Tunely na koľajových tratiach na Slovensku
Kto by ich nepoznal. Určite sa s nimi stretol pri cestách vo vlaku. Starší na nich spomínajú, ako počas parnej premávky museli neustále zatvárať a otvárať okná, na tmu do ktorej sa premenil slnečný deň. Iste aj hromžili. Cestovali však ďalej a znova, lebo museli. Spomenieme si však v tuneli na tých, čo ho postavili, čo ho spravujú, aby sme mohli bezpečne cestovať? Sotva. Tak to už chodí, že sa nepýtame na tvorcu vecí, ktoré nám slúžia.
Mapa polohy železničných tunelov na Slovensku (1110x540 - 14,5kb)
Tunely vo vlastníctve ČSD, SŽ, ŽSR
V správe ŽSR nachádza 76 tunelov (69 jednokoľajných a 7 dvojkoľajných), s celkovou dĺžkou 43 374,82 m.
trať |
dĺžka (m) |
rok |
poznámka |
|||
Bratislava - Břeclav | ||||||
Lamačský I | 703,60 |
1844-1848 |
dvojkoľajný (spleť), vetracia šachta | |||
594 |
1899-1900 |
skrátený pri predlžovaní hl.st. vetracia šachta bez ventilátora |
||||
Lamačský II | 595,61 |
15.12.1900-koniec septembra 1902 |
km 53,098 - 53,694 spojený štôlňou s Lamačským I | |||
??? | ??? |
2030 |
pre nákladnú dopravu Lamač - Briežky | |||
Trnava - Kúty | ||||||
Jablonický | 899,7 |
29.3.1897-máj 1898 |
km 27,169 - 28,068 | |||
|
||||||
Čachtický | 249 |
1927 |
km 7,25 - 7,50 | |||
Poriadsky | 486 |
17.7.1926-26.2.1928 |
km 28,64 - 29,13 | |||
Generála Milana Rastislava Štefánika (Pod Poľanou, Myjavský) |
2422,9 |
8.7.1923-máj 1927 |
km 38,86 - 41,28 do roku 1931 najdlhší na ČSD |
|||
|
||||||
Handlovský | 132,6 |
obdobie 1911-1913 |
km 15,46 - 15,59 | |||
Pstruhársky | 380 |
7.11.1929-dec.1930 |
km 14,20 - 13,82 | |||
Hájnický | 103 |
15.5.1929-12.8.1930 |
km 12,91 - 12,80 | |||
Pekelský | 304 |
5.11.1927-17.1.1931 |
km 11,89 - 11,58 | |||
Bralský (Tomáša Garrique Masaryka, Veľký) |
3011,6 |
8.11.1927-okt.1931, 1951 |
km 10,74 - 7,73 do roku 1940 najdlhší na ČSD vetracia šachta bez ventilátora |
|||
Štubniansky | 646 |
20.6.1929-15.11.1930 |
km 1,43 - 0,78 | |||
|
||||||
Neresnický | 230 |
1924 |
km 3,50 - 3,73 | |||
Pod Vlčokom | 123 |
1924 |
km 30,65 - 30,78 | |||
Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica | ||||||
Banskoštiavnický (Kolpašský) | 1194,45 |
29.9.1943-1949 |
km 18,012 - 19,207 | |||
|
||||||
Kriváňsky | 321 |
obdobie 1869-1871 |
od 1980 zárez trate | |||
Píliansky | 121 | obdobie 1869-1871 |
nepoužíva sa od 1985 | |||
Jablonovský | 3148 |
27.10.1951-polovica 1954 |
km 55,22 - 58,37 | |||
Poltár - Utekáč | ||||||
Zlatniansky | 500 | 1908 |
km 29,75 - 30,25 | |||
|
||||||
č. 1 - Banskobystrický (Kačický) | 349,8 |
1938 |
km 3,991 - 4,341 | |||
č. 2 - Dolinský I | 120 |
1939 |
km 8,945 - 9,065 | |||
č. 2a - Dolinský II | 576 |
1939 |
km 10,364 - 10,939 | |||
č. 3 - Podkanovský I | 900 |
1938 |
km 13,038 - 13,937 | |||
č. 3a - Podkanovský II | 116 |
1939 |
km 14,355 - 14,471 | |||
č. 4 - Ulmanský I | 525 |
1939 |
km 15,598 - 16,123 | |||
č. 4a - Ulmanský II | 41,04 |
1940 |
km 16,403 - 16,444 | |||
č. 4b - Ulmanský III | 67,10 |
1940 |
km 16,580 - 16,648 | |||
č. 4c - Ulmanský IV | 50 |
1940 |
km 16,745 - 16,795 | |||
č. 4d - Ulmanský V | 64,28 |
1940 |
km 16,897 - 16,961 | |||
č. 5 - Čabraďský I | 280 |
1938 |
km 17,735 - 18,015 | |||
č. 5a - Čabraďský II | 144 |
1939 |
km 18,435 - 18,579 | |||
č. 6 - Harmanecký I | 200 |
1938 |
km 18,995 - 19,195 | |||
č. 7 - Harmanecký II | 294 |
1938 |
km 20,042 - 20,336 | |||
uvažovaná galéria? | ??? |
km 21,2 - 22,0 | ||||
č. 8a - Japeňský I (Dr. Milana Hodžu) | 1133 |
8.3.1937-1939 |
km 22,078 - 23,212 | |||
č. 8b - Japeňský II (Dr. Milana Hodžu) | 756 |
1.9.1937-1939 |
km 23,243 - 24,000 | |||
č. 9 - Grehelský I (Dr. Rudolfa Bechyně) | 1300 |
1938 |
km 24,330 - 25,630 | |||
č. 10 - Grehelský II | 280 |
1938 |
km 25,668 - 25,948 | |||
č. 11 - Kosiensky | 70 |
1938 |
km 26,814 - 26,884 | |||
č. 12 - Rábkynský | 197 |
1938 |
km 27,366 - 27,563 | |||
č. 13 - Túfenský | 50 |
1939 |
km 27,723 - 27,772 | |||
č. 14 - Čremošniansky (Dr. Edvarda Beneša, Andreja Hlinku) |
4698,153 |
24.9.1936-1940 |
km 27,847 - 32,544, najdlhší na ŽSR (ČSD) vetracia šachta s ventilátorom |
|||
|
||||||
Pitelová | 360 ? |
obdobie 1870-72 |
km 232,84 - 233,21 | |||
Veľká Skalka | 200 ? |
obdobie 1870-72 |
km 233,68 - 233,90 | |||
Malá Skalka | ??? |
obdobie 1870-72 |
km 234,43 - 234,51 | |||
Skalica | ??? |
obdobie 1870-72 |
km 235,51 - 235,58 | |||
Kečka | 300 ? |
obdobie 1870-72 |
km 237,56 - 237,90 | |||
Bartoška (Lehôtka) | 80 ? |
obdobie 1870-72 |
km 242,70 - 242,80 | |||
Hrenca I | 445 ? |
obdobie 1870-72 |
km 249,73 - 250,21 | |||
Hrenca II | 129 |
1934, 1940 |
km 250,57 - 250,70, zaklenutý zárez | |||
Sohler (Sohlengrund) galéria |
637 |
obdobie 1870-72 |
km 255,898 - 256,535 km 255,898 - 256,556 km 256,556 - 256,605 |
|||
Kremnický | 121 |
1936-38 |
km 257,44 - 257,58, zaklenutý zárez | |||
Blaufuss | 510 ? |
obdobie 1870-72 |
km 259,4 - 260,0 | |||
Turček | 37,7 |
obdobie 1870-72 |
km 266,70 - 266,74, najkratší na ŽSR | |||
|
||||||
Telgártsky
(Kornela Stodolu, Švermovský) |
1239,40 |
31.5.1931-1933 |
km 85,405 - 84,166 | |||
Hronský | 250 |
1931-1933 |
km 82,57 - 82,32 | |||
Besnický | 848,5 |
1934 |
km 80,23 - 81,08 najvyššie položený na ŽSR | |||
Jarabský I (Krivianský) | 326 | 1935 | km 71,55 - 71,22 | |||
Jarabský II | 372,2 | 1935 | km 70,35 - 69,97 | |||
Stratenský | 105 | 1935 | km 68,11 - 68,00 | |||
Hamrický | 300 | 1935 | km 67,44 - 67,14 | |||
Mlynecký | 140 | 1933-1935 | km 61,27 - 61,12 | |||
Gelnický | 220 | 1935 | km 11,84 - 11,62 | |||
Jesenské - Brezno | ||||||
Tisovecký | 770 |
11.11.1940-14.3.1944 |
otvorený 3.2.1949 | |||
Rimavská Sobota – Poltár | ||||||
Ožďanský | 160 | 1912 |
km 12,50 - 12,67, od 1.10.2000 zastavená železničná doprava | |||
|
||||||
Ťahanovský I | 277 |
1870 |
nepoužíva sa od 1955 | |||
Ťahanovský II | 320 |
október 1950 - marec 1954 |
km 104,000 - 104,326, dvojkoľajný | |||
Margecanský | 421 |
1872 |
nepoužíva sa od 1955 | |||
Ružínsky | 130 |
október 1950 - 1955 |
km 126,65 - 126,77, dvojkoľajný | |||
Bujanovský | 3410,7 |
október 1950 - 12.9.1955 |
km 127,17 - 130,58, s osvetlením, najdlhší dvojkoľajný na ŽSR (ČSD), vetracia šachta s ventilátorom | |||
Štiavnický | 158 |
1940-1943 |
km 182,253 - 182,411, dvojkoľajný | |||
Kraľovanský I | 401 |
1871 |
nepoužíva sa od 1949 | |||
Kraľovanský II (U Šútovky) | 498 |
1942-45 do 1948 |
km 300,50 - 300,95, dvojkoľajný | |||
Strečno I | 318 |
1937-1939 |
km 322,80 - 323,12, dvojkoľajný | |||
Strečno II | 593 |
1937-1939 |
km 323,70 - 324,30 | |||
Strečno III | 524 |
1870 |
||||
546 |
1937-1939 |
km 323,72 - 324,27 predĺžený pri zdvojkoľajnení trate |
||||
Kraľovany - Trstená | ||||||
Thurzovský (Oravský) | 95,6 |
1898 |
km 0,22 - 0,31 |
|||
|
||||||
Miľavský | 703 |
(1943-1948) , (1960-1966) |
km 24,19 - 24,90 takmer dokončený do 1948 |
|||
Ružbašský | 453 |
(1943-1948) , (1960-1966) |
km 26,67 - 27,13 takmer dokončený do 1948 |
|||
Michaľany – Medzilaborce - Lupków (PKP) | ||||||
Lupkovský | 416 |
1871-31.5.1874 |
dvojkoľajný, po 1. sv. vojne len jedna koľaj | |||
386? |
1945-1946 |
119,700 - 119,934 (št.ht.) na poľskej strane 30 m znesených, jednokoľajný svetlý prierez |
||||
|
||||||
Nemcovský (Pod Petičom) | 450 |
1939-1943 |
km 42,65 - 43,10 | |||
Strážčanský | 304,5 |
1939-1942 |
km 3,55 - 3,86 |
Poznámka názvy tunelov písané kurzívou - tunel je vyradený zo železničnej prevádzky
Tunely mimo vlastníctva ČSD, SŽ, ŽSR
trať |
dĺžka (m) |
rok |
poznámka |
|||
Poprad - Starý Smokovec - Štrbské Pleso | ||||||
tunel vo Vyšných Hágoch | cca 170 |
1935 ? |
na vlečke do sanatória, nepoužíva sa | |||
486* |
Tunel železiarenskej dráhy Hronec - Podbrezová | |||||
Chvatimešský | cca 100 |
1879 |
rozchodu 750 mm, odstrelený cca 1895 | |||
608* |
|
|||||
Slavošovský (Mníšanský) | 2400 |
1941-14.4.1944 |
portály nepostavené, nedokončená trať | |||
Koprášsky | 245 |
1941-1944 |
nedokončená trať | |||
Pod Dielikom | 2002 |
1941-1944 |
nedokončená trať | |||
Električkový tunel v Bratislave | ||||||
Bratislavský | 792,2 |
1943-1947 |
cestný so štôlňou na Palisády, od 1983 električkový, s osvetlením |