Starý kraľovanský tunel
Kraľovanský tunel bol postavený na Košicko - bohumínskej železnici (KBŽ) v úseku Žilina - Poprad v roku 1871 pod masívom Sokola (Malá Fatra) 568 m n.m..Trasa tunela na mape mierky 1 : 75 000 z roku 1938 (748x502 48kb)
Tunel počas II.svetovej vojny
24.8.1944 bol tunel zatarasený vlakom č.665, ktorý viezol železnú rudu. Rušeň a 26 vagónov sa v ňom vykoľajilo. Nákladná doprava bola v úseku Vrútky - Kysak prerušená, len osobná doprava bola udržovaná prestupovaním. Druhýkrát bol poškodený Nemcami začiatkom apríla 1945.
Prevádzke slúžil do roku 1950, keď ju presmerovali do nového dvojkoľajného tunela.
Kraľovanský portál
Kraľovanský portál sa nachádza na úrovni hlavnej cesty (portál dvojkoľajného tunela je asi o 80 m vpravo). Je pomerne dobre zachovaný, nachádza sa na ňom obdĺžnikový otvor (odhadujem tak na 2 x 3 m, v minulosti asi so železnou bránou alebo mrežami?).
Starú trať možno sledovať už pri železničnom návestidle pred tunelom, kde dnešná trať a hlavná cesta vedú súbežne. Tu sa nachádzajú aj zbytky pôvodného starého mosta KBŽ, ktorý ma niveletu asi o 1 m nižšie ako dnešná trať. Stará trať sa tu odchyľuje od dnešnej, ďalej vedie pod svahom vedľa hlavnej cesty a v mieste parkoviska sa točí mierne doprava a vstupuje do tunela.
Pohľad na portál od hlavnej cesty, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Portál tunela s otvorom, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Čelný pohľad na portál, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Portál s nadložím, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Portál zarastený vegetáciou, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Pohľad z tunela, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Drevená podlaha vo vnútri tunela, foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Obmurovka klenby tunela, foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Podchytenie starého muriva, foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Pochytenie muriva uloženého vo vytesanej ryhe foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Bývalé telegrafné alebo signalizačné vedenie, 8.2.2001 |
Prechod obmurovky tunela do skaly, foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Podopretie klenby tunela železnými skružami a fošňami foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Podopretie klenby tunela železnými skružami a fošňami foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Miesto po zosunutí obmurovky, foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Zosunutá obmurovka na podlahe tunelovej rúry foto Emil Schenk, 8.1.2001 |
Geologické porucha alebo prechod do nového tunela? foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Pohľad do geologickej poruchy alebo prechodu do nového tunela? foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Bezpečnostný výklenok, foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Zamurovanie tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 8.2.2001 | Detail zamurovanej tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Krpeľanský portál ?
Podľa mapy si myslím, že je zachovaný celý portál. Nachádzal sa pod úrovňou cesty, v mieste dnešného prístavišťa pre plávajúci bager na bagrovanie nánosov z Krpeľanskej priehrady. Pri stavbe priehrady portál zamurovali tehlami a zavreli drevenou bránou. Vyústenie tunela nakoniec zaviezli horninou z blízkeho lomu a postavili novú hlavnú cestu. Ale pod jej hmotnosťou prišlo k prevaleniu drevených dverí. V tomto stave portál existuje dodnes.
Zamurovaný a zasypaný portál tunela?, foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Vyvalené drevené dvere, foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Zával na ľavej strane, foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Zával na pravej strane, foto Emil Schenk, 8.2.2001 |
Pramene: