravo tunelové nádvorie foto Emil Schenk, 5.10.2000 |
Vstup do tunela v krasovej oblasti, foto Emil Schenk, 5.10.2000 |
Portál tunela, foto Emil Schenk, 5.10.2000 |
Pohľad do tunelovej rúry, v pozadí svetelná návesť foto Emil Schenk, 5.10.2000 |
Tisovecký portál
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 5.10.2000 |
Detailný pohľad na portál, foto Emil Schenk, 5.10.2000 |
Pramene: