Projekt AVE odštartoval v októbri 1986, kedy bolo rozhodnuté
o budovaní novej železničnej trate z Madridu do Andalúcie,
uvažovalo sa o možnom uplatnení vysokokorýchlostnej prevádzky,
ktorá by sa potom rozšírila k ostávajúcim dôležitým mestám,
napr. Barcelona a Valencia. Výstavba trate, elektrifikačného a
telekomunikačného systému bola pridelená španielsko-nemeckému
konzorciu pod vedením spoločnosti Siemens.
Začiatkom roku 1988 RENFE vypísali
medzinárodný tender pre rozhodnutie, ktorá firma bude budovať
24 vysokorýchlostných súprav. Pre trať AVE bol vybraný
medzinárodný rozchod koľají (1 435 mm).
Výsledkom tohto tendra bolo rozhodnutie o budovaní vlakov AVE
francúzskou fyrmou ALSTOM .
Po podpise zmluvy v októbri 1991 medzi RENFE a ALSTOM bola predvedená prvá súprava
AVE pri 4. továrni Belfort vo Francúzsku.
Rýchlostné testy s prvými vlakmi AVE 100 od ALSTOM-u boli uskutočnené začiatkom
roku 1992, dosiahli rýchlosť 335 km/h. 16. apríla 1992 bola
inaugurovaná kráľom Juanom Carlosom pri otvorení svetovej výstavy
Expo'92 v Seville. 21. apríla spojil prvý vlak AVE Madrid a
Sevillu.
V prvom mesiaci v službe AVE
prepravil viac ako 100 000 cestujúcich, a do novembra viac ako
milión cestujúcich.
Trať medzi Barcelonou a Valenciou je vylepšená do služby na
nej bolo nasadených šesť španielskych
širokorozchodných jednotiek AVE s najvyššou rýchlosťou
220 km/h.
Cestovné lístky na vlaky AVE je možné zakúpiť v zákazníckych
centrách Renfe v staniciach. Lístky sú taktiež
miestenkami, toto je povinné vo všetkých vlakoch AVE. Cestujúci
1. triedy (preferente) alebo triedy "Club" môžu používať
špeciálne čakárne AVE. Nástupištia AVE sú neprístupné
pre ostatnú verejnosť. Na "Check-In" - vstupnej
kontrole (doporučuje sa aspoň 20 minút pred odchodom) Váš lístok,
resp. miestenka je skontrolovaná a Vaša batožina prejde bezpečnostnou
kontrolou. Personál vlaku Vám môže pomôcť pri nastupovaní
do vlaku. Po odchode vlaku sú distribuované slúchadlá,
sponzorované spoločnosťou Telefonica. Ak požadujete vysokú
kvalitu zvuku, môžete použiť Vaše vlastné. Hudbu si môžete
vybrať z 5 kanálov. Jeden kanál prenáša zvuk z video-monitorov
umiestnených na strope v primeraných vzdialenostiach. Aj tak Vám
doporučujem žiadať miesta pri oknách (sedadlá xxA a xxD), a
kochať sa prírodnou "tele-víziou". Osobitne v bare
sa Vám naskytne dobrý výhľad cez vysoké okná. Tam je
dostupné drobné občerstvenie a nápoje. Počas jazdy sú
distribuované cukríky.
Predajne AVE sú porovnateľné s lietadlami: môžete tu kúpiť
rôzne drobnosti - samozrejme s logom AVE.
Julio Castillo Jr. , Bertram Wlasak | Späť |