Nový kraľovanský tunel
Stavba tunelaZmena vyústenia z tunela v 50. rokoch
V rokoch 1951-53 prebehli prípravné práce na stavbe vodného diela Krpeľany, ktoré si vynútili stavbu 6,79 km dlhej preložky železnice. Zmelilo sa tým nové vyústenie pri portáli P2.
Na obchranu pred nebezpečenstvom vzniku ľadovej bariéry v koryte Váhu, kde vzdutie prevádzkovej hladiny môže dosiahnuť 0,3 až 3,5 m, bol pri vrútockom portáli tunela vybudovaný limnigraf s diaľkovou registráciou a signalizáciou až na vodné dielo Krpeľany do domu hatiara.
Komplexná rekonštrukcia koľaje v roku 1981
V rámci komplexnej obnovy koľaje v úseku Liptovský Mikuláš - Žilina bola aj v Kraľovanskom tuneli uskutočnená v roku 1981 obnova oboch traťových koľají. Pracovníci železničného vojska, TD Vrútky, TSS Košice a ďalší najskôr v dňoch 3.-4.6.1981 (10:45 - 22:56 hod) uskutočnili najprv obnovu druhej koľaje a v priebehu júna 1981 aj prvej koľaje.
Kraľovanský portál - [P1]
Tunelové nádvorie, ústie starého tunela je v mieste topoľovej aleje na úrovni hlavnej cesty, foto Miroslav Kožuch, 3.9.2000 |
Pohľad na portál, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Portálový veniec tunela, foto Emil Schenk, 15.12.2000 | Pohľad do tunelovej rúry, v 4. tunelovom páse prvá dvojica bezpečnostných výklenkov, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Vrútocký portál - [P2]
Vstup trate do tunela, starý tunel ústil v mieste plávajúceho bagra foto Emil Schenk, júl 2000 |
Pohľad na portál, foto Emil Schenk, 15.12.2000 |
Hlavná cesta vedúca nad portálom, foto Emil Schenk, 15.12.2000 | Detailný pohľad na portál, foto Miroslav Kožuch, 3.9.2000 |
Pramene: