Trocha z histórie

Projekt AVE odštartoval v októbri 1986, kedy bolo rozhodnuté o budovaní novej železničnej trate z Madridu do Andalúcie, uvažovalo sa o možnom uplatnení vysokokorýchlostnej prevádzky, ktorá by sa potom rozšírila k ostávajúcim dôležitým mestám, napr. Barcelona a Valencia. Výstavba trate, elektrifikačného a telekomunikačného systému bola pridelená španielsko-nemeckému konzorciu pod vedením spoločnosti Siemens.
Začiatkom roku 1988 RENFE vypísali medzinárodný tender pre rozhodnutie, ktorá firma bude budovať 24 vysokorýchlostných súprav. Pre trať AVE bol vybraný medzinárodný rozchod koľají (1 435 mm).
Výsledkom tohto tendra bolo rozhodnutie o budovaní vlakov AVE francúzskou fyrmou ALSTOM .
Po podpise zmluvy v októbri 1991 medzi RENFE a ALSTOM bola predvedená prvá súprava AVE pri 4. továrni Belfort vo Francúzsku.
Rýchlostné testy s prvými vlakmi AVE 100 od ALSTOM-u boli uskutočnené začiatkom roku 1992, dosiahli rýchlosť 335 km/h. 16. apríla 1992 bola inaugurovaná kráľom Juanom Carlosom pri otvorení svetovej výstavy Expo'92 v Seville. 21. apríla spojil prvý vlak AVE Madrid a Sevillu.
V prvom mesiaci v službe AVE prepravil viac ako 100 000 cestujúcich, a do novembra viac ako milión cestujúcich.
Trať medzi Barcelonou a Valenciou je vylepšená do služby na nej bolo nasadených šesť španielskych širokorozchodných jednotiek AVE s najvyššou rýchlosťou 220 km/h.

Praktické informácie

Cestovné lístky na vlaky AVE je možné zakúpiť v zákazníckych centrách Renfe v staniciach. Lístky sú taktiež miestenkami, toto je povinné vo všetkých vlakoch AVE. Cestujúci 1. triedy (preferente) alebo triedy "Club" môžu používať špeciálne čakárne AVE. Nástupištia AVE sú neprístupné pre ostatnú verejnosť. Na "Check-In" - vstupnej kontrole (doporučuje sa aspoň 20 minút pred odchodom) Váš lístok, resp. miestenka je skontrolovaná a Vaša batožina prejde bezpečnostnou kontrolou. Personál vlaku Vám môže pomôcť pri nastupovaní do vlaku. Po odchode vlaku sú distribuované slúchadlá, sponzorované spoločnosťou Telefonica. Ak požadujete vysokú kvalitu zvuku, môžete použiť Vaše vlastné. Hudbu si môžete vybrať z 5 kanálov. Jeden kanál prenáša zvuk z video-monitorov umiestnených na strope v primeraných vzdialenostiach. Aj tak Vám doporučujem žiadať miesta pri oknách (sedadlá xxA a xxD), a kochať sa prírodnou "tele-víziou". Osobitne v bare sa Vám naskytne dobrý výhľad cez vysoké okná. Tam je dostupné drobné občerstvenie a nápoje. Počas jazdy sú distribuované cukríky.
Predajne AVE sú porovnateľné s lietadlami: môžete tu kúpiť rôzne drobnosti - samozrejme s logom AVE.


 

verzia iso-8859-1

Julio Castillo Jr. , Bertram Wlasak Späť